CDON - Vägrar reklamation av grafikkort pga modifikation

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Det är väl inget annat än "good will"?

För ska kunderna ha rätt enligt lag att få sina egenhändigt modifierade produkter utbytta... ja jösses säger jag bara.

Om felet är ursprungligt och inte orsakat av modifikationen, varför inte? Bara för att kunden kapat i benet förändrar det inte faktum att tillverkaren/återförsäljaren sålt en defekt produkt. Inte som att man måste byta ut varan heller, vill minnas att säljaren har två gånger på sig att försöka få den lagad innan kund kan kräva att få den utbytt eller häva köpet.

Se PeCes post för en kort sammanfattning om vad som gäller reklamationer (dock ej ang. vad man kan kräva vid tredje inlämnandet etc.)

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

Se PeCes post för en kort sammanfattning om vad som gäller reklamationer (dock ej ang. vad man kan kräva vid tredje inlämnandet etc.)

Lagen tar ingen direkt hänsyn till vilket inlämnande, eller snarare vilken (godkänd) reklamation, det handlar om. Däremot så talar lagen (kköpl) om "väsentlig olägenhet" för kunden, exempelvis i de paragrafer (§26, §27) som handlar om säljarens rätt att välja annat alternativ än det kunden önskat.

ARN har försökt göra en rimlig avvägning mellan kundens rätt att slippa olägenheter (t.ex. behöva utstå oändligt många reparationsförsök utan att någonsin få en fungerande vara) och säljarens rätt till att begränsa sin monetära skada. Denna avvägning har lett till en praxis där säljaren brukar få två försök på sig att åtgärda ett fel, och om felet kvarstår efter detta, d.v.s. reklameras en tredje gång för samma fel, så skall denne inte längre neka kunden hävning av köpet. När reklamationerna handlar om olika fel så är praxis att köpet hävs efter sammanlagt tre misslyckade reparationsförsök, d.v.s. vid den fjärde reklamationen.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Jag tror du misuppfattade vad TS menade:

Jag tolkar detta som att även om han inte gillar att folk röstar på MP och V så är det bara acceptera eftersom det är deras rätt, på samma sätt som folk inte skall blanda in sytt tyckande i vad TS "borde" gjort, hur lagen "borde" se ut osv osv.

Nu var det dock inte det inlägget jag syftade på, utan hans tidigare med samma ämne.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Den här tråden är en härlig kollision mellan vad jag tycker, och vad jag vet.

Det är min ÅSIKT, att om man har modifierat sin hårdvara får man stå för smällen själv. Folk som rekommenderar andra att skicka tillbaka produkter de själva förstört, exempelvis genom överklockning får mig så förbannad att det är lite skrämmande. Inte nog med att det är karaktärslöst, det är många gånger även bedrägeri, och olagligt.

LAGEN säger dock att ett ursprungligt fel är en orsak till reklamation även om han hade bytt kylningen till en eftermarknadsenhet, och kastat den gamla. Han är inte heller skyldig att skicka med sin eftermarknadskylare.

TS är alltså i sin fulla rätt att reklamera sin produkt, och sen är det upp till återförsäljare / tillverkare att bevisa att modifieringen är orsaken till problemet. Troligtvis är det omöjligt att bevisa, och TS borde därmed vara garanterad en ny produkt. Personligen tycker jag dock det är förkastligt, och att det är hål i huvudet att ha gjort modden utan att ha funktionstestat sin hårdvara först.

Fast snacka om att jag bara skriver vad som redan står på 12 sidor...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Hedersmedlem

Problemet är att lagen inte alls är glasklar utan luddig. Det stämmer att om det är ett ursprungsfel så ska man kunna reklamera eftersom det är tillverkaren/återförsäljaren som ska bevisa att felet inte är ursprungligt men vad är svårt att sia om i detta fall är vad som är "ok" modifikation och vilken typ av bevis som ARN anser vara tillräckliga. Jag tycker t ex inte alls det är orimligt att en tillverkare kan komma undan genom att hävda att eftersom kunden fysiskt bänt och tagit sönder en del av grafikkortet som är i direkt närhet av en del som kan ta skada av ESD så är det så pass grov modifiering att man inte längre har rätt att reklamera. Frågan är då självklart vad ARN anser är bevis. Måste tillverkaren genom någon sorts undersökning bevisa att en krets gått sönder via t ex ESD eller en metallflisa eller räcker det att risken är så pass förhöjd p g a modifieringen att man inte längre kan utesluta det? Anses en sådan modifiering vara grovt handhavandefel?

