Kogan inför extra avgift för kunder med Internet Explorer 7

Permalänk
Medlem

En obehaglig utvecklning där andra bestämmer vad och hur du ska agera trots att du inte gjort något fel, den här pajasen skulle behöva gå en kurs hur man bemöter kunder på ett respektfullt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

IE7 är en styggelse!
Det finns INGET skäl att använda IE7 och alla som gör det ska skämmas. En IT-avdelning som inte har vett att uppgradera till nåt bättre borde avgå.

Äckligt! Usch!
Får rysningar. Var tvungen att nypa mig i armen för att inte förkasta det hela som en ovanligt vidrig mardröm. Blä.

Skulle du vilja ta beslutet för en större IT-avdelning att uppgradera till en nyare webbläsare och garantera att alla interna applikationer som körs i ett företag kommer funka klockrent med en nyare version? Låt oss säga att varje timme nedtid innebär ett par miljoner i förlust. Skulle inte tro det

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Bra gjort Kogan, IE är segt som i helvete och fruktansvärt irriterande när man ska koda

Och de som nojsar om windows XP får ta och uppdatera sin Service Pack och IE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

En obehaglig utvecklning där andra bestämmer vad och hur du ska agera trots att du inte gjort något fel, den här pajasen skulle behöva gå en kurs hur man bemöter kunder på ett respektfullt sätt.

alternativet vorre att han skippa att ta extra betalt och lät bli att göra sidan kompatibel med IE6/7 och då kunde inte de personerna använda sidan alls. det vorre väl ännu mindre respektfullt?

Permalänk
Medlem

Helt rätt. Jag vetti faen hur många timmar man lagt på att få saker att fungera i gamla browsers, så jag ställer mig helt bakom den där skatten. Hade jag haft mitt eget konsultbolag eller dyl hade jag lätt tagit dubbla timpriset för att anpassa system till IE6-8 (som ställer till mest problem).

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Medlem

Min sadistiska sida av mig skrattar, men min allvarliga sida tänker ändå: Vafan?

Får man ens göra såhär? Tänk om man av oförklarliga skäl vill använda IE?

Stavfel
Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

Det handlar inte om vilja, det handlar om okunskap. Många privatpersoner vet inte ens vad ett operativsystem är, än mindre att de kör Windows XP. Alla är inte lika upplysta som dig. Detta tycker jag dock inte är en ursäkt, snarare en förklaring.

De flesta vet dock om att teknik utvecklas, och oavsett om man vet hur det funkar så sitter man ogärna med gammal teknik. Jämför t. ex hur många som har en 10 år gammal TV, kylskåp, bil, mm. Det är väl iofs individuellt men de flesta vill ha nytt bara för att det är nytt. Och för de som verkligen har nollkoll och använder "sin data" till att surfa och betala räknngar är det ju bara bra att de försöker rädda dem från träsket. Det lär inte dröja länge innan de flesta internetbanker slutar supporta IE7 på grund av bristande säkerhet med mera, och då sitter de där se'n och tror att internätt har gått sönder. Inget fel på lite folkbildning. Använder man en browser som är dålig tycker jag att man skall få reda på det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Vem kör med XP 2012 !?!?

Jag bland andrda, windows 7 eller vista är värdelöst för t ex starcraft och andra äldre spel, kör w7 också för den delen men hest inte när jag skall spela starcraft.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Rawrgasm:

Flera företag och skolor kör fortfarande XP, känner också flera privatpersoner so kör XP.

Skrivet av Devlaska:

Många stora företag sitter fortfarande på XP eftersom det är dyrt och tidskrävande att gå över till Windows 7.

Program som slutar fungera, ominstallation av 1000-tals datorer, uppgradering av hårdvara etc

Då kan de använda Firefox eller Chrome, som båda två fungerar alldeles utmärkt på XP (om än inte lika bra som på Windows 7 så iallafall ljusår bättre än IE6–8).

Skrivet av Insoly:

Hur kan man tycka att detta är bra? De som kommer lida av det är ju de mindre tekniskt kunniga som inte har intresse av att uppdatera eller byta webbläsare stup i kvarten (vilket bland annat inkluderar en hel del pensionärer). Är det verkligen rätt att denna målgrupp ska få betala extra bara för att de inte är lika tekniskt kunniga och/eller intresserade som andra?

Skrivet av Jilted82:

Det handlar inte om vilja, det handlar om okunskap. Många privatpersoner vet inte ens vad ett operativsystem är, än mindre att de kör Windows XP. Alla är inte lika upplysta som dig. Detta tycker jag dock inte är en ursäkt, snarare en förklaring.

