[20120419] Samlingstråd om SSD

Permalänk
Skrivet av badbolll:

http://www.acronis.com/homecomputing/products/migrateeasy/ind...
Den här verkar ju rätt schysst, ska nog testa demoversionen. Hoppas den fixar att gå ifrån OCZ till ett annat märke bara.

Ja, den utvärderingsversionen fungerar utan begränsningar under 15 dagar. Det bryr sig inte om vilket fabrikat, chipset eller disktyp du har. Så länge som programvaran inte är gratis från viss tillverkare så finns inga krav. Du kan även skapa en bootbar CD så du kan arbeta utan Windows.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Jag går i funderingar om att köpa en SSD och läste precis det nya testet på ett antal enheter. Jag känner mig fortfarande lite oroad över hållbarheten. Sen i testet läser jag om permanenta prestandabortfall efter "tortyrtest". Vad handlar detta om, vad innebär prestandaförlusten? Det står visserligen att det är ett test som sätter väldigt hård belastning på kontrollerkretsen, men det handlar ändå bara om 45 minuter, det är inte speciellt mycket. Om jag köpte ett grafikkort som fick permanenta prestandabortfall efter 45 minuter belastning skulle man ju bli galen.

En annan fråga också. Köper man en SSD vill man ju självklart ha prestanda, men jag tror inte jag bryr mig om läshastigheten är 500MB/Sek eller 525MB/Sek, då är stabilitet mycket viktigare. Ett bra pris är ju inte heller fel. Vilken SSD bör jag då kika på?

Permalänk
Skrivet av Goose7:

Jag går i funderingar om att köpa en SSD och läste precis det nya testet på ett antal enheter. Jag känner mig fortfarande lite oroad över hållbarheten. Sen i testet läser jag om permanenta prestandabortfall efter "tortyrtest". Vad handlar detta om, vad innebär prestandaförlusten? Det står visserligen att det är ett test som sätter väldigt hård belastning på kontrollerkretsen, men det handlar ändå bara om 45 minuter, det är inte speciellt mycket. Om jag köpte ett grafikkort som fick permanenta prestandabortfall efter 45 minuter belastning skulle man ju bli galen.

En annan fråga också. Köper man en SSD vill man ju självklart ha prestanda, men jag tror inte jag bryr mig om läshastigheten är 500MB/Sek eller 525MB/Sek, då är stabilitet mycket viktigare. Ett bra pris är ju inte heller fel. Vilken SSD bör jag då kika på?

Prestandabortfallen är inte permanent i egentlig mening, prestandan kommer tillbaka om man gör en secure erase på SSD:n (som en ordentlig formatering som gör att SSD:n blir som ny). Men prestandan blir något sämre med tiden så länge man inte gör en sån där secure erase. Jag tycker dock inte att du ska avskräckas av detta, prestandan är så pass bra ändå. Och tortyrtest gör du så mycket i praktiken.

Som du märkte i testet finns det många bra SSD:er. Intel har sedan länge haft bra rykte om bra stabilitet kombinerat med bra (men kanske inte bäst) prestanda. Det är alltid ett säkert kort. Det finns andra som är någon hundring billigare. Större SSD:er har alltid lite bättre prestanda, det har att göra med hur SSD:er läser många minnesceller samtidigt.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Skrivet av distortion10000:

Men prestandan blir något sämre med tiden så länge man inte gör en sån där secure erase.

En sådan där "secure erase" sliter ganska hårt på minnescellerna också, vad jag har förstått det som.

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

En sådan där "secure erase" sliter ganska hårt på minnescellerna också, vad jag har förstått det som.

Jo, man förkortar livslängden på samtliga celler med en tusendel... En cell kan skrivas om cirka 1000 ggr innan den tröttnar och ersätts. En Secure Erase skriver in nollor i alla cellerna.

Om man skriver (läsning nöter ingenting) 10GB data varje dag så håller en 120GB SSD:

120GB * 1000 ggr / 10GB = 12000 dagar eller 32 år. I praktiken kanske man skall räkna på 10 år och en rensning av alla celler minskar livslängden med en tusendel eller fyra dagar. Rätta mig om jag räknat fel.

Dessutom är 10GB (10 000MB) skrivning väldigt mycket på en 12 timmars arbetsdag och du måste jobba lika mycket varje dag i veckan varje vecka året runt i minst tio år innan du får skrivproblem. Fortfarande inga läsproblem dock. Om tio år (32år) är disken ändå för liten och har bytts ut...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

En cell kan skrivas om cirka 1000 ggr innan den tröttnar och ersätts.

