Urgammal brandvägg. Behöver jag byta?

Permalänk
Medlem

Urgammal brandvägg. Behöver jag byta?

Hej!

Jag använder gratisversioner både av antivirus (AVG Free 2011 än så länge) och Sygate Personal Firewall 5.6.2808. Dessutom kör jag ibland Malwarebytes Anti-Malware och CCleaner. Anledningen till valet av brandvägg är att jag inte litar riktigt på Windowsbrandväggen. Jag sitter fortfarande med Win XP SP3 och vill ju ha fullständig kontroll över vad som får ansluta över Internet från datorn, samt ha bästa möjliga skydd mot inkommande attacker eller förfrågningar, när det gäller brandväggen alltså.

Nu är det ju så att Sygatebrandväggen är minst sagt lastgammal vid det här laget. Inga uppdateringar har kommit på mycket länge t ex. Men samtidigt så litar jag ändå på att programmet gör det som jag vill, nämligen att skydda datorn mot intrång och obefogade anrop inifrån så att säga. Jag har testat brandväggen på GRC's ShieldsUP! och där verkar det vara helt som det ska. Allt är grönt (stealth) och ser bra ut. Men så har jag börjat fundera på att byta brandvägg i alla fall och jag har siktat in mig mest på Ashampoo FireWall Free. Vad jag själv kan se i dagsläget är dock den enda förbättringen i så fall att man får Ashampoos brandvägg på svenska.

Så du undrar jag förstås:
Vilka är fördelarna (om några) med att byta? Får jag total koll över vad som vill och får ansluta även med Ashampoos brandvägg? Belastas datorn mer eller mindre? Behöver jag i själva verket ens byta?

Tacksam för synpunkter.

Visa signatur

Intel Core i5 6600K // Asus Z170 Pro Gaming // 2 x 8GB Kingston HyperX Fury DDR4 // MSI GTX 1660 VENTUS XS 6 GB // Samsung 850 EVO 250 GB SSD m. Win10pro // WD 500 GB, Samsung 1 TB + WD 4 TB (alla tre spinning drives)

Permalänk
Medlem

Själv har jag länge kört med Comodo Firewall, och det är den enda brandvägg jag har erfarenhet av. Comodo Firewall ger dig full kontroll, du kan ställa in exakt vilka program som får ansluta till vilken ip, på vilka portar osv om du så önskar. Visst finns det guidade dialogrutor för att ställa in allting, men det kan bli lite invecklat och kräver en del kunskap för att bli inställt rätt.

Som plus får du dessutom ett trevligt fönster där du ser vilka program som för tillfället ansluter till internet. Mycket användbart tycker jag om man behöver se hur mycket ett program använder av internet.

Comodo Firewall får du på svenska, ifall du är mer van att använda svensk brandväggsterminologi. Något jag själv aldrig skulle kunna tänka mig att ha på svenska.

Permalänk
Medlem

Jag gillar också att man kan se vilka program och processer som är igång och på något sätt ansluter (eller vill ansluta) till Internet. Denna funktion finns dock även i min nuvarande brandvägg (Sygate PF).

Visa signatur

Intel Core i5 6600K // Asus Z170 Pro Gaming // 2 x 8GB Kingston HyperX Fury DDR4 // MSI GTX 1660 VENTUS XS 6 GB // Samsung 850 EVO 250 GB SSD m. Win10pro // WD 500 GB, Samsung 1 TB + WD 4 TB (alla tre spinning drives)