Sonys nya patent kan stoppa marknaden för begagnade spel

Permalänk
Medlem

Så fånigt av spelbranchen att grina för begagnatmarknaden. Alla brancher har väl detta problem. Tänk om samma idé skulle dyka upp i huvudet på en biltillverkare eller andra som producerar saker som har högt andrahandsvärde. Exempelvis möbler, barnvagnar, musikinstrument, ja vad fasen som helst. Spelbranchen drar ju in mer pengar än de nånsin gjort, så så jäkla illa kan det ju inte vara med begagnathandeln.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OlleTheGreat:

Har du ens funderat på att det här är en patentansökan för en teknik, kanske bara för att ligga före ms? Det finns ju ganska många olika sätt att applicera detta på konsolen, om det ens används.

De vill i så fall förmodligen imitera steam, få ner priserna på konsollspel, och på så sätt slå mot pc/Xbox. Sony vinner ingenting på att spel till ps är lika dyra som till Xbox och att pc får sina spel billigare. Ett sätt att få ner nypriserna är att slå mot begagnatmarknaden eller få en del i den. Avgift för aktivering på ny konsoll -> del i begagnatmarknaden -> mindre marginaler för gamestop.

För dig som undrar/inte förstår varför företag är giriga:

Vad de än gör kommer de (förmodligen) vinna på det. Hela Sonys ledning är antagligen smartare än några swecare (inklusive mig) som funderat på detta i fem minuter. Precis som i alla andra stora företag är ledningen tillsatt efter åratal av stenhårt arbete och meriter, bara för att vi ser skandaler på tv betyder det inte att alla företagsledningar är korkade, särskilt inte på så stora företag som sony (VD har principiellt rollen som ledning men är knappast ensam). För då finns det nåt som heter styrelsen som avsätter dem, som i sin tur kan avsättas av aktieägarna om den inte fungerar bra/tjänar tillräckligt med pengar. Så fungerar alla aktiebolag. Och där har vi härlett varför företag är "giriga", aktieägarna tvingar dem att tjäna pengar.

Dold text

Och ja, om detta sköts på fel sätt, kan det skada Sony, men det kommer inte skötas på fel sätt.

Faktum kvarstår att många barnfamiljer lever på "andrahands-spel" och kan inte köpa nya för 6-700kr stycket - det är vansinniga priser! Jag tvivlar på att Sony skaffar patentet "bara för att", det kommer att implementeras, det är inget snack om saken. Dom tjänar ju pengar på att göra det.....om nu alla enbart köpt nya spel.

Permalänk
Avstängd

DRM är så jävla puckat, det här bör ju va olagligt!
Det strider ju mot first-sale doctrine.

DRM is defective by design. Bojkotta DRM!

Permalänk
Medlem

Kolla denna Totalbiscuit är nog på rätt spår där då jag inte heller tror att detta har för mycket att göra med datorspel i sig.

Permalänk
Medlem

Måste vara den bästa idén på länge..
Tur man bara spelar på datorn samt NESet

Skulle aldrig köpa en Sony konsol..

Visa signatur

Dator: Intel i5 3770K | ASRock Z77 Extreme4-M | 16GB Corsair Vengeance LP 1600 MHz | Geforce 670 SLI | Silverstone Temjin TJ08B-E | Custom vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Blir de bundna till ett konto är det bara bra tycker jag. Visst kan du inte köpa begagnat.
Men ett splitternytt spel blir istället billigare. Något jag stört mig på länge har ju varit priset på spel till konsoler.
Att de även om de är gamla ofta är skitdyra. Jag gillar heller inte att behöva köpa begagnat av olika anledningar.
Jag har 500kr att röra mig på för tillfället i månaden och ändå kan jag köpa massvis med saker pga Steam reor osv.
Kanske vi får se reor på konsolspelen med? Som man kan ladda hem. Vore bra om det var till ett konto med
så att ifall skivan skulle gå sönder så kan man alltid ladda ner spelet igen.
Blir det bundet till konsolen så får man bara tycka synd om alla ovetande som köper PS4.

Det förstår du väl att det inte kommer bli som på Steam. Konsoler är en låst plattform, Sony har all makt. Det är väl knappast några super-reor nu?

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mytos:

Det förstår du väl att det inte kommer bli som på Steam. Konsoler är en låst plattform, Sony har all makt. Det är väl knappast några super-reor nu?

