Besviken på Diablo 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Jag vettefan om dig men när jag spelade d3 i både act 1 och act 2 så var det linjära tunnlar i minimap,
I diablo 2, till och med i början av spelet började man med att springa runt hela jävla gröna mattan för attt hitta kistor, starka bosses.
Det skapade en illusion av en mer öppen värld medan d3 är strikta tunnlar där du väljer bland 3 vägar.

Jag upplevde det som linjärt och att atmosfären var helt fördummat, dock tycker jag att customization samt mekaniken i spelet är bättre än D2 men man kan ju hålla med att det är mer casual.

Så du tycker att hitta alla grottor är linjärt? Att hitta nergångar till level 2 är linjärt? Oftast så brukar sakerna jag letar efter vara på det sista stället jag upptäcker, då måste jag säga att spelet inte är linjärt.

I D2 så räckte det verkligen med att följa stigen, allt låg på rad och alla quest. Det var ett väldigt linjärt game... (Trust me, jag har spelat D2 mycket och jag älskar hur det var också!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hundkex:

Driver du med mig? (om färger alltså. Diablo 3 är mer varierat än tvåan, tack vare olika sidequests.)

Angående färgpalett och grafisk stil, samt mörker:

Hans grafikkort kanske behöver kalibreras.

http://www.mmorpg.com/discussion2.cfm/post/4366241#4366241

http://kotaku.com/5761172/this-is-what-diablo-iii-looked-like...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Så du tycker att hitta alla grottor är linjärt? Att hitta nergångar till level 2 är linjärt? Oftast så brukar sakerna jag letar efter vara på det sista stället jag upptäcker, då måste jag säga att spelet inte är linjärt.

I D2 så räckte det verkligen med att följa stigen, allt låg på rad och alla quest. Det var ett väldigt linjärt game... (Trust me, jag har spelat D2 mycket och jag älskar hur det var också!)

Fanns det stigar i diablo 2?
Det har jag i alla fall aldrig märkt. Allt var antingen sand, gräs eller sten i grottorna.
och ja D2 är linjärt, men känns mindre linjärt än D3.

Detta leder ändå till en circle jerk så vi avslutar skitet här och nu och konstatera att vi båda har olika syn på spelet.
Jag började spela D2 förra året p.g.a D3 hypen så nej, jag har inga nostalgi glasögon heller.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Fanns det stigar i diablo 2?
Det har jag i alla fall aldrig märkt. Allt var antingen sand, gräs eller sten i grottorna.
och ja D2 är linjärt, men känns mindre linjärt än D3.

Detta leder ändå till en circle jerk så vi avslutar skitet här och nu och konstatera att vi båda har olika syn på spelet.
Jag började spela D2 förra året p.g.a D3 hypen så nej, jag har inga nostalgi glasögon heller.

Nej det fanns inga stigar nere i grottor, men däremot mindre alternativ på vägar. Och vi har nog olika syn på spelen, det har nog alla. Det jag bara kan säga är att jag har spelat D2 igenom x antal ladder resets.

För att enklast säga så har båda vi rätt och fel, det har sina likheter men också många olikheter, enda spelet var svårare än andra men lättare på andra ställen.

Permalänk
Medlem

Kassa jämförelser dock. Han klagar påa tt man måste grinda loot, ehhh ja? Det är diablo vi snackar om. Prisar d2 för att man hittade nya strategier för bossar etc och har ett klipp med en lightningsorc som står en bit från baal och spammar lightning medan hans manadrain inte når henne. Sjukt djup taktik....

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk

Helt ok

Jag håller med om att det är tråkigt när servrarna krånglar vid release, även om detta inte drabbade oss som börjar jobba klockan 07:00. Men som någon tidigare nämnt är det nog inte så enkelt att fixa en server som klarar så många logins på en och samma gång som d3 hade.

Angående skilltree tycker jag att det är toppen, både smått nyskapande och väldigt fritt. För er som inte upptäckt det än finns det en inställning som gör att du kan ha till exempel 2 offensiva eller 2 defensiva abilities, och samma gäller alla andra skilltyper).

Jag är nog beredd att hålla med om att storyn käns en aning platt, men jag tycker ändå inte att den är så dålig som en del vill få det att låta som. Det finns en hyfsad story som man kan leva sig in i.

Angående gameplay, så gick spelet från att ha varit väldigt enkelt genom hela normal, till att bli ganska mycket svårare i nightmare (rare, unika och championfiender får nya abilities) och jag hoppas på att det blir en minst lika stor ökning av svårighetsgraden när jag når hell.

