CDON - Vägrar reklamation av grafikkort pga modifikation

Permalänk
Avstängd

Jaha och? Om kunder tycker grejerna blir för dyra så behöver de inte reklamera själva när något händer. Jag tror för övrigt att folk måste reklamera i mycket större mängd för att priserna ska stiga. Och då måste det ju tala om att kvaliten är skit på produkterna. Jag tror inte folk reklamerar för skoj skull direkt, då de förlorar tid, och enevtuellt pengar om de är beroende av datorn i arbetet.

Hälften av er som skriver här har moddade komponenter, ni har bara haft turen att inte grejerna gått sönder. Men visst förgå med gott exempel och behåll grejerna som är defekta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Men nu hade han inte klippt bort biten. Han skriver på första sidan att han använde en tång och vickade fram och tillbaka tills plåten gick av. Mycket möjligt att det orsakat core crunch, trots att det sitter en ordentligt stor shim runt coren.

Ordet moddat (modifierat) låter lite malplacerat.
men låter väl bättre än jag bröt i kortet- kan jag få ett nytt?

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Avstängd

Alltså han klipte av sen och vickade lite, vad är de ni inte fattar. Ni eller cdon kan dessutom ej bevisa att felet berodde på detta. När ni kan bevisa det då kan ni snacka till cdons favör, som enligt lagen måste bevisa att felet berodde på moddningen, men de vägrar göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Nej det rätta alternativet hade varit att helt enkelt köpa ett annat kort som passade i det chassi TS har alternativt att köpa ett nytt chassi där grafik kortet fick plats. Dvs när TS märkte att kortet inte passade hade han kunnat åberopa ångerrätten och skickat tillbaka kortet, att på eget bevåg modifiera kortet var däremot TS egna val.

Vaddå "rätta" alternativet ? vi lever väl inte i någon totalitär stat där alla måste handla på ett visst sätt ? skrattretande. Det var uppenbarligen en väldigt enkel mod som hade sparat en jäkla massa bekymmer med att skicka kort fram och tillbaka. Han har rätt att göra detta utan att förbruka sin reklamationsrätt.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Vaddå "rätta" alternativet ? vi lever väl inte i någon totalitär stat där alla måste handla på ett visst sätt ? skrattretande. Det var uppenbarligen en väldigt enkel mod som hade sparat en jäkla massa bekymmer med att skicka kort fram och tillbaka. Han har rätt att göra detta utan att förbruka sin reklamationsrätt.

Givetvis får man göra precis vilka förändringar man vill men då skall man inte heller tro att man kan lämna tillbaka produkter som man själv modifierat utifall det visar sig att de inte längre fungerar.

Jag anser helt enkelt att TS reklamation inte uppfyller nedanstående.
http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Lagar/Om-konsumentkopl...
"Säljaren behöver dock inte ta ansvar för felet om han/hon kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan".

Att bryta bort delar som sitter monterat på grafik kortet räknar jag som vanvård, visst du kanske inte ser det som det men för mig rör det sig helt klart om vanvård. Visst det kanske inte går att bevisa att det orsakat felet men det är också helt omöjligt att bevisa att så inte är fallet, oavsett vilket så vill inte jag betala för andras oförstånd när jag handlar hos leverantörer.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Az1337:

Alltså han klipte av sen och vickade lite, vad är de ni inte fattar. Ni eller cdon kan dessutom ej bevisa att felet berodde på detta. När ni kan bevisa det då kan ni snacka till cdons favör, som enligt lagen måste bevisa att felet berodde på moddningen, men de vägrar göra det.

Det ända vi vet är egentligen att kortet är trasigt. Han säger att han varsamt vickade bort en bit metall men så inte vara fallet. Tänk inte så himla en dimensionellt vi lever trots allt i en tredimensionell värld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Az1337:

Alltså han klipte av sen och vickade lite, vad är de ni inte fattar. Ni eller cdon kan dessutom ej bevisa att felet berodde på detta. När ni kan bevisa det då kan ni snacka till cdons favör, som enligt lagen måste bevisa att felet berodde på moddningen, men de vägrar göra det.

