Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk
Medlem

Låt säga att du har Parsevals formel enligt:
1/T * \Int_\omega { |f(t)|^2 } = |c_0|^2 + 1/2 * \Sum_{k=1}^{\infty} {|a_k|^2 + |b_k|^2}
så kan du ju se att din summa: \Sum_{n=0}^{\infty} {1/(2n +1)^2 } = 1 + \Sum_{n=0}^{\infty} {1/(2n +1)^2 }
om du nu identifierar termerna i summan du har med termerna i summan från Parseval så kan du finna a_k och b_k, dessa är ju termerna ur en Fourier-serie vilken du bör kunna finna...
eftersom f(t) ~ c_0 + \Sum_{k=1}^{\infty} {a_k * cos k*\omega*t + b_k * sin k*\omega*t}
har inte räknat färdigt uppgiften men misstänker att det kan vara gott att välja b_k till noll för att förenkla identifieringen av vad f(t) är...
Lycka till

Visa signatur

weeeee

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av deexteer:

Hej alla smarta människor på sweclockers!
Jag har problem att lösa en matteuppgift där man ska använda parsevals formel!
Problemet är:

Beräkna summan av: 1/(2n +1)^2
Där n går från o --> oändligheten.
Hur får man reda på fourierkoefficienterna om detta är det enda som står i uppgiften?
Tacksam för all hjälp jag kan få!

Dold text

*Sammanfogade med denna tråd*

Finns en mattetråd här, rätt sak på rätt plats!

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Ville bara ha hjälp med ett litet problem. Jag har ekvvationen: x^4=4^x
Jag har kommit fram till två lösningar. x =2 och x=4 men facit säger att det finns en till lösning.
Uppskattar all hjälp

Visa signatur

Fractal Design Define R3 Arctic White | Corsair AX 850W PSU | Gainward GeForce GTX 970 | Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K | Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9 | Western Digital Caviar® Black 500GB | ASUS P8P67 PRO, Socket-1155 | Corsair k90 l | BenQ 23,6" LED XL2410T | Mionix Naos 5000 | SteelSeries Musmatta 9HD | Corsair SSD Performance Pro Series 128GB | Sennheiser HD598 | Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Absolutbelopp inom absolutbelopp, t ex |x-|x-1||. Är det att bara köra på som vanligt? Känns som jag har en liten logik-lucka här så hjälp är uppskattat!

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk
Medlem

Matte fråga

Hej.
Jag vet inte om jag kan fråga om sånt här på forumet. Det är ju ett dataforum ock inte ett matte forum men jag chansar på att det går bra.

Min fråga är en uppgift till mitt prov som lyder så här

x=2 Y= -7

3x+5xy+x upphöjt till 2

min fråga i detta är när det står två bokstäver efter varandra som här tex 5 xy. Hur gör man då räknar man ut ena eller båda.

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

"xy" betyder "x gånger y".

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Helge113:

Hej.
Jag vet inte om jag kan fråga om sånt här på forumet. Det är ju ett dataforum ock inte ett matte forum men jag chansar på att det går bra.

Min fråga är en uppgift till mitt prov som lyder så här

x=2 Y= -7

3x+5xy+x upphöjt till 2

min fråga i detta är när det står två bokstäver efter varandra som här tex 5 xy. Hur gör man då räknar man ut ena eller båda.

Tacksam för svar

3*2 + 5*2*-7 upphöjt till 2, om man fortfarande har minne kvar..

Visa signatur

CM STORM | SP 500W | AMD FX-4100 | Gigabyte GA-970 | GeForce GTX 560 | 1TB HDD | WIN7 | DUCKY SHINE 3 | QPAD 5K | QH-90

Permalänk
Skrivet av matte47:

3*2 + 5*2*-7, om man fortfarande har minne kvar..

Och så får du inte glömma +2 på slutet när du räknar helge

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinEdquist:

Och så får du inte glömma +2 på slutet när du räknar helge

ändrade i mitt svar, hoppades att han inte glömde det

Visa signatur

CM STORM | SP 500W | AMD FX-4100 | Gigabyte GA-970 | GeForce GTX 560 | 1TB HDD | WIN7 | DUCKY SHINE 3 | QPAD 5K | QH-90

Permalänk

några problem jag brottas med, svaren är inte det viktigaste, jag vill förstå metoderna så jag kan lösa likanade tal
Jättetacksam för all hjälp

1.