Trade systemet tror jag kommer likna det i d2 eftersom AH har en gräns på 10 items åt gången, något man uppnår ganska fort. Därmed kan trade-games göra det möjligt att sälja mer än 10.

Slutligen tror jag att spelet (som vanligt med blizzard) kommer att få stora förändringar i kommande patcher, och förmodligen expansioner. D3 är absolut värt att köpa, och tar mycket längre tid att spela igenom än d2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Kassa jämförelser dock. Han klagar påa tt man måste grinda loot, ehhh ja? Det är diablo vi snackar om. Prisar d2 för att man hittade nya strategier för bossar etc och har ett klipp med en lightningsorc som står en bit från baal och spammar lightning medan hans manadrain inte når henne. Sjukt djup taktik....

Håller med.
I D2 kunde jag mer eller mindre använda samma skills på min barbarian/assassin under normal, nightmare och hell. (taktik? vardå?)
I D3 har jag behövt byta skills på min barbarian/wizard efter varje diff-ändring. Barbaren fick t.om ändra spelstil från NM till Hell.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

För er som verkligen spelat D1 och D2 (och var med när de släpptes):
Om ni är besvikna på D3 är det ju inte konstigt, det är helt andra förutsättningar nu. Inför D1 och D2 fanns knappt någon information och det cirkulerade inte en massa videos, beta tester o.s.v. i den skala som det varit inför D3. D3 har alltså haft enormt mycket högre förväntningar på sig och har redan innan release analyserats till småbitar. Alla (eller de flesta) är väl fullt medvetna om att ju högre förväntningar man har på något (prylar, tjejer/killar, tävlingar etc.) desto mer besviken blir man oftast. Det är just det vi ser nu, D3 är inget dåligt spel men jämför man när man första gången satt sig och spela D2 mot första gången D3, så är det så klart inte samma känsla man får. För egen del så ser jag precis samma sak med Starcraft och Starcraft 2, SC2 är ett bra spel men första-gången-känslan var bättre och mer ihållande bra i Starcraft/Broodwar.

Men går man tillbaka till D2 eller SC efter att ha spelat uppföljarna så märker man snabbt att det har hänt ganska mycket, speciellt rent praktiska småsaker som gör enormt mycket för upplevelsen.

Sen får man väl ha lite tålamod helt enkelt. Blizzard hade nog kunnat skött releasen bättre men det är inte så enkelt som många får för sig. Förmodligen är det så att just Login-servern måste synka med andra server-hårdvara och kolla upp massor i databaser, något som kanske är så komplext att det inte bara är att ställa in en till server bredvid och dra en sladd emellan. Förmodligen fungerar det inte så och skalar inte så. Blizzard har ju sagt att de är långt ifrån "färdiga" med D3 utan kommer ge support och utveckling under många år nu.

Och till sist, i genren så är ju D3 nummer 1, finns inget som ens kommer i närheten. Torchlight är väl kanske en utmanare men ligger ändå långt bakom.

Visa signatur

Nya: P180 - Scythe 120mm - ADDA 80mm + Hiper Type-R Blue 580W (RMA) nu Tagan 600W Dual Engine + P5WDH + E6600 - Noctua NH-12 - Scythe 120mm + A-Data 6400 2048MB + Asus 7950GX2 (RMA) nu Gainward 8800GTS + Samsung SP2504C (RMA) nu HD250HJ + HD401LJ + HD501LJ
Stock: 3dmark 01: 40000 03: 31000 05: 13000 06: 8000 SuperPI: 21s

Permalänk
Medlem

Torchlight 2 ligger långt framför Diablo 3. 3:an lever på sin hype och att det är Blizzard som gjort det.

Det som drar ner torchloght är egentligen bara grafiken förutom det är så är torchloght ett bättre spel på nästan alla sätt.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Jag är inte besviken på D3. Men det finns vissa småsaker som jag personligen tycker förstör atmosfären.
Exempel:

-Bonus XP för objekt. Varför ska det smälla till och dyka upp en skylt bara för att jag har förstört några krukor? Är det ett arkadspel numera?

-Vissa av bossarna känns lite väl regisserade. Man var ju så van vid att man bara steg in i ett rum och där stod bossen direkt utan cutscene och sade något grymt :).

-Siegebreakern gav ett klent första intryck. Vrålet som den gjorde ifrån sig i gameplaytrailern var betydligt grymmare och mer skräckinjagande än rapet (ja jag tyckte det lät så) som den gör nu. Själva miljön var lite tråkig också.

-Tycker att Tombmiljöerna i ACT 2 kunde varit lite mer detaljrika. Speciellt golv och väggytor.

