Rykte: Apple Macbook Pro 13 tum med Retina-skärm på väg till butik

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Apple Macbook Pro 13 tum med Retina-skärm på väg till butik

Högre upplösning står på menyn när Apple sägs förbereda nya Macbook Pro i storleksklassen 13 tum med 2 560 x 1 600 pixlar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Man får tycka vad man vill om Apple, men de skyndar verkligen på utveckligen!

Ps. Borde inte Samsung stämma Apple nu? The battle begins...

Permalänk

NICE

Permalänk
Medlem

13-14 tum är bästa storleken på laptops enligt mitt tycke. Sen att upplösning är awesome är ju inget man klagar på.

Detta får förhoppningsvis resten av marknaden att hoppa upp i upplösning så snart som möjligt.

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Eftersom skärm är det viktigaste för mig i bärbar dator, så får man väl spara ihop till en sån här då...
Trackpad++ gör faktiskt Windows till användbart på en Macbook.

Permalänk

Åhhh, äntligen. Förhoppnignsvis inte så långt kvar innan 24-30"arna också får liknande upplösning/DPI?!

Permalänk
Inaktiv

Hoppas skärmkanterna är riktigt tunna också!

Permalänk
Medlem

Det ska bli intressant att se prisskillnaden mellan Macbook Pro'n och Samsungs Series 9.

Permalänk
Medlem

Gissningsvis kommer den att ligga på 15-16k här i Sverige i basutförande, men det är ren spekalution från min och mina vänners sida Blir uppgradering för min del i alla fall, skönt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiiins93:

13-14 tum är bästa storleken på laptops enligt mitt tycke. Sen att upplösning är awesome är ju inget man klagar på.

Detta får förhoppningsvis resten av marknaden att hoppa upp i upplösning så snart som möjligt.

Tycker 12" är minimum och max 14". 15.6" funkar men jobbigare att bära med sig och det är ju det dom är gjorda för.
Min Asus 12" är riktigt snygg med 1366x768. Men kollar man på HPn hemma som har samma upplösning och är 15.6" är det en annan sak. OK men ingen jättesnygg bild precis.
Enda jag hatar med Macarnas skärmar är att dom speglar sig mer än andra -_-

Permalänk
Entusiast

Detta är väl fint om man nu har pengar att slänga men jag tycker att min Macbook 2010 med 1280x800 ser kristallklar ut ändå på upplösningsfronten...:P

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Trevligt! Men tvivlar lite på att priset kommer skilja speciellt mycket från modellen med 15".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Arginj:

Trevligt! Men tvivlar lite på att priset kommer skilja speciellt mycket från modellen med 15".

Skickades från m.sweclockers.com

Förhoppningsvis dumpar Apple mekaniska hårdiskar helt och hållet i MBP 13" och satsar till fullo på SSD. Ska du välja till SSD på MBP så kommer det att kosta...

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk

Blir den åtminstone 3 000 kronor billigare än 15"-modellen blir det troligtvis ett köp. Min Macbook Pro från 2009 gör fortfarande sitt jobb, men upplösningen är det som halkar (ptja, och minnesmängden också).

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Känns det verkligen att skärmen är högupplöst när det bara är 13 tum?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk

Trevligt att se, men 1440x900 är heller inte dåligt på 13 tum

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

16:10! Mer 16:10! Eller 5:4 bara de är åt det hållet,

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem

Synd att jag inte kan kolla på presskonferensen, ska jobba lite extra på black mesa....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det var på tiden, skärmen på 13 tummaren är horribel.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Hoppas att det även går att få den konfigurerad med 8Gb Ram. 4Gb känns i det snålaste laget

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigarkungen:

Känns det verkligen att skärmen är högupplöst när det bara är 13 tum?

Du får fråga de som har retina iPad ("iPad 3") eller iPhone 4(S). Klart att man märker det, det är inte storleken på skärmen som bestämmer om det syns eller inte utan förväntad läng mellan skärm och ögon samt skärmens upplösning.

Permalänk
Avstängd

Fint till en skrivmaskin Tror inte ens maskinen klarar av att spela ett FB-spel med den upplösningen

Endast till för att skriva, inget annat..är det värt priset...är upp till dig

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem

Trevligt med höga upplösningar, men seriöst på en 13''. känns som overkill, behöver ju förstoringsglasögon för att se något, eller är jag ute och seglar?

Visa signatur

AMD X6 1100T~Corsair 8Gb DD3 1600MHz~ASUS M489GTD-Pro~Powercolor HD6870~Corsair H60-Corsair~VX550-SSD INTEL 320 120Gb~500Gb Seagate

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mgst1:

Trevligt med höga upplösningar, men seriöst på en 13''. känns som overkill, behöver ju förstoringsglasögon för att se något, eller är jag ute och seglar?

Ja, du är ute och seglar. Vad det handlar om är att pixeldensiteten blir högre, därmed blir skärmen skarpare och mer behaglig att se på.

Här har du ett exempel:

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Va dyrt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Avstängd

4 GB minne? Vad lite!
Det finns ju budgetlaptops på 3000 kr som har 6 GB!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av SideWinder86:

Fint till en skrivmaskin Tror inte ens maskinen klarar av att spela ett FB-spel med den upplösningen

Endast till för att skriva, inget annat..är det värt priset...är upp till dig

Eller kanske programmera eller utföra andra former av arbete på? Personligen ser jag det som en nackdel om en laptop har diskret grafikkort och vet många andra som känner på samma sätt, ska man använda laptop:en till professionellt arbete (!=CAD, Maya eller liknande) så betyder en diskret grafikkort endast sämre batteritid och varmare dator, framförallt på OSX som verkar anse att "surfa" är något som kräver att man använder den diskreta GPUn... Spel på laptop blir alltid en kompromiss, bättre då att skaffa en extern GPU via thunderbolt om man vill spela.

Redan ursprungliga "Intel HD" GPUn är mer än nog för vad en förkrossande majoritet av "jobb-laptops" används till och en MBP på >15k kommer nog till stor del används av just denna grupp, så det är inget snack om att denna dator kommer vara värd 15-17k (om det nu blir där den hamnar) då den helt enkelt saknar konkurrens för tillfället.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Design kan de! Mac book pro 13 tum är nog en av världens snyggaste bärbara enligt mig riktigt grym skärm uppdatering med.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Musikälskare

Mums!

Najk: Stor skillnad

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Det är denna jag inte orkade vänta på utan köpte en MBP13" late 2011.. hoppas den blir dyr så jag inte ångrar mig