Permalänk
Medlem

När blev du vuxen?

Jag kom bara att tänka på det här av någon anledning.
Enligt lagen är man väl vuxen när man fyller 18, eller är det 20?

Det är ju dock en väldigt individuell fråga, när man faktiskt känner sig vuxen. Vissa kanske skulle hävda att det är när man flyttar hemifrån och håller i sitt egna hushåll. Andra kanske menar att det är när man står på sina egna ben ekonomiskt.

Men för en del kan det säkert finnas precisa tidpunkter, en speciell händelse, som kastade en ut i vuxenlivet.

Själv är jag idag 25 år, och anser mig vara en vuxen människa. Jag kan nog inte pinpointa exakt när det hände. Men jag minns ju hur det var att ta studenten, och det kändes ju då onekligen som ett kliv in i vuxenlivet. Men det var nog inte helt sant.

Jag har inte tänkt igenom detta innan jag började skriva det här inlägget, så jag rockar i realtid här.
Men, för ungefär tre år sedan bestämde jag mig för att aldrig mer låna/få pengar av mina föräldrar. Jag hade just startat mitt egna företag och skulle börja leva på vad jag då, och än idag, tror är den bransch jag vill jobba med resten av livet. Dock har jag nu senaste månaderna måstat svälja min stolthet och återigen låna pengar, vilket känns väldigt tråkigt. Men trots det kan det ändå vara en sådan punkt.

Hur var det för dig?
Jag vet att många här inte är myndiga än, men man kan känna sig vuxen ändå, och man kan framför allt ha föreställningar om hur man tänker sig att det ska gå till.
Skriv gärna hur gamla ni är idag också.

Permalänk
Medlem

Där har väl varit små tillfällen där jag ville flytta hemifrån och börja på praktik/jobb, men ändå så "rullas" jag tillbaka mentalt till den period som jag uppskattade som mest. Jag bor ännu hemma för jag hade inte hittat någon vettig vidareutbildning som har passat mig, tills förra året och just nu så planerar jag långsamt men säkert att börja där med att få specifika ämnen upplästa först.

Jag älskar spel, det är min passion och vill aldrig växa ifrån det. Jag har tanke tillsammans med ett par andra på att starta eget och bygga på våra egna spelidéer - men just nu så får tiden avgöra.

Edit:

26 btw.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag faktiskt inte känner mig sådär överdrivet vuxen fast jag är 36 år, iallafall om man med vuxen menar tråkig, allvarlig och inte ägnar sig åt några barnsligheter.

När jag tog min doktorsexamen och då på något sätt fick ett kvitto på att jag verkligen hade en gedigen utbildning så kände mig mer som en auktoritet på mitt område och det gav en viss vuxenkänsla.
Även när jag fick fast anställning på mitt nuvarande jobb så kände jag mig vuxen.

Annars strävar jag inte direkt efter att vara så vuxen som möjligt. Gillar att spela datorspel, kolla på filmer om superhjältar och larva mig lite och så

Edit : Apropå det ser jag att jag borde uppdatera min ålder i profilen. Men jag låtsas hellre att jag är 35 lite till

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Måste säga att jag faktiskt inte känner mig sådär överdrivet vuxen fast jag är 36 år, iallafall om man med vuxen menar tråkig, allvarlig och inte ägnar sig åt några barnsligheter.

Det här är en väldigt intressant följdfråga. Vad innebär det att vara vuxen?
Som jag ser det är det ganska synonymt med att vara mogen. Och med mogen menar jag att ta mogna och genomtänkta beslut. Att tänka efter före, helt enkelt.
Som jag ser det är det huvudsakligen det som förändras när man går från tonåren upp i en vuxnare ålder. Man lär sig att se konsekvenserna av sitt handlande, man förstår att man måste hantera och kunna motivera sina val. Och att det är en egna ansvar att se till att ens liv blir som man tänkt.

En människa som inte kan stå för sina val och inte ta konsekvenserna av sitt handlande är i mina ögon inte vuxen.

I mina ögon har det inget att göra med att vara barnslig. Nu spelar jag iofs inte spel speciellt ofta, men det har jag aldrig gjort. Men jag tycker fortfarande det är kul att bygga lego.

