Sonys nya patent kan stoppa marknaden för begagnade spel

Permalänk
Medlem

Det här med "intellectual properties" är en jävligt invecklad historia. Givetvis förstår man att företagen vill tjäna mer pengar för det är därför de finns, men de har ganska konstiga tillvägagångssätt som antagligen skadar företaget mer än det inbringar vinst.

EDIT: Sen låter det nog värre än det är, kan tänka mig som andra nämner i tråden att det handlar om ett konto-bundet drm skydd, tex när du installerar spelet från skivan på datorn eller startar spelet på din konsol så blir mediat låst till ditt konto, som du måste vara kopplat till på något vänster för att kunna spela spelet. Det är ju samma sak med steam om jag inte har fattat det fel. Du äger väl inte ens spelen på steam (om jag fattat det rätt), utan det är en prenumeration. Så du kan inte sälja eller skicka vidare spelen som är aktiverade till ditt steamkonto.

Om de gör det rätt så ser jag egentligen inget fel med det, men det kan bli fel på väldigt många sätt och det kan få ganska så negativa konsekvenser för Sony om de inte gör det på ett bra sätt.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Tro inte att Sony är de enda som tänker i sådana här banor. Micro$oft kommer inte vara sen att följa efter. Faktum är att idag är Sony den enda som säljer spel utan regionskydd. Microsofts Krysslåda har regionskydd. Med tanke på att många spel trycks i begränsade upplagor eller bara släpps i USA gör att vi aldrig kan spela dem i Europa om vi inte importerar en USA krysslåda eller USA Wii. Med PS3, Vita etc funkar detta prima, bara att importera spelet så funkar det direkt.

Så idag, innan detta patent implementeras i någon konsol, så är Sony bättre än Pyttemjuk eller nintendo.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem

Här har ni sjävla "patent dokumentet" med för den som är intresserad http://www.freepatentsonline.com/y2013/0007892.html

Ah nu ligger länken i artikeln med

Permalänk
Medlem

För en sådan här sak lär ju absolut inte göra folk mer intresserade av piratkopierade spel och chippade konsoler, nej nej... Smart Sony.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

En annan bransch som krisar betydligt mer än spelbranschen är ju bilbranschen. Räddningen kanske skulle vara att låsa nya bilar till en ägare? Är det en bra idé för spel borde det ju vara en bra idé för bilar.

Permalänk
Medlem

Visst är det synd att barnen kanske inte kan kuta hem till varandra och spela spel i samma utsträckning, även om jag tror att man kan lösa det genom att vara gästinloggad med kontot som äger spelen när man besöker en kompis.

Men jag tycker bara det här är possitivt, Pc spel har haft CD keys hur länge som helst, vilket har eliminerat begagnadhandeln, som i sin tur betyder att spelutvecklarna får pröjs för sin möda.

en begagnad kopia är precis lika skadlig som en piratkopia.
skit i att den ena råkar vara laglig, det är påverkan på utvecklaren som räknas.

Skrivet av Evilmonkey:

Bra om enheten går sönder och man tvingas skaffa en ny... bara att börja punga ut för alla spel man har igen :@

One step forward and two steps back!

Mjo, om min dator går sönder så utplånas hela min steamkatalog automatiskt.

förhoppningsvis är Sony klipska nog att knyta spelen till Konto't och inte till hårdvaran.

Skrivet av F.Fairlane:

Då blir det kört för mina barn och ta med sig spel till/från mig då dom har en konsoll hos mig och en hos sin mamma. Detta tvingar ju separerade föräldrar att köpa två kopior.
Går detta igenom så kommer Sony sänka sig själva

sålänge ni kör samma konto i bägge hushållen borde det vara genomförbart med ett exemplar av spelen.

Om ni råkar ha två konton så är det ju bara att logga in på det andra kontot när det är dags att spela ett spel som är knutet till det.

Skrivet av Ozzed:

De enda detta förstör för är ju de som betalar för spel. De som inte gör det lär knappast lida då de laddar ner färdigcrackade varianter. Men visst, straffa de som betalar. Det är säkert en jättebra metod att stoppa piratkopieringen.

Skall man vara optimist borde detta innebära två saker:

Dels blir spel billigare eftersom licensen omformas till något som liknar OEM. Jämför t. ex med Windows OEM-licensmodell.