Det är deras mer tekniskt kunniga släktingars/vänners skyldighet att hjälpa dem installera en bra webbläsare – förslagsvis Google Chrome, som uppdaterar sig själv utan att användaren ens märker något.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

köper 1155 CPU, 16GB ram, DX11

Jag vill också köpa DX11

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Devil May Cry:

Tänk om man av oförklarliga själ vill använda IE?

Finns det ens några andra skäl?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Min sadistiska sida av mig skrattar, men min allvarliga sida tänker ändå: Vafan?

Får man ens göra såhär? Tänk om man av oförklarliga själ vill använda IE?

Man får väl göra precis som man vill, om jag säljer äpplen och vill ta dubbelt så mycket betalt på torsdagar jämn vecka så är det min ensak. Men inte speciellt smart att reta kunder. De som sitter på IE7 på tex jobbet lär ju inte uppskatta dylika tilltag. Känns som en rätt stor PR-förlust för firman. Jag skulle aldrig göra något liknande, jävlas med kunder är inte ett bra sätt att få fler.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

Skulle du vilja ta beslutet för en större IT-avdelning att uppgradera till en nyare webbläsare och garantera att alla interna applikationer som körs i ett företag kommer funka klockrent med en nyare version? Låt oss säga att varje timme nedtid innebär ett par miljoner i förlust. Skulle inte tro det

Tjo,
Jag håller med dig om att ett sånt här beslut och implementation inte görs över en fikarast men den IT-ansvarige som aldrig tar det beslutet borde definitivt se sig om efter ett annat jobb. Han gör helt enkelt inte sitt jobb. IE7 är apgammal och vida känd för sina brister. Att börja testa så att applikationer funkar i nyare webläsare borde ha gjorts för längesen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

En obehaglig utvecklning där andra bestämmer vad och hur du ska agera trots att du inte gjort något fel, den här pajasen skulle behöva gå en kurs hur man bemöter kunder på ett respektfullt sätt.

Driver du eller?, han är ju respektfull och saklig i sin argumentation; sakligheten är något som är väldigt unikt i ett kundbemötande.
Han bestämmer inte vad andra skall göra, utan för bara över kostnaderna, är väl helt normalt på andra områden.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Man får väl göra precis som man vill, om jag säljer äpplen och vill ta dubbelt så mycket betalt på torsdagar jämn vecka så är det min ensak. Men inte speciellt smart att reta kunder. De som sitter på IE7 på tex jobbet lär ju inte uppskatta dylika tilltag. Känns som en rätt stor PR-förlust för firman. Jag skulle aldrig göra något liknande, jävlas med kunder är inte ett bra sätt att få fler.

Det finns ju nåt talesätt att all PR är bra PR. Jag vet inget om den webbutiken men om dom inte var kända förr så är dom definitivt det nu.

Permalänk
Medlem

Haha! Helt rätt gjort av Kogan!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Man får väl göra precis som man vill, om jag säljer äpplen och vill ta dubbelt så mycket betalt på torsdagar jämn vecka så är det min ensak. Men inte speciellt smart att reta kunder. De som sitter på IE7 på tex jobbet lär ju inte uppskatta dylika tilltag. Känns som en rätt stor PR-förlust för firman. Jag skulle aldrig göra något liknande, jävlas med kunder är inte ett bra sätt att få fler.

PR-förlust? För oss som gärna vill hålla standard förbi 1990-talet så är det ju fantastiskt bra marknadsföring. Med lite tur blir det en trend som lyckas minimera onödiga flaskhalsar och utgifter som hör webbtjänster till.

De som sitter på Internet Explorer 7 på jobbet är likväl kanske inte riktigt den demografin som butiken försöker nå ut till. Om inte annat sätter ju en sådan här förändring nya krav på dator- och nätverksadministratörer som får ännu en anledning att slänga ut IE7 i förmån till något snabbare, flexiblare och säkrare - alla vinner på det.

Permalänk
Snusfri

Underbart gjort av denna man.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Usch, va hemskt, snart så börjar väl företag ha erbjudanden på facebook som man enbart ser om man trycker på gilla knappen, oh wait...

Permalänk
Medlem

Bra, bort med IE-skiten. M$ får skylla sig själva när dom inte har följt webbstandarden!

Permalänk

Kan de inte sätta åldergränser också ? typ på 18 år eller något ?

Permalänk
Medlem

Helt rätt, är man dum nog att använda det så ska man straffas för sin idioti. Går ju inte alls att fixa på 3 min liksom.....