Jag har ingen aning om vad ARN skulle luta åt och det vore självklart intressant om någon läst om några liknande fall och kan återge beslut och motivering.

Jag är inte heller alls säker på att du kan ta ett kort, byta kylare hur som helst och sen fortfarande hävda ursprungsfel i alla lägen. Om kylaren inte är tänkt att bytas ut så är det ett stort ingrepp i kortet och det finns inga möjligheter för en tillverkare (eller ARN) att på något sätt veta hur du har hanterat kortet. Visst, om felet absolut inte kan härledas till något runt kylaren (t ex att en av anslutningarna lossnar p g a dålig lödning) är det en sak men när det börjar handla om fel som kan härledas till handhavandefel så anser jag att man ska vara försiktig med att vara

Med andra ord - som jag ser det kan det gå vilken väg som helst hos ARN och även om det tar tid vore det intressant om TS lyfte det till ARN, om inte annat än att vi äntligen får lite vägledning för våra åsikter istället för att vi måste gissa.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Det är riktigt surt att kortet inte fungerade.
Men du får skylla dig själv, du skulle tänkt på mått innan du köpte kortet. DU har modifierat kortet, därav har du ingen garanti kvar, inte ens 30dagars retur gäller väl i detta fall då varan måste vara i sitt ursprungliga skick.

-=Mr_B=- skrev att även om man byter till eftermarknads kylare så har man fortfarande kvar sin garanti, det är inte helt säkert, utan varierar helt från företag till företag. Förmodligen tillåter inte ASUS någon som helst modifiering av kortet (byte av kylare, borttagning av plåt är modifiering) så därför har du inte rätt till något nytt...

Läs manualer och garantiregler till nästa gång innan du börjar såga och ha dig.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Det är riktigt surt att kortet inte fungerade.
Men du får skylla dig själv, du skulle tänkt på mått innan du köpte kortet. DU har modifierat kortet, därav har du ingen garanti kvar, inte ens 30dagars retur gäller väl i detta fall då varan måste vara i sitt ursprungliga skick.

-=Mr_B=- skrev att även om man byter till eftermarknads kylare så har man fortfarande kvar sin garanti, det är inte helt säkert, utan varierar helt från företag till företag. Förmodligen tillåter inte ASUS någon som helst modifiering av kortet (byte av kylare, borttagning av plåt är modifiering) så därför har du inte rätt till något nytt...

Läs manualer och garantiregler till nästa gång innan du börjar såga och ha dig.

Snälla innan du skriver så kan du väl läsa det som framkommit i tråden. TS vill reklammera kortet. reklammation <> garanti. Lär dig skillnaden på begreppen innan du uttalar dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Det är riktigt surt att kortet inte fungerade.
Men du får skylla dig själv, du skulle tänkt på mått innan du köpte kortet. DU har modifierat kortet, därav har du ingen garanti kvar, inte ens 30dagars retur gäller väl i detta fall då varan måste vara i sitt ursprungliga skick.

-=Mr_B=- skrev att även om man byter till eftermarknads kylare så har man fortfarande kvar sin garanti, det är inte helt säkert, utan varierar helt från företag till företag. Förmodligen tillåter inte ASUS någon som helst modifiering av kortet (byte av kylare, borttagning av plåt är modifiering) så därför har du inte rätt till något nytt...

Läs manualer och garantiregler till nästa gång innan du börjar såga och ha dig.

Garanti /=/ Reklamation, Läs rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perhuden:

Snälla innan du skriver så kan du väl läsa det som framkommit i tråden. TS vill reklammera kortet. reklammation <> garanti. Lär dig skillnaden på begreppen innan du uttalar dig.

Skrivet av shauni:

Garanti /=/ Reklamation, Läs rätt.

Sorry missade detta, men ni påstår alltså att han har rätt att reklamera ett kort som han modifierat. I så fall har man lärt sig något nytt, har själv aldrig behövt reklamera något.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk

TS! stå på dig, de tjänar ändå så mycket pengar på oss som uppgraderar stupalöst, så lite svinn får de räkna med.

Du har ju också lagen på din sida att få detta prövat.