Dels borde det innebära att intresset för spelande på PC ökar igen, och förhoppningsvis då att vi slipper konsolportar.

Skrivet av Swedish Berserk:

Detta är inte bra alls. De har väl inget att göra med begagnatmarknaden? De har fått betalt för spelet en gång redan. Jag förstår inte detta alls förutom att det är giriga företag bakom konceptet. Hoppas inte detta går igenom.

De vill inte åt piratkopior med den här åtgärden.

det här är till för att stoppa begagnadhandeln, som är minst lika skadlig som piratkopiering.

när du laddar ner ett spel betalar du 0 kr för det, och utvecklaren får 0 kr.
när du köper ett spel begagnat, betalar du en summa för spelet, men vem får pengarna? jo Gamestop. utvecklarna får 0.

den viktiga skillnaden är alltså enbart att du blir fattigare i det ena fallet.

Vill du stödja spelutvecklarna så är det bättre att ni laddar ner spelen ni inte har råd att köpa ny-ex av.
då har ni fortfarande pengarna kvar i plånboken, och kan istället spendera dessa pengar på nya exemplar vid senare tillfälle.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

En annan bransch som krisar betydligt mer än spelbranschen är ju bilbranschen. Räddningen kanske skulle vara att låsa nya bilar till en ägare? Är det en bra idé för spel borde det ju vara en bra idé för bilar.

Att jämföra bilar med spel i detta läget fungerar inte riktigt.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

@Devildoll: När spelbranschen slutar med begränsade upplagor och regionlåsta upplagor så kommer jag hålla med dig. Tills dess så kan jag inte det eftersom att utan begagnatmarknaden och importmarknaden så trycks det inte exemplar av spel så det räcker åt alla och de är endast tillgängliga på marknaden en begränsad tid. Naturligtvis är detta överlagt då en vara som är sällsynt kan säljas med högre pris.

Dagens spelbransch bryr sig inte om spel eller gamers. De bryr sig endast om snabba cash.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Att jämföra bilar med spel i detta läget fungerar inte riktigt.

Tja, varför inte? Traditionellt fungerar ju ett icke piratkopierat konsolspel i alla praktiska hänseenden som en traktor.

Permalänk
Medlem

Är det låst till ett konto som på Steam och att man kan ladda ner det från Playstation Store och
att det sparas online på ens konto via autosparning så tror jag att det blir bra. Då kan man ladda ner
ens spel hos kompisar eller nya konsoller men enbart använda på det användarnamnet så ingen nytta
vid begagnat köp eller piratkopiering som dom vill åt. Då har man även sparningen kvar och bra för
separerade föräldrars barn när dom är hos föräldrarna varannan vecka som nån påpeka om.

Men låser dom det till en specifik konsoll så kommer dom ta död på sig själv.

Tänk att Xbox kör på med vanliga gamla skivor som funkar mellan kompisars konsoller och
Sony låser spelen till en konsoll via serienummer då kommer inte jag att köpa en PS4 kan
jag lova.

Så ska dom ta in detta till konsoller så anamma Steam konto tänket.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Skrivet av Oneone:

vem fan köper en beggad consol då? haha låter ju helsjukt...om de halverar priserna visst då kanske det skulle fungera.

du kan köpa konsoler för halva priset på tradera med 5-10 spel.

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem

Låser dom ett spel till ett konto, fine.
Låser dom det till en specifik hårdvara så skjuter dom sig själva i huvudet (foten).
Inte fan skulle jag köpa ett spel, en två eller tre gånger för att barnen eller jag själv ska kunna spela det någon annan stans.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis går detta inte igenom då det lär krocka med paragraf 12 i upphovsrättslagen, dvs användandet av media i den inre kretsen, tex. låna ut till sina syskon eller polaren för bruk i privata ändamål. Om ni anser att detta inte gäller för spel så rätta mig gärna och ange källa i sådant fall. I överlag tycker jag Sony går för långt, de negativa aspekterna överväger de positiva.

Permalänk
Medlem

Har inte begagnade spel blivit ersatta av diverse reaor på steam/origin/uplay/g2play mm?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Att Sony patenterar en funktion betyder inte på något sätt att de nödvändigtvis implementerar den. Det här handlar snarare om patent hoarding. Faktum är att Sony snackade om precis samma sak när lanseringen av PS3 och t.o.m. PS2 var på tapeten.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Har inte begagnade spel blivit ersatta av diverse reaor på steam/origin/uplay/g2play mm?

Nej, jag får inte tag på gamla pokemonspel på det sättet.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Keeper of Traditions

Lustigt hur folk prisar Steam och Origin, men hatar Sony när de gör samma sak som redan gjorts i flera år av andra.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Farrisen:

http://www.youtube.com/watch?v=jTv1FrXvfrU

Byt ut Sonic Team till "Sony Team" , låter ganska pang på

Får se om de har tänkt att integrera det nya "DRM't" till PS-4, hade väl inte blivit allt förvånad över det.

det är det dom tänbkt och om dom ej kommer få igenom det eller npt liknande som kommer dom ej vilja att ps4:an skall läsa spel från skivor.
och om ej skivor kommer med spelen så kommer dom köra en klient som är som steam eller origin

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Inaktiv

Sony drygar sig som vanligt och försöker bara krångla för sina kunder.

När kommer första crowdfundningen som är till för att knäcka ett kopieringsskydd?
edit: är generellt emot piratkopiering, men tycker att detta är helt fel väg att gå, och det vore rätt åt dom om deras egna kunder betalar för att få skyddet knäckt, bara för att markera. Jag hoppas verkligen, att något stort bolag till slut går för långt med sin girighet och verkligen får sina kunder emot sig, så att det blir någon riktig bojkott och att det känns i försäljningen. Det är nog enda vägen, eller att man lagstiftar emot att straffa sina kunder på detta sätt. Det jag köper är mitt och ingen annans.

Men så länge jag spelar på PC och spelen kostar som det gör där så borde jag inte bry mig egentligen, eller vad sägs om Total War Napoleon för mellan 15-30SEK, då kan Sony hålla på med sin begagnatmarknad bäst dom vill. Sen är det ju konstigt hur man kan ta så mycket betalt för nya spel som dom gör idag. Nej för fan, fram med starkare konsumentlagar som gör att vi äger den mjukvara vi köper! EU beslutade ju nyss att man visst får sälja vidare sin mjukvara, det går ju rakt emot vad Sony nu tar patent på.

Permalänk
Medlem

Haha, jävla fåneri. Sony tar död på sig själva! Finns det några filmproducenter här för jag vill göra en komedi
SONY VI VET ATT NI LIGGER RISIGT TILL MEN DETTA HJÄLPER INTE, SAMT, HAHA YOU LOSE.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem

Är inte detta för övrigt "lätt" att kringgå? Du har en krets i plastkapsel, du kör den i varm svavelsyra för att ta bort plasten, tvättar kretsen, undersöker kretsen i mikroskop meckar runt lite och får fram ett "svar"? På samma sätt som det går att cracka korten i vanliga satelitmottagare (ja det kräver dyr utrustning och kunskap, men jag får för mig att detta endast behöver göras en gång per speltitel varför det fortfarande är görbart). För övrigt antar jag att RFID inte tillverkas i typ 22 nm.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evilmonkey:

Bra om enheten går sönder och man tvingas skaffa en ny... bara att börja punga ut för alla spel man har igen :@

One step forward and two steps back!

Jag tror spelen blir bundna till sitt konto, precis som med Steam och Origin. Men vilket som så är det skamligt. Den begagnade marknaden existerar av en anleding. Priset på nya spel är för dyrt och lämnar bara begagnat eller piratkopiering som alternativ. Nu gör jag varken eller, men när jag var tonåring och bara hade 1000kr/mån att röra mig på så kändes det bra att inte bara behöva piratkopiera, utan man kunde få tag på relativt nysläppta spel för kanske 250kr. Med dagens spelpriser så är det nästan så att man har kvar 250kr av sina 1000kr om man ska köpa ett nytt spel.

