CDON - Vägrar reklamation av grafikkort pga modifikation

Permalänk
Medlem

CDON - Vägrar reklamation av grafikkort pga modifikation

Hej, för någon vecka sedan köpte jag ett grafikkort (Asus HD7950 CUII) till min dator över internet på CDON.com. När jag fått detta tog jag bort en liten plåtbit på kylaren till kortet som mest har en estetisk funktion (se bild, längst till vänster inringat). Detta för att få plats med grafikkortet i datorn.

Några timmar senare visade det sig att grafikkortet var instabilt och låste datorn helt efter några timmar varav den inte gick att starta igen. Samma resultat fick jag när jag testade i en annan dator om än att den gick att starta men havererade efter några minuter med svart skärm. Temperaturerna var enligt Catalyst och Furmark under 50C.

Jag kontaktade då Cdon och de skickade snabbt ut en fraktsedel till deras verkstad. Jag skickade in kortet till deras verkstad och de makulerade fakturan.

Några dagar senare fick jag svaret att deras serviceverkstad och ASUS inte tar emot modifierade kort och att de ska skicka tillbaka det defekta kortet tillsammans med en ny faktura för kortet. Jag skickade tillbaka att jag ville reklamera kortet enligt konsumentköplagen och att borttagandet av plåtbiten omöjligt kan ha orsakat felet och att det är upp till dem att bevisa motsatsen. Plåtbiten har som sagt i bästa fall ett syfte att rikta lite av luften i kanten mot kylaren.

Jag krävde att få häva köpet då de inte vill reparera kortet och jag redan införskaffat ett ersättningskort, samt att jag bestrider fakturan.

Deras svar är att de agerat enligt konsumentköplagen och ASUS regler och att deras beslut består.

Jag funderar på att anmäla till ARN för att få fallet löst men undrar först om det är något jag missat eller borde tänka på?

Personligen tycker jag att det är extremt dåligt att CDON regelmässigt nekar reklamationen om något är ändrat på produkten tror att det är upp till dem att bevisa att modifikationen orsakat felet och att de inte vill stå för kortet bara för att ASUS inte vill ta tillbaka det. Sen att de tar en dag eller mer att svara är bara frustrerande.

Permalänk
Medlem

tror inte det är upp till cdon att avgöra, utan de skickar bara vidare kortet till tillverkaren (asus själva)

men ja, gå till ARN, känns som om de mest försöker skylla ifrån sig...

Permalänk
Medlem

Jag tycker att dom har rätt i det dom säger, du har ju trots allt modifierat kortet. Vet inte vad eventuellt lagstiftning säger, kolla upp det och se ifall det är något du kan använda mot dom. Lycka till!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Måste också säga att jag tycker att CDON/Asus har rätt i detta fall då du faktiskt har modifierat kortet vilket inte är tillåtet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thomas_skane:

Hej, för någon vecka sedan köpte jag ett grafikkort (Asus HD7950 CUII) till min dator över internet på CDON.com. När jag fått detta tog jag bort en liten plåtbit på kylaren till kortet som mest har en estetisk funktion (se bild, längst till vänster inringat). Detta för att få plats med grafikkortet i datorn.

Några timmar senare visade det sig att grafikkortet var instabilt och låste datorn helt efter några timmar varav den inte gick att starta igen. Samma resultat fick jag när jag testade i en annan dator om än att den gick att starta men havererade efter några minuter med svart skärm. Temperaturerna var enligt Catalyst och Furmark under 50C.

Jag kontaktade då Cdon och de skickade snabbt ut en fraktsedel till deras verkstad. Jag skickade in kortet till deras verkstad och de makulerade fakturan.

Några dagar senare fick jag svaret att deras serviceverkstad och ASUS inte tar emot modifierade kort och att de ska skicka tillbaka det defekta kortet tillsammans med en ny faktura för kortet. Jag skickade tillbaka att jag ville reklamera kortet enligt konsumentköplagen och att borttagandet av plåtbiten omöjligt kan ha orsakat felet och att det är upp till dem att bevisa motsatsen. Plåtbiten har som sagt i bästa fall ett syfte att rikta lite av luften i kanten mot kylaren.

Jag krävde att få häva köpet då de inte vill reparera kortet och jag redan införskaffat ett ersättningskort, samt att jag bestrider fakturan.

Deras svar är att de agerat enligt konsumentköplagen och ASUS regler och att deras beslut består.

Jag funderar på att anmäla till ARN för att få fallet löst men undrar först om det är något jag missat eller borde tänka på?

Personligen tycker jag att det är extremt dåligt att CDON regelmässigt nekar reklamationen om något är ändrat på produkten tror att det är upp till dem att bevisa att modifikationen orsakat felet och att de inte vill stå för kortet bara för att ASUS inte vill ta tillbaka det. Sen att de tar en dag eller mer att svara är bara frustrerande.

http://img249.imageshack.us/img249/8331/grafikkortetmillustra...

