Permalänk
Medlem

Nu kan jag inte säga att jag är Vuxen, det tycker jag inte att jag är själv. Ska jag vara helt ärlig så vet jag inte om jag "vill" vara helt vuxen. Självklart vill jag växa upp skaffa familj med barn och kunna försörja dem på ett riktigt bra sätt. Som TS skrev tidigare, vad är det egentligen att vara vuxen?

Citerar honom

"Som jag ser det är det ganska synonymt med att vara mogen. Och med mogen menar jag att ta mogna och genomtänkta beslut. Att tänka efter före, helt enkelt.
Som jag ser det är det huvudsakligen det som förändras när man går från tonåren upp i en vuxnare ålder. Man lär sig att se konsekvenserna av sitt handlande, man förstår att man måste hantera och kunna motivera sina val. Och att det är en egna ansvar att se till att ens liv blir som man tänkt."

Det här med att se konsekvenserna av sitt handlande, det är något som jag kanske aldrig riktigt har vart något bra på överhuvudtaget. Kanske inte när det kommer till att jag springer omkring och bråkar, men jag gör saker som någon som hade tänkt efter innan kanske inte hade gjort?

Jag klarade skolan utan problem, jag gjorde kanske inte alltid läxorna och var inte duktigaste eleven men jag tog mig in på det gymnasium jag ville. Jag tuffar på fint här med ganska okej betyg. Jag har gått omkring och tänkt på detta ganska länge nu, jag "vill" inte riktigt växa upp.

Jag och mina polare gör riktigt konstiga saker ibland, Åker snowracer bakom båt, Hoppar av båtar i hög fart, jag cyklar (downhill) det är väll inte oansvarigt men ändå konstig sport. Samtidigt som man gör detta kan jag komma hem och sätta mig och koda CSS och göra sidor till personer och hjälpa grannar med datorer och elektronik på min fritid. Jag har gjort ett eget litet "företag".

Jag vet inte, svårt att beskriva hur jag känner mig egentligen, men det jag vill är att jag ska kunna "leva som en ung person men bete mig som en vuxen" kanske om ni förstår vad jag menar. Släppa lös lite ibland men fortfarande kunna vara en riktigt seriös person. Jag vet faktiskt inte , sjukt svår fråga

Edit: Kanske förstår vad jag själv vill när jag "växer upp"

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Vuxen blir man väl i olika steg känns det som...
Man klarar av att vara själv, utan hjälp, t.ex. om förädrar åker bort och man fixar mat själv och har koll på situationen utan att få panik.
Man börjar inse att saker inte är gratis, man måste göra något för att få något. (jobba, städa hemma osv)
Flytta hemifrån och klara sig själv, betala räkningar, tvätta, diska, handla mat osv.

Fixa brud, fixa sommarställe, fixa båt, fixa barn osv...olika steg som bygger på "vuxenheten"

För min del kände jag mig mest vuxen när jag fick eget boende.

Det som åldras hos mig är kroppen. Barnasinnet försvinner aldrig, inte för mig iaf.

Edit: Glömde min ålder som är 37.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem

Jag känner mig fortfarande inte vuxen trots att jag snart är trettio år. Om någon vecka får jag och min fru barn, kanske känner man sig mer vuxen när man har ett annat liv på sitt ansvar på riktigt..

Annars har jag tagit de flesta stegen på vuxenvägen, skaffat bil, skaffat båt, skaffat utbildning, skaffat tjej, gift mig, skaffat radhus och snart skaffat jobb och snart barn... man blir inte vuxnare än man gör sig

Kanske har det med mitt utseende att göra, har man aldrig rökt, alltid motionerat (men samtidigt suttit mycket vid datorn) men aldrig tränat = smal som en sticka så frågar dörrknackare fortfarande om jag har föräldrarna hemma. Den dag jag får schleden hy, långt skägg, vikar eller grått hår kommer jag nog att känna mig mer vuxen. Men ännu hälsar 18 åringen en i spegeln varje morgon, den stora skillnaden är kanske främst att man äntligen ser ut som de häftiga "16 åringarna" i "The fast and the furius 3 (Tokyo Drift)"

Hade man inte varit en sån toffel hade man kunnat få ligga varje kväll nuförtiden ;).. nu blir det mer sällan...

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

När man var liten ville man bli typ astronaut när man blev stor. Fast egentligen ville man nog ha ett bra jobb, ett trevligt hem och en underbar tjej. Detta har jag sedan 2 år. Då måste jag alltså vara stor nu. Är 29.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

När man var liten ville man bli typ astronaut när man blev stor. Fast egentligen ville man nog ha ett bra jobb, ett trevligt hem och en underbar tjej. Detta har jag sedan 2 år. Då måste jag alltså vara stor nu. Är 29.

Fast det där låter mer om att ha ett bra och lyckligt liv, än om att vara vuxen. För även en olycklig person det går sämre för kan vara vuxen i sitt beteende.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Skrivet av valiant:

Ett motto som alltför många lever efter idag är tyvärr:

Vi köper prylar vi inte behöver, med pengar vi inte har, för att imponera på folk vi egentligen inte gillar.

Lever man på det sättet, är man i mitt tycke inte vuxen.
Att bli vuxen/mogen är när man kommer till insikten att våga vara sig själv och bry sig mindre om vad andra ska tycka. Att sluta anpassa sig till förutfattade mallar om hur andra tycker man bör vara, hur man ska vara klädd, vilka prylar man måste ha etc och istället göra saker för sin egen trevnads skull.

Så bra motto. Skrattade och tänkte på lite folk omkring mig. Håller med om insikten och att ju äldre du blir desto större blir insikten. Man är inte samma person man var för 5 år sen, man är lite annorlunda och har vuxit lite. Dock måste man kunna vara barnslig ibland och inte glömma de roliga sakerna i livet. Är själv 28 och kommer alltid ha ett barn inom mig, livet blir roligare då.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem

Aldrig, vuxen är överskattat.

Permalänk
Medlem

Impulsköpte en RC-helikopter igår och kände mig som 10år igen när jag försökte lära mig (överaskande svårt faktiskt).
Så... Sen någongång?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.