Problem med dubbla skärmar (Wine, spel) - Linux Mint

Permalänk

Problem med dubbla skärmar (Wine, spel) - Linux Mint

Hej!
När jag startar ett spel i fullscreen (inte testat något annat), t.ex. Diablo 3 så börjar båda skärmarna spegla varandra.
Alltså att de visar samma sak.

Jag har ett nvidia kort och ställt in inställningen Twinview.

Det jag vill alltså är att spelet ska ploppa upp på bara en skärm (helst högerskärmen).
Den andra skärmen ska fortfarande visa webbläsare och sådant.

Någon som vet hur jag kan fixa det här problemet?
Tack i förhand.

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Jag minns inte riktigt, så du får googla lite (lärorikt dessutom). Men, när jag körde dubbla skärmar för ca 10 år sedan så kunde man, när man startade program/spel via kommandotolken även ange vilken skärm man ville starta dem på. Typ

quake3d --screen 1:1

Permalänk

Fick det att funka, jag vet tyvärr inte riktigt hur. Men testa att köra med X screen istället för twinview.

Permalänk
Medlem

Jag skulle bara vilja inflika för ett ögonblick. Vad du referar till som Linux, är egentligen, GNU/LINUX, eller som jag nyligen har tagit till att kalla det, GNU plus Linux. Linux är inte ett operativsystem i sig självt, utan snarare en bland andra fria komponenter av ett fullt funktionellt GNU-system som har gjorts användbart av GNU's kärnbibliotek, skalverktyg och vitala systemkomponenter som utgörs av ett fullt operativsystem så som det definieras av POSIX.

Många dator-användare kör en modifierad version av GNU-systemet varje dag, utan att veta det. Genom en märklig sväng av händelser, har den versionen av GNU som är vitt använt idag ofta blivit kallad Linux, och många av dess användare är inte medvetna om att det i grund och botten är ett GNU-system, utvecklat av GNU-projektet.

Det finns verkligen ett Linux, och dessa personer använder det, men det är bara en del av det system de använder. Linux är kärnan: programmet i systemet som allokerar maskinens resurser till de andra programmen som du kör. Kärnan är en essensiell del av ett operativsystem, men oanvändbar i sig själv: den kan bara fungera i kontexten av ett komplett operativsystem. Linux är vanligtvis använt i kombination med GNU-operativsystemet: hela systemet är i grund och botten GNU med Linux tillagt, eller GNU/Linux. Alla de så kallade Linux-distributionerna är egentligen distributioner av GNU/linux.