Tycker du får skylla dig själv. Jag menar modifiera ett kort innan man har funktionstestat det är bara dumt. Vet att du inte får plats med kortet i chassit, men då får man väl modifiera chassit istället alt. köpa nytt.
Hur som helst förverkar du garantin när du börjar såga i ett grafikkort (är väl självklart???). Stor risk för metallspån och dylikt. Även ESD kan döda ett kort (lätt hänt när man håller på att såga i elektronik).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Tycker att CDON gör rätt. Kan knappast finnas någon garanti om åverkan är gjord på kortet ( oavsett omfattningen). Frågan om reklamation gör någon skillnad i det här fallet.

/Erik

Permalänk
Medlem

Jag får tyvärr hålla med resten om att du har faktist modifierat kortet, och där med häver garantin, garantin försvinner ju direkt så fort man tar av en liten klisterlapp ovanför en skruv t.ex.
Jag tror inte det lönar sig på att strida eller gå till ARN med detta.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Rekordmedlem

Vad är det du gjort med kortet ? Hur bar du dig åt när du tog bort plåten och varför monterade du inte tillbaka den ? Har du gjort något som permanent ändrar kortet typ sågat ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är bra att läsa villkoren för garantin.

Där står det att garantin inte gäller om:
" the product has been tampered, repaired and/or modified by non-authorized personnel" bland annat.

Vilket det ju har i detta fall. De har alltså gjort helt rätt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad är det du gjort med kortet ? Hur bar du dig åt när du tog bort plåten och varför monterade du inte tillbaka den ? Har du gjort något som permanent ändrar kortet typ sågat ?

Läs TS inlägg igen Han har sågat bort en plåtbit. Titta på bilden, han har markerat det med rött.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Notera att detta handlar inte om garanti (jag vet att modfiering tar bort garanti) utan om reklamation (inom de första 6 månaderna). Plåtbiten var bortagen ganska enkelt genom att vricka på den med tång, den är tämligen skör.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kent:

Läs TS inlägg igen Han har sågat bort en plåtbit. Titta på bilden, han har markerat det med rött.

Det står inget om metoden, men är det bortsågat så är det knappast läge att klaga, är det däremot skruvat så var jag nyfiken på varför man inte monterar tillbaka delen innan man skickar in kortet på reparation.
Har man dessutom sågat utan att demontera plåten så lär det ju ha hamnat spånor även på kortet och det kan mycket väl vara det som lett till problemen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tycker CDON gör rätt. Du har modifierat kortet, bit i det sura äpplet.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

kan man inte reklarmera skiten för att plåtbiten lossnade :Ö

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Men seriöst.... ?? Gnäll inte på CDON ! Dummaste grej jag läst på länge....Läs på istället hur stort kort du får plats med till att börja med i chassit, Lycka till

Permalänk
Medlem

Inte lätt och vara efterklok, det är ju såklart upp till tillverkaren, de kan ju vara schyssta och fixa det ändå (vilket de inte verkat vara i detta fallet).
Men de har rätten på sin sida, tror inte du kan vinna oavsett om felet är orsakat pga modifieringen eller ej.

Vad har du för chassi? förstår inte riktigt vad meningen är med att såga upp just där, om det är för sladdar för hårddiskar etc kanske?

I vilket fall som så hade jag nog inte sågat sönder något på en nytt grafikkort (och hade jag vart tvungen så hade jag flyttat runt i chassit och provkört det minst en vecka innan jag började modda).

Ledsen, den pengen får du nog ta som lärdom

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Notera att detta handlar inte om garanti (jag vet att modfiering tar bort garanti) utan om reklamation (inom de första 6 månaderna). Plåtbiten var bortagen ganska enkelt genom att vricka på den med tång, den är tämligen skör.

att du skulle få reklamera produkten är ärligt talat mindre troligt än att få den bytt på garantin..

liksom det är samma sak som om jag köper ett nätagg och tar bort gallret framför fläkten och sen visar det sig att agget har coilwine så kommer jag inte få reklamera agget häller då man har fysiskt påverkat produkten.. för att få reklamera så har jag för mig att produkten ska vara i nyskick eller förutom den defekt som gör att man vill reklamera varan..

dom kan omöjligt veta om du har sågat bort den att det har kommit gnistor som har lyckats skada ngn krets osv

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heineken89:

Jag får tyvärr hålla med resten om att du har faktist modifierat kortet, och där med häver garantin, garantin försvinner ju direkt så fort man tar av en liten klisterlapp ovanför en skruv t.ex.
Jag tror inte det lönar sig på att strida eller gå till ARN med detta.

