Besviken på Diablo 3

Permalänk
Medlem

Beror på vad du är ute efter. Gameplaymässigt så är det nästan exakt samma som diablo 2 så om du gillade det stuket så är d3 mer av samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagg3:

Detta är nog närmre sanningen, men det intressanta här är ordvalen "en mer representabel urvalsgrupp", och det var även det jag reagerade på i astrob0ys första inlägg. Det är precis som att dessa icke representabla personer inte har någon rösträtt eller att deras åsikter inte på nått sätt påverker det "riktiga betyget". Allas röster räknas och bildar tillsammans den stora massans gemensamma åsikt, det är verkligen inte svårare än så.

Du får skilja på "representabel urvalsgrupp" som jag skrev och "representabla personer" som du skrev.

En representabel urvalsgrupp här är ju en delmängd personer där fördelningen på "nöjdheten" bland personerna i urvalsgruppen ligger nära fördelningen i den totala mängden personer som de ska representera. Det har alltså ingenting att göra med de enskilda personernas åsikter, sinnesstämning i röstningsögonblicket, religion eller något annat personligt att göra. Att personer som är missnöjda kanske undergraderar ett spel är okej eftersom den stora mängd ickeröstande missnöjda spelare de representerar antagligen skulle göra det också om de fick för sig att rösta.

Problemet är alltså inte att personer röstar "fel" utan att missnöjda spelare antagligen är överrepresenterade i omröstningen och därmed drar ner det "verkliga" snittbetyget.

Permalänk
Medlem

Även jag är besviken, men tyvärr inte förvånad. D3 känns som en välpolerad lyxförpackning utan innehåll eller djup. Fullständigt själlös så fort man sett sista cutscene.

Då Blizzard North (bröderna Schaefer etc) inte haft ett finger med i spelet så borde man insett vart det ledde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KGB_HC:

Han skriver väl att folk som är missnöjda och vill ge dåligt betyg är mer benägna att sätta betyg överhuvudtaget. Ett spels betyg i sådana fora är således något lägre än det skulle vara med en mer representabel urvalsgrupp.

Skrivet av KGB_HC:

Du får skilja på "representabel urvalsgrupp" som jag skrev och "representabla personer" som du skrev.

En representabel urvalsgrupp här är ju en delmängd personer där fördelningen på "nöjdheten" bland personerna i urvalsgruppen ligger nära fördelningen i den totala mängden personer som de ska representera. Det har alltså ingenting att göra med de enskilda personernas åsikter, sinnesstämning i röstningsögonblicket, religion eller något annat personligt att göra. Att personer som är missnöjda kanske undergraderar ett spel är okej eftersom den stora mängd ickeröstande missnöjda spelare de representerar antagligen skulle göra det också om de fick för sig att rösta.

Problemet är alltså inte att personer röstar "fel" utan att missnöjda spelare antagligen är överrepresenterade i omröstningen och därmed drar ner det "verkliga" snittbetyget.

mm, läste om ditt inlägg och insåg att du kan ha menat så.
Frågan är väl då om det finns ett "riktigt" betyg? Som inte involverar dessa ytterligheter.
Jag tycker väl att lågt satta betyg är lika "riktiga" om man nu får säga så, som högt satta betyg med kommentaren "grymt!".

Anlednigen till detta tycker jag är att det går inte att få fram ett betyg som inte inkluderar dessa känslor. Alternativet skulle vara om betygsajter inte tar med ytterligheterna i sitt betyg, men detta skulle inte heller ge en helt korrekt återspegling av folks betyg.
Dessutom så skulle personen som läser betyget, behöva veta vilken person han själv är, om han är en av de som sätter lägsta betyg i ren protest och betyget involverar dessa röstare, så är ju betyget "riktigt" för denne. Om du hängde me den på den

Permalänk
Medlem
Skrivet av edda123:

Är besviken på storyn och personliga atmosfären. Ibland så känns det så sjukt tillgjort.

Typ när Leah säger helt random i en grotta "after this im going to open a cafe" eller ännu värre "don't we have better things to do?" Om man inte rör sig i en minut.

Har visserligen inte spelat så mycket men när Cain dog kändes det så extremt tafatt att jag stängde av.

När jag provade det, tyckte jag det kunde varit vilket spel som helst, om det inte hetat 'Diablo'. Det ända som kändes igen var när man tryckte på keypad 0-9 för roliga uttryck som: Help!, This is for you!, Come on!, Thanks! osv. Run! Run away! Time to DIE!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagg3:

mm, läste om ditt inlägg och insåg att du kan ha menat så.
Frågan är väl då om det finns ett "riktigt" betyg? Som inte involverar dessa ytterligheter.
Jag tycker väl att lågt satta betyg är lika "riktiga" om man nu får säga så, som högt satta betyg med kommentaren "grymt!".

