[20120419] Samlingstråd om SSD

Permalänk

SSD intel 520 error data missmatch

Hade satt ihop en dator, Fungerade bra 1 vecka. Sen började det med att program stängdes av pga oväntat fel. Ibland kom bluescreen upp. Allt började bli instabilt i win7. Testade att göra ett test av Intel SSD 520 och då fick jag Error Data mismatch... Åkte tillbaka med disken och det vara bara att byta. Fick den nya SSD:n och testade den direkt Fick samma fel. Kändes osannolikt att en till SSD skulle vara dålig.
Åkte tillbaka och de testade SSD:n i affärern utan problem.

Hade även kört memtest i utan något problem då jag även misstänkte det innan jag gjorde test av SSD:n. Fick till slut nog med att testa olika inställningar mm så köpte nya minnen av annan typ. Vipps så fungerade allt.
Minne: (Corsair Vengeance Low Profile DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB )

Konstigt fel.
Har Moderkort med intel z68 chip.

Hittade av en slump en som hade samma problem fast värre, som satt på ett moderkort med chip z77 och även han hade vengance minnen, och han hade testat minnen också utan problem.
länk: http://forum.giga-byte.co.uk/index.php?topic=9014.0

Så något som händer i minnet som kan orsaka detta spännande fel som inte syns vid test av minnen, kan ni förstå hur detta kan hända?

Permalänk
Medlem

Har du gigabyte-moderkort?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Har, Asus P8Z68 DELUXE/GEN3

Permalänk
Medlem

Vilken styrkrets är bäst?

Ska skotta in en ssd i min Asus EEE PC 1225b och behöver nu ta reda på vilken styrkrets som är bäst för OS och allt annat man gör med en dator. Stl runt 120GB. Får en känsla av att tex. Sandforce fortfarande håller med sina SF-2200...

Permalänk
Medlem
Skrivet av heeMan:

Ska skotta in en ssd i min Asus EEE PC 1225b och behöver nu ta reda på vilken styrkrets som är bäst för OS och allt annat man gör med en dator. Stl runt 120GB. Får en känsla av att tex. Sandforce fortfarande håller med sina SF-2200...

Tycker att Samsungs 830 är väldigt stabil. Har haft min i ett par månader nu och har inte fått en enda bluesceen. Så det är väll en SSD jag skulle rekommendera. Kanske inte snabbast på papper, men vid användande så märker man ingen direkt skillnad. Åtminstone inte i min mening

Permalänk
Medlem

Är det någon som testat (i verkligheten) att ha ssd i en server? Hur många TB har de klarat av att skriva innan de ger upp?

Permalänk
Medlem

Jag har SSD i massor med servrar. Sen får du nog tala om lite bättre vad du menar för sorts servrar? Ganska stor skillnad beroende på vad den ska göra.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Det spelar inte så stor roll, i och med att det är host writes jag är ute efter. Tunga filservrar, skrivning 24/7 komprimerad data, vad som helst. Mest intresserad av verkliga siffror och inte uppskattningar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Intressant läsning, men åter igen uppskattade siffror. Med den informationen skulle jag behöva byta ssd i laptopen var 3:e år vilket innebär att en filserver skulle inte överleva särskilt lång tid. Anandtech uppskattar 800TB mot Intels 15TB vid olika workload. Hur länge har du kört dina som längst?

Permalänk
Medlem

Har kört en X25-M G1 sedan den kom ut på en versionshanteringsserver.

Intels siffror är för 4kB random writes, vanlig användning är inte lika krävande. Dessutom kan man själv välja hur mycket "over provisioning" man ska använda för att få disken att räcka längre. med 17% räcker den för dubbelt så mycket om jag inte minns helt fel.

Ser inte hur du kan generera någon gigantiskt trafik på din laptop?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Bra fråga, undrar om det är pagefile och hibernation som trashar diskarna. Installerade en ny workstationen förra veckan om den har 1TB host writes i princip utan att jag gjort något annat än att installera win7, antivirus och truecrypt. Fast det kan ändå inte logiskt då windows inte tömmer pagefilen vid omstart och den kan omöjligen ha använt mer än de 16Gb som finns i ram.