Den "obetydliga, lilla, ickenödvändiga plastbiten som bara har kosmetisk funktion" är för övrigt av metall och består av ca 1,5 mm tjock plåt. Dessutom kan jag informera dig om att den nämnda biten inte alls går att "vicka" bort lite lätt... Hur vet jag det? Jag tog ut mitt kort ur datorn, kände efter och min åsikt är att det krävs mycket mer kraft än vad jag är villig att använda på en mojäng med denna prislapp, för den ger inte vika så lätt... Och jag är ingen liten smurf utan jag kan ta i...
Du gnäller på alla andra om att dem/vi gissar att han har gjort si och så, medan du själv verkar ha varit närvarande vid ingreppet... Hade han monterat bort kylaren när han gjorde det han gjorde, haft ESD skydd och följt lite regler som man bör göra när man petar i elektroniken, då tvivlar jag att det inte skulle stå nånstans i tråden, precis som det står vad Lawlines tycker om saken, vilket är i mitt tycke lika viktigt som om Sveriges bageriförbundet hade gjort ett uttalande. Hade dem hetat "Electronicline", då skulle jag tagit det som ett relevant argument.
Om tillverkarna hade tyckt att det är OK och helt ofarligt att peta bort delar av produkter, då hade vi nog haft grafikkort med perforerade höljen som man kan "vicka på lite" och få bort dem.. Kanske rentav dra ut några fläktvingar också, för dem är ju bara obetydliga plastbitar...?

Visa signatur

“Fighting for peace is like screwing for virginity.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Az1337:

Anledningen till att vissa monarkiska medlemmar i denna tråden håller för cdon, är att de är rädda att grejerna ska bli dyrare eftersom de reklameras.

Älskar när folk pratar för mig, så jag slipper själv.

Nej. Jag -tror- de flestas åsikt är att om man ger sig in i moddning så ska man vara medveten om att man förvanskar sin rätt till garanti SAMT reklamation. Något annat faller på sin egen orimlighet. Om man inte kan testa kortet i lådan, ta ut moderkortet och kör det utanför chassit först då. Vi vet inte om denna mod påverkade. Vi vet dock att den KAN ha påverkat, och detta är i mina, högst subjektiva, ögon tillräckligt för att ha tackat och bugat för sig när det gäller all form av reklamation. Paragrafen om att det är upp till försäljaren de första 6 månaderna borde, åter igen, i mina högst subjektiva ögon, enbart gälla omoddade produkter.

Mina 2 ören.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Vaddå "rätta" alternativet ? vi lever väl inte i någon totalitär stat där alla måste handla på ett visst sätt ? skrattretande. Det var uppenbarligen en väldigt enkel mod som hade sparat en jäkla massa bekymmer med att skicka kort fram och tillbaka. Han har rätt att göra detta utan att förbruka sin reklamationsrätt.

Det finns alltid ett *rätt* alternativ.

Om du har ett känsligt kretskort för 5000 och en PLÅTlåda för 500kr som inte passar ihop - vilken ska modifieras?

Det *rätta* svaret blir givetvis plåtlådan.

Sedan får man givetvis göra som man vill, men att kräva återköp på en sönderböjd vara är väl inte riktigt vad lagen skapades för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Givetvis får man göra precis vilka förändringar man vill men då skall man inte heller tro att man kan lämna tillbaka produkter som man själv modifierat utifall det visar sig att de inte längre fungerar.

Jag anser helt enkelt att TS reklamation inte uppfyller nedanstående.
http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Lagar/Om-konsumentkopl...
"Säljaren behöver dock inte ta ansvar för felet om han/hon kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan".

Att bryta bort delar som sitter monterat på grafik kortet räknar jag som vanvård, visst du kanske inte ser det som det men för mig rör det sig helt klart om vanvård. Visst det kanske inte går att bevisa att det orsakat felet men det är också helt omöjligt att bevisa att så inte är fallet, oavsett vilket så vill inte jag betala för andras oförstånd när jag handlar hos leverantörer.

Vilka skötselhänvisningar är det du menar? länk? Eftersom du fortfarande inte vet exakt hur TS har gått till väga så har jag svårt att se hur du resonerar dock. Du har fortfarande inte förstått att delen TS avlägsnat inte har med funktionen att göra heller verkar det som. Hade du sagt samma sak om han helt sonika bytt kylare? är det också vanvård? det är ju i princip vad han har gjort nämnligen.

Skrivet av MoNkeY-05:

Älskar när folk pratar för mig, så jag slipper själv.