Men som sagt. Jag är inte besviken och lirar det för fullt. Det är ju ändå Diablo 3 :).

Permalänk
Medlem

Ratingen på D3 sjunker, det hade 7.1 - 7.2 på prisjakt.nu för ett par dagar sedan. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=122360

Nere i 6.52 när detta skrivs. Så det är inte bara ett par få som är besvikna.

5.40 nu.

Tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

Ratingen på D3 sjunker, det hade 7.1 - 7.2 på prisjakt.nu för ett par dagar sedan. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=122360

Nere is 6.52 när detta skrivs. Så det är inte bara ett par få som är besvikna.

oftast de med negativa åsikter om sak som vill framföra dem. de som är positiva om sak använder den och ger fan i att betygsätta

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

oftast de med negativa åsikter om sak som vill framföra dem. de som är positiva om sak använder den och ger fan i att betygsätta

Klart bra spel får bra betyg, starcraft 2 har fått 9 i betyg, skyrim 8..

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=181615
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=792651

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagg3:

Klart bra spel får bra betyg, starcraft 2 har fått 9 i betyg, skyrim 8..

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=181615
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=792651

ett av spelen som har fått bättre betyg på prisjakt har varit ute ett halv år längre än d3 och har färre betyg än d3. Fanboys som är butt hurt verkar därmed ha lite större behov att gnälla av sig i form av dålig betyg på diverse sidor. Se även metacritic

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Okej, och dessa "fanboys som är butt hurt" har inte rätt att ge sin röst, eller att deras röst inte egentligen skall räknas, eller vad menar du? Varför skulle folk ge spelet ett lågt betyg om de va nöjda.

Permalänk
Medlem

Är grymt nöjd jag, finns förbättringspotential men det får man väl hoppas sker i patcher och eventuella expansioner, har inga problem att betala för dem heller om de motsvarar LoD osv.

Visa signatur

Kan de inte bara funka...

Permalänk
Medlem

Det absolut värsta med diablo 3 är hur annorlunda det har blivit socialt nu.
Det enda man kan säga om D2s in game community är att nästan alla du stöter på är riktiga rövhål. Trots att en överväldigande majoritet utav spelet var PVE, så genomsyrades spelet utav anything goes PVP mentalitet. Är du den nybörjaren och den enda assassinen i ett game och det droppas en hyffsad claw? Du kan ge dig fan på att den mest pimpade och rikaste barbaren ändå kommer klicka som en galning för försöka loota.

Jag tycker verkligen att det var just detta som var en stor del utav charmen med D2, och jag tror nog att de flesta utav alla stora D2 fans tänker likadant - oavsett om man var 'the good guy' som hämnades på några uppkäftiga tonåringar eller om man var den som sprang runt och spammade emotes medan man corpsecampade i 'DUELZZZZZzz'

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagg3:

Okej, och dessa "fanboys som är butt hurt" har inte rätt att ge sin röst, eller att deras röst inte egentligen skall räknas, eller vad menar du? Varför skulle folk ge spelet ett lågt betyg om de va nöjda.

jag har enbart påstått att de som känner sig som svikna kunder/köpare är mer benägna att klaga, inget annat. så din fråga var obefogad.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

jag har enbart påstått att de som känner sig som svikna kunder/köpare är mer benägna att klaga, inget annat. så din fråga var obefogad.

Vill du säga att betygsättning från användare inte betyder något? Eller gäller det endast om något får mest bra betyg? Förstår inte resonemanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

jag har enbart påstått att de som känner sig som svikna kunder/köpare är mer benägna att klaga, inget annat. så din fråga var obefogad.

Hur man än vänder och vrider på det så blir ju kontentan att bra spel får bra betyg, mindre bra spel får mindre bra betyg. I fallen med de spelen som fått bra betyg så fanns helt enkelt inte lika mycket att klaga på, därav de bättre betyget, i fallet med diablo3 finns det uppenbarligen många som har saker att klaga på, därav det sämre betyget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genelec8030:

Vill du säga att betygsättning från användare inte betyder något? Eller gäller det endast om något får mest bra betyg? Förstår inte resonemanget.

Skrivet av bagg3:

Hur man än vänder och vrider på det så blir ju kontentan att bra spel får bra betyg, mindre bra spel får mindre bra betyg. I fallen med de spelen som fått bra betyg så fanns helt enkelt inte lika mycket att klaga på, därav de bättre betyget, i fallet med diablo3 finns det uppenbarligen många som har saker att klaga på, därav det sämre betyget.

Är ni allvarliga med att ni inte förstår vad han säger eller trollar ni honom?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Är ni allvarliga med att ni inte förstår vad han säger eller trollar ni honom?