Provytor i Västerbottens kustland
Enligt SKOGSDATA 2010 utgör den produktiva skogsmarken (cirka) 73 % av landarealen i Västerbottens kustland ("Vbtn kust").
A. Om vi lägger ut 10 provytor helt slumpmässigt i området "Vbtn kust", och alla provytecentra hamnar på land, hur stor är sannolikheten att 7 stycken av dem
hamnar på produktiv skogsmark?
B. Om vi istället på samma sätt lägger ut ett stort antal provytor så att 200 provyte-
centra hamnar på land, hur stor är sannolikheten att minst 140 av dem hamnar
på produktiv skogsmark?

Dold text

2.

3.

4.

Gåsspaning på hög höjd

Ett forskarteam önskade finna en metod för att ta reda på hur många gäss (av viss art) som flyger över en viss bukt. Som ett led i denna verksamhet flögs ett litet flygplan över bukten, och en ”erfaren fågelspanare” fick uppskatta mängden gäss (av den aktuella arten) i olika flockar som passerades. För att utröna om detta verkligen ger tillförlitliga resultat tog man dessutom fotografier av varje flock, och antalet gäss beräknades noggrant i efterhand med hjälp av fotografierna. Resultaten för tio stycken flockar presenteras i tabellen nedan:

Fågelspanarens resultat: 60, 25, 50, 15, 20, 30, 150, 40, 120, 10.

Fototolkarens resultat: 114, 30, 70, 18, 25, 26, 150, 62, 205, 9.

Pröva med ett lämpligt ickeparametriskt test om det kan anses föreligga någon skillnad (i något slags genomsnitt) mellan de två metoderna att räkna gäss. Pröva på signifikans-
nivån 5 %.
Anmärkning: Antalet flockar var egentligen 45, men för att underlätta de beräkningar
som krävs för denna uppgift togs endast tio av dem med.

Dold text

[/

Permalänk
Medlem

1)
Eftersom det bara är centrumpunkten på arean som är av betydelse så har du en binär fråga Ja/Nej på om centrum är innanför eller utanför produktiv area. Således om du lägger ut en provyta så har du 73% chans att hamna på produktiv area.
Lägger du ut två så får du 0.73*0.73=53.3% chans att båda ska landa på produktiv area. Detta bör få dig att fundera i banor kring binomialfördelning.

2) Du kan räkna ut variansen på en datamängd X genom
v = sqrt( E[X^2] - E[X]^2 )
sedan följer att standardavvikelsen är roten ur variansen, således
sigma = sqrt(v)
Genom att räkna ut detta så kan du göra t-test t.ex. med
wolframalpha

Lycka till

Visa signatur

weeeee

Permalänk
Inaktiv

Behöver hjälp med denna uppgift:

Linjära funktioner:
Bestäm ekvationen för den räta linje som är vinkelrät mot linjen angiven på rad 1 samt går genom punkten angiven på rad 2.

Rad 1: 2y+x=8
Rad 2: (2,0) enbart punkter

Ska alltså hitta ekvationen till Rad 2.

Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av anon141556:

Behöver hjälp med denna uppgift:

Linjära funktioner:
Bestäm ekvationen för den räta linje som är vinkelrät mot linjen angiven på rad 1 samt går genom punkten angiven på rad 2.

Rad 1: 2y+x=8
Rad 2: (2,0) enbart punkter

Ska alltså hitta ekvationen till Rad 2.

Tack på förhand!

2y+x=8
x-8=-2y
(x-8)/-2=y
4-0.5x=y

Eftersom en linjes lutning är en vinkelrät linjes lutning gånger -1 (m1/m2=-1) blir lutningen på den nya linjen 0.5.

0=0.5*2+c
0=1+c
c=-1
y=0.5x-1

Hoppas jag har gjort rätt nu.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Inaktiv

Har en fråga (med 3 delfrågor) som jag behöver hjälp med. Ämnet är Matematisk Statistik.