Permalänk

åldern är bara en siffra.
vuxen bli man när man blir det mentalt, inte när man har fyllt ett visst nummer.
i vissa tragiska fall så finns det tom människor som är uppåt 50 år som ej har blivit vuxna mentalt.

en vuxen människa enligt mig är en sådan som kan ta ansvar, stå sina kast här i livet, allmänbildad, världsvan, med mera.

att vara barnslig fast man är mental vuxen är inge problem, att vara vuxen/mogen och kunna slå på sina barnsliga sidor är helt ok i mitt tycke, men att VARA barnslig/omogen och låtsas vara vuxen, det är aldrig ok, det är detta man ser hos dessa unga flickor som gärna vill se sig som mogna/vuxna och försöker med kommentarer som "jag är är mogen för min ålder" vilket de flesta som har nått att tänka med vet är ren bull shit.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

När blir jag vuxen?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Enligt lagen är man väl vuxen när man har fyllt 25 eller? Annars så är d blir myndig då du fyller18 år men dina föräldrar har väl fortfarande ansvar för dig tills du är klar med gymnasie eller har fyllt 21 år.
Själv blev jag inte vuxen en, känner mig fortfarande som en 15 åring ibland....

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Enligt lagen är man väl vuxen när man har fyllt 25 eller? Annars så är d blir myndig då du fyller18 år men dina föräldrar har väl fortfarande ansvar för dig tills du är klar med gymnasie eller har fyllt 21 år.
Själv blev jag inte vuxen en, känner mig fortfarande som en 15 åring ibland....

Jag ser då myndig och vuxen som samma sak. Men om du tänker på när man inte får ungdomsrabatter längre är det när man fyllt 26 på det flesta ställen.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Ja, att vara vuxen är onekligen en definitionsfråga. Jag började väl känna mig vuxen när jag flyttade hemifrån, men samtidigt känner jag mig inte särskilt vuxen idag, åtskilliga år senare. Men som sagt, ibland känner man sig fruktansvärt vuxen, ibland känner man att man inte är vuxen för två ören. Men visst, att inse att man inte kan komma undan med ungdomsrabatter etc. såhär när man passerat 30 ger ju onekligen en påtvingad känsla av vuxenlivet.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Jag fyller 21 och jag känner att jag har långt kvar tills jag blir vuxen. Jag har på grund av personliga omständigheter varit lite halvvuxen sedan yngre tonåren, vara äldsta brorsan och ha frånvarande föräldrar osv. Men det skulle jag snarare säga innebär en tidig mognad och att snabbt behöva lära sig ta ansvar snarare än att "bli vuxen". Jag har 2 jobb och eget boende, det kan ju anses vara vuxet. Däremot kommer jag ibland bakis till jobbet för att jag har varit ute med polarna på en vardag och det är riktigt oansvarigt och barnsligt. Jag har sökt en vidareutbildning inom mitt fält och det är ju ganska vuxet, men ibland missar jag middag för att jag är så inne i spelandet så jag glömmer, och det är ju inte så vuxet.

Tror allt handlar om perspektiv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag har nog haft ett flertal tillfällen i mitt liv då jag känt mig "vuxen" men var nog senaste veckans händelser som liksom satte standarden.

Är 26 nu och har en son som precis fyllt 5 och typ både vid studenten, flyttade hemifrån , när man blev 20, när man blev förälder, fick sitt första fasta jobb och alla dessa händelser har gjort att man känt sig mer vuxen än vanligt men förra veckan så blev det klart att jag och min sambo skall ta över mina föräldrars hus en "stor" villa med stor egen trädgård med riktigt underbart läge. Så just nu känner jag mig vuxen på ett sätt kan man väl säga.

Dock har jag en grej kvar att ordna verkar det som innan samhället ser mig som en vuxen och det är väl körkort, roligt att det ger sådana reaktioner när man säger att man är 26 och inte har körkort. Liksom vad skall jag ha haft det till? Bott mitt i stan, nedre plan i huset vi bodde låg affären, haft 15 minuter promenad till jobbet (5 min på cykel) och dagis till pojken har legat typ 500m från vår lägenhet. Men aja nu när man skall flytta ut på landet med 2 mil till jobbet, 5km till dagis/skola och affären så är det väl dags att åtminstone ha ett körkort, och sen kommer jag nog vara helt vuxen. Eller behöver man flyglicens också tro?