Han skriver att folk som är besvikna ger spelet sämre betyg, och ja.. det är ju ganska självklart. Ge gärna din tolkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagg3:

Han skriver att folk som är besvikna ger spelet sämre betyg, och ja.. det är ju ganska självklart. Ge gärna din tolkning.

Han skriver väl att folk som är missnöjda och vill ge dåligt betyg är mer benägna att sätta betyg överhuvudtaget. Ett spels betyg i sådana fora är således något lägre än det skulle vara med en mer representabel urvalsgrupp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagg3:

Han skriver att folk som är besvikna ger spelet sämre betyg, och ja.. det är ju ganska självklart. Ge gärna din tolkning.

Läs om läs rätt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Läs om läs rätt.

Men orka med sånna här svar, varför skriver du ens nått om sen inte orkar/kan/vill ge en förklaring på det. Det var du som började ifrågasätta vad jag skrev, varför tror du att jag har lust å leka "20 frågor" med dig?

Skrivet av KGB_HC:

Han skriver väl att folk som är missnöjda och vill ge dåligt betyg är mer benägna att sätta betyg överhuvudtaget. Ett spels betyg i sådana fora är således något lägre än det skulle vara med en mer representabel urvalsgrupp.

Detta är nog närmre sanningen, men det intressanta här är ordvalen "en mer representabel urvalsgrupp", och det var även det jag reagerade på i astrob0ys första inlägg. Det är precis som att dessa icke representabla personer inte har någon rösträtt eller att deras åsikter inte på nått sätt påverker det "riktiga betyget". Allas röster räknas och bildar tillsammans den stora massans gemensamma åsikt, det är verkligen inte svårare än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagg3:

Men orka med sånna här svar, varför skriver du ens nått om sen inte orkar/kan/vill ge en förklaring på det. Det var du som började ifrågasätta vad jag skrev, varför tror du att jag har lust å leka "20 frågor" med dig?

Detta är nog närmre sanningen, men det intressanta här är ordvalen "en mer representabel urvalsgrupp", och det var även det jag reagerade på i astrob0ys första inlägg. Det är precis som att dessa icke representabla personer inte har någon rösträtt eller att deras åsikter inte på nått sätt påverker det "riktiga betyget". Allas röster räknas och bildar tillsammans den stora massans gemensamma åsikt, det är verkligen inte svårare än så.

grejen är den att folk som är missnöjda med spelet ofta ger det 0/10 utan riktiga argument bakom det. Därför blir betygen ofta mycket sämre än väntat.

Visa signatur

"Vad fan är det som händer? Herregud.." - Emil B

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagg3:

Men orka med sånna här svar, varför skriver du ens nått om sen inte orkar/kan/vill ge en förklaring på det. Det var du som började ifrågasätta vad jag skrev, varför tror du att jag har lust å leka "20 frågor" med dig?

Alla kan vi läsa fel ibland, därav påpekade jag det för dig så du bara behövde läsa om hans post för att förstå vad det var han sa.

Skrivet av bagg3:

Detta är nog närmre sanningen, men det intressanta här är ordvalen "en mer representabel urvalsgrupp", och det var även det jag reagerade på i astrob0ys första inlägg. Det är precis som att dessa icke representabla personer inte har någon rösträtt eller att deras åsikter inte på nått sätt påverker det "riktiga betyget". Allas röster räknas och bildar tillsammans den stora massans gemensamma åsikt, det är verkligen inte svårare än så.

Eftersom betygen är något medelvärde så är det ju självklart vad som händer när vi väger in den psykologiska effekten att folk som är missnöjda gärna överdriver sitt missnöje och i större utsträckning bemödar sig att rösta.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

För mycket Wow-kids som tror D3 är samma sak som gnäller för att de inte klarar av inferno efter bara ett par veckor. Därför det är dåliga användarrecensioner.

Permalänk
Medlem

Är besviken på storyn och personliga atmosfären. Ibland så känns det så sjukt tillgjort.

Typ när Leah säger helt random i en grotta "after this im going to open a cafe" eller ännu värre "don't we have better things to do?" Om man inte rör sig i en minut.

Har visserligen inte spelat så mycket men när Cain dog kändes det så extremt tafatt att jag stängde av.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem

Jag var orolig för att jag skulle missa något då jag beslutade att inte köpa spelet i och med tidsbrist,
men nu i efterhand är jag rätt nöjd att jag inte köpte det,

Frågan lyder!

Bör jag, som endast prövat D2 köpa D3? Kommer jag bli missnöjd?

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4