Anlednigen till detta tycker jag är att det går inte att få fram ett betyg som inte inkluderar dessa känslor. Alternativet skulle vara om betygsajter inte tar med ytterligheterna i sitt betyg, men detta skulle inte heller ge en helt korrekt återspegling av folks betyg.
Dessutom så skulle personen som läser betyget, behöva veta vilken person han själv är, om han är en av de som sätter lägsta betyg i ren protest och betyget involverar dessa röstare, så är ju betyget "riktigt" för denne. Om du hängde me den på den

Helt klart så är ens åsikt en viktig del av betyget. Det är ju just ens personliga åsikt och upplevelse som borde vara avgörande för vad man tycker om ett spel. Så precis som det finns de som sätter 0 i protest finns det säkerligen andra som sätter 10 i ren glädjeyra utan att reflektera vidare över det. Dessa borde ta ut varandra om bara representationen var likvärdig. Men om 100 personer köper spelet och 10 är missnöjda och 10 helnöjda så är risken stor att de helnöjda sitter och spelar för fullt medan de missnöjda vill visa sitt missnöje.

Själv försöker jag att inte låta mig påverkas av sådana betygsättningar eller ens "proffs-"recensioner. Och jag brukar oftast inte betygsätta heller, om jag inte är galet missnöjd förstås

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Man använder gems för stats istället. Jag föredrar det nya skillsystemet för nu kan man experimentera utan att behöva skapa en helt ny gubbe. Hade inte varit så kul att lägga 40 timmar på att ta sig till Hell och sen komma på att ens skills inte alls funkar där vilket är fallet för många. Man måste i princip lära sig spela spelet på nytt i varje svårighetsgrad

Jag tycker det är en del av spelet att man planerar innan vad man ska sattsa på och skapa sin egen unika karaktär.

Visa signatur

[ Intel i5-2500K ][ ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 ][ Kingston HyperX 1600MHz 8GB ][ XFX Radeon HD 7950 ][ OCZ SSD Agility 3 120gb ]

Permalänk
Medlem

Det enda jag inte gillar med spelet är att man inte kan spela sig igenom inferno utan att använda AH. Blizzard har medvetet byggt spelet så man måste använda AH. Det tar bort hela glädjen med att spela inferno tycker jag.

Det bekräftas i den här tråden vad Blizzard anser

http://eu.battle.net/d3/en/forum/topic/4507541813

Permalänk
Medlem

Jag är riktigt besviken på Diablo 3. Blir bara mer och mer sugen att spela om en gubbe i Diablo 2!

Skrivet av Bomiis:

Jag tycker det är en del av spelet att man planerar innan vad man ska sattsa på och skapa sin egen unika karaktär.

Precis håller med! Det var det som var tjusningen i Diablo 2, att man fick tänka lite innan man satt sina nya skills och stats samt att man blev tvungen att tänka en extra gång innan man socka ett vapen. Nu behöver man inte det, spelet tänker åt en.

Visa signatur

Stationär: EVGA X299 Micro | Intel Core i7 7740X | GeForce GTX 1060 6GB | Kingston HyperX 16GB 2666 MHz | WD Blue 3D NAND SSD 500GB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.

Permalänk
Skrivet av nathan:

Även jag är besviken, men tyvärr inte förvånad. D3 känns som en välpolerad lyxförpackning utan innehåll eller djup. Fullständigt själlös så fort man sett sista cutscene.

Då Blizzard North (bröderna Schaefer etc) inte haft ett finger med i spelet så borde man insett vart det ledde.

Välpolerad lyxförpackning utan innehåll och djup. Tack, där satte du orden på min känsla! Exakt så känns Diablo 3. Allt från hålla mig i handen-gameplayet till Azmodans pilsnerliknande buskisframträdanden gör tyvärr att spelet inte lever upp till franchisets tidigare så härliga atmosfär.

Permalänk
Medlem

jag stör mig mest på att varken runor eller charms finns :<!! grr.
Minns när man stackade upp i diablo2 ;9 hahha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobydamn:

Välpolerad lyxförpackning utan innehåll och djup. Tack, där satte du orden på min känsla! Exakt så känns Diablo 3. Allt från hålla mig i handen-gameplayet till Azmodans pilsnerliknande buskisframträdanden gör tyvärr att spelet inte lever upp till franchisets tidigare så härliga atmosfär.

Haha, det där var väldigt roligt skrivet/sagt. XD *hats off to you*

Permalänk

Enligt Screwattack så har Blizzard ett team som jobbar på Diablo 4 i sin very early phase... Utan någon Cain antar jag på en prequel innan Diablo 1 där Deckard Cain är en hipp 20åring "Yo dawg, chill out and hear me out!".