Nej, varför skulle det vara det nu? Till PS4 om de kör på detta, för att konkurrera med MS.
Går ju bättre för Xbox än för PS, om Sony är smarta gör det något som detta

Permalänk

De är för sent ute, ingen använder skivor längre ändå. Det är för konsoler i så fall, men det skulle inte förvåna mig om nästa gen konsoler låser spelen till ditt konto och du har allt på hårddisken/molnet i stället, ungefär som Steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Jag köpte Forza 3 beggat. Efter det, köpte jag ett DLC med fler bilar. Så visst har de tjänat på mig, trots att jag köpte det beggat.

Men liknelsen med bilar haltar ändå. Spel är konst. Finns det någon som vill begränsa andrahandsmarknaden på tavlor, böcker? Som någon sa, om alla tv-spel sedan NES hade haft en sådan här begränsning, så hade vi inte kunnat njuta av gamla spel som vi kan göra nu.

Spell och böcker är inte konst. Absolut inte. Spel och böcker kan man kopiera exakt, det kan man inte med konst. Konst finns i bara ett exemplar, orginalet. Allt annat är kopior och ingenting värt.
Man kan jämföra böcker och Spel däremot, men konst är en helt annan sak.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Ja då är det väl lika bra att jag går över till PC helt, nästa generation. Jag spelar ändå nästan varje spel på PC för det är mycket snyggare på PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Spell och böcker är inte konst. Absolut inte. Spel och böcker kan man kopiera exakt, det kan man inte med konst. Konst finns i bara ett exemplar, orginalet. Allt annat är kopior och ingenting värt.
Man kan jämföra böcker och Spel däremot, men konst är en helt annan sak.

Konst kan man kopiera. Jag har några tavlor av Carl Larsson hemma, och de är inte original... Och för mig är de värdefulla, de är ju vackra. Jag, och många andra, kan absolut tänka mig att betala en slant för att få riktigt bra kopior av vackra tavlor. (Jag känner för övrigt en kille som äger en Carl Larsson i original, som är inlåst i ett kassaskåp pga stöldrisken, men som istället har hängt upp en exakt kopia. Han tycker nog att han har konst på väggarna ändå.) Och dessutom finns många tavlor av kända målare i flera exemplar, målade av "original"-målaren. Är de kopior?

Är opera konst? Teater..? Kan man kopiera dessa, eller är det bara originaluppsättningarna, uppförda av den ursprungliga författaren som exempelvis Shakespeare, som är "äkta" och något värda?

Permalänk

Haha, en favorit i repris från Sony. I 30 års tid har de stämt folk för att de sålt begagnade spel. Minns ni när de på egen hand i flera år stoppade andrahandsmarknaden för spel här i Sverige, eller när Sony la in spyware på sina skivor för att hindra folk att sälja dem, och dessutom skickade med en oläslig 20 KB EULA där köparen bl.a. skänkte hela sin skivsamling till Sony? Good times.

Sony är och har alltid varit avskum.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Spell och böcker är inte konst. Absolut inte. Spel och böcker kan man kopiera exakt, det kan man inte med konst.

Nonsens.

Skrivet av _MmattiasS_:

De är för sent ute, ingen använder skivor längre ändå. Det är för konsoler i så fall, men det skulle inte förvåna mig om nästa gen konsoler låser spelen till ditt konto och du har allt på hårddisken/molnet i stället, ungefär som Steam.

Japp.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Spell och böcker är inte konst. Absolut inte. Spel och böcker kan man kopiera exakt, det kan man inte med konst. Konst finns i bara ett exemplar, orginalet. Allt annat är kopior och ingenting värt.
Man kan jämföra böcker och Spel däremot, men konst är en helt annan sak.

Men om den originala konstbilden är gjort digitalt på en dator, så kan man kopiera den exakt genom att högerklicka på den. Är originalfilen då mer värd än kopian?

Vad du menar är väl snarare att man kan inte jämföra fysiska produkter med digitala produkter.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Skrivet av Devildoll:

Men jag tycker bara det här är possitivt, Pc spel har haft CD keys hur länge som helst, vilket har eliminerat begagnadhandeln, som i sin tur betyder att spelutvecklarna får pröjs för sin möda.

Hur tänkte du nu? Det är ju bara för multiplayer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

ja om de köper den begagnad istället så är det ju lika tråkigt.

är det dåliga titlar så ska man inte köpa dem alls, varken nya eller begagnade.

Men för dem hade de bästa varit om de hade kunnat implementera en affärsmetod liknande tv licensen.
Säg att alla som har eluttag måste betala en årlig Playstation licens för att de har möjligheten att koppla in en Playstation. Sen hur många som väljer att utnyttja det eller inte spelar ju mindre roll så länge de får betalt.

Angående köpa begagnat så beror det lite på vad/när man köper också.
Som jag har köpt begagnad Sega MegaDrive och ett antal spel till den. Men det var flera år efter att nya MegaDrive slutade säljas. Hur skadar begagnat marknaden något det inte finns en ny marknad för?

Permalänk
Medlem

En till sak som gör piratkopiering till en enklare lösning. Det finns knappt någon piratkopiering för konsoler men fortsätter det så här kommer det snart vara like stort som pc. Det är ju inte mycker mer komplicerat. Att köpa ett spel i stället för att ladda ner det ska vara bättre och enklare, annars finns det ju ingen anledning att köpa det. Man förlorar pengar och får en sämre upplevelse. Dåligt för sony eftersom det kommer öka piratkopieringen, dåligt för spelarna som blir mer begränsade. Som tidigare skrivet i tråden, ett steg framåt, två bakåt.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evilmonkey:

Bra om enheten går sönder och man tvingas skaffa en ny... bara att börja punga ut för alla spel man har igen :@

One step forward and two steps back!

förmodligen kommer spelen finnas enbart digitalt,

Min gissning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Minns ni när de på egen hand i flera år stoppade andrahandsmarknaden för spel här i Sverige

Nej.
Men du får gärna berätta mer om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Vår svenska rätt att PRIVATkopiera då, hur kan det vara tillåtet med drakoniska kopieringskydd då?

Precis, vår svenska rätt. Sony är inget svenskt företag och skulle inte behöva bry sig ens om det fanns en sådan. Nu finns det inte någon rätt att privatkopiera heller, men det finns ingen lag som hindrar det, som tur är.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Men för dem hade de bästa varit om de hade kunnat implementera en affärsmetod liknande tv licensen.
Säg att alla som har eluttag måste betala en årlig Playstation licens för att de har möjligheten att koppla in en Playstation. Sen hur många som väljer att utnyttja det eller inte spelar ju mindre roll så länge de får betalt.

nja jag tror att det är bättre att de som är intresserade av spelen köper dem istället för att massa gamlingar ska behöva betala en avgift för något de aldrig använder.

Skrivet av GuessWho:

Angående köpa begagnat så beror det lite på vad/när man köper också.
Som jag har köpt begagnad Sega MegaDrive och ett antal spel till den. Men det var flera år efter att nya MegaDrive slutade säljas. Hur skadar begagnat marknaden något det inte finns en ny marknad för?

ja då är det ju fritt fram, enligt mig, eftersom du inte kan ge pengar direkt till utverkaren.

problemet är när någon köper Far Cry 3 vid släpp och spelar ut det på en dag,
sedan kilar till gamestop och säljer det för 50 kr.
varpå gamestop sedan säljer det vidare till någon krake som betalar 5 kr under nypris.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Jag kan inte förstå hur folk kan finna sig i att köpa saker som dom inte får äga. Då får dom fan kalla det för hyra istället för att köpa och sluta ljuga för folk. Köper man något så äger man det, då får man göra vad man vill med det, annars är det helt enkelt så att man inte äger det. Med ägande följer ju med vissa egenskaper som att man fritt för göra det man vill med det som man äger.

Om man tar bort de grundläggande principen att man äger det man köper, vad har man då kvar?
(Ja det är det som frågan handlar om... ska befolkningen återigen igen finna sig i att bli knuffad ner på alla fyra och få en träpåle uppkörd i röven insmetad med tabasco eller ska dom försöka stå rakryggade och säga nej...)

Jag har en sån där dag där jag är sur på alla som går på anti-piratpropagandan och tror att den enbart handlar om små stackars spelbolag som gör strategiska konkurser för att nolla bort alla skulder... I en ung industri går många företag i konkurs, alla IT bolag är unga och många går i konkurs varför skulle spelföretag vara annorlunda? Nä vi tar fram facklorna och stenarna utan att tänka mer än på den extremt dåliga propaganda som anti-piratlobbyn gjort och så börjar vi kasta stenar på folk, stördare beteende får man leta efter...

(Kommer ni ihåg när man jämnställde att sno en bil med att kopiera ett spel? Reklam som sändes på svensk tv.)
Är det stöld om inget försvinner? Exakt så smarta är dom som är emot piratkopiering... Deras logik är så dålig att dom borde ta livet av sig istället för att förpesta jorden med deras närvaro.

Visa signatur

/Ralekk

Permalänk
Medlem

Att de orkar... Troligtvis knäckt innan första kommersiella skivan lämnar Sonys giriga små fingrar...