Dessutom tror jag inte att ditt lilla påhitt med plåtbiten gjort så stor skada som många vill tro.

Så nu har jag bidragit till att vi snart är på 13 sidor i detta lilla problem....

Visa signatur

Intel I7 2600K@ 4,5GHz | GTX580 SLI | ASRock Fatal1ty Z77 Professional-M | 16GB Vengeance | Corsair AX1200 | SSD Samsung 830 128GB | Fractal D. mini matx | Vattenkylning Phobya 1080 9x120 = knäpptyst dator :) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Sammanfattning av tråden:

* TS kort fungerar inte. Han har reklamerat det och nu är det upp till CDON/ASUS att bevisa att det beror på att han vickat bort en liten bit av kylaren och att det inte var trasigt från början.

Väldigt liberal tolkning av ordet "vicka" om man behöver använda tång. Hoppas TS får nytt kort genom goodwill och inte genom tolkning av en lag som är vansinnigt utformad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vact:

Väldigt liberal tolkning av ordet "vicka" om man behöver använda tång. Hoppas TS får nytt kort genom goodwill och inte genom tolkning av en lag som är vansinnigt utformad.

Liberal tolkning av "behöva". Det var lättast med verktyg, antagligen säkrast för kortet också är att jag står och hållet ett klumpigt grepp med fingrarna. Goodwill tror jag är helt ute. Om inte någon jurist på CDON får se detta. Jag bad dem visa upp mina argument för en jurist men de svarade bara att deras beslut står fast.

Skrivet av killawife:

Det var inte det jag menade. Felet som grafikkortet uppvisar kan ju ha att göra med en felaktigt monterad kylfläns. Att då plocka av kylflänsen och montera om den kanske gör att kortet fungerar som det ska och alla problem är ur världen.

Det skulle jag kunna göra. Problemet är att jag antagligen kommer göra det värre för mig själv rent juridiskt. Risken för skada är som jag ser det högre om man monterar om kylanordningen.

Skrivet av PeCe:

Vid (godkänd) reklamation har kunden laglig rätt att kräva (enl kköpl §22a):
1) Avhjälpande (reparation)
2) Omleverans
3) Hävning av köpet
4) Prisavdrag/ersättning motsvarande vad det kostar att avhjälpa felet

Om köparen väljer annat alternativ än avhjälpande eller omleverans så har dock säljaren rätt att ändå välja ett av dessa alternativ (kköpl §27).

Om köparen väljer avhjälpande eller omleverans så kan säljaren, om det valda alternativet är oskäligt dyrt för denne, välja det andra av dessa alternativ under förutsättning att det inte orsakar väsentlig olägenhet för köparen (kköpl §26).

Så i praktiken kan säljaren stoppa hävning trots att köparen har rätt att kräva detta.

--------------------------

@TS: Har du hört något nytt från CDON?

Saken är att CDON vägrat reklamation, detta borde (är osäker här) betyda att de antingen avsagt sig rätten till omleverans/reparation eller att köpet tack vare utdragande av tid gjort det till en väsentlig olägenhet att för mig.

Det har varit tyst från både CDON och Klarna hela veckan. De har inte heller svarat käromålet hos ARN. Det minsta Klaran borde reagera på är att fakturan nu har förfallodatum denna månad istället för det avtalade i slutet av september.

Permalänk
Medlem

klarna lär inte reagera på att datumet flyttats fram då det med största sannolikhet är CDON som begärt det.

Permalänk
Medlem

[QUOTE=thomas_skane;12618068

Det skulle jag kunna göra. Problemet är att jag antagligen kommer göra det värre för mig själv rent juridiskt. Risken för skada är som jag ser det högre om man monterar om kylanordningen.

[/QUOTE]

Du kan nog knappast göra det värre :). Min tanke är att då det högst troligen ändå är kört för dig att få ut nåt från cdon så kan du ju likväl försöka laga kortet istället. Och då detta inte är ett garantiärende så skulle det ju vara fritt fram att montera om kylaren utan problem.