Hoppas det inte blir någon besvikelse

Permalänk
Medlem

Jag insåg snabbt att jag har hypat spelet så pass mycket att det inte nådde upp till mina förväntningar, efter jag insett det och börjat med lite nytänk att det är ett nytt spel och inte diablo 2 så blev det snabbt mycket roligare, samt att man kom till inferno nyligen gör det ännu bättre! ÄNTLIGEN ett spel med lite utmaning!

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Entusiast

Diablo 3 är överhypad.
Det är inte Blizzards fel att det har uppstått ett sorts vakuum i/bakom spelet.
Folk har haft på tok för höga förväntningar.
Hade det varit ett annat mer okänt spelföretag som släppt spelet, hade folk inte haft dem höga förväntningarna alls. Spelet kanske till och med hade fallit i glömska.
Allt som Blizzard släpper, höjs till skyarna som till och med skulle få gudarna gröna av avund.
Jag vågar till och med säga att Blizzard har blivit "Appleifierad" (Appleifierad: Individ/företag som fått liknande eller samma "avgudar-status" som företaget Apple)

Kanske dags för folket/recensenterna/media som avgudar Blizzard att komma ner med fötterna på jorden igen

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Permalänk
Medlem

Idag skall jag gå tillbaka med skiten. Totalt själlöst spel. Grafiken är till och med mycket bättre i 2an.

Sicken värdelös story. Akt 4 var totalt kass och så himla kort.

Nä nu skall jag dra till gamestop och lämna in skiten och sedan börja med en HC D2 barbar:)

Visa signatur

HEJ

Permalänk
Medlem

Oj vad det klagas, som jag skrev tidigare i tråden är jag väldigt nöjd, det känns precis som mellan ettan och tvåan. De har tagit bort lite krångliga saker och fixat till lite problem, samtidigt som grafiken moderniserats rätt mycket.

Precis som D2 var en enorm förbättring mot D1, där man fick finkamma skärmen med musen för att hitta loot och man redan på första nivån fick dra upp gamma i bott för att kunna se de vita skeletten mot det gråa stengolvet, snacka om grötig grafik även om det var bra på sin tid.

Jag tycker t.ex. inte alls att det var särskilt smart att behöva starta om en karaktär från början om man råkade sätta en poäng fel i början, eller fördelade sina stats fel, särskilt om man upptäckte det när man var uppåt 30-40. Nu kan man pillra runt mer som man vill och får prova massor av olika kombinationer med alla runor man kan påverka skills med. Samma sak med gems, att kunna plocka ur dem och göra om utan att förstöra känns väldigt vettigt, man slipper en massa hjärnlös grind för att få samma saker igen och kan fokusera på själva utforskandet av olika kombinationer med förmågor, utrustning och spelstil.

Det kändes inte rättvist att man skulle behöva lusläsa massa forum och wiki-sidor innan man börjar spela bara för att inte råka göra fel som påverkar drastiskt hur det blir på högre level.

Grafiken är definitivt snyggare, sätt er och stirra på 2an med sina 800x600 pixels igen ett tag så inser man att det faktiskt har hänt en hel del. Jag gillar särskilt hur de fortfarande har samma stämning med liknande scenarior men ändå har lagt till en massa i bakgrunden som händer, i Akt 2 ser man t.ex. folk på balkonger långt borta i andra hus dit man inte kan komma, men det förstärker bilden av att vara i en stor stad. Vattenfall och liknande är ju riktigt snyggt mot 2an, men det är ändå samma atmosfär.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

I tvåan kan du dock resetta dina stats numera

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av LillOgi:

Jag är riktigt besviken på Diablo 3. Blir bara mer och mer sugen att spela om en gubbe i Diablo 2!

Precis håller med! Det var det som var tjusningen i Diablo 2, att man fick tänka lite innan man satt sina nya skills och stats samt att man blev tvungen att tänka en extra gång innan man socka ett vapen. Nu behöver man inte det, spelet tänker åt en.

wat

i end game d2 är alla likadana.
mycket större skillnad i d3.

Permalänk
Skrivet av lucifer579:

I tvåan kan du dock resetta dina stats numera

jo men det tog typ 9år innan den funktionen kom jag som är "stats freak" gjorde om gubbar såå många gånger i d2.. helt sjukt egentligen men när man kan nå lvl 97 på några timmar så blir man ju petig i guess och sen letade man alltid efter perfekt stats items som gav så mycket som möjligt för alla varrierade i stats på vissa stats

fick tillslut en lvl 99... inte helt ärlig men 99 blev den iaf

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Skrivet av adrian_cool69:

jo men det tog typ 9år innan den funktionen kom jag som är "stats freak" gjorde om gubbar såå många gånger i d2.. helt sjukt egentligen men när man kan nå lvl 97 på några timmar så blir man ju petig i guess och sen letade man alltid efter perfekt stats items som gav så mycket som möjligt för alla varrierade i stats på vissa stats

fick tillslut en lvl 99... inte helt ärlig men 99 blev den iaf

Du nådde inte level 97 på några timmar
Såvida du inte spelade någon av de väldigt tidiga patcherna, när cow level var the shit för att levla dvs ^^

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Läs mina tidigare inlägg..

Diablo är inte en utmaning på något vis, du kan levla upp en Wizard på 2 dagar, köpa gear och döda Diablo solo på Inferno.. tar dig totalt 3-4 dagar non stop spelande, grattis.. mycket utmaning där eller hur

WoW MP.. levla upp till 85, farma gear, joina guild, få spot i raiden, progressa i veckor.. få bästa gearet i spelet, för att sedan ett halvår senare få nytt content och nya bossar, finns alltid nått att göra

Diablo 3 SP.. levla upp till 60, köp full legendary, döda Diablo.. du har nu klarat av hela spelet, finns inget att göra

Vad är roligast av dom två alternativen? Vad känns mest som om du uppnått något? Vad kommer du att minnas längst?

Det säger sig självt..

lycka till att göra det UTAN AH, tycker AH förstör spelet lite faktiskt men men.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av lucifer579:

Du nådde inte level 97 på några timmar
Såvida du inte spelade någon av de väldigt tidiga patcherna, när cow level var the shit för att levla dvs ^^

O_o uber trist bug, det gick fort sörru och innan det var det baal bot.. men som sagt det var ju inte helt ärligt men har man spelat d2 i 7år så tröttnar man på det manuella arbetet eller vad man ska säga hehe

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Skrivet av adrian_cool69:

O_o uber trist bug, det gick fort sörru och innan det var det baal bot.. men som sagt det var ju inte helt ärligt men har man spelat d2 i 7år så tröttnar man på det manuella arbetet eller vad man ska säga hehe

Jo, men ubertrist, även om det gav massor XP så gick det inte till 97 på några timmar
Men fort som fan gick det - synd att de fixade buggen dock.
Det var ju så man fixade FG, level service

Håller med angående det manuella - var sugen bra många gånger på att skaffa bot, men vågade aldrig.
98 lyckades jag med min light sorc. Usch... saknar henne. Blir sugen på d2

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

WoW fick ju inte lika många som logga in under samma dag som diablo

Permalänk
Skrivet av lucifer579:

Jo, men ubertrist, även om det gav massor XP så gick det inte till 97 på några timmar
Men fort som fan gick det - synd att de fixade buggen dock.
Det var ju så man fixade FG, level service

Håller med angående det manuella - var sugen bra många gånger på att skaffa bot, men vågade aldrig.
98 lyckades jag med min light sorc. Usch... saknar henne. Blir sugen på d2

hehe bot var nice... speciellt när man inte brydde sig längre och skaffade endast items för att sälja för fg man botta hela dagarna, tömde gubben då och då och sålde för fg. Jag var också med när ett public dupe kom.. inte lite fg man tjäna där inte hehe

tror jag har 20k fg som väntar tills jag börjar med d3

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Även jag är lite missnöjd. Har lyckats dra upp 3 karaktärer till 60 redan. På grund av att end game inte existerar. Konstigt nog kändes det som att man hade något att göra hela tiden i diablo2 (delvis för att man kunde levela vidare även om man spelade endgame, level 99)

Det jag stör mig mest på i diablo3 är att det känns som en nerskalad diablo2 version.
-Cain dog, tråkigt men aja.
-Tyreal har gått och blivit största mesen av alla änglar. stort O M G.

Sen det faktum att runor och charms numera inte existerar. vilket var ett grymt tillägg.
Funderar på att skaffa diablo2 igen och lira lite för nostalgins skull.

Varför förstöra ett vinnande koncept menar jag.
Förhoppningsvis så suger diablo3 inte lika hårt efter ett ex antal patchar, och kanske en expansion.
Handlar expansionen om att dom ökar leveln till 70... ja du. Då är diablo serien död i mina ögon.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Demonlord:

Allt det trevliga lullet vi är vana vid kommer i expansionen

Jaaa det får man då hoppas

Permalänk
Skrivet av Dark_Schneider:

så många gnällspikar gråt lite mer

Så sant! Varför ska man jämföra varenda spel som släpps nu för tiden? Spela spelet och ha roligt eller så sitter man hemma och gråter istället. Diablo 3 ska genast jämföras med föregångaren, Battlefield 3 ska jämföras med Call Of Duty, Grand theft auto jämförs med Saint's row...