1) I systemet nedan har alla komponenter exponentialfördelade livslängder med de konstanta felintensiteter som står i figuren (fel/månad). Systemet går sönder när antingen en av de n komponenterna till vänster eller bägge komponenterna i parallellkopplingen går sönder.

a) Beräkna funktionssannolikheten för systemet ovan (vid jämvikt). Beräkna MTTF. Alla uträkningar skall redovisas. Anta att systemet inte repareras.

b) Om en av komponenterna i parallellkopplingen eller en av komponenterna i seriekopplingen går sönder repareras den genast med reparationsintensiteten 2c, där c är siffran 6. Om bägge komponenterna i parallell-kopplingen är sönder repareras de med intensiteten c. Rita tillståndsdiagram och beräkna MTTF.

c) Beräkna funktionssannolikheten för systemet när tiden går mot oändligheten om systemet repareras som i b).

Figuren i fråga antar jag att man får hitta på egna värden, för jag hittar då ingen figur i mina papper.

Tackar för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon141556:

Behöver hjälp med denna uppgift:

Linjära funktioner:
Bestäm ekvationen för den räta linje som är vinkelrät mot linjen angiven på rad 1 samt går genom punkten angiven på rad 2.

Rad 1: 2y+x=8
Rad 2: (2,0) enbart punkter

Ska alltså hitta ekvationen till Rad 2.

Tack på förhand!

Hur man löser den beror på vilken mattenivå det handlar om. Ett sätt som är bra för att tydliggöra vad som händer är att rita upp systemet:

  1. Ekvationen för linjen kan skrivas om som y = −x/2 + 4 (visa detta).

  2. Rita upp linjen i xy-koordinater på t ex ett rutat papper. I x = 0 ser man att linjen ska korsa y = 4. Du vet att ekvationen är linjär (av "y = kx + m"-typ, dvs inga x²-termer eller liknande), så dra ett rakt streck mellan punkterna du fått för att rita grafen.

  3. Punkten (2, 0) är punkten där x-koordinaten är 2 och y-koordinaten är 0. Markera denna.

  4. Linjen som söks ska alltså gå genom (2, 0) samt vara "normal" mot den första linje du ritade (dvs skära den vinkelrätt). Rita in denna linje.

  5. Titta var den skär y-axeln. Detta är ditt m. Titta hur många y-rutor linjen stigit om du gått en x-ruta framåt. Detta är ditt k. Skriv nu upp y = kx + m så har du ekvationen för din nya linje.

För ren beräkning, se nedan.

Skrivet av el_genius:

2y+x=8
x-8=-2y
(x-8)/-2=y
4-0.5x=y

Eftersom en linjes lutning är en vinkelrät linjes lutning gånger -1 (m1/m2=-1) blir lutningen på den nya linjen 0.5.

0=0.5*2+c
0=1+c
c=-1
y=0.5x-1

Hoppas jag har gjort rätt nu.

Första ekvationen (y = −x/2 + 4) är rätt. Du har sedan blandat ihop m (den konstanta termen) med k (lutningskoefficienten), samt har fel "formel" för en normals riktningskoefficient.

Låt k₁ vara första ekvationens k och k₂ den sökta ekvationens k nedan.

Det är snarare så att k₁ k₂ = −1, inte "delat med" (skriver du om k₁ / k₂ = −1 så får du k₁ = −k₂ — uppenbart inte rätt). Så i detta fall:
   k₁ k₂ = −1
   k₂ = −1/k₁ = −1 / (−1/2) = 2

Sätt därefter in den kända punkten (2, 0) som ska ligga på linjen i den nya räta linjens ekvation för att få den konstanta termen:
   y₂ = k₂ x + m
   0 = 2 ⋅ 2 + m
   m₂ = −4

Så vi får alltså
   y₂ = 2 x − 4

Se även Wolfram Alpha som ritar upp det hela om man ber snällt.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon184352:

Har en fråga (med 3 delfrågor) som jag behöver hjälp med. Ämnet är Matematisk Statistik.

1) I systemet nedan har alla komponenter exponentialfördelade livslängder med de konstanta felintensiteter som står i figuren (fel/månad). Systemet går sönder när antingen en av de n komponenterna till vänster eller bägge komponenterna i parallellkopplingen går sönder.

http://fuskbugg.se/file/NEwTbW/statistik.jpg

a) Beräkna funktionssannolikheten för systemet ovan (vid jämvikt). Beräkna MTTF. Alla uträkningar skall redovisas. Anta att systemet inte repareras.

b) Om en av komponenterna i parallellkopplingen eller en av komponenterna i seriekopplingen går sönder repareras den genast med reparationsintensiteten 2c, där c är siffran 6. Om bägge komponenterna i parallell-kopplingen är sönder repareras de med intensiteten c. Rita tillståndsdiagram och beräkna MTTF.

c) Beräkna funktionssannolikheten för systemet när tiden går mot oändligheten om systemet repareras som i b).