En sak som ingen har skrivit nånting om är ett möjligt scenario där cdon.se tar in kortet, deras "tekniker" säger att det faktiskt är modifikationen av kylaren som skadat kortet och ingen ersättning ges. Mer fraktpengar för dig att betala och även förseningsavgift från klarna etc. Då har de följt de regler som finns enligt KKL och ARN och du har egentligen inget du kan göra mer än att betala. Skulle du skita i att betala och det går till rätten så kan du räkna med att en teknisk skrivelse från en servicetekniker är värd mer än en åsikt från lekman som inte tycker att han förstört sitt kort. Du kommer m.a.o att förlora.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

En sak som ingen har skrivit nånting om är ett möjligt scenario där cdon.se tar in kortet, deras "tekniker" säger att det faktiskt är modifikationen av kylaren som skadat kortet och ingen ersättning ges. Mer fraktpengar för dig att betala och även förseningsavgift från klarna etc. Då har de följt de regler som finns enligt KKL och ARN och du har egentligen inget du kan göra mer än att betala. Skulle du skita i att betala och det går till rätten så kan du räkna med att en teknisk skrivelse från en servicetekniker är värd mer än en åsikt från lekman som inte tycker att han förstört sitt kort. Du kommer m.a.o att förlora.

Jag är inte säker på att det är så enkelt för CDON att "bevisa" att han orsakat skadan. Det är ju det som är poängen, eftersom felet är upptäckt, och anmält inom 6 månader och 2 veckor (man har ju rätt att anmäla upptäckt fel upp till två veckor efter att man upptäckt felet, om jag inte minns fel.) så måste CDON bevisa att felet inte varit ursprungligt. Det räcker inte att teknikern tittar på kortet och är av åsikten att det är användaren som orsakat skadan, han måste kunna stödja sitt uttalande på något.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag är inte säker på att det är så enkelt för CDON att "bevisa" att han orsakat skadan. Det är ju det som är poängen, eftersom felet är upptäckt, och anmält inom 6 månader och 2 veckor (man har ju rätt att anmäla upptäckt fel upp till två veckor efter att man upptäckt felet, om jag inte minns fel.) så måste CDON bevisa att felet inte varit ursprungligt. Det räcker inte att teknikern tittar på kortet och är av åsikten att det är användaren som orsakat skadan, han måste kunna stödja sitt uttalande på något.

B!

Jag har sagt vad jag tycker och vill inte upprepa det, men det är en sak till jag undrar över... Vad exakt för bevis att TS har förstört kortet skulle ni nöja er med? Vem skulle i så fall vara den som ska komma med det, dvs vilka skulle ni lita på och hade låtit dem undersöka kortet, samt accepterat deras åsikt?

Visa signatur

“Fighting for peace is like screwing for virginity.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeClerck:

Vad exakt för bevis att TS har förstört kortet skulle ni nöja er med?

I första läget får rimligen felkällan lokaliseras, och utifrån vad felet på kortet faktiskt är, får man ta ställning till om det är en trolig skada av hanteringen. Här har man inte ens brytt sig om att ta reda på felkällan.

Skrivet av LeClerck:

Vem skulle i så fall vara den som ska komma med det, dvs vilka skulle ni lita på och hade låtit dem undersöka kortet, samt accepterat deras åsikt?

I ursprungsläget hade jag köpt att CDON skickat kortet till sin "vanliga" service partner men i det här läget hade jag ju krävt en oberoende service-verkstad.

Missförstå mig rätt, jag tycker fortfarande det är en självklarhet att om man ger sig på sitt grafikkort på det här sättet så tar man eventuella skador på eget ansvar, men lagens bokstav är nu annorlunda.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeClerck:

Jag har sagt vad jag tycker och vill inte upprepa det, men det är en sak till jag undrar över... Vad exakt för bevis att TS har förstört kortet skulle ni nöja er med? Vem skulle i så fall vara den som ska komma med det, dvs vilka skulle ni lita på och hade låtit dem undersöka kortet, samt accepterat deras åsikt?

De kan börja med att ta in kortet till en verkstad och kommer med i alla fall en teori om vilken komponent är sönder och hur den skadats. T ex skadad kondensator pga överspänning som orsakats av kortslutning (exempel).

I detta fall ligger kortet hemma hos mig med en lapp på kartongen "Övrigt: Höljet modifierat (avsågat). Detta ej godkänt av Asus. Åtgärd: Retur av ej godkänd produkt till kund. MVH Gandalf returavdelning".

