Permalänk
Medlem

Vill ha mer prestanda!

Hej!

Blev less på hur mycket grafikkortet lät och överreagerade igår med att ha sönder det.
Datorn är från början av 2011 (om jag minns rätt) och jag undrar om det skulle vara lönt att skaffa ett nytt grafikkort, lite mer ram och sedan en ssd-disk till min nuvarande dator? Eller vore det totalt ovärt det?

Det här är vad jag har på min stationära.

AMD Phenom II X4 955 3,2GHz Black Edition (överklockat till 4ghz)
Gigabyte GeForce GTX 460 1024MB OC (förstört)
Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1333Mhz XMS3
1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
Asus M4N75TD

Dold text

Är cpun för kass för att kunna få ut bra prestanda med ett nytt hyfsat grafikkort(1500-2000;- kort), 2GB till i ram och en ssd-disk?
Alltså, skulle cpun bli en "flaskhals"? Och sedan minns jag att det stod något med x8 på PCI-E och inte x16, kanske att moderkortet också är för värdelöst för ett nytt grafikkort?

Vet inte riktigt vart jag ska lägga tråden då jag först och främst vill veta ifall det skulle fungera med en liten uppgradering men samtidigt hade jag inte sagt nej till rekommendationer på grafikkort som skulle kunna passa. Skulle man t.ex. kunna sätta in ett "Gigabyte GeForce GTX 660 2048MB"? (Behöver inte vara ett nvidia kort antar jag)

Spelar mest ARMA 2(warfare, så det har laggat satan med alla AI och strider) men även bf3 och skyrim.

Permalänk
Medlem

7870 eller 660ti kanske passar bra?

Visa signatur

[ i7 3930k @ 4,1GHz. Asrock x79 Extreme4. Team Group Red 16gb DDR3 2133MHz. EVGA GTX 1070 Hybrid. Adata 120gb SSD. Corsair AX850. Be Quiet! Dark Base Pro 900. Asus ROG Swift PG279Q. Harman Kardon 730. Fostex T20RP. Technics SL-1200MK3D]

Permalänk
Medlem

Den processorn är från 2009 men jag skulle kunna tänka mig att med ett grafikkort i 1500-2000 kr-klassen så hade det fungerat bra. En SSD (128GB under 1000 kr), 8GB extra ram (Under 400 kr för 2x4GB 1600 MHz) hade snabbat upp systemet. 4GB ram är idag på smärtgränsen och det förekommer säkert swappande i ditt fall.

Permalänk
Medlem

Ja, jag vet inte. (:
Men du tror inte att min cpu eller moderkort är för gamla/dåliga för dom korten?

Permalänk
Medlem

Okej!
Härligt !!!

Nu är bara fråga om jag ska välja 7870 eller 660ti då. Får titta runt på lite recensioner!

Tack så mycket för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qewk:

Ja, jag vet inte. (:
Men du tror inte att min cpu eller moderkort är för gamla/dåliga för dom korten?

Jag gjorde en snabb sökning och hittade ett litet test på din processor och AMDs FX-4100 och FX-4170. Din processor ligger i samma prestandaområde även om den är ett par år äldre. Detta test genomfördes med ett Radeon 7770, ett kort som kostar 1000 kr och uppåt.

https://www.youtube.com/watch?v=hjvKgj3Kb3o

Sök på lite grafikkortstester med din processor eller lite snabbare som exempel 965-modellen. Exempel: Radeon 7850 phenom 955

Permalänk
Avstängd

Kommer nog bli en lättare flaskhals i tyngre spel, dessutom kommer cpun få det svårt i cpu krävande spel, men du kommer se en stor skillnad, absolout värt det!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör en 965BE + 660Ti utan problem. Om processorn inte skulle hänga med så är det i så fall inte många fps man tappar. Det beror helt på vilka spel man spelar, men min CPU har aldrig varit i närheten av att köra för fullt med de titlar jag spelar. Och du har ju dessutom överklockat.
8GB minne är ju trevligt och kostar inte så mycket och en SSD är verkligen ett lyft.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Okej härligt tack så himla mycket för hjälpen alla!

har dock en sista fråga. När jag nu ska skaffa mig nya minnen på 2x4GB, måste jag ta bort överklockningen innan jag sätter in minnena för att ej riskera att skada dom? Och sedan försöka klocka upp till 4ghz igen? (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qewk:

Okej härligt tack så himla mycket för hjälpen alla!

har dock en sista fråga. När jag nu ska skaffa mig nya minnen på 2x4GB, måste jag ta bort överklockningen innan jag sätter in minnena för att ej riskera att skada dom? Och sedan försöka klocka upp till 4ghz igen? (:

Nej. Det är bara att montera dom.

Införskaffa 1600MHz-minnen, helst med så låg CL som möjligt.

Permalänk
Medlem

Då gör jag det!

Återigen tack!

Permalänk
Medlem

Bara så du vet, det är onödigt att köpa nya minnen i det här fallet skillnaden mellan 1333 och 1600Mhz kommer du inte att märka av annat än i ett rent benchmark för just minnen, i spelande och vardagligt datoranvändande märker du ingen skillnad.

Permalänk

CPU duger alldeles utmärkt då den är klockad till 4Ghz, den orkar med tex ett 7970. Visst du kanske tappar 3-4fps jämfört med en i5 3570K men det är så lite så det kan likagärna vara inom felmarginalen.

Är det ingen som läser tex. sweclockers tester på sånthär ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qewk:

Hej!

Blev less på hur mycket grafikkortet lät och överreagerade igår med att ha sönder det.
Datorn är från början av 2011 (om jag minns rätt) och jag undrar om det skulle vara lönt att skaffa ett nytt grafikkort, lite mer ram och sedan en ssd-disk till min nuvarande dator? Eller vore det totalt ovärt det?

Det här är vad jag har på min stationära.

AMD Phenom II X4 955 3,2GHz Black Edition (överklockat till 4ghz)
Gigabyte GeForce GTX 460 1024MB OC (förstört)
Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1333Mhz XMS3
1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
Asus M4N75TD

Dold text

Är cpun för kass för att kunna få ut bra prestanda med ett nytt hyfsat grafikkort(1500-2000;- kort), 2GB till i ram och en ssd-disk?
Alltså, skulle cpun bli en "flaskhals"? Och sedan minns jag att det stod något med x8 på PCI-E och inte x16, kanske att moderkortet också är för värdelöst för ett nytt grafikkort?

Vet inte riktigt vart jag ska lägga tråden då jag först och främst vill veta ifall det skulle fungera med en liten uppgradering men samtidigt hade jag inte sagt nej till rekommendationer på grafikkort som skulle kunna passa. Skulle man t.ex. kunna sätta in ett "Gigabyte GeForce GTX 660 2048MB"? (Behöver inte vara ett nvidia kort antar jag)

Spelar mest ARMA 2(warfare, så det har laggat satan med alla AI och strider) men även bf3 och skyrim.

7870 så blir det perfekt kostar runt 2200 dit modekort kan köra sli och då endast i 8x med bara ett är det 16x fart ser dock ut som att 1333 är den snabbaste ram hastigheten du kan ha. Själv har jag en ssd disk i min dator men jag tycker inte att det blir någon speciell skillnad om jag ska vara helt ärlig bortsett från att den laddar windows lite snabbare.