Lätt drivet operativsystem (helst linux) sökes

Permalänk
Medlem

Lätt drivet operativsystem (helst linux) sökes

jo det är så att vi fick en dator på köpet när vi bytte nätverk. Dock är den så förbaskat slö att den laggar när man kollar på svtplay (både i IE och Chrome) och tänkte därför lägga in ett nytt operativsystem som inte var mer krävande än windows 7 starter, fast helst linux då jag vill testa något nytt. Dock har jag inte har någon koll på linux och vill därför veta mer om de olika linux versionerna och varför jag ska välja just den. Kan tillägga att jag har kollat runt lite och lubuntu 12.10 verkar lovande är det någon som har erfarenhet av detta operativsystem?

Permalänk
Medlem

lubuntu är lättdrivet.
Har det på min otroligt dåliga gamla laptop, funkar snäppet under ok där, men inget funkar på den så.

En kompis har det på en laptop med en AMD C60 som inet hade billigt när de öppnade i Malmö, fungerar klockrent på hans.

Edit: Hans dator är som den datorn i specs ungefär. Min är väldigt mycket sämre.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Mint FTW

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Om man ska rekommendera Mint till en som vill ha ett lättdrivet OS så bör man nog specificera att det ska vara Mint med LXDE som skrivbordsmiljö.

Förutom det så kan jag också rekommendera Crunchbang Linux.

Edit: såg vad det var för dator nu också.. Jag kör Crunchbang på en i princip likadan netbook med Atom N450 fast jag har satt in 2GB RAM. Det flyter på rätt bra. Betydligt bättre än vad tex Ubuntu med Unity gör. Oavsett vad du kör för OS så kommer det inte vara någon fröjd att använda datorn till mycket mer än att surfa. Den får jobba på rätt bra bara när man vill kika på något i 480p på youtube.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem

VectorLinux
Systemkrav motsvarande vad som stod på mitt rum när jag fortfarande bodde hemma på 90-talet

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Rekordmedlem

Den verkar bara ha den integrerade grafiken, intel 945? Den är dessutom enkärnig ?
Då tror jag inte den kommer att klara av flash eftersom det är helt uteslutet att cpun kan hantera det och 945 är en väldigt klen grafikkrets, jag tror inte att det påverkas av os et utan den har antagligen för klen hårdvara för att klara det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har en eeepc 1001HA som är ännu klenare än den där, fast jag har satt i SSD-disk samt 2GB RAM så den känns ändå rapp, särskilt med SSD-disken som gjorde stor skillnad. Jag kör Arch Linux med specialanpassad kärna för intel Atom (se https://wiki.archlinux.org/index.php/Repo-ck) och XFCE som skrivbordsmiljö. När det gäller SVTPlay så behöver jag bara sänka till "Hög" kvalitet istället för högsta kvalitet för att få bra flyt (jag sänker ner kvaliteten ett snäpp i alla fall, kanske minns fel vad nivåerna heter).

Så hårdvaran fixar det så länge man inte väljer HD-kvalitet.

Fast min har ju GMA950 grafik eller något sådant. Den där 1015PE verkar ju ha GMA3150.
Men det gör nog ingen större skillnad.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren. Kan dock tillägga att det inte är något HD-material som ska streamas. Har inte hittat någon spec på boxee box men borde det inte vara liknande hårdvara? och finns det inte folk som har tittat på svtplay via boxee boxen (kanske var via en app?). Vad tror ni om att installera något sånt här http://www.android-x86.org/ på datorn då skulle det funka?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Valfri dist, vad som spelar roll är ju vad du kör på den, samma kod olika paketering. Ubuntu, arch, suse, debian, gentoo, fedora är minimal skillnad ur prestandasynvinkel.
Installera någon lätt ej grafikaccelerad fönsterhanterare.
Fast svtplay kommer du knappast att få att fungera bättre än vad det redan fungerar i windows... Både flash och grafikaccelerering är bättre på windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rist:

Valfri dist, vad som spelar roll är ju vad du kör på den, samma kod olika paketering. Ubuntu, arch, suse, debian, gentoo, fedora är minimal skillnad ur prestandasynvinkel.
Installera någon lätt ej grafikaccelerad fönsterhanterare.
Fast svtplay kommer du knappast att få att fungera bättre än vad det redan fungerar i windows... Både flash och grafikaccelerering är bättre på windows.

okej, tack för svaret. Då får jag installera om windows starter helt enkelt för att få bort alla onödiga program.

Permalänk
Medlem

puppy linux är nog det minst krävande för en dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Texaco:

okej, tack för svaret. Då får jag installera om windows starter helt enkelt för att få bort alla onödiga program.

Prova att inaktivera aero (eller vad det heter nu för tiden) om du har ett undermålgit grafikkort. En av skillnaderna mellan Windows starter och Den vanliga versionen är väll avsaknaden av aero har jag för mig? Det borde ju minska belastningen på grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Jag slår också ett slag för Crunchbang. Den enda dist som gett mig batteritid i klass med Windows.