Det låter som väldigt lite, tänk alla små skrivningar som sker lite hela tiden? 1000 gånger för en cell framstår då som ett väldigt litet nummer, åtminstone i mina öron.

Skrivet av Waxinator:

Om man skriver (läsning nöter ingenting) 10GB data varje dag så håller en 120GB SSD:

120GB * 1000 ggr / 10GB = 12000 dagar eller 32 år. I praktiken kanske man skall räkna på 10 år och en rensning av alla celler minskar livslängden med en tusendel eller fyra dagar. Rätta mig om jag räknat fel.

Dessutom är 10GB (10 000MB) skrivning väldigt mycket på en 12 timmars arbetsdag och du måste jobba lika mycket varje dag i veckan varje vecka året runt i minst tio år innan du får skrivproblem. Fortfarande inga läsproblem dock. Om tio år (32år) är disken ändå för liten och har bytts ut...

Påverkar det verkligen såpass lite?

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

Det låter som väldigt lite, tänk alla små skrivningar som sker lite hela tiden? 1000 gånger för en cell framstår då som ett väldigt litet nummer, åtminstone i mina öron.
Påverkar det verkligen såpass lite?

Firmware programmet i SSD'n ser till att fördela skrivningarna över samtliga celler, till skillnad från en halvfylld hårddisk som kanske aldrig skriver på vissa ytor. Du kan alltså skriva över hela disken med 120GB tusen gånger. Tänk på att läsningar från disken nöter inget och det mesta som sker är läsningar.
Dessutom finns på 120GB disken ytterligare 8GB osynligt för användaren som används av firmware internt.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Hej.

Har en fråga ang AHCI och eventuell uppdateringen av firmware. + Val av disk.

Ska byta ut min hårddisk i min Asus N53SN till en SSD. Blir nog en 120GB Intel 520 retail versionen som innehåller div installations grejer för notebooks och använder den gamla disken för lagring. eller är det dumt?
http://www.webhallen.com/hardvara/148375-intel_intern_ssd_120...

Funderar även i banorna att köpa 240GB version och bara använda en disk. Eller är det inte att rekommendera att använda SSD till nedladdning,uppackning,lagring av serier,film? Mår SSD dåligt av att använda på detta sätt?

http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/intern-harddisk/ssd-...

Verkar riktigt enkelt att clona och installera disken då man ser denna video.
http://www.youtube.com/watch?list=PL19B64FDB63B3AA75&feature=...

1. Anslut ssd via USB
2. Clona
3. Stänga av datorn
4. Ta bort den gamla och i med SSD
5. Starta datorn. Klart.

I vilket skede ska jag in i BIOS och ändra till AHCI?

- Innan jag stänger av datorn och tar bort den gamla disken och stoppar i SSD?

- Starta datorn då jag tagit bort den gamla disken och ändra till AHCI innan jag pluggar i SSD?

- Gör det då SSD är monterad och klar och jag startar datorn för första gången?

Uppdatering av firmware.
Antar att jag kan uppdatera SSD då den är ansluten via USB innan jag starta att clona den. Om det nu finns några uppdateringar.

Permalänk

Retail innehåller ingenting som du kan använda i en laptop (bärbar) dator förutom kabeln för USB-anslutning. Kablarna och monteringsplattan är för desktop (stationära). Om din bärbara har plats för dubbla diskar så kopplar du din SSD internt direkt. Då slipper du betala 480:- för USB-kabeln...

Innan du klonar disken skall du fixa Windows Registret så att det förbereds för AHCI. När den fixade disken har klonats så ändrar du i BIOS till AHCI. Windows klarar nu att starta upp utan blåskärm.

Eventuell SSD uppdatering av firmware väntar du med tills den är inmonterad och körs med AHCI.
Intel har sitt Intel SSD Toolbox för nedladdning och gratis användning tillsammans med Intel SSD.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Retail innehåller ingenting som du kan använda i en laptop (bärbar) dator förutom kabeln för USB-anslutning.
Kablarna och monteringsplattan är för desktop (stationära).

Innan du klonar disken skall du fixa Windows Registret så att det förbereda hör AHCI. När den fixade disken har klonats så ändrar du i BIOS till AHCI. Windows klarar nu att starta upp utan blåskärm.

Eventuell SSD uppdatering av firmware väntar du med tills den är inmonterad och körs med AHCI.

Så jag kan köpa en OEM version och spara några kr. Finns kabeln för USB att köpa löst och är Intels clone program gratis att ladda ner?

Hur fixar man Windows Registret? Sköts inte det automatiskt av Intel clone program?

Så jag ändrar till AHCI innan jag stänger av datorn och skruvar lös den gamla disken?

Och är det dumt att använda SSD till att hantering av lite filmer och serier? Använder inte torrent. Utan blir bara att man laddar ner lite gran från en server för att sedan packa upp det och bränna ut eller skicka vidare. Nått serier avsnitt eller film per vecka.

Blev billigare nu om jag kan köpa OEM s¨240GB blev genast intressantare. Skulle klara mig på 240GB och inte behöva använda den gamla om man nu kan använda en SSD till ovan nämnda saker.

Permalänk
Skrivet av kröger:

Så jag kan köpa en OEM version och spara några kr. Finns kabeln för USB att köpa löst och är Intels clone program gratis att ladda ner?

Du behöver inte USB-kabeln om du direkt monterar in SSD'n i datorn tillsammans med nuvarande hårddisk.
Intel® Data Migration Software

Citat:

Hur fixar man Windows Registret? Sköts inte det automatiskt av Intel clone program?

Jag uppdaterade mitt inlägg med en länk till Killen-FixIT från Microsoft Support.

Citat:

Så jag ändrar till AHCI innan jag stänger av datorn och skruvar lös den gamla disken?

AHCI ändrar du i BIOS i uppstarten av nya SSD'n när du ändå ändrar boot-disk valet. Du kan köra SSD'n med IDE också men med prestandaförlust.
Fix-IT ser till att Windows är förberedd med drivrutiner för AHCI så får du slipper Blåskärm i starten.

Citat:

Och är det dumt att använda SSD till att hantering av lite filmer och serier? Använder inte torrent. Utan blir bara att man laddar ner lite gran från en server för att sedan packa upp det.

Det skadar inte SSD speciellt men det nöter lite på den tid du kan skriva på den, om du skriver 10GB per dag varje dag året runt i drygt tio år... Innan dess har du både bytt bärbar och disk.. Kolla upp mina ändringar i föregående inlägg.

P.S. Det skadar inte att ha en extradisk (HDD) att lägga säkerhetskopiorna på !!! Så låt gamla disken sitta i. För du kör väl "Säkerhetskopiering och återställning" redan idag ?!

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Du behöver inte USB-kabeln om du direkt monterar in SSD'n i datorn tillsammans med nuvarande hårddisk.

Jag uppdaterade mitt inlägg med en länk till Killen-FixIT från Microsoft Support.

Ja, för om inte Windows är förberedd med drivrutiner för AHCI så får du Blåskärm i starten.

Det skadar inte SSD speciellt men det nöter lite på den tid du kan skriva på den, om du skriver 10GB per dag varje dag året runt i drygt tio år... Innan dess har du både bytt bärbar och disk.. Kolla upp mina ändringar i föregående inlägg.

P.S. Det skadar inte att ha en extradisk (HDD) att lägga säkerhetskopiorna på !!! Så låt gamla disken sitta i. För du kör väl "Säkerhetskopiering och återställning" redan idag ?!

Tackar för svar.
Ledsen för att jag är lite trög på att fatta detta.

Har bara 1 plats för hårddisk i datorn och vill ha kvar CD/DVD läsare. Den gamla disken kan få bli en extern hårddisk.

Så för att clona disken så måste jag ansluta den till datorn på något sätt samtidigt som original disken är i datorn.

Original disken sitter i datorn och SSD ansluten via USB kabel
1. Fixa Windows Registret.
2. Clona disken med Intels program
3. In i bios och ändra till AHCI och stänger sedan av datorn
4. Ut med den gamla och in med SSD
5. Klart. datorn körs nu med SSD?

6. Den gamla disken kan man ansluta via USB. Och jag kan då använda den som extra disk + att jag har kvar Windows och återställning?

"För du kör väl "Säkerhetskopiering och återställning" redan idag ?! "
Det vette fan. Isåfall sköts det automatiskt.

