Permalänk
Medlem
Skrivet av Rich:

Tycker att min "one-liner" beskriver precis tillräckligt.

När jag läser ditt inlägg känns det som att du tror eller tycker att man inte kan på något sätt vara avslappnad, barnslig etc bara för att man är "vuxen". Att vara "vuxen" är ju en definitionsfråga. Jag anser mig själv vara vuxen pga min livssituation, inte pga mitt beteende. Jag är väl den mest spralliga och kanske mest barnsliga i min umgängeskrets, ändå anser jag mig själv vara vuxen.

Så som sagt, att mogna, växa upp och vara vuxen innebär inte att man går och bli en torrboll.

Hm ok, jag förstår hur du menar. Det är som du skriver en defenitionsfråga, och jag ställer mig som så att när man är vuxen är man torr och tråkig. Därför lär jag aldrig växa upp, inte inom en snar framtid i alla fall.

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem

Att rakryggat ta ansvar och visa att man kan ta ansvar, tycker jag. Men jag tycker också att mognad har ett finger med i spelet för moget beteende är inget som har med ålder att göra.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Jag har känt mig vuxen i "nuet", just som man upplevt det då, senaste 12-13 åren i alla fall, men tittar jag tillbaka hur beteende, hur jag hanterat händelser, känslor och människor runt mig så kan jag inte se mig själv som vuxen, fortfarande känner jag mig vuxen för tillfället, men om ett par år när jag tittar tillbaka på hur jag var nu kommer jag säkert se annorlunda på det.

Känns snarare som en självutveckling som kommer fortlöpa resten av livet, så jag tror inte jag kommer till något stadie där jag är vuxen på riktigt. Jag tycker fortfarande det är roligt att göra en massa barnsliga grejer, kunna släppa ansvaret emellanåt mm, varför skulle jag inte kunna det, vad är definitionen av att vara vuxen, volvokombi, radhus, fru, barn och en hund? Har haft fast jobb sen över 10 år tillbaka, stabil ekonomi, tar ansvar över handlingar etc, men gör det mig vuxen? Får ibland frågan när jag ska lugna ner mig, köra på ett stillsamt liv etc, men vadå, vill jag fylla garage och gård med "leksaker", lägenheten med diverse gizmos, åka dig jag känner för det när jag känner för det, varför ska jag inte kunna göra det, ser inget galet i det så länge jag kan hantera mina prioriteringar, spendera helgen med en person som betyder mycket för mig istället för supa skallen av mig med grabbarna på krogen, sköta diverse tråksysslor istället för att dra ut med crossen, bilen, fyrhjulingen och skjuta upp allt tråkigt hela tiden, sätta sig ner och verkligen lyssna på vänner och bekanta istället för att generalisera deras problem och tankar

Nä jag lever hellre på det sätt där jag känner mig nöjd, med de folk omkring mig accepterar den jag är och känner att jag kan tillföra något. Kan känna mig vuxen när jag kan titta tillbaka och känna mig nöjd över hur jag levt, om det kan betraktas som omoget eller sticka i ögonen på andra kvittar, så länge jag är nöjd.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Skrivet av frillan125:

Vad exakt är fördelarna med att "bli vuxen"?

Jag har kiss- och bajshumor, älskar datorspel, älskar att störa folk med min gitarr, supa mig redlös med kompisar etc
Har fast jobb och snart eget boende, god ekonomi och de flesta prylar jag vill ha.
De flesta av mina kunder har stela kundrelationer med sina kunder / leverantörer, jag får ofta komplimanger att jag är trevlig att arbeta med då jag har en avslappnad stil och trevlig annorlunda humor.