Nej. Jag -tror- de flestas åsikt är att om man ger sig in i moddning så ska man vara medveten om att man förvanskar sin rätt till garanti SAMT reklamation. Något annat faller på sin egen orimlighet. Om man inte kan testa kortet i lådan, ta ut moderkortet och kör det utanför chassit först då. Vi vet inte om denna mod påverkade. Vi vet dock att den KAN ha påverkat, och detta är i mina, högst subjektiva, ögon tillräckligt för att ha tackat och bugat för sig när det gäller all form av reklamation. Paragrafen om att det är upp till försäljaren de första 6 månaderna borde, åter igen, i mina högst subjektiva ögon, enbart gälla omoddade produkter.

Mina 2 ören.

Dina 2 ören är dock fel enligt svensk lag. I sverige räcker det inte med att säga att något "kan" ha gjort det för att fälla. Med din logik kan man aldrig någonsin reklamera något för det finns alltid en möjlighet att det är handhavandefel, dvs köparen KAN ha förstört kortet. Att han har moddat kylaren har inget med detta ärende att göra, det är inte konstigare än att byta kylare, ett väldigt normalt ingrepp som knappas kan klassas som vanvård eller liknande.

Skrivet av henkiii:

Det finns alltid ett *rätt* alternativ.

Om du har ett känsligt kretskort för 5000 och en PLÅTlåda för 500kr som inte passar ihop - vilken ska modifieras?

Det *rätta* svaret blir givetvis plåtlådan.

Sedan får man givetvis göra som man vill, men att kräva återköp på en sönderböjd vara är väl inte riktigt vad lagen skapades för.

Det finns alltid ett rätt alternativ efteråt, när man vet utkomsten, men eftersom det inte finns någon anledning att ett grafikkort skall gå sönder av det TS gjort så har jag svårt att se din logik. Enda anledning till att modda chassit istället (om det nu ens var möjligt / lika enkelt) är om man vill ha kvar sin garanti på grafikkortet men att säga att det är *rätt* alternativt är bara barnsligt.

Det är ingen "sönderböjd vara" (så vitt vi vet), sluta göra ogrundade antaganden. Lagen skapades för att skydda konsumenter från felaktiga varor. Om det räcker för ett företag att hävda att köparen *kan* ha haft sönder varan hade ingen reklamation någonsin gått igenom annat än via good-will, "inte riktigt vad lagen skapades för" mao.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Dina 2 ören är dock fel enligt svensk lag. I sverige räcker det inte med att säga att något "kan" ha gjort det för att fälla. Med din logik kan man aldrig någonsin reklamera något för det finns alltid en möjlighet att det är handhavandefel, dvs köparen KAN ha förstört kortet. Att han har moddat kylaren har inget med detta ärende att göra, det är inte konstigare än att byta kylare, ett väldigt normalt ingrepp som knappas kan klassas som vanvård eller liknande.

Lets agree to disagree.

1 : Din tolkning av vad som är fel är just det, din egen. Även konsumentverket & ARN är duktiga på att använda sig av termen 'rimlighet'. Är det rimligt att TS ingrepp har påverkat? I mina ögon, ja. I dina, kanske nej? Vi kommer alltså till 2 olika slutsatser, och för dig att komma här och säga fel ger dig inte mer rätt.

2 : Det TS har gjort med sitt kort är inte handhavande som faller inom norm av hur man "ska" hantera sin produkt. Ett byte av en kylare är något helt annat. Böja loss delar som inte ska loss, inte samma sak. Tycker det är en ytterst dålig liknelse. Att böja (oj vad kul det var med fetmarkeringar) påfrestar kretskortet bra mycket mer än att lossa på skruvarna av en kylare.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Lets agree to disagree.

1 : Din tolkning av vad som är fel är just det, din egen. Även konsumentverket & ARN är duktiga på att använda sig av termen 'rimlighet'. Är det rimligt att TS ingrepp har påverkat? I mina ögon, ja. I dina, kanske nej? Vi kommer alltså till 2 olika slutsatser, och för dig att komma här och säga fel ger dig inte mer rätt.

2 : Det TS har gjort med sitt kort är inte handhavande som faller inom norm av hur man "ska" hantera sin produkt. Ett byte av en kylare är något helt annat. Böja loss delar som inte ska loss, inte samma sak. Tycker det är en ytterst dålig liknelse. Att böja (oj vad kul det var med fetmarkeringar) påfrestar kretskortet bra mycket mer än att lossa på skruvarna av en kylare.