Permalänk

Om du väljer att spara 480:- på att ta ett OEM kit i stället för Retail så kan du köpa en disklåda för USB-anslutning. Där i kan du placera SSD'n under kloningen och HDD'n efter diskbytet. http://www.webhallen.com/hardvara/datorkomponenter/harddiskar...
Om din dator har USB 3.0 så välj en sådan USB-låda.
1 x USB 3.0 port(s) (Optional) ??
3 x USB 2.0 port(s)

Säkerhetskopiering måste man starta igång själv (Start - Alla Program - Underhåll) men sedan kan det ske schemalagt. Men har du bara en disk så fungerar det inte. Tanken är att man skall ha en komplett disk kopia att kunna återställa om Windows disken behöver bytas ut.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Om du väljer att spara 480:- på att ta ett OEM kit i stället för Retail så kan du köpa en disklåda för USB-anslutning. Där i kan du placera SSD'n under kloningen och HDD'n efter diskbytet. http://www.webhallen.com/hardvara/datorkomponenter/harddiskar...
Om din dator har USB 3.0 så välj en sådan USB-låda.
1 x USB 3.0 port(s) (Optional) ??
3 x USB 2.0 port(s)

Säkerhetskopiering måste man starta igång själv (Start - Alla Program - Underhåll) men sedan kan det ske schemalagt. Men har du bara en disk så fungerar det inte. Tanken är att man skall ha en komplett disk kopia att kunna återställa om Windows disken behöver bytas ut.

Blir ju en bra lösning med en disklåda som jag efter monteringen av ssd kan jag använda den till den gamla disken. Har USB 3 så köper lådan du länkade till. Var riktigt snygg.

Knepigt att en hel disklåda är billigare än en kabel.

Och tillvägagångssättet som jag skrev i förra inlägget var rätt?

Tack för all hjälp

Permalänk
Skrivet av kröger:

Blir ju en bra lösning med en disklåda som jag efter monteringen av ssd kan jag använda den till den gamla disken. Har USB 3 så köper lådan du länkade till. Var riktigt snygg.

Knepigt att en hel disklåda är billigare än en kabel.

Och tillvägagångssättet som jag skrev i förra inlägget var rätt?

Tack för all hjälp

Utmärkt att du har USB 3.0 för det gör stor skillnad i prestandan till externa disken.
Retail paketet innehöll mer än en USB-koppling men det behövde du ju inte så...
Ja, din åtgärdslista fungerar bra.

Tänk på att sedan stänga av automatisk diskdefragmentering för en SSD har ingen nytta av den och det 'nöter' på SSD'n i onödan... Du kommer att uppskatta din nya SSD !

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Utmärkt att du har USB 3.0 för det gör stor skillnad i prestandan till externa disken.
Retail paketet innehöll mer än en USB-koppling men det behövde du ju inte så...
Ja, din åtgärdslista fungerar bra.

Tänk på att sedan stänga av automatisk diskdefragmentering för en SSD har ingen nytta av den och det 'nöter' på SSD'n i onödan... Du kommer att uppskatta din nya SSD !

Perfekt. Hoppas på en snabbare och trevligare dator och även att den blir lite tystare.
Tack åter igen

Blev från Proshop istället då webhallen inte hade i lager. Och att de var lika billiga på Reseller som OEM

Intel 520 Series 240GB SSD - Reseller
http://www.proshop.se/Haarddisk/Intel-520-Series-240GB-SSD-23...

Och denna låda
http://www.webhallen.com/hardvara/140742-deltaco_externt_kabi...

Eller har Proshop någon låda som du kan rekommendera?

Permalänk
Skrivet av kröger:

...
Eller har Proshop någon låda som du kan rekommendera?

RaidSonic ICY BOX IB-288StU3-Wh med speciell USB 3.0 kontakt (enl. bild).
RaidSonic ICY BOX IB-231StU3-G ...samma kontakt.
(SilverStone SST RVS02 Raven Enclosure Lite dyrare än andra.)

Proshops Retail av Intel 520 Series 240GB SSD (SSDSC2CW240A3K5) innehåller mindre antal delar än Webhallens Retail. Därav lägre pris.

OBS !!! om du köper RaidSonic lådorna så skaffa en passande USB 3.0 kabel till den också !
http://www.proshop.se/USB-kabel/DELTACO-USB-3.0-kabel-A-mB-Bl...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

RaidSonic ICY BOX IB-288StU3-Wh med dubbla USB kontakter (enl. bild).
RaidSonic ICY BOX IB-231StU3-G ...samma kontakter.
(SilverStone SST RVS02 Raven Enclosure Lite dyrare än andra.)

