Sweclockers marknad, trasig iPhone vid frakten
Allt är löst nu
Hej!
Jag köpte nyligen en iPhone via Sweclockers marknad, och blev erbjuden att köpa den för ett pris inklusive frakt:
Hej, har en iphone 4 16gb (repfri & plastfilm) fast låst till telenor men dock kan jag erbjuda för 2000kr och bjuder på frakten. Kostar max 300kr att låsa upp.
Den blev då skickad i ett tunt kartongpaket med några luftkuddar i via ett vanligt postbrev, frankerad med frimärken. När jag hämtade paketet var det ihoptryck och jag hörde hur mobilens kartong kunde åka runt i paketet och stöta i kanterna direkt. När jag väl prövat den märkte jag att hemknappen var defekt, den fungerar bara c.a. 1 av tio gånger man trycker på den, och glasbaksidan av telefonen sitter något löst, den går att rucka någon millimeter åt sidan om man drar i den.
Här är en bild på det hoptryckta paketet:
http://img27.imageshack.us/img27/5213/bildhh.jpg
Och hur mobilkartongen låg inuti det, det låg löst och kunde åka fram och tillbaka mot kanterna:
http://img441.imageshack.us/img441/4339/img0040jyb.jpg
Vi har testat att reklamera hos Posten, men då säljaren valde en oförsäkrad tjänst har de ingen skyldighet.
Min fråga är nu vem som är skyldig för skadan, säljaren eller jag? Jag tycker givetvis att jag ska få en fungerande vara när jag beställt den inklusive allt, med frakten inbakat, och säljaren själv valt en oförsäkrad tjänst och paketerat otillräckligt för att den ska klara sig.
Säljare har fått en länk till denna tråd så om han tycker jag påstår något som är fel kommenterar han förhoppningsvis.