Permalänk
Skrivet av Bozzeta:

... Fast det kan ändå inte logiskt då windows inte tömmer pagefilen vid omstart och den kan omöjligen ha använt mer än de 16Gb som finns i ram.

Hibernate filens innehåll skrivs om helt med använda minnets innehåll (+ register) varje gång datorn går ned i viloläget. Pagefile filen reserverar uppsatt utrymme men skriver/använder bara i en liten del av den (om man inte har minnesbrist). Pagefile filens innehåll är oanvändbart efter omstart och skrivs över så en för-tömning av den är till ingen nytta.

För severbruk bör man använda den dyrare SLC tekniken som klarar många gånger fler omskrivningar än den folkliga MLC typen.
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/821592-solid-state...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Hej vet någon om det finns något program som fungera till att partionera på en ssd?
råkade nämligen dela upp ssd i två partioner när jag instalerade OS och vill nu sätta ihop dem. Funkar Gparted?

Permalänk
Skrivet av Iwillroflmao:

Hej vet någon om det finns något program som fungera till att partionera på en ssd?
råkade nämligen dela upp ssd i två partioner när jag instalerade OS och vill nu sätta ihop dem. Funkar Gparted?

En SSD hanteras som en hårddisk så vilket partitionerings program som helst skall funka. Om du placerat OS på första partitionen och du har Windows 7 så kan du fixa detta i Diskhanteraren genom att ta bort andra partitionen och "Utöka" den första.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

En SSD hanteras som en hårddisk så vilket partitionerings program som helst skall funka. Om du placerat OS på första partitionen och du har Windows 7 så kan du fixa detta i Diskhanteraren genom att ta bort andra partitionen och "Utöka" den första.

Har Win 7 dock tror jad Diskhanteraren bara fungera för att utöka plats "åt höger". Använde i alla fall Gparted, bootade från en cd och allt fungerade sedan utmärkt!

Permalänk
Medlem

Har installerat min Corsair Force GT nu i min burk. Har formaterat den till NTFS. Något mer som jag måste göra innan jag kan börja lagra saker i den? Ska man inte ladda ner någon programvara till en SSD och är det något som jag måste ändra på då?
HJÄLP!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Testade att köra ett test för att kolla hur stor av en boost jag fick.
Körde programmet CrystalDiskMark 3.0.1
HDD högsta: 83MB/s read, 82MB/s write
SSD högsta: 254MB/s read, 165MB/s write

Ska jag inte få mycket högre resultat? Runt 500MB/s på både write o read?

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Skrivet av Iwillroflmao:

Har Win 7 dock tror jad Diskhanteraren bara fungera för att utöka plats "åt höger". ...

Stämmer. Första/vänstra partitionen kan utökas åt höger när den andra/högra partitionen tagits bort.

Skrivet av Alexander7938:

Har installerat min Corsair Force GT nu i min burk. Har formaterat den till NTFS. Något mer som jag måste göra innan jag kan börja lagra saker i den? Ska man inte ladda ner någon programvara till en SSD och är det något som jag måste ändra på då? ...

Man kan uppgradera firmware till sesnaste 1.3.3 om den inte redan körs. Denna uppdatering förstör ingen data om man kör den i efterhand.

Skrivet av Alexander7938:

... Körde programmet CrystalDiskMark 3.0.1
HDD högsta: 83MB/s read, 82MB/s write
SSD högsta: 254MB/s read, 165MB/s write
Ska jag inte få mycket högre resultat? Runt 500MB/s på både write o read?

Under "File - Test Data", körs normalt blandad data man du kan välja enbart nollor eller ettor och då får du bättre (reklammässigt) resultat.
Jag får med RAID0 Random: 280MB/s skriv, men med All Zero 0x00: 527 MB/s skriv. Våra SSD är bäst då de kan komprimera data före skrivning.

Det beror på SATA-chip uppsättningen men även på moderkorts tillverkaren. Jag fick dina SATA II värden med ett Gigabyte men nära SATA III med detta ASUS (samma AMD Chipset och SATA III i båda). Det är även viktigt att du kör med AHCI och dess drivrutin för optimalt resultat.
AS SSD Benchmark, visar i övre vänstra hörnet vilken drivrutin som körs.

Tänk på att efter en Windows installation med mycket skrivningar så är prestandan lägre. Ge den ett par dagars återhämtning med internstädning (och TRIM). Annons värdena är med nyrensad SSD och optimala (Intel chipset ?) förhållanden.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Stämmer. Första/vänstra partitionen kan utökas åt höger när den andra/högra partitionen tagits bort.

Man kan uppgradera firmware till sesnaste 1.3.3 om den inte redan körs. Denna uppdatering förstör ingen data om man kör den i efterhand.

Under "File - Test Data", körs normalt blandad data man du kan välja enbart nollor eller ettor och då får du bättre (reklammässigt) resultat.
Jag får med RAID0 Random: 280MB/s skriv, men med All Zero 0x00: 527 MB/s skriv. Våra SSD är bäst då de kan komprimera data före skrivning.

Det beror på SATA-chip uppsättningen men även på moderkorts tillverkaren. Jag fick dina SATA II värden med ett Gigabyte men nära SATA III med detta ASUS (samma AMD Chipset och SATA III i båda). Det är även viktigt att du kör med AHCI och dess drivrutin för optimalt resultat.
AS SSD Benchmark, visar i övre vänstra hörnet vilken drivrutin som körs.

Tänk på att efter en Windows installation med mycket skrivningar så är prestandan lägre. Ge den ett par dagars återhämtning med internstädning (och TRIM). Annons värdena är med nyrensad SSD och optimala (Intel chipset ?) förhållanden.

Varför är allt så klurigt? Kan det inte bara finnas ETT program där du kan aktivera och göra allt som har med SSD:n att göra...? Känns nästan som man vill skita i SSD:n xD Har en laptop så det känns som allt blir ännu klurigare då

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Stämmer. Första/vänstra partitionen kan utökas åt höger när den andra/högra partitionen tagits bort.

Man kan uppgradera firmware till sesnaste 1.3.3 om den inte redan körs. Denna uppdatering förstör ingen data om man kör den i efterhand.

Under "File - Test Data", körs normalt blandad data man du kan välja enbart nollor eller ettor och då får du bättre (reklammässigt) resultat.
Jag får med RAID0 Random: 280MB/s skriv, men med All Zero 0x00: 527 MB/s skriv. Våra SSD är bäst då de kan komprimera data före skrivning.

Det beror på SATA-chip uppsättningen men även på moderkorts tillverkaren. Jag fick dina SATA II värden med ett Gigabyte men nära SATA III med detta ASUS (samma AMD Chipset och SATA III i båda). Det är även viktigt att du kör med AHCI och dess drivrutin för optimalt resultat.
AS SSD Benchmark, visar i övre vänstra hörnet vilken drivrutin som körs.

Tänk på att efter en Windows installation med mycket skrivningar så är prestandan lägre. Ge den ett par dagars återhämtning med internstädning (och TRIM). Annons värdena är med nyrensad SSD och optimala (Intel chipset ?) förhållanden.

Efter lite pyssel så visade det sig att sata redan var inställt på AHCI, men vad menar du med dess drivrutin? Sen har du någon aning om hur jag får mina spel på Origin att ladda ner på min SSD istället för min HDD, avinstallerade Origin och alla spel och sedan sa jag att den skulle installeras på min SSD. Men fortfarande när jag laddar ner spel så laddas de ner på min HDD

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Efter lite pyssel så visade det sig att sata redan var inställt på AHCI, men vad menar du med dess drivrutin? Sen har du någon aning om hur jag får mina spel på Origin att ladda ner på min SSD istället för min HDD, avinstallerade Origin och alla spel och sedan sa jag att den skulle installeras på min SSD. Men fortfarande när jag laddar ner spel så laddas de ner på min HDD

Om du väljer ssd'n och dess enhetsbokstav under installationen så ska de hamna på ssd'n. Vet inte hur origin fungerar men med steam finns det ett tredjepartsprogram som kan flytta spelen till (i ditt fall) ssd'n.

Permalänk

Vi trodde nog att du Alexander7938 flyttat ditt Windows 7 till nya SSD'n... (?!?)

Om din HDD fortfarande är din systemdisk (Windows 7 -disk) så kommer allt att i första hand vilja hamna där om du väljer "Normal" (eller "Standard") i stället för "Anpassad" (eller "Expert") installation. Vid "Anpassad" installationen av de flesta program kan du välja var de skall lägga sina data, men andra program har "Inställningar" där du ändrar lagringsplats.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Sorry om frågan varit med innan men orkar inte läsa igenom hela tråden.