Att motverka den begagnade marknaden är ju lite som att ta död på sin egen bransch. Hur många som har tagit körkort köper splitternya bilar? Hur många nyblivna fotografer köper nya objektiv för 30000kr? Hur många som flyttar hemifrån för första gången har råd att köpa alla möbler och hushållsartiklar splitternytt? Hur många kommer lockas in i spelbranschen när spelen är på tok för dyra? Idioti på högsta nivå!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Har inte begagnade spel blivit ersatta av diverse reaor på steam/origin/uplay/g2play mm?

Nej, onlinebutiker regleras allt hårdare av olika regionskydd samt att publishers bara orkar lägga upp spel som förväntas sälja mycket. Tex call of braindead. Steam är undantaget som har sin greenlight men du kan fortfarande inte hitta allt där.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Lustigt hur folk prisar Steam och Origin, men hatar Sony när de gör samma sak som redan gjorts i flera år av andra.

Det stör mig något fruktansvärt. Jag har ju god lust att kontakta Steam och fråga dem hur jag ska gå tillväga för att sälja spelen på mitt konto. Bara för att kunna stämma dem.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Att jämföra bilar med spel i detta läget fungerar inte riktigt.

Köp tio valfria icke kult spel från 97-98 spela dem och se om du blir övertygad att du skulle kunna betalt 400 st för dem idag.
Värdet på spel står i relation till den verklighet vi lever i precis som allt annat.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Hur ska man få tag på äldre spel då? Tror inte folket som gjort exempel tomb raider underworld trycker upp nya kopior?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

En begagnad kopia är precis lika skadlig som en piratkopia.
skit i att den ena råkar vara laglig, det är påverkan på utvecklaren som räknas.

Nej tack. Jag köper inte spel som någon slags välgörenhetsåtgärd, och så hutlöst dyrt som det är räknar jag naturligtvis med att kunna göra vad jag vill med mitt spel (inom lagens ramar såklart).

Om de får fortsätta på den här banan har vi snart bara hyryjänster kvar, eftersom det genererar mer pengar om du tvingas betala så länge du använder spelet.

Med det resonemanget applicerat på andra områden ser man snart hur sjuka i huvudet Sony med flera är.

Ponera t. ex att begagnatmarknaden för bilar inte existerade, med motiveringen att Vidareförsäljning av bilar är skadligt för tillverkarna då de inte får en krona om du som privatperson säljer din bil till en annan privatperson. Hade det varit OK tycker du?

Nu verkar ju detta dock inte bli akutellt i Europa då du enligt något EU-direktiv har laglig rätt att sälja spel vidare, så de får se sig om i stjärnorna efter en sådan lösning här.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

1: vad händer i så fall med alla fysiska kopior? Om man bara använder dem för en engångsregistrering kommer de väl hamna på tippen efter registrering.

2: ja, de kanske kommer eliminera begagnadmarknaden, men hur ska de eliminera marknaden för kontoförsäljning? Om de har samma "lösning" som Steam kommer de också få samma problem som dem.

Känns som att Sony blir lite för desperata. Jag fattar inte hur de tänker, men visst känns det som att de börjar förbereda sig för något, som nästa generations Playstation.

Om det här går genom kommer de nog att till stor del göra Playstation beroende av en internetuppkoppling både för köp av spel och användandet, och därmed kommer de både dra ner på tillverkningen av fysiska kopior ännu mer, men det borde också bidra till att kostnaden dras ner en hel del också, i och med att man inte behöver tillverka skivorna och köra ut dem till fabrik. Inga fler köer utanför GameStop, utan blir att ladda ner på releasedagen. Då kan de teoretiskt sett också eliminera problemet med slutförsäljningar...

I andra ord, ja, spelen blir bundna till ett konto, men kommer bli minst 1/3 billigare. Man kommer nog också att kunna dela spelen digitalt på något sätt... det kommer bli som Steam på konsol.

Permalänk
Medlem

En enkel lösning för de som lånar/handlar begagnat hade ju varit att göra ett konto för varje spel (t.ex. isaxi-supermario), skriv namn och lösenord på en post-it och sätt i fordralet. Hur lätt som helst att sälja sitt isaxi-supermario konto!

Permalänk
Inaktiv

Det här dödar inte bara andrahandsförsäljningen av framtida Playstation spel...det dödar hela Playstation. Har inte Sony ens funderat på att en STOR skara tilltänkta konsumenter, helt enkelt struntar i att köpa konsolen (och spelen)?