Helgsnack: Vad är världens snyggaste spel?

Permalänk
Medlem

Need for Speed: Most Wanted (2012) med Frostbite 2 måste ju vara det verkligaste/snyggaste bil spelet iaf

Trailer

Frostbite 2 - Need for Speed (The Run)

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Skrivet av NoiseMaker:

Frågan ni söker svar på är "Vilket är världens snyggaste spel?". Inte "Vad".

Så det så

Det är ju Jeopardy! ;

Permalänk
Medlem
Skrivet av RogerJL:

Hårdvaran ligger efter tro inte annat!

Ta en titt på senaste Disney/Pixar rulle Brave.
http://www.youtube.com/watch?v=1FFDDXCi9bs

http://www.fxguide.com/featured/brave-new-hair/
"10 seconds of animation in a month"

Dagens skräpiga hårdvara (räkna med att de gjort allt de kunnat - dvs några tusen sammankopplade datorer) ger alltså en framerate på ca en timme per bild...

Tycker synd om den stackars spelstudio som ska försöka göra ett realtidsspel av Brave...
(fast det är klart, first person skulle kanske funka - skulle ju inte se håret så ofta...)

Dagen hårdvara är inte skräpig tex ett vanligt gaming grafikkort (gtx 680) klarar 3 teraFLOPS vilket är sjukt mycket.

Och på Brave kan jag ju garantera att varje frame tog mer en 1h per frame för varje workstation/server enhet. ILM filmen Rango tog varje frame 12h sen körde dom med 8000 CPUer så hela filmen tog 120 miljoner timmar att rendera (13 670år) och för Pixar filmen Cars 2 tog det 112h per frame.

Sen så kör inte spel raytracing rendering så är inte ens jämförbart med en film.

och hår i spel kan man göra redan nu om man vill...

2010

2012

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Allvarligt, bloom och färgade ljuskällor på lågpolygons miljöer? Kanske är snyggt på samma sätt som en regnbåge är snygg, men knappast snyggt som i verklighetstroget.

Fast det är ju inte det som är poängen med Mirror's Edge, eller hur?

Jag tar artisktiskt designval över spel med inriktning på verklighetstrogenhet då jag vill uppleva miljöer som inte går att relatera till och som du inte har haft någon erfarenhet av innan.

Jag kan bara bli fascinerad av verklighetstrogna spel till en gräns då det är ett så repetivt mönster. Om 10-15 år kan jag se mig själv gå tillbaka till spel som Myst, Mirror's Edge, Mass Effect och the Secret of Monkey island. Men jag är väldigt säker på att jag aldrig kommer röra tex Battlefield 3 igen.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad låten heter som spelas upp i klippet?

Visa signatur

kan detta stämma?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Orici:

Minecraft är otroligt ful så det "spelet" passar inte in här.

Blir lite besviken när jag läser din kommentar, du sätter "spelet" inom situationstecken. Du tycker inte det ska räknas som spel eller?

Anyway, tänkte förklara min syn på varför Minecraft är ett av de snyggaste spelen.
Först och främst, att titta på ett screenshot säger mest att det har kass grafik och inte är någon ögonfröjd. Men det är ju inte så man "använder" ett spel.

Jag ser Minecrafts utseende lite som en bok. I en välformulerad bok kan du se otroligt vackra landskap trots att allt dina ögon ser är svarta tecken organiserade på ett vitt papper. Där är orden byggstenar som låter din fantasi bygga upp din egentliga bild av det. På samma sätt fungerar blocken i Minecraft. Dom är inspirationskällan till ditt sinne.

Jag vet inte hur jag ska beskriva känslan när man springer över fälten i Miencraft med Equilibrium låt Mana dundrandes i bakgrunden. Det är så Minecraft ska upplevas, även om det tar en hel hög speltimmar innan man börjar se det på det viset.

Det är bland det vackraste jag någonsin upplevt... Jag tror det enda som toppar det är tjejens ögon när man är nyförälskad

Permalänk
Medlem
Skrivet av DominatorPC:

Absolut och det är inte bara hur snyggt som helst utan också det absolut bästa spel jag någonsin spelat Naughty dog fortsätter att imponera

Efter lite googling och genomgång av E3-filmer så dök den här titeln upp "The last of us". Den här måste väl ändå vara något av det bästa inom rörelseanimationer och grafik. Samma utvecklare som till Uncharted.

Fixade YouTubelänken
Permalänk
Medlem

Vad är världens snyggaste spel? Det är det spel som, av den mänskliga populationen, ses som det estetiska mest tilltalande spel som är tillgängligt för populationen i fråga. En mer intressant frågeställning vore väl "vilket är världen snyggaste spel" (och varför).