Permalänk
Skrivet av Aje:

Vem kör med XP 2012 !?!?

lol, kolla min sig. XP-maskin för äldre speltitlar och en annan modernare rig med 7an64 Kör med FireFox12 på båda dock

Visa signatur

Spelkonsoler> | PS1\PS2\PS2Slim\PS3Slim | N64 Black/Grey
Soffdator> MacbookPro "13 Retina '12

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

När den tiden kommer så kanske det är med tiden att byta?
Själv blir jag sur om folk fortfarande kör Windows XP, vänner som köper 1155 CPU, 16GB ram, DX11 och SSD sen installerar Windows XP, vill bara dunka huvudet i väggen.

Snacka om att kasta sina pengar i sjön?? dx9 ist för 11 och 3gb ist för 16, hahaha! Nåväl, de kanske inte vet bättre?

Visa signatur

Spelkonsoler> | PS1\PS2\PS2Slim\PS3Slim | N64 Black/Grey
Soffdator> MacbookPro "13 Retina '12

Permalänk
Skrivet av Jilted82:

Skulle du vilja ta beslutet för en större IT-avdelning att uppgradera till en nyare webbläsare och garantera att alla interna applikationer som körs i ett företag kommer funka klockrent med en nyare version? Låt oss säga att varje timme nedtid innebär ett par miljoner i förlust. Skulle inte tro det

Dålig ursäkt då dom kan ha det systemet körandes tillsivdare dom har fungerande applikationer som kan köra med nyare webbläsare, problem fixed.

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharpless:

Snarare tvärtom, straffskatt för alla som inte kan skriva sidor som fungerar utan JS. Större säkerhetshål får man ju leta efter.

Så du vill hellre se Flash på hemsidor för att uppnå visuella effekter och att slippa ladda om hela sidan?

Skrivet av Insoly:

Hur kan man tycka att detta är bra? De som kommer lida av det är ju de mindre tekniskt kunniga som inte har intresse av att uppdatera eller byta webbläsare stup i kvarten (vilket bland annat inkluderar en hel del pensionärer). Är det verkligen rätt att denna målgrupp ska få betala extra bara för att de inte är lika tekniskt kunniga och/eller intresserade som andra?

Byta webbläsare stup i kvarten? Om man byter från IE7 nu så är det verkligen inte ens i närheten av "stup i kvarten"..

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-martin:

Vad händer sen med de som kör XP. De kan ju inte ha nyare än IE8.
Rent jävelskap så det skriker om det. Jag kommer därför att lägga in en blockering på www.kogan.com

Så då kan de väl köra IE8?

Sen finns också Opera, Chrome, Firefox eller andra webläsare.

OT:

Helt rätt av butiken. Säkerligen går detta mer in i användarna än om man bara tar bort stödet. Tar man bort stödet blir hemsidan antingen konstig/ful som butiken får skit för eller så funkar den inte alls vilket också är butikens "fel". Ingen vill betala extra för något i onödan, speciellt inte på nätbutiker, så de flesta som bestämt sig för ett köp ändrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-martin:

Vad händer sen med de som kör XP. De kan ju inte ha nyare än IE8.
Rent jävelskap så det skriker om det. Jag kommer därför att lägga in en blockering på www.kogan.com

...för Chrome och FF fungerar ju inte med XP?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeVvE:

När den tiden kommer så kanske det är med tiden att byta?
Själv blir jag sur om folk fortfarande kör Windows XP, vänner som köper 1155 CPU, 16GB ram, DX11 och SSD sen installerar Windows XP, vill bara dunka huvudet i väggen.

DÅ ska du som tekniskt utbildat, med god min slå dessa personer över huvudet och påpeka vilka idioter de är.
16GB och köra XP? Som att köpa en Ferrarri och BARA köra omkring där det finns skolor (30 km/h är hastighetsbegränsningen i dessa områden för de som inte vet)..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insoly:

Hur kan man tycka att detta är bra? De som kommer lida av det är ju de mindre tekniskt kunniga som inte har intresse av att uppdatera eller byta webbläsare stup i kvarten (vilket bland annat inkluderar en hel del pensionärer). Är det verkligen rätt att denna målgrupp ska få betala extra bara för att de inte är lika tekniskt kunniga och/eller intresserade som andra?

Jag, på min EeePC. Samt min mormor.

Jag skulle inte kalla att uppgradera en mer än 6 år gammal webbläsare "stup i kvarten". Dessutom har t.ex Firefox autouppdatering.