Jag ser helt enkelt inte fördelen med att klassas som vuxen. Sätt ribban lågt, så gör du ingen besviken!

att vara vuxen betyder inte att man är stel och tråkig.
känner mycket folk som har världens barnsligaste humorn, spelar spel och tom leker med lego men de är vuxna för det då de sköter allt annat i sitt privata vuxen liv.
det är enorm skillnad mellan att vara vuxen och kunna släppa lös sin barnsliga sida än att vara rent av barnslig och omogen och låtsas vara vuxen, enorm skillnad.
du är alltså vuxen men har en barnslig sida som du kan plocka fram då du känner för det.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

I gymnasiet så kände jag mig ganska så vuxen, men nu när jag flyttat från föräldrarna och börjat plugga på KTH så känner jag mig faktiskt betydligt mindre vuxen, kanske främst för att jag har så mycket mer möjligheter att vara vuxen men jag tar inte chanserna då jag inte ser behovet. Att vara vuxen innebär att ta ansvar över tråkiga saker och binda sig till saker, och sånt vill jag inte hålla på med.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Avstängd

När man har begått ett mord och domstolen inte tar hänsyn till åldern när de ska ge en ett straff. Det tror jag är definitionen av vuxen.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

När jag började betala räkningar och insåg hur jävla dyrt allting var/är :).

Permalänk
Medlem

Ett motto som alltför många lever efter idag är tyvärr:

Vi köper prylar vi inte behöver, med pengar vi inte har, för att imponera på folk vi egentligen inte gillar.

Lever man på det sättet, är man i mitt tycke inte vuxen.
Att bli vuxen/mogen är när man kommer till insikten att våga vara sig själv och bry sig mindre om vad andra ska tycka. Att sluta anpassa sig till förutfattade mallar om hur andra tycker man bör vara, hur man ska vara klädd, vilka prylar man måste ha etc och istället göra saker för sin egen trevnads skull.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

vad är "vuxen" då? Måste man ha ett tråkigt liv / vara tråkig för att vara vuxen?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

vad är "vuxen" då? Måste man ha ett tråkigt liv / vara tråkig för att vara vuxen?

Inte alls säger jag! Vuxen mognad är anser jag att inte bry sig vad andra tycker. Därför kan man våga vara både barnslig och sprallig när sådana tillfällen ges. För just rädslan att andra ska tycka du är barnslig är i sig självt ett omoget synsätt (alla upplever det nog under skolperioden i regel), som de flesta förr eller senare växer ifrån.

Sedan får det, som allt annat här i livet, givetvis inte gå till överdrift att man skojar bort även alla allvarliga saker för då blir det ett omoget beteende istället.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Skrivet av valiant:

Inte alls säger jag! Vuxen mognad är anser jag att inte bry sig vad andra tycker. Därför kan man våga vara både barnslig och sprallig när sådana tillfällen ges. För just rädslan att andra ska tycka du är barnslig är i sig självt ett omoget synsätt (alla upplever det nog under skolperioden i regel), som de flesta förr eller senare växer ifrån.

Sedan får det, som allt annat här i livet, givetvis inte gå till överdrift att man skojar bort även alla allvarliga saker för då blir det ett omoget beteende istället.

men människor som nu har psykiska sjukdomar som gör så att de ej kan låta bli att bry sig vad andra tycker kan ju vara mogna för det.
samma gäller ju folk som har blivit mobbade och har svårt att inte bry sig, de kan ju vara mogna för det,
finns säkert en massa mer orsaker till varför man har svårt att inte bry sig, men oavsett vad orsaken är, så kan ju personen vara mogen för det.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Vuxen? Jag fyller 38 nästa vecka och är absolut inte vuxen iaf

Permalänk
Medlem

När jag flyttade hemifrån.
Gick direkt från att bo hemma till att flytta utomlands, plugga till ingenjör och jobba nattskift på McDonald's för att betala hyran.. det borde räknas!

Sen att jag inte beter mig vuxet är väl en helt annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

men människor som nu har psykiska sjukdomar som gör så att de ej kan låta bli att bry sig vad andra tycker kan ju vara mogna för det.
samma gäller ju folk som har blivit mobbade och har svårt att inte bry sig, de kan ju vara mogna för det,
finns säkert en massa mer orsaker till varför man har svårt att inte bry sig, men oavsett vad orsaken är, så kan ju personen vara mogen för det.