Skiljer det mycket mellan olika SSD i prestanda? Finns det något lätt sätt att jämföra prestandan och vilket mått skall man titta efter. Menar att det blir verklig prestanda och inte teoretisk.

Vilket/vilka märken/modeller har bäst prestanda? Ute efter SSD till ultrabook/bärbar i 180-256 GB storlek.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Jag tänkte köpa mig en SSD och efter att ha läst runt på lite olika ställen, hört mig för med vänner,pratat med Dustinhome, kollat prisjakt etc. så känns Samsung 830 som det mest troliga alternativet.

* Är det någon som kan tala för/emot denna och ev. även rekomendera någon annan ifall den är dålig?
* Jag fick höra att SATA var bakåtkompatibelt, så då kan jag köra en SATA III SSD med SATA II bara att jag får sämre prestanda. Stämmer det?

Varför jag tänkte köra med SATA II är för att mitt moderkort endast klarar av SATA II. Istället för att betala massvis för nytt moderkort, ny processor, nya ram-minnen etc. så tänkte jag att jag kör via SATA II tills det är dags att uppgradera resten. OS-hårddisken är en gammal Hitachi Deskstar ( från en HP-dator anno 2006) Så det lär ju märkas skillnad även fast jag bara köra via SATA II.

När det gäller pris så tänkte jag mig runt 1000-lappen, plus minus 200 kr ungefär.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zauna:

Jag tänkte köpa mig en SSD och efter att ha läst runt på lite olika ställen, hört mig för med vänner,pratat med Dustinhome, kollat prisjakt etc. så känns Samsung 830 som det mest troliga alternativet.

* Är det någon som kan tala för/emot denna och ev. även rekomendera någon annan ifall den är dålig?
* Jag fick höra att SATA var bakåtkompatibelt, så då kan jag köra en SATA III SSD med SATA II bara att jag får sämre prestanda. Stämmer det?

Varför jag tänkte köra med SATA II är för att mitt moderkort endast klarar av SATA II. Istället för att betala massvis för nytt moderkort, ny processor, nya ram-minnen etc. så tänkte jag att jag kör via SATA II tills det är dags att uppgradera resten. OS-hårddisken är en gammal Hitachi Deskstar ( från en HP-dator anno 2006) Så det lär ju märkas skillnad även fast jag bara köra via SATA II.

När det gäller pris så tänkte jag mig runt 1000-lappen, plus minus 200 kr ungefär.

Tack!

Synd att du missade prylrean på komplett 128GB samsung 830 för 899. Vad det verkar på forumet är det en riktigt stabil disk, men även sandforce har blivit bättre. Själv tittar jag på 256GB av samsungen, hade den bara varit på rean hade jag tagit den direkt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av casuaL:

Synd att du missade prylrean på komplett 128GB samsung 830 för 899. Vad det verkar på forumet är det en riktigt stabil disk, men även sandforce har blivit bättre. Själv tittar jag på 256GB av samsungen, hade den bara varit på rean hade jag tagit den direkt

Skickades från m.sweclockers.com

Den här veckan är den nersatt!
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=753312

Permalänk
Medlem

Jag tänkte köpa mig en SSD 120gb till min laptop (Asus N53S). Jag kan inget om SSD-diskar men jag har läst att intel ska va bra.

Kollade på denna: Intel Intern SSD 330 Series 120GB SATA III 2.5" (SSDSC2CT120A3K5) - Reseller, från webhallen för 1048kr.
Är detta en bra disk? Eller kan ni rekommendera någon annan? Är Intel 330 bättre än 320 osv?

Ca 1000kr är maxpriset för mig och jag vill ha minst 120gb.

Permalänk
Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Hej, fann en SSD-disk på multitronic; S599 256GB 2.5" SATAII för 710 kr.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=678362

Är dock väldigt osäker på den sidan efter att ha läst en del omdömen, någon som har erfarenhet? Sjukt pris i annat fall.

Edit: Priset höjt igen, antagligen fel pris eller "lockpris" som så många klagat på hos detta företag.