En ny laptop, för att spela och använda i skolan.

Permalänk
Medlem

En ny laptop, för att spela och använda i skolan.

Tja!

Jag har bestämt mig för att köpa en ny laptop då den jag har nu är riktig skit(en HP Pavilion, 3år gammal och ligger på cirka 85-90 grader konstant).
Jag har råd att lägga ca: 7000kr, plus minus 500kr är ok. Har kollat runt lite och hittat tre datorer som är lite intressanta, dock är jag ingen höjdare inom datorer så jag vänder mig till er för hjälp. Jag vill kunna spela Diablo 3 på high utan problem, är detta möjligt på laptops?

De tre alternativen jag hittat, skiljer ca. 1000kr i pris, vilken är bäst? Varför? Är det stor skillnad på dem?

http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=744870#extra

och

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746368#extra

Hittade precis ett alternativ till, den kostar ca 10000kr, men med mecenat studentrabatt får jag den för ca 7500kr.:
http://www8.hp.com/se/sv/products/laptops/product-detail.html...

Den 2a ligger lite över min budget men om den är "MYCKET BÄTTRE" än den första är det möjligt att jag kan klämma ut en tusen lapp till.

Med vilken kan jag spela Diablo 3 på högst grafik och bäst känsla?

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

HP-datorn har mycket bättre grafik och upplösning, men det är en 3,4 kg tung 17 tums släpbar dator. Så frågan är hur ofta du behöver bära omkring på den. Å andra sidan lär du inte behöva en stationär när du har en sådan.

Mellan ASUS och Acer... Acer datorn har en bra mycket bättre webkamera om det är viktigt för dig? Har lite men inte mycket bättre grafikkort, mer ram - även om det är sällan man behöver mer än 4 Gb.

Personligen gillar jag ASUS kvalitet så pass mycket att jag skulle välja den för den skälet. Jag gillar HP:s tangentbord - väldigt bra skrivkänsla. Acer är något av en medelsvensson - man blir sällan besviken på dem och de är prisvärda, men de brukar inte utmärka sig.

Men eftersom Diablo 3 är viktigt för dig så är skärmen A och O för dig, hur hanterar den mörka scener? Det finns tyvärr inga uppgifter på ljusstyrka och kontrast så du får leta efter tester och/eller allra helst kolla upp datorerna i verkligheten. Jag hade en monitor en gång som hanterade mörka scener dåligt - och det gjorde Eve online helt ospelbart. Rymden blev lite väl mörk.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Ojoj, massor med bra saker Tack för svaret först och främst!

Webbkameran spelar absolut ingen roll för mig, camar aldrig. Men jag kollade lite på http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GT-630M.63761.0.h... och jämförade 640M och 630M där jag såg att 640M hade lite bättre FPS, jag vet dock inte hur mycket detta kommer kännas i spelet, ca 15FPS skillnad.

De flesta jag talat med säger att ASUS är mycket skönare spel dator och bättre kvalité därför är jag just nu mest sugen på att köpa just ASUSen, men jag vill inte bli besviken sen om grafiken suger och det blir ospelbart.

Jag har ingen som helst aning hur de respektive skärmarna fungerar, och hur de hanterar mörka scener om jag ska vara ärlig >.<

Tack igen för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurriish:

Ojoj, massor med bra saker Tack för svaret först och främst!

Webbkameran spelar absolut ingen roll för mig, camar aldrig. Men jag kollade lite på http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GT-630M.63761.0.h... och jämförade 640M och 630M där jag såg att 640M hade lite bättre FPS, jag vet dock inte hur mycket detta kommer kännas i spelet, ca 15FPS skillnad.

De flesta jag talat med säger att ASUS är mycket skönare spel dator och bättre kvalité därför är jag just nu mest sugen på att köpa just ASUSen, men jag vill inte bli besviken sen om grafiken suger och det blir ospelbart.

Jag har ingen som helst aning hur de respektive skärmarna fungerar, och hur de hanterar mörka scener om jag ska vara ärlig >.<

Tack igen för hjälpen

Du kommer garanterat att kunna köra D3 med 630m men med betydligt mycket lägre inställningar. Skillnaden i fps är ganska stor. D3 är spelbart med 630m med medium settings men med 640m så kan du nästan maxa inställningarna. (enligt deras tester)

Permalänk
Medlem

Vad du än gör köp inte Acern!
Acer har fruktansvärt dålig kvalitet, säkert många som har haft sina många år utan problem och grattis till er.
Men det är vida känt att hållbarheten är under all kritik.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fek09:

Du kommer garanterat att kunna köra D3 med 630m men med betydligt mycket lägre inställningar. Skillnaden i fps är ganska stor. D3 är spelbart med 630m med medium settings men med 640m så kan du nästan maxa inställningarna. (enligt deras tester)

Okej tack Antar att medium grafik ändå är helt okej, jag är inte världens grafik nörd och vill inte spela allt på MAX men vill inte heller att det ska se förjävligt ut när man spelar. Så antar att ASUS är den mest prisvärda i detta fall.