Nej, men för att ge min åsikt i den konnotativa frågeställningen så skulle jag nog säga relativt sin samtid skulle jag nominera Final Fantasy VII, tätt följt av FFX. Båda har en väldigt varierad miljö som vaggar in spelaren i storyns sinnesstämning på ett fenomenalt sätt, och som i mångt och mycket drar nytta av mycket av sin tids teknologi på ett förnämligt vis.
Ett snyggt spel för mig är ett spel vars grafik på intet sätt förhindrar inlevelsen, något väldigt många tyvärr gör – även om det inte nödvändigtvis sabbar hela spelet eller spelupplevelsen.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk

Snyggast estetiskt för mig? Alice: Madness Returns, PC, Maxxat. Enda minuset är vissa texturer och maps. Annars tycker jag att det är en Pärla som många tycker är ... Mindre bra.
Grafiskt sett? Inte sett något som imponerade med "VÄRLDENS SNYGGASTE SPEL!" -taggen.

Permalänk

Det där så coolt ut, kan man tanka alphan nånstans?

Permalänk
Medlem

Tycker om Assassin's Creed-spelens grafik, framförallt Brotherhood. Sen är Mirror's Edge toksnyggt också, både estetiskt och (i alla fall ganska) realistiskt.

Visa signatur

Stationär i5 3570k @ 4.5 Corsair AX750W GTX 670 @ + 140 Corsair Vengeance LP 8gb TJ08-E Seagate Barracuda 1tb ASUS Z77-M PRO

Laptop HP ProBook 6360b 13.3"

Permalänk
Skrivet av LeifSandvik:

Efter lite googling och genomgång av E3-filmer så dök den här titeln upp "The last of us". Den här måste väl ändå vara något av det bästa inom rörelseanimationer och grafik. Samma utvecklare som till Uncharted.

http://www.youtube.com/watch?v=kbLOokeC3VU

Ja jag kan inte annat säga än att jag biter på naglarna i väntan på Naughty dog s nästa titel The last of us, är det ens i näreheten av lika bra som uncharted så kommer jag vara minst sagt nöjd!

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Medlem

mirrors edge 2

Permalänk

Fortfarande Crysis.

Permalänk
Medlem

Mycket realistisk grafik i CARS. Kommer den se ut så vid release och kommer GPUerna fixa detta i 60 FPS?

//Lasse

Permalänk

jag skulle nog säga crysis eller GTA:IV

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem

Jag tyckte att spelet XIII var helt galet snyggt när det kom ut, inte sett något som likande det vid den tidpunkten. Cellshading är fint!

Permalänk
Skrivet av mille666:

Det är som att säga "nej jag gillar inte WoW för det ser tecknat ut!"

Det är den grafiska stilen? det ska vara pixligt?

Det är också med omnidirectional belysning. Det är otroligt enkel grafik, sen råkar du bara gilla otroligt enkel grafik, more power to you, men du får nog acceptera att i en tråd om bästa datorgrafiken kommer inte alla att hålla med om att grafik som funkar på en mobiltelefon är bäst.

Skrivet av Blargmode:

Jag ser Minecrafts utseende lite som en bok. I en välformulerad bok kan du se otroligt vackra landskap trots att allt dina ögon ser är svarta tecken organiserade på ett vitt papper. Där är orden byggstenar som låter din fantasi bygga upp din egentliga bild av det. På samma sätt fungerar blocken i Minecraft. Dom är inspirationskällan till ditt sinne.

Men det som faktiskt är på skärmen är väldigt enkelt och inte särskilt vackert. Folk brukar alltid säga att bra grafik inte gör ett spel bra, men det omvända gäller också: ett bra spel gör inte grafiken bra.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Det är också med omnidirectional belysning. Det är otroligt enkel grafik, sen råkar du bara gilla otroligt enkel grafik, more power to you, men du får nog acceptera att i en tråd om bästa datorgrafiken kommer inte alla att hålla med om att grafik som funkar på en mobiltelefon är bäst.

Men det som faktiskt är på skärmen är väldigt enkelt och inte särskilt vackert. Folk brukar alltid säga att bra grafik inte gör ett spel bra, men det omvända gäller också: ett bra spel gör inte grafiken bra.

Men det var ju inte så jag mena, Jag menar visst, GTA IV och Crysis och BF3 har jävligt snygg grafik, MEN dom har på många ställen inte lyckats hålla den grafiska stilen. Det har killarna på Mojang lyckats med, Dom gjorde ett enkelt koncept riktigt bra!

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk

Jag måste säga att Smite och Dungeon Defenders är sjukt estetiskt snyggt, men det är ju bara min åsikt

Permalänk

Personligen kommer jag inte att vara nöjd förrän Elder Scrolls spelen har den här grafiken. Det måste, enligt min mening, vara målet.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Medlem

Free roam / Mafia 2

Skrivet av Uvania:

Mafia 2 var episkt med physx och riktigt jävla bra optimerat mitt gtx 460 klara det med physx på low och resten high mwd riktigt trevlig fps och bra körkänsla och allt, perfekt spel som skulle varit episkt om det fanns free roam liknande gta!

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns mod för detta, körde själv den (kan ha funnits fler). Costa's free roam eller liknande hette den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patan77:

Dagen hårdvara är inte skräpig tex ett vanligt gaming grafikkort (gtx 680) klarar 3 teraFLOPS vilket är sjukt mycket.

Det är mycket, men jämför du med vad som skulle behövas för att göra perfekt verklighetstroget är det ingenting.
Det vi ser i verkligheten är en ofantlig parallellprocessning. Alla fotoner som parallellt studsar mot / transmitteras igenom diverse objekt för att slutligen nå ditt öga. Hela denna beräkning ska simuleras mellan framarna... Dessutom behöver en full fysiksimulering av samma miljö göras för att få rörelser realistiska.

Det programmerarna måste göra är att hitta genvägar för att komma runt hårdvarans begränsningar.

Skrivet av Patan77:

Och på Brave kan jag ju garantera att varje frame tog mer en 1h per frame för varje workstation/server enhet. ILM filmen Rango tog varje frame 12h sen körde dom med 8000 CPUer så hela filmen tog 120 miljoner timmar att rendera (13 670år) och för Pixar filmen Cars 2 tog det 112h per frame.

Sen så kör inte spel raytracing rendering så är inte ens jämförbart med en film.

Stämmer, men problemen är faktiskt desamma. Man närmar sig från två olika håll.
I film har man tid att köra så realistiska algoritmer som möjligt. Man kan ta en renderingstid på timmar i de värsta scenerna.
I spel har man sin framerate och försöker få in så mycket realism som möjligt på den tid man har.

Skrivet av Patan77:

och hår i spel kan man göra redan nu om man vill...

2010
http://www.youtube.com/watch?v=YF8CUSiPDJ0

Notera att frameraten droppar under 60 enbart för att rendera detta hår...
Och det skulle vara väldigt enkelt att placera in några objekt i bilden som direkt skulle förstöra allt vad framerate heter.
- Varför renderar de inte huden realistiskt också?

Notera att de som bygger miljöer för datorspel undviker de typer av objekt som bara renderas bra med raytracening.
- Transparenta speciellt buktade ytor (guldfiskskålar) [fönsterglas funkar hyfsat, men i verkligheten har du lättare att se att ett glas sitter på plats än i spel då spel brukar strunta i korrekta reflexer]
- Reflekterande ytor speciellt buktade (bilspel har ofta detta problem att brottas med och brukar fuska ordentligt...)

Permalänk
Medlem

God of War 3 är rätt snyggt med

http://www.youtube.com/watch?v=Rs5rLbu3GDY

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

ICO Shadow of the Colossus det artistiskt snyggast spelet. Notera att detta släpptes till PS2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Personligen kommer jag inte att vara nöjd förrän Elder Scrolls spelen har den här grafiken. Det måste, enligt min mening, vara målet.

Wow, det var inte illa.
Riktigt realistiskt och hade nog själv blivit lurad om jag tittat lite snabbt. Det går dock fortfarande att se att något inte är helt rätt till 100%, men det är otroligt nära ett perfekt realistiskt ansikte. Framför allt börjar det verkligen kännas mycket mer som en riktig människa än något datorgenererat.
Den lilla stelhet som finns kvar skulle lätt kunna tolkas som att hon använt plastikkirurgi..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Det finns mod för detta, körde själv den (kan ha funnits fler). Costa's free roam eller liknande hette den.

låter intressant det ska jag kolla upp tack

Permalänk

Artistiskt snyggast spel? Världens snyggaste spel?

Muramasa the Demonblade till Wii. Finns nog inget snyggare hittills. Dragon´s Crown som släpps nästa år har potential att bli det snyggaste. Men det är ju samma tillverkare så det är liknande art stil.

Visa signatur

Jobb/Nöje: Corsair Carbide 500R Black | Intel i7 2600k @ 3.4 | MSI Z68A GD65 G3 | Corsair CL9 1600Mhz VENGEANCE LP 16GB | MSI GTX 680 Twin Frozr | OCZ 120 MAX IOPS OS/Programdisk | 2st Samsung 2TB lagring | 1st Philips 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Det finns mod för detta, körde själv den (kan ha funnits fler). Costa's free roam eller liknande hette den.

haha fan vad tråkigt spelet blev med denna modden, det är ju uppdragen som gör det spelet så underbart tack för att jag fick testa iaf, ska lira igenom alla 15 kapitel igen istället