Proshops Retail av Intel 520 Series 240GB SSD (SSDSC2CW240A3K5) innehåller mindre antal delar.
http://images.webhallen.com/product/148372

"råkade" klicka hem denna istället då den andra inte fanns i lager i Sverige.
ICY BOX IB-230StU3-G
http://www.proshop.se/Haarddisk%2c-tillbehor/RaidSonic-ICY-BO...

Jo vet det. Tänkte först köpa 120GB Retail för att få USB kabeln och grejer. Men efter att du sa att man inte behövde alla grejer i det kittet och att det gick bra att använda en låda istället så köpte jag 240GB Reseller boxen istället då den inte var så mycket dyrare än 120GB Retail

Hoppas inte det blev helt fel nu att jag köpte Reseller boxen och att det inte kommer fungera med en låda för att ansluta till datorn under cloningen?

Ca Priser och vad de innehåller
OEM = 2789 kr
If the part # ends with 10 it comes with the SSD, warranty, a sticker and in a brown box.

Reseller = 2899 kr
I the part # ends with K5, it is the reseller box and comes with:
*The SSD
*One-page flyer with web links
*Mini CD-Rom with installation and warranty documents.
*Desktop install kit:
-Drive bracket and screws
-SATA signal cable
-SATA power cable

Retail = 4239 kr
If the part # ends with B5, it is the retail box and comes with:
*The SSD
*One-page flyer with web links
*Mini CD-Rom with installation and warranty documents.
*Desktop install kit:
-Drive bracket and screws
-SATA signal cable
-SATA power cable
*Notebook install kit:
-USB to SATA cable
-Protective sleeve
-Screwdriver

EDIT: Borde det inte följa med en kabel med lådan?
Vart finns det samma kabel du länkade till som funkar men att den finns i lager?

Edit #2: Ser nu att du länkat till en som finns i lager

Permalänk

Det är okay !! men tänk på att även beställa specialkabeln för USB 3.0 i slutet av mitt förra inlägg !
Eftersom där inte framgår om kabel ingår så finns den blå i lager för 69:-.

EDIT: enligt spec på din låda (fanns inga specar på mina förslag):
Medföljande kablar 1 x USB-kabel - extern

Mina förslag + extra kabel blev samma pris som din box med kabel...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Det är okay !! men tänk på att även beställa specialkabeln för USB 3.0 i slutet av mitt förra inlägg !
Eftersom där inte framgår om kabel ingår så finns den blå i lager för 69:-.

EDIT: enligt spec på lådan:
Medföljande kablar 1 x USB-kabel - extern

Fint. Blev en Blå kabel ändå. Kan va bra att ha

Tack för all hjälp.

Att man rensar och städar original disken innan man clonar den. Är det bara onödigt eller något som kan vara vettigt att göra?

Tex ta bort massa skit program osv och köra diskrensning,defragmenteraren,CCleaner

Permalänk

Nej, vänta tills du har en fungerande SSD Windows igång om du inte har stora filer som bara tar plats....
När du sedan har startat Windows Säkerhetskopiering och skapat en fullständig kopia på externa disken så kan du rensa bäst du vill på SSD'n.

Att köra CCleaner kan ställa till det så det är ingen bra början...
Disk defragmenteraren behöver du fortfarande för den externa hårddisken.
Stäng bara av eventuell schemaläggning av programmet.
(Start - Alla Program - Tillbehör - Systemverktyg - Schemaläggaren,
Microsoft, Windows, Defrag. Högerklick ScheduledDefrag - Inaktivera)

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Hej. Lite stressad nu så jag kanske skriver lite slarvigt...

I alla fall, jag ska nu köpa en intel SSD på 120 GB och undrar bara om mitt moderkort, ett ASUS P7P55D är kompatibelt.
Har hittat sata utgångar men är bara osäker på om överföringshastigheten kommer att begränsas utav moderkortet?
Känns ju inte så kul att köpa en ssd som inte gör datorn ett dugg snabbare...

Är tacksam för snabb respons!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eddeboy:

Hej. Lite stressad nu så jag kanske skriver lite slarvigt...

I alla fall, jag ska nu köpa en intel SSD på 120 GB och undrar bara om mitt moderkort, ett ASUS P7P55D är kompatibelt.
Har hittat sata utgångar men är bara osäker på om överföringshastigheten kommer att begränsas utav moderkortet?
Känns ju inte så kul att köpa en ssd som inte gör datorn ett dugg snabbare...

Är tacksam för snabb respons!