1: min poäng är att det inte är bevisat varken det ena eller andra och därmed har CDON gjort fel, hittils. Jag sa inte att TS inte förstört kortet, bara att det inte räcker med att han KAN ha gjort det för att neka han reklamation. Det är inte så det fungerar helt enkelt. Du kan inte anse att det är rimligt att TS ingrepp har påverkat eftersom du inte vet hur han gått till väga, du bygger din slutsats på ren spekulation samt du har förutsatt att TS inte vet vad han sysslar med.

2: Vem säger att TS inte skruvat loss kylaren från kortet, avlägsnat delen och sen satt på kylaren igen? det är exakt samma sak som att byta kylare. Förstår du nu hur fel ditt resonemang är ? CDON har nekat honom reklamation på grunden att kylaren inte är likadan som den kortet kom med. Detta är fel. punkt. slut.

Skillnaden mellan oss verkar vara att du antar att TS haft ett dåligt/vårdslöst förfarandesätt. Varför ?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

2: Vem säger att TS inte skruvat loss kylaren från kortet, avlägsnat delen och sen satt på kylaren igen? det är exakt samma sak som att byta kylare. Förstår du nu hur fel ditt resonemang är ? CDON har nekat honom reklamation på grunden att kylaren inte är likadan som den kortet kom med. Detta är fel. punkt. slut.

Skillnaden mellan oss verkar vara att du antar att TS haft ett dåligt/vårdslöst förfarandesätt. Varför ?

Enligt hans egna beskrivning så framkommer det inte att han först plockade bort kylaren innan han börja modda. Det är något han borde ha nämn från första början om så var fallet.

Vi har faktiskt ingen aning om TS har varit vårdslös eller inte, det blir upp till ARN att bedöma.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Enligt hans egna beskrivning så framkommer det inte att han först plockade bort kylaren innan han börja modda. Det är något han borde ha nämn från första början om så var fallet.

Vi har faktiskt ingen aning om TS har varit vårdslös eller inte, det blir upp till ARN att bedöma.

Visserligen sant men vad jag förstått är det inget som CDON vetat något om. I vilket fall som helst är det inte så svårt att göra det på ett säkert sätt även utan att montera av kylaren. Spänn fast kylaren i ett skruvstäd tex, eller, om det inte behövdes speciellt mycket kraft, bara håll kortet i kylaren så nära själva vridpunkten(?) som möjligt.

Att bara neka reklamationen pga att kylaren är annorlunda är iaf fel, hur man än vrider och vänder på det. Man skall få lov att byta kylare utan att automatiskt försaka sin reklamationsrätt.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Skrivet av Triffid:

Visserligen sant men vad jag förstått är det inget som CDON vetat något om. I vilket fall som helst är det inte så svårt att göra det på ett säkert sätt även utan att montera av kylaren. Spänn fast kylaren i ett skruvstäd tex, eller, om det inte behövdes speciellt mycket kraft, bara håll kortet i kylaren så nära själva vridpunkten(?) som möjligt.

Att bara neka reklamationen pga att kylaren är annorlunda är iaf fel, hur man än vrider och vänder på det. Man skall få lov att byta kylare utan att automatiskt försaka sin reklamationsrätt.

Är det inte så att garanti (och därmed reklamationsrätten?) förverkas när man byter kylare med undantag för någon/några spec tillverkare som explicit tillåter det?

Visa signatur

Keaton once said, "I don't believe in God, but I'm afraid of him." Well I believe in God, and the only thing that scares me is Keyser Soze.

Permalänk

Phew, 9 sidor senare... Alltid intressant läsning i denna typ av trådar! Slår aldrig fel!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | Processor: Intel i7 7700K @ 4,5 GHz | Moderkort: ASUS STRIX 270H GAMING | RAM: Corsair 16 GB 3000 MHz VENGEANCE | Grafikkort: GainWard 3070 | Nätaggregat: Fractal Design Integra 750W | Skärm: ROG PG278QR | Tangentbord: Steelseries Apex 7 | Mus: Zowie EC1-A | Musmatta: Steelseries Qck | Ljud: SteelSeries Arctis 7 & Edifier system

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keyser Soze:

Är det inte så att garanti (och därmed reklamationsrätten?) förverkas när man byter kylare med undantag för någon/några spec tillverkare som explicit tillåter det?

Garantin kan förverkas av vad helst tillverkaren avtalat om. Tex om du lämnar in kortet på ett datum jämt delbart med 5. Reklamationsrätt kan aldrig förverkas, det enda som kan hända med reklamationsrätten är att det kan beslutas att det var ditt fel att varan gick sönder och att du därmed inte har rätt till ersättning och detta bedöms från fall till fall.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Det finns alltid ett rätt alternativ efteråt, när man vet utkomsten, men eftersom det inte finns någon anledning att ett grafikkort skall gå sönder av det TS gjort så har jag svårt att se din logik. Enda anledning till att modda chassit istället (om det nu ens var möjligt / lika enkelt) är om man vill ha kvar sin garanti på grafikkortet men att säga att det är *rätt* alternativt är bara barnsligt.

Det är ingen "sönderböjd vara" (så vitt vi vet), sluta göra ogrundade antaganden. Lagen skapades för att skydda konsumenter från felaktiga varor. Om det räcker för ett företag att hävda att köparen *kan* ha haft sönder varan hade ingen reklamation någonsin gått igenom annat än via good-will, "inte riktigt vad lagen skapades för" mao.

Jag skulle hävda att det rätta sättet är alltid rätt, även om man kan göra "fel" och få tillfredsställande utkomst.

Jag har läst hela tråden, det vi *vet* är följande.
1) TS har använt en TÅNG för att böja bort en bit av plåten från sitt grafikkort utan att montera loss plåten först. (imo är det "sönder böjt", men vad man kallar det hör väl kanske inte hit)
2) Grafikkortet fungerar inte tillfredställande efter ingreppet.
3) Annan person i tråden försökte böja lite på sin plåt på liknande grafikkort, men det krävdes mer våld än vad han kände sig bekväm att använda för att rubba den.

Det som spekuleras i är hurivida ingreppet har orsakat permanent skada, om problemet var ursprungligt och hur lagboken ser på situationen.

Om grafikkortet dött på grund av ingreppet eller redan var dött är ju svårt att se över internet, men det går definitivt inte att utesluta helt, speciellt inte om man ska tro på punkt 3.

Två fel som TS gjort är både ingreppet innan funktionstest och modifikation på plåten medan den satt fast.

Jag tycker han får bita i det sura äpplet, men det är möjligt att lagen tycker annorlunda, det vore intressant att veta utkomsten i vilket fall.

Självklart är det svårare klippa/böja sönder/modifiera chassit eftersom det består av tjockare plåt, men det lönar sig sällan att ta genvägar, vilket TS fått erfara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Visserligen sant men vad jag förstått är det inget som CDON vetat något om. I vilket fall som helst är det inte så svårt att göra det på ett säkert sätt även utan att montera av kylaren. Spänn fast kylaren i ett skruvstäd tex, eller, om det inte behövdes speciellt mycket kraft, bara håll kortet i kylaren så nära själva vridpunkten(?) som möjligt.

Att bara neka reklamationen pga att kylaren är annorlunda är iaf fel, hur man än vrider och vänder på det. Man skall få lov att byta kylare utan att automatiskt försaka sin reklamationsrätt.

Jag tog ur ett stycke ur din text då jag ansåg att detta var intressant.
Jag håller med dig i stora drag att ett kylarbyte inte per automatik skall förverka reklamationsrätten. Däremot, och jag tror dom flesta är överens om att man självklart inte kan sätta på vilken GPU-kylare som helst, tänker på något junk från ebay för 99:-. Där borde grafikkortstillverkarna ha listor på vilka andrapartskylare som är godkända. Följer man monteringsanvisningarna och monterar en godkänd kylare så skulle väl det inte vara ett problem?

Däremot har jag svårt att se att alla grafikkortstillverkare skulle anamma denna teknik, tror att det skulle kosta dom mer en eventuell vinst?

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Jag tog ur ett stycke ur din text då jag ansåg att detta var intressant.
Jag håller med dig i stora drag att ett kylarbyte inte per automatik skall förverka reklamationsrätten. Däremot, och jag tror dom flesta är överens om att man självklart inte kan sätta på vilken GPU-kylare som helst, tänker på något junk från ebay för 99:-. Där borde grafikkortstillverkarna ha listor på vilka andrapartskylare som är godkända. Följer man monteringsanvisningarna och monterar en godkänd kylare så skulle väl det inte vara ett problem?

Däremot har jag svårt att se att alla grafikkortstillverkare skulle anamma denna teknik, tror att det skulle kosta dom mer en eventuell vinst?

I ett sådant fall förstörs kortet antagligen av överhettning och det blir ganska enkelt för tillverkaren att bevisa att det var pga underpresterande kylning kortet förstördes.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jag skulle hävda att det rätta sättet är alltid rätt, även om man kan göra "fel" och få tillfredsställande utkomst.

Jag har läst hela tråden, det vi *vet* är följande.
1) TS har använt en TÅNG för att böja bort en bit av plåten från sitt grafikkort utan att montera loss plåten först. (imo är det "sönder böjt", men vad man kallar det hör väl kanske inte hit)
2) Grafikkortet fungerar inte tillfredställande efter ingreppet.
3) Annan person i tråden försökte böja lite på sin plåt på liknande grafikkort, men det krävdes mer våld än vad han kände sig bekväm att använda för att rubba den.

Det som spekuleras i är hurivida ingreppet har orsakat permanent skada, om problemet var ursprungligt och hur lagboken ser på situationen.

Om grafikkortet dött på grund av ingreppet eller redan var dött är ju svårt att se över internet, men det går definitivt inte att utesluta helt, speciellt inte om man ska tro på punkt 3.

Två fel som TS gjort är både ingreppet innan funktionstest och modifikation på plåten medan den satt fast.

Jag tycker han får bita i det sura äpplet, men det är möjligt att lagen tycker annorlunda, det vore intressant att veta utkomsten i vilket fall.

Självklart är det svårare klippa/böja sönder/modifiera chassit eftersom det består av tjockare plåt, men det lönar sig sällan att ta genvägar, vilket TS fått erfara.

Jag har egentligen bara problem med ditt sätt att använda "rätt". Byt ut det mot "smarta" sättet eller liknande och jag håller med :). Du säger att det inte går att "utesluta helt" att grafikkortet dött pga ingreppet. Du ser det ifrån fel vinkel, lagen säger inget om att du måste utesluta helt att det var handhavande fel utan att de(tillverkaren) måste bevisa att så var fallet (en enorm skillnad) de första 6 månaderna.

Om vi vänder på det; efter 6 månader är det upp till dig att bevisa att felet var ursprungligt. Tror du att det räcker att hävda "det går inte att utesluta helt att felet var ursprungligt" när du försöker reklamera din 2år gamla TV ? om du tror det så har jag iaf lite nyheter till dig..

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Jag har egentligen bara problem med ditt sätt att använda "rätt". Byt ut det mot "smarta" sättet eller liknande och jag håller med :). Du säger att det inte går att "utesluta helt" att grafikkortet dött pga ingreppet. Du ser det ifrån fel vinkel, lagen säger inget om att du måste utesluta helt att det var handhavande fel utan att de(tillverkaren) måste bevisa att så var fallet (en enorm skillnad) de första 6 månaderna.

Om vi vänder på det; efter 6 månader är det upp till dig att bevisa att felet var ursprungligt. Tror du att det räcker att hävda "det går inte att utesluta helt att felet var ursprungligt" när du försöker reklamera din 2år gamla TV ? om du tror det så har jag iaf lite nyheter till dig..

Jag håller med om att det ligger på tillverkaren att komma fram till varför kortet inte fungerar, men det borde ju finnas någon gräns för hur mycket fysisk åverkan man som kund får inflika innan den regeln upphör att gälla? "Kosmetisk" eller inte.

Tillslut, VARFÖR ens hugga på den dyraste delen i burken? När chassit kostar som en snorkråka i jämförelse... jag förstår icke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Tillslut, VARFÖR ens hugga på den dyraste delen i burken? När chassit kostar som en snorkråka i jämförelse... jag förstår icke.

Metallskyddet runt kylaren på ett grafikkort är säkert värd jättemycket pengar, mycket mer än ett helt chassi i alla fall...

Det är den här delen TS tagit bort, som ni ser på bilden (som jag lånade ifrån SCs recension av kortet i fråga) så sitter metall delen enbart med två små kontaktytor mot den stora plåten.

Permalänk
Medlem

Tycker mig se 2 fläktar på bilden... har dom någon funktion måntro?
Kanske finns en tanke bakom hela designen, inkluderat plåtkåpan?
Kanske effekten på kortet kräver kapslad kylning? Dessa frågor kan bara ASUS konstruktörer och testlab besvara. Eller vem skall svara på det?- ARN?

Det spelar ingen roll hur felet uppstod. TS har förstört sina möjligheter genom att ändra kortets förutsättningar. Hade kortet varit orginal så hade TS redan fått ett nytt kort (vilket han också har). Han fick väl ett nytt kort men så upptäckte man manipulationen, och skickade en faktura.

Har jag fattat rätt att TS måste betala kortet två ggr? Tråkigt men får betraktas som läropengar.

EDIT
Har läst inägg nr 1 igen. Det handlar visst om en enda faktura som CDON makulerat och väckt till liv igen (men nu med 15 dagars kredit). TS har också köpt ett nytt kort- från vem och vilket är oklart.

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem
Skrivet av grabben!:

Tycker mig se 2 fläktar på bilden... har dom någon funktion måntro?
Kanske finns en tanke bakom hela designen, inkluderat plåtkåpan?
Kanske effekten på kortet kräver kapslad kylning? Dessa frågor kan bara ASUS konstruktörer och testlab besvara. Eller vem skall svara på det?- ARN?

Det spelar ingen roll hur felet uppstod. TS har förstört sina möjligheter genom att ändra kortets förutsättningar. Hade kortet varit orginal så hade TS redan fått ett nytt kort (vilket han också har). Han fick väl ett nytt kort men så upptäckte man manipulationen, och skickade en faktura.

Har jag fattat rätt att TS måste betala kortet två ggr? Tråkigt men får betraktas som läropengar.

7950 Directcu II ligger enligt SCs på 52 grader MAX under test i 3DMark Vantage. Max tempen på ett 7950 innan det börjar "throttla" är väll 105 grader. Du menar alltså att enbart ASUS konstruktörer och testlabb kan svara på om den lilla metallbiten håller nere tempen med sisådär 55 grader?

Det måste ligga mycket magi bakom den biten metall då, om den ska sänka temperaturen med 50 grader OCH hålla igång "throttlings"skyddet så kortet inte kan överhettas...

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag tog bort plåten är för att det kändes onödigt att antingen klippa sönder hårddiskburen eller ångra hela köpet av en annars bra produkt. Speciellt när allt jag behövde var någon millimeter.

Hur jag gick till väga var att hålla i kylaren med ena handen och vicka med andra. Använde en tång på plattan för bättre grepp. Vet inte hur den andra personen i tråden kollat men som jag sagt innan gick det tämligen enkelt, betydlig lättare än om den varit av plast eller stål.

Temperaturen övergick aldrig 60C under testerna som jag gjorde efter montering. I alla fall inte enligt temperatursensorn. Likväl hängde sig systemet.

Intressant i det hela är att efter ett mail om bestridande till Klarna så verkar de vara intresserade av fallet. Kanske de har bättre handläggare? De var i alla fall trevligare. Får se om jag stöter på stöd eller patrull hos dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grabben!:

Tycker mig se 2 fläktar på bilden... har dom någon funktion måntro?
Kanske finns en tanke bakom hela designen, inkluderat plåtkåpan?
Kanske effekten på kortet kräver kapslad kylning? Dessa frågor kan bara ASUS konstruktörer och testlab besvara. Eller vem skall svara på det?- ARN?

Det spelar ingen roll hur felet uppstod. TS har förstört sina möjligheter genom att ändra kortets förutsättningar. Hade kortet varit orginal så hade TS redan fått ett nytt kort (vilket han också har). Han fick väl ett nytt kort men så upptäckte man manipulationen, och skickade en faktura.

Har jag fattat rätt att TS måste betala kortet två ggr? Tråkigt men får betraktas som läropengar.

Troll eller bara helt aninglös ?

om 2 rekommenderar jag dig att läsa igenom tråden och konsumentköpslagen.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Troll eller bara helt aninglös ?

om 2 rekommenderar jag dig att läsa igenom tråden och konsumentköpslagen.

Det börjar bli ganska tjatigt detta, du har visat på din ståndpunkt tillräckligt nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av milla_66:

Det börjar bli ganska tjatigt detta, du har visat på din ståndpunkt tillräckligt nu...

Det är inte en ståndpunkt, det är så lagen ser ut helt enkelt. Dags att sluta sprida misinformation.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Det är inte en ståndpunkt, det är så lagen ser ut helt enkelt. Dags att sluta sprida misinformation.

I min begreppsvärld innebär bortbrutna av plåtar i kylningen, att man vanvårdat varan.

Var i lagen ser du motsatsen?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”