Permalänk
Medlem

Såna här saker är nog bara början... när världen blir allt mer digitaliserat (med 3D printers och sånt) kommer vi nog börja se fler och fler såna här artificiella begränsningar, även i vardagliga produkter. Om man har köpt en stol så kanske man inte kan ta den ut ur lägenheten, för att den har registrerats till den lägenheten, och det finns en microchip inne i den som övervakar dess position på jorden, och man måste begära tillåtelse och en anledning till att man vill flytta den, annars startas en self-destruct-mode om man tar den ut från lägenheten.

Skrivet av ralekk:

Med ägande följer ju med vissa egenskaper som att man fritt för göra det man vill med det som man äger.

Fast eftersom konsumenter/pirater 'stjäl' digitala produkter från företag, så är det väl naturligt att företagen också vill göra likadant, att de vill exempelvis 'stjäla' ifrån oss egenskaper som har alltid funnits i produkter, som förmågan att sälja den.

Våran tusentals år gamla ekonomiska system med pengar var inte skapad med digitala produkter i tanke, så det uppstår såna här buggar.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Spell och böcker är inte konst. Absolut inte. Spel och böcker kan man kopiera exakt, det kan man inte med konst. Konst finns i bara ett exemplar, orginalet. Allt annat är kopior och ingenting värt.
Man kan jämföra böcker och Spel däremot, men konst är en helt annan sak.

Så utomordentligt löjligt. Vem är du att avgöra vad andra bör och inte bör uppfatta som konst?

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk

Suck! Att dom aldrig lär sig.

Att Sony orkar försöka att få igenom ett sådan patent och om dom nu får igenom det, till vilken nytta?

Dom måste inse att det lär knäckas rätt snabbt efter att det släppts, se bara på PS3, det tog sin tid, men nu är det helt kört för dem och deras "unhackable" machine.

Seriöst, dom kommer bara att slösa pengar i onödan.
Jag personligen tycker att dom skall lägga pengarna på att utveckla bättre produkter och spel till konsolerna som finns och kommer istället för att ens försöka skapa ett kopieringsskydd som aldrig kommer att hålla nå märkvärdigt länge.

Eller vad säger ni andra?

Visa signatur

CPU: i7-2600K.
GPU: EVGA GTX 980 SC.
MINNE: 8GB 1600MHz DDR3.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Utopolitan:

Att Sony patenterar en funktion betyder inte på något sätt att de nödvändigtvis implementerar den. Det här handlar snarare om patent hoarding. Faktum är att Sony snackade om precis samma sak när lanseringen av PS3 och t.o.m. PS2 var på tapeten.

Sluta genast med att göra Sony en björntjänst, för det duger du inte till..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Så utomordentligt löjligt. Vem är du att avgöra vad andra bör och inte bör uppfatta som konst?

Han menade inte att spel och böcker inte kunde betraktas som konst som media, men att traditionell of fysisk konst inte kan kopieras exakt, något som digital media kan. Alltså att spel inte kan jämföras med måleri när det kommer till piratkopiering, inte nödvändigtvis att spel inte är konst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

DRM är så jävla puckat, det här bör ju va olagligt!
Det strider ju mot first-sale doctrine.

DRM is defective by design. Bojkotta DRM!

First sale doctrine som är inkorporerad i upphovsrättslagen i Sverige och EU och den innebär att spridningsrätten för upphovsrättsligt skyddade verk som spel konsumeras(försvinner) när de lovligen släppts ut på marknaden. Detta innebär i klartext att om Sony säljer exemplar av spel på marknaden så kan dessa spel sedan säljas vidare fritt av köpare utan att det är ett upphovsrättsligt brott.(De kan dock ej mångfaldigas, kopieras osv.)

Detta innebär inte att det är en okränkbar rättighet att sälja vidare spel för konsumenter, det innebär endast att Sony inte kan stämma dig pga upphovsrättsintrång om du säljer vidare spelet.

Tror för övrigt precis som Totalbiscuit att detta patent mer är ägnat för Bluraymarknaden än spelmarknaden och att det kommer ha en mycket begränsad effekt i framtiden eftersom vi går mot en mere digital marknad utan så mycket fysiska exemplar av spel, filmer osv.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Avstängd

jag har ett ps 3 och till det köper jag bara begagnade fighting och bilspel FPS spel gör sig bäst på pc och sonen brukar ta med sig sina spel hit ,ps3 är smidigare att spela på men pc är fan 1000 gånger bättre

jag har 3 speldatorer och har mw 3 orginal på alla 3 och ett separat konto till varje spel blir nog inget ps4 för mig iaf helldre en 4e speldator