Lite off topic men dessa klisterlappar gäller inte i Sverige då det inte kan bevisas att de suttit där innan.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Notera att detta handlar inte om garanti (jag vet att modfiering tar bort garanti) utan om reklamation (inom de första 6 månaderna). Plåtbiten var bortagen ganska enkelt genom att vricka på den med tång, den är tämligen skör.

Nejdu, den funkar inte. Du får skylla dig själv att du modifierar innan du ens vet att kortet fungerar som det ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Lite off topic men dessa klisterlappar gäller inte i Sverige då det inte kan bevisas att de suttit där innan.

vilket är helt fel... har själv blivit nekat reperation av anovo flertalet gånger på grund av dessa små lappar som varit trasiga eller när det vart märken efter att det har suttit en där

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Kanske liite klent av dom, men som sagt att börja modda kortet innan man ens testat dess funktion känns ju tämligen dumt om man frågar mig. Du får nog bara ta lärdom av detta och inse att du just klämt pungen i brevlådan.

Du blir ju oftast av med garantin om du byter kylare på ett grafikkort och detsamma gäller ju självklart om du klippt sönder kylaren.

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem

Då funkade det bättre för mig.
Jag hade en då 1år gammal Asus eeepc laptop som jag hade sågat bort plastbitar på för att få bättre luftflöde, samt att jag i samma veva hade plockat bort Warranty void lappen som satt i den. Fick datorn billigt så brydde mig inte så mycket.
Hur som helst så en dag la datorn av helt och hållet, med lite is i magen så provade jag att skicka in den till Asus, och ca 7arb dagar senare dök datorn upp med en rapport där det stod att dom bytt moderkortet och det kostade mig inte en krona. Asus stod för frakt och dyligt.

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Medlem

Tycker nog också att CDON har helt rätt här. Det är mycket möjligt att du själv inte orsakat att kortet är trasigt, men det skulle bli ett väldigt jobb
för affärerna om dom skulle behöva bedömma vilka modifikationer som är ok och inte ok. Därför har nästan alla den regeln att varorna skall vara i oförändrat skick vid reklamation eller garantiärenden. Vissa grafikkortstillverkare tillåter väl TEX att man får ta bort kylaren och ersätta den med en eftermarknadskylare?

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

Garantin är borta ja, men reklamation är fortfarande möjlig oavsett om kortet är modifierat eller ej. Det är som sagt upp till CDON att bevisa att du inte orsakat skadan. Om CDON (inte ASUS) inte kan uppbringa bevis för detta så skall din reklamation bifallas.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Fattar inte hur alla håller med ASUS i detta fallet. Kretskortet är defekt. Om det hade varit någon annan tillverkare, XFX, Gigabyte eller EVGA så hade de godkänt fallet då modifikationen krävs för att använda kortet och är helt irrelevant i fråga om funktionaliteten av kortet. Har själv gjort samma sak då jag inte orkar sitta och pula in och ut och stresstesta kortet innan jag byter till en riktig heatsink. Frågade till och med XFX en gång och det är OK sålänge du skickar tillbaka kortet med originalkylaren. Jag skulle dock rekommenderat att du informerade dem om att du tog bort en plastbit på grund av monteringsskäl innan, då de vet om orsaken till att kortet ser ut som det gör.

ASUS säljer ett defekt kort, skyller på kunden och låter denne betala för missen. Nice service. Sen har nedanstående postare rätt, om inte ASUS godkänner det så måste CDON stå för reklamationen.

Permalänk
Medlem

Till skillnad från vad många tycks tro förverkar fysisk åverkan inte reklamationsrätten (Konsumentköplagen, SFS 1990:932) annat än då varans fel beror på detta. Att CDON i sin tur inte kan få ersättning från Asus på grund av fysisk åverkan är i det här fallet helt irrelevant.

Mitt förslag är att du i ett skriftligt, signerat brev (ja, skickat med Posten) kräver att de bifaller dina krav inom 7 dagar, och att du annars anmäler ärendet till Allmänna reklamationsnämnden. Är du som du säger juridikstuderande ska du nog se att det inte kan gå allt för fel, och du har dessutom massor med kompetent folk runtom dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

vilket är helt fel... har själv blivit nekat reperation av anovo flertalet gånger på grund av dessa små lappar som varit trasiga eller när det vart märken efter att det har suttit en där

Från konsumentverket: "Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början."

Vilket betyder att de måste bevisa att klisterlapparna fanns där från början, vilket de inte kan.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Alltså dra en fuling och säg att den inte satt där från början. Eller så är du ärlig och nöjer dig med svaret.

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem

Har lämnat en anmälan nu. Får se hur det går och om jag kan fixa några kompletteringar

Permalänk
Medlem

De flesta här är som sagt inte insatta i hur reklamationsrätten fungerar. Man får lov att göra vad man vill, de måste bevisa att det är just det du gjorde som gav upphov till skadan annars har du rätt till ersättning.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss