Missljud i högtalare vid belastning GPU

Permalänk
Medlem

Missljud i högtalare vid belastning GPU

HEJ!

Mycket underligt problem uppstod när jag köpte ett Fractal Design Define R4. Det kommer ett hyffsat högt surrande ljud i högtalarna när man startar ett spel. Provat Teamfortress 2, Battlefield 3 och Natural Selection 2 än så länge, samma i alla. Tabbar man ut till skrivbordet, minskas det. Men rör man på musen hör man att det surrar. Har provat plugga i ett par hörlurar rakt i ljudutgången och då låter det inte alls (använder det integrerade ljudkortet). Detta problem hade jag inte i den gamla lådan med samma komponenter. Vilket var en pisstrång 400kr låda. Min setup:
i5 750 @ 3,4 | 2x560TI | XMS3 PC3-12800 8GB | Intel X25-M G2 80GB | Asrock P55 Extreme | Corsair HX 850W 80+

Några tips eller idéer?
Jag funderar själv på att sätta "gummiringar" mellan moderkortet och chassit, men vet inte om detta kan hjälpa?

Tacksam för svar

Visa signatur

i7 4790K+NH-D14 | Asus Z97-A | 16GB | GTX970 | Samsung 830 | Corsair HX 850W 80+

Permalänk
Medlem
Skrivet av wakker:

HEJ!

Mycket underligt problem uppstod när jag köpte ett Fractal Design Define R4. Det kommer ett hyffsat högt surrande ljud i högtalarna när man startar ett spel. Provat Teamfortress 2, Battlefield 3 och Natural Selection 2 än så länge, samma i alla. Tabbar man ut till skrivbordet, minskas det. Men rör man på musen hör man att det surrar. Har provat plugga i ett par hörlurar rakt i ljudutgången och då låter det inte alls (använder det integrerade ljudkortet). Detta problem hade jag inte i den gamla lådan med samma komponenter. Vilket var en pisstrång 400kr låda. Min setup:
i5 750 @ 3,4 | 2x560TI | XMS3 PC3-12800 8GB | Intel X25-M G2 80GB | Asrock P55 Extreme | Corsair HX 850W 80+

Några tips eller idéer?
Jag funderar själv på att sätta "gummiringar" mellan moderkortet och chassit, men vet inte om detta kan hjälpa?

Jag vet inte om du snackar om audio porten på ditt moderkort eller de som finns på Defines frontpanel. Men jag kör min historia ändå

Jag hade ett liknande problem med front-audio utgången på mitt Define R4. Dock hade problemet inget med GPUn att göra, det var helt enkelt audio portarna som var defekta. Jag mejlade Fractal Design och fick nya hemskickade till mig inom två dagar, monterade dem och voila perfekt ljud!

Innan du lägger skulden på audio portarna föreslår jag att du avinstallerar GPU drivisar, demonterar kortet och kör integrerad grafik. Uppstår det fortfarande oljud i högtalarna?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Navicula:

Innan du lägger skulden på audio portarna föreslår jag att du avinstallerar GPU drivisar, demonterar kortet och kör integrerad grafik.

TS processor har ingen integrerad grafikkrets, och moderkortet har inga videoutgångar, så det kan bli svårt...

Jag undra också om det gäller chassits utgångar eller moderkortets. Minns att jag själv fick ett brummande i chassits (ej fractal) även med hörlurar, men har ignorerat det och bara kört de bakre utgångarna direkt från ljudkortet.
Väldigt mysko att du bara får oljudet med högtalare dock... :S

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Jag använder de portarna där bak. På det integrerade ljudkortet. Och precis som Phukkitt säger så har jag inget integrerat graffe.
Har provat att uppdatera drivare, och även bytt plats på graffa korten. Testat att sätta skärmen i alla 4 olika DVIportarna om det skulle vara något sådant. Men ejmed att missljudet inte är där när man pluggar i ett par lurar måste det ju betyda att det är nån kortslutning, springström nån stans. Har även testat att koppla in högtalarna till ett annat eluttag, men hjälpt ej.

Visa signatur

i7 4790K+NH-D14 | Asus Z97-A | 16GB | GTX970 | Samsung 830 | Corsair HX 850W 80+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

TS processor har ingen integrerad grafikkrets, och moderkortet har inga videoutgångar, så det kan bli svårt...

Då får han helt enkelt strunta i det.