CDON ville inte ens svara om jag skulle hämta ut det eller ej, något jag motsatte mig till i början men insåg sedan att det är onödigt med en extra avgift (för dem) och att jag ändå kan behöva fotografera kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Till skillnad från vad många tycks tro förverkar fysisk åverkan inte reklamationsrätten (Konsumentköplagen, SFS 1990:932) annat än då varans fel beror på detta. Att CDON i sin tur inte kan få ersättning från Asus på grund av fysisk åverkan är i det här fallet helt irrelevant.

Mitt förslag är att du i ett skriftligt, signerat brev (ja, skickat med Posten) kräver att de bifaller dina krav inom 7 dagar, och att du annars anmäler ärendet till Allmänna reklamationsnämnden. Är du som du säger juridikstuderande ska du nog se att det inte kan gå allt för fel, och du har dessutom massor med kompetent folk runtom dig!

Som jag läst och hört så gäller inte garanti osv om du själv gjort ändringar medvetet, annars kan man ju trixa lite hur som och sen be om nytt(?) Har pratat med min bror o några av hans kompisar som studerar för att bli advokater osv och dom ger mig samma svar tyvärr.:-/ men det är aldrig fel att kämpa för det man anser är rätt:-)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av russky:

Som jag läst och hört så gäller inte garanti osv om du själv gjort ändringar medvetet, annars kan man ju trixa lite hur som och sen be om nytt(?) Har pratat med min bror o några av hans kompisar som studerar för att bli advokater osv och dom ger mig samma svar tyvärr.:-/ men det är aldrig fel att kämpa för det man anser är rätt:-)

Skickades från m.sweclockers.com

Då tycker jag din bror och hans vänner ska läsa på lite mer (förövrigt lär de studera till att bli jurister, Advokat i Sverige jobbar man sig till)

Skrivet av Konsumentverket:

Enligt konsumentköplagen är det säljaren som ska kunna visa att ett fel som upptäcks inom sex månader från köpet inte var ursprungligt. Undantag från regeln görs när det är oförenligt med felets eller varans art att tillämpa sexmånadersregeln.

Om de kan påvisa att när han tog bort biten så skada han den delen som nu inte funkar som den ska, då kan de neka men annars inte och hans modifikation ändrar t.ex. inte om det är något fel på GPUn som fanns där från start.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Då tycker jag din bror och hans vänner ska läsa på lite mer (förövrigt lär de studera till att bli jurister, Advokat i Sverige jobbar man sig till)

Om de kan påvisa att när han tog bort biten så skada han den delen som nu inte funkar som den ska, då kan de neka men annars inte och hans modifikation ändrar t.ex. inte om det är något fel på GPUn som fanns där från start.

Det är inte bara dom som säger, företag etc, men sen vet man ju inte hur mycket skit dom snackar;-) (därför jag sa advokater osv):-)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Då tycker jag din bror och hans vänner ska läsa på lite mer (förövrigt lär de studera till att bli jurister, Advokat i Sverige jobbar man sig till)

Mja, det är inte helt sant. Även om man behöver en jur. kand och fem års praktisk erfarenhet har Advokatsamfundet ett par kurser man måste klara av för att få titulera sig advokat.

Skrivet av russky:

Som jag läst och hört så gäller inte garanti osv om du själv gjort ändringar medvetet, annars kan man ju trixa lite hur som och sen be om nytt(?) Har pratat med min bror o några av hans kompisar som studerar för att bli advokater osv och dom ger mig samma svar tyvärr.:-/ men det är aldrig fel att kämpa för det man anser är rätt:-)

Alltså.. Som det framgår ett par gånger i tråden diskuteras främst reklamationsrätten, så även om du är helt rätt ute gällande garantin är det tyvärr inte speciellt relevant här.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

På ett av Sveriges mest aktiva och konsumentstarka datorforum tycker jag det är bedrövligt att ärendet ens tas upp och även verkar belasta butiker och oss/samhället.

Vem här vet inte om att man ska 1) testa 2) ändra 3) felsöka 4) Se 1...

Sverige är trygghetens narkomanland. Testa att ta ansvar istället. Missbruka inte i onödan.

Permalänk
Medlem

Skulle kunna vara så pass jäkla enkelt att de pga hans modd av kortet omöjligt kan påvisa fabrikationsfel då de inte vet om det är han som orsakat felet genom sin felaktiga hantering eller om felet fanns där innan ....

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem

Intressant att se att de senaste två sidorna faktiskt ägnat sig åt spekulationer som är intressanta för mig, och relevanta för ämnet i fråga. Bra jobbat!