Dock tas väl vuxenpoängen bort av nördningen framför datorn speciellt nu med D3!

Mvh,
Viper@God

Permalänk
Medlem

Aldrig.

"You're young only once, but you can be immature forever."

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Hedersmedlem

Ok, för mig ser det ut såhär: jag är 28 år i augusti, sambo med min flickvän och fast anställning sedan fyra år tillbaks. Känner mig nog rätt vuxen ändå och har hunnit med en hel del i mitt liv. Milstolpen sattes nog för mig när jag muckade från lumpen, självklart var jag inte vuxen direkt efter muck, men mina personliga gränser sattes på prov. Växte som person en hel del.

Men när jag kände mig som mest vuxen för första gången i mitt liv var nog för tre år sedan då jag och min förra flickvän köpte en bostadsrätt tillsammans. Det kändes väldigt stort. Ett år senare tog det slut och lägenheten såldes. Det är en livserfarenhet i sig.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

För ett år sedan köpte jag min första lägenhet, tog mitt första lån, flyttade till ny stad och påbörjade ny utbildning. Det var väl mitt stora kliv i vuxenvärlden, även om jag ansett mig själv vuxen sedan jag var 17.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

I vissa avseenden var jag säkert (för) vuxen redan vid 16. I andra avseenden är jag inte vuxen än. En milstolpe var väl dock när jag flyttade hemifrån vid 19 års ålder. Sedan dess har jag utan problem stått på egna ben.

Permalänk
Hedersmedlem

Det beror på hur man ser det. Inom vissa områden så har jag varit vuxen i säkert 10 år och inom en del andra så lär jag ha barnasinnet kvar tills jag blir 90+.

Men steget med riktigt jobb, eget boende och att kunna bestämma över sitt eget liv får anses vara punkter som gjorde att jag tog ett par kliv uppåt på vuxenskalan. Nånstans mellan 23 och 25 hände det mesta av detta för min del, är 29 nu.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag kände mig vuxen när jag bodde själv, cykla till jobbet tidigt varje morgon, gick på gym sent på kvällen, hittade på egna nyttiga vegetariska maträtter samt köpte fönsterväxter och symaskinolja för egna pengar.

Idag sitter jag utan jobb och försöker förgäves plugga, kollar på barnprogram och äter mackor med ost och chocklad.

Livet är som en box chocklad, på mitt skrivbord.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Entusiast

Våga vägra bli vuxen!
Kommer definitivt inte bli vuxen så länge jag pluggar på Chalmers tekniska lekskola.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Kommer troligtvis aldrig att bli vuxen. Jag är ett för stort svin för epitetet. Men, jag har alltid och kommer alltid vara mer mogen än de flesta.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk

Ordet vuxen kan ha många betydelser. Den jag tänker på för min egen del är den dagen då jag slipper tänka på mina föräldrar utan kan göra precis vad jag vill och när jag vill, den enda personen som behöver stå för konsekvenserna är jag själv.

Som det är idag styrs mitt liv till stor del av mina föräldrar, dels att jag måste arbeta hemma, men dels att jag får ärva hedersrelaterade konflikter. Och att jag måste hela tiden tänka att jag inte alltid får behandla folk som de behandlar mig själv, för detta kan resultera i katastrofala följer för mina föräldrar, då de är så beroende av andra i och med deras arbete.

Nå att jag fast arbete plus barn ser jag inte per definition som något sätt vara vuxen, speciellt inte när många av dessa knappast beter sig på ett ansvarsfullt sätt.. Men visst ett "riktigt arbete" (drägligt) är ett bra bit på spåret. Att skaffa barn på ett ansvarsfullt sätt och behandla dem därefter är också självklart ett vuxenhetstecken...

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är 22 år nu, bor i en egen lägenhet och läser vid universitet men jag känner mig inte speciellt vuxen fastän jag klarar mig själv. Visserligen tar jag CSN just nu så det kanske känns mer när man drar in pengar från ett jobb

Permalänk
Medlem

So here i am, growing older all the time, looking older all the time, feeling younger in my mind!
det är vad jag lever efter, jag är nu iofs inte så gammal 23 år, men jag vet när jag skall vara seriös och allvarlig, jag vet hur jag ska ta hand om mig ekonomiskt, fysiskt, psykiskt och alla andra sätt... Men tro fan att jag har roligt och kan stojja med min familj/släkt och vänner.

Usch för att bli en stackars bitter person som inte kan ha roligt bara för att man han ett "liv"

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem

Vad exakt är fördelarna med att "bli vuxen"?

Jag har kiss- och bajshumor, älskar datorspel, älskar att störa folk med min gitarr, supa mig redlös med kompisar etc
Har fast jobb och snart eget boende, god ekonomi och de flesta prylar jag vill ha.
De flesta av mina kunder har stela kundrelationer med sina kunder / leverantörer, jag får ofta komplimanger att jag är trevlig att arbeta med då jag har en avslappnad stil och trevlig annorlunda humor.

Jag ser helt enkelt inte fördelen med att klassas som vuxen. Sätt ribban lågt, så gör du ingen besviken!

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av frillan125:

Vad exakt är fördelarna med att "bli vuxen"?

Jag har kiss- och bajshumor, älskar datorspel, älskar att störa folk med min gitarr, supa mig redlös med kompisar etc
Har fast jobb och snart eget boende, god ekonomi och de flesta prylar jag vill ha.
De flesta av mina kunder har stela kundrelationer med sina kunder / leverantörer, jag får ofta komplimanger att jag är trevlig att arbeta med då jag har en avslappnad stil och trevlig annorlunda humor.

Jag ser helt enkelt inte fördelen med att klassas som vuxen. Sätt ribban lågt, så gör du ingen besviken!

Att vara vuxen innebär inte per automatik att man skall vara torr och tråkig.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Är fortfarande låååångt ifrån vuxen, och det kommer jag nog vara i många år till.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem

Jag är 30 år och känner mig inte överdrivet vuxen, känner mig mer som en mogen ungdom
Om några månader föds dock mitt första barn, och det är ju en hel skottkärra med vuxenpoäng, så får väl kalla mig vuxen efter det

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rich:

Att vara vuxen innebär inte per automatik att man skall vara torr och tråkig.

Utveckla gärna, din one-liner är inte övertygande för min del

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem

Jag började känna mig vuxen när jag hade första jobbet och betalade mina egna räkningar. Men det var 10 år sedan nu och jag känner mig väl fortfarande "nästan vuxen".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av frillan125:

Utveckla gärna, din one-liner är inte övertygande för min del

Tycker att min "one-liner" beskriver precis tillräckligt.

När jag läser ditt inlägg känns det som att du tror eller tycker att man inte kan på något sätt vara avslappnad, barnslig etc bara för att man är "vuxen". Att vara "vuxen" är ju en definitionsfråga. Jag anser mig själv vara vuxen pga min livssituation, inte pga mitt beteende. Jag är väl den mest spralliga och kanske mest barnsliga i min umgängeskrets, ändå anser jag mig själv vara vuxen.

Så som sagt, att mogna, växa upp och vara vuxen innebär inte att man går och bli en torrboll.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Inaktiv

Jag har alltid fått höra att jag är en ung man i en gammal mans kropp då jag aldrig riktigt har släppt loss som andra ungdomar gjort.
Med kostym och Gubb bil har jag känt mig som en äldre herre sedan övre tonåren.
Istället för att festa, gå ut med kompisar har jag tagit livet på fullaste allvar och utbildat mig och jobbat hårt.
Gifte mig ung också på min 22 års dag men är skild nu vilket också känns gammalt.

Är 26 idag och ska fylla 27 snart, har väl varit "vuxen" sedan 18 typ när man hade körkort och kunde köra sin Gubb bil.

Det enda som fått mig att känna mig som en youngster är väl TV-Spelen och det sporadiska användandet av sneakers och jeans.