Figuren i fråga antar jag att man får hitta på egna värden, för jag hittar då ingen figur i mina papper.

Tackar för svar!

Vad har du försökt med?

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av phz:

Första ekvationen (y = −x/2 + 4) är rätt. Du har sedan blandat ihop m (den konstanta termen) med k (lutningskoefficienten), samt har fel "formel" för en normals riktningskoefficient.

Låt k₁ vara första ekvationens k och k₂ den sökta ekvationens k nedan.

Det är snarare så att k₁ k₂ = −1, inte "delat med" (skriver du om k₁ / k₂ = −1 så får du k₁ = −k₂ — uppenbart inte rätt). Så i detta fall:
   k₁ k₂ = −1
   k₂ = −1/k₁ = −1 / (−1/2) = 2

Sätt därefter in den kända punkten (2, 0) som ska ligga på linjen i den nya räta linjens ekvation för att få den konstanta termen:
   y₂ = k₂ x + m
   0 = 2 ⋅ 2 + m
   m₂ = −4

Så vi får alltså
   y₂ = 2 x − 4

Se även Wolfram Alpha som ritar upp det hela om man ber snällt.

Bra att du rättar mig. Jag går IB och har därför har min undervisning på engelska. Där är räta linjens ekvation y=mx+c, glömde helt enkelt översätta tilll y=kx+m. Gällande den vinkelräta lutningen har du nog rätt i att jag använde fel räknesätt.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av phz:

Vad har du försökt med?

På 1a) så har jag bara allmänt fastnat, kommer ingenstans.

1b) så har jag gjort ett tillståndsdiagram, men jag är inte helt hundra på hur man skall göra med ett av villkoren för reparationen. I och med att det endast blev c när båda b komponenterna dog och det blev 2c när en b eller en a dog. Iaf, här kommer en länk med en bild på diagrammet. Skrev in reparationstiderna också (förutom den jag var osäker på, står ett frågetecken där).

http://fuskbugg.se/file/Zeu9Jj/Tillstndsdiagram.jpg

1c) går inte göra förräns b är klar.

2 har jag också fastnat, vet inte hur jag ska gå vidare med Little's sats till att se hur stor sannorlikhet det är för att vara 2pers eller fler i kön när man inte får någon siffra.

Permalänk
Medlem

Hej

Jag har fått en uppgift där jag ska välja ett tvåsiffrigt tal och kolla efter hur stor skillnad det är på siffrorna emellan.

Till exempel på talet 64 så är det 2 emellan och 48 = 4 emellan.

Med de här talen så ska jag följa en algoritm som är följande:

Börja med ett tal: 64

64 - 46 = 18 (man subtraherar talet man valt genom att vända på siffrorna). Sedan tar talet man får (här var det 18) och gör samma procedur gång på gång.

81 - 18 = 63
63 - 36 = 27
72 - 27 = 45
54 - 45 = 9

Så ser själva uträkningen ut. Beroende på hur mycket det är mellan siffrorna på talet man började med blir det alltid ett fast antal "uträkningar" för att komma till 9.

Med skillnaden 2 så blir det _alltid_ 5 uträkningar för att komma till 9.

Med ett tal med skillnaden 3 behöver man alltid göra 3 uträkningar för att hamna på 9:

58
85 - 58 = 27
72 - 27 = 45
54 - 45 = 9

Med skillnaden 5 behöver man endast alltid göra 2 uträkningar för att hamna på 9.

38
83 - 38 = 45
54 - 45 = 9

Det jag inte förstår eller ser är sambandet mellan skillnaden i siffror och hur många steg man behöver gå för att hamna på 9. Hoppas ni kan hjälpa mig med detta!

Det enda sambandet jag ser är att beroende på skillnaden mellan siffrorna i det första talet hamnar man alltid på samma första tal i nians multiplikationstabell.

Alltså:
2 i skillnad alltid 18 (2x9)
3 i skillnad alltid 27 (3x9)
4 i skillnad alltid 36 (4x9)
5 i skillnad alltid 45 (5x9)
OSV.

1 i skillnad = 1 uträkning till att hamna på 9
2 = 5 uträkningar tiill 9
3 = 3 uträkningar
4 = 4 uträkningar
5 = 2 uträkningar
6 = 2 uträkningar
7 = 4 uträkningar
8 = 3 uträkningar

Hoppas ni kan hjälpa mig lista ut sambandet mellan hur många uträkningar det behövs för att komma till nio beroende på skillnaden.

Tack!

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem

Om du analyserar tvåsiffriga tal så kan du ansätta talet med:
T = 10*a + b
där a och b är positiva heltal mindre än 10.
t.ex. 64 = T = 10*6 + 4
Det "omkastade talet" S = 10*b + a
t.ex. 64 blir 46, alltså 4*10 + 6

du kan nu räkna ut T-S = 10a+b - (10b+a) = 10a + b -10b - a = 9a - 9b = 9(a-b)
Slutsats: differensen av alla tvåsiffriga tal med sig själv "omkastad" har en multipel 9.

Jag vet att det inte svarar på din fråga direkt. Men kan vara ett steg i ledet att konsekvent steg för steg härleda och bevisa den frågeställning du har.

[edit]
glömde att skriva till att den info jag givit dig bör ge dig en god insikt i hur algoritmen fungerar och räcker till för att visa på ett slags system.
Med talet 64 så hade du skillnaden 6-4 = 2 och med a=6, b=4 så finner du att differensen blir precis 9*(6-4) = 18
Hur följer sig detta om du kikar på andra tal med skillnaden 2 alltså vad spelar det för roll vad a och b är för resultatet om du nu ändå "vet" att a-b = 2 ??

Lycka till btw.

Visa signatur

weeeee

Permalänk
Medlem

Hur ska jag göra för att bestämma en konstant så att ett uttryck blir reellt?
T.ex:
5+i/4-ai

Enligt facit ska konstanten a vara 0.8, men jag förstår helt enkelt inte hur man ska kunna bestämma det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JackeShan:

Hur ska jag göra för att bestämma en konstant så att ett uttryck blir reellt?
T.ex:
5+i/4-ai

Enligt facit ska konstanten a vara 0.8, men jag förstår helt enkelt inte hur man ska kunna bestämma det.

I det där fallet har nog facit helt enkelt fel. Testa att sätta in 0,8:
5+i/4 - 0,8i = 5 - 0,55i

Permalänk
Medlem

Förmodligen menar han dock (5+i)/(4-ai).

Tips : Förläng med konjugatet till nämnaren som man brukar göra vid division med komplexa tal.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Förmodligen menar han dock (5+i)/(4-ai).

Tips : Förläng med konjugatet till nämnaren som man brukar göra vid division med komplexa tal.

Japp, jag menade (5+i)/(4-ai).

Det jag fastnar på är efter jag har förlängt med konjugatet till nämnaren:
(5+i) / (4-ai) =

(5+i)(4+ai) / (4-ai)(4+ai) =

(20+5ai+4i+ai^2) / (16+4ai-4ai-ai^2) =

(20+5ai+4i-a) / (16 + a) = .....

Hur fortsätter jag?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JackeShan:

Hur fortsätter jag?

Det enda krav som finns är ju att det skall vara reellt, så du behöver bara se till att alla imaginära bidrag försvinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det enda krav som finns är ju att det skall vara reellt, så du behöver bara se till att alla imaginära bidrag försvinner.

Tack! Det löste sig nu.

Permalänk
Medlem

Någon som är bra på integralkalkyl?
Får inte ihop integralen av f(x,y)=x/(x^2 + y^2)

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nestor:

Någon som är bra på integralkalkyl?
Får inte ihop integralen av f(x,y)=x/(x^2 + y^2)

http://j.mp/OWDdDa

Det är inte så svårt som det kan verka; tänk på att täljaren kan vara en inre derivata.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nestor:

Någon som är bra på integralkalkyl?
Får inte ihop integralen av f(x,y)=x/(x^2 + y^2)

http://j.mp/OWDdDa

tänk variabelsubstitution. t=x^2+y^2 kanske...

Visa signatur

weeeee

Permalänk
Medlem
Skrivet av mounte:

tänk variabelsubstitution. t=x^2+y^2 kanske...

Det blev en rätt snygg lösning
Tack så mycket!

Visa signatur