Oroa dig inte, du kommer märka en utomordentlig prestandarad ökning, har själv en SSD på ingående. Ditt moderkort har SATA 2 men flaskhalsen brukar inte ligga i om man har SATA 2 eller 3. Så det är bara att köra på. Men se till att göra en nyinstallation. Tittade precis i asus support forum, då jag har samma moderkort som dig. http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=20120403184028914&board_id=1&model=P7P55D&page=1&SLanguage=en-us Står precis hur man ska göra för att göra en nyinstallation med SSD och Windows 7.

Permalänk
Skrivet av Eddeboy:

Hej. Lite stressad nu så jag kanske skriver lite slarvigt...

I alla fall, jag ska nu köpa en intel SSD på 120 GB och undrar bara om mitt moderkort, ett ASUS P7P55D är kompatibelt.
Har hittat sata utgångar men är bara osäker på om överföringshastigheten kommer att begränsas utav moderkortet?
Känns ju inte så kul att köpa en ssd som inte gör datorn ett dugg snabbare...

Är tacksam för snabb respons!

Ditt moderkortet stöder max SATA II (3GB/s 250MB/s) så en SSD med SATA III (6GB/s 500MB/s) kan inte utnyttjas maximalt i alla lägen. I praktiken är de höga siffrorna i reklamen svåra att uppnå i vanligt arbete så 250GB/s blir ändå så mycket bättre än en hårddisks 80MB/s. Även SSD's omedelbarhet att hitta filerna gör att allt löper mycket snabbare. Oavsett ditt moderkort så är det SATA III som gäller eftersom det fungerar både på nuvarande och framtida moderkort.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Har också (som jag skrev i en tidigare post) P7P55D moderkortet och undrar vilka SATA drivrutiner jag ska använda när jag installerar win 7 med min nya SSD.
Jag blev rekommenderad att köra Intel(R) Matrix Storage Manager Driver V8.9.0.1023 men sedan läste jag att de var gamla och den nya är Intel(R) Rapid Storage Technology Driver Software V10.5.0.1026. Båda finns att ladda hem ifrån Asus supportsida för mitt moderkort.

Jag kommer ha operativsystemet på SSD och sedan en eller två HDD för lagring. Någon som vet något om vilken av dessa två drivrutiner jag bör använda mig av? Han som rekommenderade Matrix Storage Manager Driver ska vara rätt så insatt...

PS: Jag har köpt en Samsung SSD Desktop 830-Series 128GB

Edit: Dock verkar det som att de båda drivrutinerna är samma men olika versioner och olika namn då Intel gjort ett namnbyte http://www.intel.com/support/chipsets/imsm/sb/CS-031456.htm

Så vilken ska jag använda mig av?
/Irving

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=759936

128 GB SSD för knappt 500 kronor, är det någon som vet vad felet med den är?

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av husqvarnaff:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=759936

128 GB SSD för knappt 500 kronor, är det någon som vet vad felet med den är?

Ej grej verkar ju vara att ingen av dom som säljer den billigt har den i lager... Ta och sök lite info om den med google och titta vad folk skriver om den på olika forum.

Permalänk

OCZ överger Sandforce med nya OCZ Vertex 4.

http://www.tweaktown.com/reviews/4653/ocz_technology_vertex_4_indilinx_everest_2_256gb_and_512gb_ssd_review/index.html

Riktigt bra prestanda för små (4K) block. Men stor skillnad i skrivhastighet beroende på vilken storlek man väljer (128GB, 256GB, 512GB).

edit: hade missat att sc hade publicerat en egen recension: http://www.sweclockers.com/recension/15259-ocz-vertex-4-mot-intel-samsung-och-corsair

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk

Kommer SSD 60GB Intel 520 fungera med asus m5a78l le med SB710 styrkrets?

Visa signatur

||PC: Asus M5A78L LE||Amd fx 8320 ||Asus DirectCUII TOP R9 280X||Antec DF-35||Corsair TX650w||500 GB WD caviar blue 7200rpm HDD||Samsung 830 120 GB SSD ||8 GB DDR3|| TABLET: Nexus 7

Permalänk
Skrivet av wgustavsson:

Kommer SSD 60GB Intel 520 fungera med asus m5a78l le med SB710 styrkrets?

Ja visst !
Även om disken är maximerad för SATA 6,0 Gb/s så anpassar den sig för ditt moderkorts SB710 som max klarar SATA 3,0 Gb/s (250 MB/s).

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA