Vilken version av Windows 7 ska jag välja?

Permalänk
Avstängd

har flera Win7 licenser
1 Win7 starter OEM
1 Win7 Home Premium 32bit OEM
1 Win7 Home Premium 64bit OEM
1 Win7 Home Premium 32/64 Retail

Starter licensen använder jag inte för Netbooken körs med Xubuntu

Dock är Retail skivorna guld värda, använde dem senast när jag ominstallerade 64bit win7 på ASUS laptopen som inte hade någon skiva med skickad.
Laddade hem alla drivrutiner från ASUS och installerade med 64bit retailskivan men angav inte aktiveringsnyckeln förrän efter installationen vid aktiveringen över internet. Naturligtvis då med ASUS laptopens aktiveringskod.

Använder Retail licensen på HTPCn.

Föredrar 32bit för alla mina favoritprogramm är 32bit, även om de funkar med 64bits versionen.

Red: Alla köpta program är 32bit, några är från XP tiden.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fafne:

har flera Win7 licenser
1 Win7 starter OEM
1 Win7 Home Premium 32bit OEM
1 Win7 Home Premium 64bit OEM
1 Win7 Home Premium 32/64 Retail

Starter licensen använder jag inte för Netbooken körs med Xubuntu

Dock är Retail skivorna guld värda, använde dem senast när jag ominstallerade 64bit win7 på ASUS laptopen som inte hade någon skiva med skickad.
Laddade hem alla drivrutiner från ASUS och installerade med 64bit retailskivan men angav inte aktiveringsnyckeln förrän efter installationen vid aktiveringen över internet. Naturligtvis då med ASUS laptopens aktiveringskod.

Använder Retail licensen på HTPCn.

Föredrar 32bit för alla mina favoritprogramm är 32bit, även om de funkar med 64bits versionen.

Red: Alla köpta program är 32bit, några är från XP tiden.

Haha, tror du 32-bitsprogrammen fungerar sämre i 64-bit eller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon42512:

Haha, tror du 32-bitsprogrammen fungerar sämre i 64-bit eller?

Jupp, känns onödigt med en Program files för bloatwaren som MS packar på en och en Program files x86 för de programmen man använder.

Har inte behov av mer 2GB ram vare sig jag kollar film eller redigerar familjebilder eller hemvideos.
på 32bit win7 medan samma program i 64bit gärna börjar nafsa efter både 3 och 4 GB ram.

Fast ett dator proffs som du vet ju allt det där redan, eller hur?

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Haha, vafan vill du säga med sista raden?

Jäkla P12-or på swec nuförtiden

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Fafne:

har flera Win7 licenser
1 Win7 starter OEM
1 Win7 Home Premium 32bit OEM
1 Win7 Home Premium 64bit OEM
1 Win7 Home Premium 32/64 Retail

Starter licensen använder jag inte för Netbooken körs med Xubuntu

Dock är Retail skivorna guld värda, använde dem senast när jag ominstallerade 64bit win7 på ASUS laptopen som inte hade någon skiva med skickad.
Laddade hem alla drivrutiner från ASUS och installerade med 64bit retailskivan men angav inte aktiveringsnyckeln förrän efter installationen vid aktiveringen över internet. Naturligtvis då med ASUS laptopens aktiveringskod.

Använder Retail licensen på HTPCn.

Föredrar 32bit för alla mina favoritprogramm är 32bit, även om de funkar med 64bits versionen.

Red: Alla köpta program är 32bit, några är från XP tiden.

Tack för infon..

Dock så finns inga retail/OEM skivor, alla är lika (Förutom en textrad). Bara enterprise och Thin PC aktivera mha VL/MAK licens inom W7.
Professional kan aktiveras med VL licens den också men skivorna är iaf likadana.

Permalänk
Medlem

Har man en gång testat Windows 7 Enterprise, så vänder man aldrig om. <3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zlagge:

Har man en gång testat Windows 7 Enterprise, så vänder man aldrig om. <3

Varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Kan också bara vara så jag känner, men man känner sig unik eftersom alla andra oftast använder Ultimate eller Professional. Ger mig en härlig känsla att vara annorlunda iaf!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zlagge:

Kan också bara vara så jag känner, men man känner sig unik eftersom alla andra oftast använder Ultimate eller Professional. Ger mig en härlig känsla att vara annorlunda iaf!

För att du har en domän hemma och använder bitlocker och har satt upp en massa policys ? Skulle inte tro det....
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/products/compare?...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

För att du har en domän hemma och använder bitlocker och har satt upp en massa policys ? Skulle inte tro det....
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/products/compare?...

umad för att jag har enterprise och du inte har det?

Permalänk
Rekordmedlem

Näe, jag kör pro från msdnaa på stationära och home premium som följde med på laptoparna, jag känner inte att domän är nått jag har nytta av hemma, jag har bra koll på mina datorer ändå utan att ge mig själv regler, då måste jag ju kontakta admin som ändå är jag för att få nått ändrat.....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Jag har inte sett nån anledning till att köra annat än Home Premium iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Jag har inte sett nån anledning till att köra annat än Home Premium iaf

Känner lite samma sak jag med. XP Mode hade förvisso varit trevligt, men det går alltid att fixa separat om man skulle få ett retrosug.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genmah:

Känner lite samma sak jag med. XP Mode hade förvisso varit trevligt, men det går alltid att fixa separat om man skulle få ett retrosug.

XP mode känns inte direkt användbart (antar att någon har nytta av det).
Ett Win98 SE mode däremot för att köra gammla spel som kom innan XP vore mer värt

En lite fråga, existerar en retail version av Windows 7 Ultimate SP1 ??
Har googlat det men hittar bara OEM versioner..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

XP mode känns inte direkt användbart (antar att någon har nytta av det).
Ett Win98 SE mode däremot för att köra gammla spel som kom innan XP vore mer värt

En lite fråga, existerar en retail version av Windows 7 Ultimate SP1 ??
Har googlat det men hittar bara OEM versioner..

Det är inte bara XP-mode utan en möjlighet att virtualisera andra OS i Win 7 som kan vara användbart.

--> http://www.dustinhome.se/product/5010331085/microsoft-windows...
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=497905

?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk

Kanske inte är riktigt rätt tråd.

Men jag behöver installera om windows. Och nu är det så att jag har enterprise på datorn men har bara en pro skiva. Så går det att nedgradera sig utan att alla program, bilder, filmer o annat försvinner?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Mattsson1991:

Kanske inte är riktigt rätt tråd.

Men jag behöver installera om windows. Och nu är det så att jag har enterprise på datorn men har bara en pro skiva. Så går det att nedgradera sig utan att alla program, bilder, filmer o annat försvinner?

Med lite trixande går det faktiskt.. Men du vuill ju ominstallera.

Permalänk
Medlem

Enligt prisjakt så kostar Ultimate bara en hundralapp mer än vad Professional kostar just nu, det är värt att köpa Ultimate om du har tänkt att skaffa professional.

Visa signatur

Nejnej. JAG är fan bäst.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ottoguy:

Enligt prisjakt så kostar Ultimate bara en hundralapp mer än vad Professional kostar just nu, det är värt att köpa Ultimate om du har tänkt att skaffa professional.

Varför ska man köra annat än Home Premium?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon42512:

Varför ska man köra annat än Home Premium?

För att du behöver de funktioner som de högre versionerna har men som saknas i home är ju en rätt uppenbar sak?
Stöd för mer än 16Gbyte ram är kanske den första saken man fastnar på, men domäner och kryptering kan ju vara intressant det också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

För att du behöver de funktioner som de högre versionerna har men som saknas i home är ju en rätt uppenbar sak?
Stöd för mer än 16Gbyte ram är kanske den första saken man fastnar på, men domäner och kryptering kan ju vara intressant det också.

Okej, mer minne kan jag gå med på. Dock undrar jag hur många som sysslar med kryptering eller liknande.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon42512:

Okej, mer minne kan jag gå med på. Dock undrar jag hur många som sysslar med kryptering eller liknande.

Det är nog fler som krypterar än du tror, men många kör nog via truecrypt eftersom bitlocker är rätt nytt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

För att du har en domän hemma och använder bitlocker och har satt upp en massa policys ? Skulle inte tro det....
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/products/compare?...

Jo. Jag har en 2008 R2 DC, Exchange, Web, osv. Med GPOer, domän osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Okej, mer minne kan jag gå med på. Dock undrar jag hur många som sysslar med kryptering eller liknande.

Öh say what? Kryptering är väldigt användbart och ett måste för många.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted:

Öh say what? Kryptering är väldigt användbart och ett måste för många.

Absolut. Kör det privat och på jobbet. Kryptering associeras ofta med piratkopiering. Jag krypterar ALLT för att ingen jävla lallare ska komma åt mitt skit om någon snor mina prylar. På jobbet är det tvång, med all förståelse.

Permalänk
Medlem

Sen stöds inte raid i de lägre versionerna, inte native iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Sen stöds inte raid i de lägre versionerna, inte native iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Vem f*n kör mjukvaru-RAID då?

Permalänk

Jag ska installera Windows 7 på min nya dator men Retail verkar onödigt att köpa i.o.m. att den kostar 1000 spänn mer. Vill gärna använda 32gb ram också så det blir väl Pro eller Ultimatum.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Night Prowler:

Jag ska installera Windows 7 på min nya dator men Retail verkar onödigt att köpa i.o.m. att den kostar 1000 spänn mer. Vill gärna använda 32gb ram också så det blir väl Pro eller Ultimatum.

Ja och naturligtvis 64 bits, då ska det funka med 32 Gbyte

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Kolla på vilka funktioner du behöver.

Är du osäker kör home, men jag har alltid kör professional då det är gratis som student och har det bra funktionerna