(Även om det fortfarande kommer en del sorgliga nissar som fäller korkade kommentarer om garanti och därmed uppenbarligen inte har läst tillräckligt av tråden för att kunna bidraga med något av värde. Ni vet vilka ni är)

Skrivet av era909:

Sammanfattning av tråden:

* TS kort fungerar inte. Han har reklamerat det och nu är det upp till CDON/ASUS att bevisa att det beror på att han vickat bort en liten bit av kylaren och att det inte var trasigt från början.
* 50% av Sweclockers läsare har problem med läsförståelsen.
* 33% av Sweclockers läsare anser att deras åsikter är mer värda än lagen.

lol, klockren sammanfattning

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Mja, det är inte helt sant. Även om man behöver en jur. kand och fem års praktisk erfarenhet har Advokatsamfundet ett par kurser man måste klara av för att få titulera sig advokat.

Alltså.. Som det framgår ett par gånger i tråden diskuteras främst reklamationsrätten, så även om du är helt rätt ute gällande garantin är det tyvärr inte speciellt relevant här.

My bad:-)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Mja, det är inte helt sant. Även om man behöver en jur. kand och fem års praktisk erfarenhet har Advokatsamfundet ett par kurser man måste klara av för att få titulera sig advokat.

Nja 3år praktik är det och en 6dagars kurs med muntligt test i slutet så jag tumma på 6dagars kursen ^^

Skrivet av http://www.advokatsamfundet.se/Att-bli-advokat/:

För att bli advokat ska du först genomgå cirka fem års juridisk utbildning och ta en jur. kand.-examen vid universitet. Därefter krävs minst tre års praktisk kvalificerad juridisk verksamhet, antingen genom tjänstgöring som biträdande jurist vid en advokatbyrå eller vid en egen juridisk byrå. Idag måste också alla som vill bli advokater genomgå advokatexamen, en utbildning som avslutas med muntlig examination.

Skrivet av http://www.advokatsamfundet.se/Att-bli-advokat/Advokatexamen/:

För att beviljas inträde i Advokatsamfundet måste du genomgå advokatexamen, en sex dagar lång utbildning som avslutas med muntlig tentamen.

Skrivet av russky:

Det är inte bara dom som säger, företag etc, men sen vet man ju inte hur mycket skit dom snackar;-) (därför jag sa advokater osv):-)

Skickades från m.sweclockers.com

Företag säger mycket för att slippa kostnader ^^ Det som gäller här är

Skrivet av Konsumentköplag (1990:932):

20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Ett hypotetiskt exempel... Tänk om denna medmänniska hade köpt nya komponenter och sedan gjort vad han gjorde. Sedan när han skulle starta datorn, då upptäcker han att det är fel på moderkortet och hävdar att felet fanns där från början... Bevisbördan är säljarens problem. What to do... ?

(Ja, det här är ett försök att få in lite humör i denna överspända tråden)

Visa signatur

“Fighting for peace is like screwing for virginity.”

Permalänk

True story!
I slutet av 90-talet hade jag en kund som kom skrikandes in i butiken med ett chassi i handen som han hade köpt, och undrade vad det var för skit vi sålt på honom.

Hans dator startade ju inte!?

Det visade sig att han inte hade fattat vad distanserna för moderkortet var till för, och skruvat moderkortet rätt i chassit.
Sedan hade ju inte grafik,ljud och nätverkskort gått att montera, då bracketsen var för korta och tog i kanten där man skruvar fast dem, samt att korten knappt räckte till i PCI slottarna.
Kunden hade då helt sonika tagit fram bultsax/tång/mejsel och modifierat chassit, så att korten nådde ner, samt vinklat bracketsen till PCIkorten och fäst dessa med buntband, och ville häva köpet för att prylarna inte var kompatibla!

...och nej, han fick inte en pryl på reklamation/garanti!

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Bevakningsdagen är imorgon och CDON har ännu inte svarat. Deras mail verkade inte ta emot meddelandena från CDON så de har blivit delgivna över post.

EDIT:
Fick ett meddelande på bevakningsdagen om deras svaromål. I stort sätt inget annorlunda från var supporten sagt. Skickade tillbaka lite tillägg om att det är konstigt att de insisterar på att felet uppkommit på grund av modifikationen när de inte ens undersökt kortet. Nästa bevakningsdatum är den 28e