Det är sant och det motsäger jag inte. Jag sa bara att mognad är att inte bry sig så mycket om vad andra ska tycka. För den skull är det inget alls som säger att det omvända förhållandet måste gälla och att alla andra måste vara omogna. Det är ditt eget antagande i så fall.

En liknelse. Bara för att en advokat måste ha juristutbildning, betyder inte det med automatik att alla juristutbildade personer är advokater.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

Själv har jag fått höra att jag alltid vart övermogen för min ålder.

Är idag 23. Vart fast anställd sen ca 5 år tillbaka. Började jobba ordentligt vid 15 års ålder. Gick ut gymnasiet med okej betyg. Utbildad till Chefsnivå genom jobbet vid tidig ålder. Fick betala räkningar och betala för mig själv sen 16 års ålder hemma. Stod helt på egna fötter vid 17 års ålder. Flyttade hemmifrån vid 21.

Vid 19 års ålder ansåg jag mig själv som vuxen ytligt.

Men djupt inne i sinnet är ju varrenda snubbe max 15 år gammal

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

kände väl att jag blev vuxen när jag insåg att om man inte jobbar och sköter sitt jobb så blir det väldigt jobbigt med hyran:)

kan dock fortfarande känna mig otroligt barnslig när jag ser en legobyggsats av R2D2

Permalänk
Medlem

20år, känner mig inte alls vuxen, och ses nog inte som vuxen. Beror på vissa funktionshinder och psykiska problem som påverkat mig under uppväxten.

Permalänk

Jag börjar känna mig rätt vuxen nu, bott utomlands i fem år, har sambo och en massa räkningar att betala. Dock lever jag fortfarande studentlivet i några veckor till men när det är slut har man nog inte något annat val än att känna sig vuxen på riktigt. Senaste året eller så har man dock känt sig mer och mer vuxen iom att jag har fått ta mycket mer ansvar på sjukhuset, ordnat med jobb och planerat vad man ska göra med sin semester. Man går på mer parmiddagar än blöta kvällar på krogen, konstaterar att pengarna på banken aldrig någonsin kommer räcka och spenderar därför inte pengar man inte har egentligen. Sen blev det nog mer av att känna sig vuxen genom att veta att man har ett fast "heltidsjobb" med bra lön, sitta och fylla i mängder med märkliga blanketter för att registrera sig med allt från pensionsparande till motsvarande socialstyrelsen. Leta lägenhet 80 mil bort i en stad hag aldrig besökt samtidigt som man väntar på resultaten från sina tentor för att se så man fått godkänt börjar kännas lite ångest. Just nu hade det varit bra att vara femton igen och låta nån annan ta i allt.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

När en kompis bjöd på Sill till maten för två veckorsen. Tyckte det var fruktansvärt gott och insåg då att jag har nog mot mitt motstånd gott och blivit vuxen. Är 27. Egen lya, bil och arbete är _inte_ saker som gjort att jag mentalt känt mig vuxen.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Jag har alltid fått höra att jag är en ung man i en gammal mans kropp då jag aldrig riktigt har släppt loss som andra ungdomar gjort.
Med kostym och Gubb bil har jag känt mig som en äldre herre sedan övre tonåren.
Istället för att festa, gå ut med kompisar har jag tagit livet på fullaste allvar och utbildat mig och jobbat hårt.
Gifte mig ung också på min 22 års dag men är skild nu vilket också känns gammalt.

Är 26 idag och ska fylla 27 snart, har väl varit "vuxen" sedan 18 typ när man hade körkort och kunde köra sin Gubb bil.

Det enda som fått mig att känna mig som en youngster är väl TV-Spelen och det sporadiska användandet av sneakers och jeans.

"Härlig" post, påminner lite om mitt eget liv. Är 19, pluggar på universitetet, sommarjobbar som en galning, drömmer om en egen etta/tvåa (nyproduktion, skanska, i stockholm), en mercedes e-klass (svart, gvietvis...) och en hel garderob med bara Hugo-Boss kostymer.

Samtidigt ser jag hur mitt tänkesätt skiljer sig åt jämfört med folk som är äldre. Längtar tills att jag själv är i trettioårsåldern och kan få respekt när jag går in i en affär. Hur jag än försöker så är det ytterst få säljare som tar mig på fullaste allvar, mestadels pga, att jag ser ut att vara typ 15 år gammal. Min pappa däremot har en helt annan pondus, och jag längtar till den dag jag själv kan uppvisa sådan pondus...

Har alltid vetat vad jag vill göra härnäst och har aldrig drabbats av typiska "tonårsnojor", så ja, på sätt och vis är jag vuxen.

Permalänk
Entusiast

Jag anser att den dag man har eget boende, pyntar sina räkningar med egna pengar, klarar av att stå på egna ben... tvättar sina egna kläder, lagar sin egen mat, ja då är man vuxen. Om man sen spelar spel och/eller har barnslig humor är väl skit samma?

Permalänk

Skulle vilja påstå runt 15-16 då jag började försörja min mor, far och syster. Jag arbetar inte, men det går ändå. Är 19 nu.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem

Jag har ett jobb och en stadig inkomst. Jag har körkort. Jag är 18. Jag köper mina saker & betalar mina räkningar för egna pengar. Jag kan tänka själv. Fast ändå så känner jag mig inte så sjukt vuxen ännu. Kanske det kommer när man fixar eget boende.. Vem vet. Kanske man aldrig blir vuxen

Visa signatur

Intel Core i7 7700K delided @5.1 Noctua NH-D15 ROG MAXIMUS IX CODE RTX2080

Permalänk
Medlem

Vet knappt vad det är att vara vuxen. Driver eget bolag och äger min egen bostadsrätt och så vidare. Betalar mina räkningar. Är jag vuxen då? Hur definierar man vuxen? Jag vet fortfarande inte vad jag vill göra när jag är stor. Jag är 26 år.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Jag tycker väl inte att jag är direkt vuxen (är nog fortfarande barn i tankarna på vissa plan), men när jag skaffade min hund så mognade jag otroligt mycket på många punkter, speciellt att jag måste ta ansvar och bry mig om folk runt omkring mig.

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem

För mig började det när ja gick i 6:an och min mor blev utbränd och far jobbade utomlands 3 av 4 veckor varje månad. Då fick jag och min storebror ta hand om vår lillebror väldigt mycket och laga mat etc. Sen flyttade jag hemifrån när jag var 15 för att börja på ett idrottsgymnasium. Det var väl då jag kände mig vuxen för första gången egentligen. Eget hushåll och se till att man sov och skötte träningar och skola.
Även om jag har en väldigt barnslig sida så är jag mogen nog att skilja rätt från fel och det tycker jag är en stor del av att vara vuxen

Permalänk
Medlem

Finns många milstolpar..och varje får en känna en lite äldre... Dock så kan ingen ta bort barnet i mig!

Men första man trodde man var vuxen var kanske när jag gick ut gymnasiet, tätt där efter fullgjord militärtjänst..
Finkan gjorde att man växte upp ordentligt.
Sen utbilda sig och examen, stabilt förhållande, giftemål, barn! hus..bilar..

Listan går göras lång, går inte sätta ålder på det!

Visa signatur

Chassi Obsidian 800D Aggregat Corsair TX V2 850W Processorer Intel® Core i7-2600K Moderkort MSI Z68A-GD65 (Gen3) Minne Kingston DDR3 4X4GBGrafikkort ZOTAC GeForce GTX 590 3072MB Hårddisk SSD Corsair 120GB Hårddisk,Seagate Barracuda® XT 2TB Tillbehör Razer BlackWidow, Mus Logitech G400 Bildskärm Samsung 23" 120hz

Permalänk
Medlem

Är snart 25 och är och känner mig inte äldre än runt 15 år. Säger både vänner och familj samt sambo. Visst tar jag ansvar men mitt beteende kommer aldrig åldras

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Entusiast

Flyttade hemifrån för en månad sedan. Är nu inneboende hos en kompis och är fortfarande inte vuxen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

För 17 år sedan när min dotter föddes

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro