Köpa SSD eller inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mokifly:

Till TS skulle jag vilja tona ner förväntningarna lite, jag själv hade skyhöga förväntningar efter alla kommentarer i detta forum. Kan absolut inte påstå att det är någon "WOW"-upplevelse. Visst går det någon sekund snabbare att starta windows och program, sen om du tycker det är värt pengarna kan bara du svara på.

Spelar du inte eller inte gör något som inte direkt kräver något av disken så lär du bli besviken ja. Men för dom som spelar så laddas allt så mycket fortare, eller för dom som gör annat som tar fördel av en SSD.

Kan också instämma med andra talare att SSD är den bästa uppgraderingen jag någonsin gjort på en dator, klår vilken annan uppgradering som helst.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Jag tycker då det är värt iaf. Jag sitter på 60gb och det räcker. Jag kör windows + bf3 på den, och har ännu plats för lite till. Jag märker främst skildnaden i uppstart, nedstängning, och i allmänhet i hela windows, och din webbläsare. BF3 är det också skönt i då det inte tar 30min att ladda.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av mannen99:

Håller med till fullo! Ska man skaffa en så satsa på en som visat sig vara stabil! ( Lätt att googla på disken.. ) Precis som det togs upp i en fredagspanel för längesen så vem märker skillnad på 350 vs 450 MB/s när man sitter där o väntar på att ett spel ska laddas? Jag lovar, ingen.

Absolut.

Men ibland låter det som att intel skulle vara enda alternativet.
De hade 8mb buggen med total dataförlust. De nya intel sandforce skulle jag också vara lite lugn med att köpa på stört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

De hade 8mb buggen med total dataförlust

Som nästan ingen drabbades av. Till skillnad från Sandforce som blåskärmat till höger och vänster hela tiden.

Skrivet av Boss302:

De nya intel sandforce skulle jag också vara lite lugn med att köpa på stört.

De har ju testat 10000 ggr mer än vad OCZ eller Corsair (eller ADATA) gör innan de släpper en disk... Ingen har lyckats blåskärma med en Intel 520 ännu.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Som nästan ingen drabbades av. Till skillnad från Sandforce som blåskärmat till höger och vänster hela tiden.

Vet att få blev drabbade, men det visar att det inte är omöjligt att intel har buggar i deras firmwares.
Varför inte t.ex crucial m4 istället? (5000h buggen gjorde ju ingen skada alls)

Citat:

De har ju testat 10000 ggr mer än vad OCZ eller Corsair (eller ADATA) gör innan de släpper en disk... Ingen har lyckats blåskärma med en Intel 520 ännu.

Jag skrev att jag skulle.
Pga sandforce.

Tycker intel är helt ok, men höjjer dem inte till skyarna.
Finns många bra & stabila ssd som inte står intel på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Vet att få blev drabbade, men det visar att det inte är omöjligt att intel har buggar i deras firmwares.
Varför inte t.ex crucial m4 istället? (5000h buggen gjorde ju ingen skada alls)

Det är inte omöjligt med buggar men de är ändå mycket mer stabila och testade än andra tillverkares. Hos andra tillverkare drabbades man bara genom att installera SSDn och spela lite.

Intel fixade problemet med en uppdatering, SandForce släppte flertalet firmware-versioner som alla skulle fixa blåskärmarna men som ändå inte gjorde det. Fortfarande finns det system som blåskärmar med nyaste SandForce-firmwaren men inte med en Intel 520.

Skrivet av Boss302:

Varför inte t.ex crucial m4 istället? (5000h buggen gjorde ju ingen skada alls)

Den är väl OK, men det finns ingen större anledning att köpa den längre. Sen är det intressant att Intel 510 har samma kontroller men den har inte drabbats av samma bugg eftersom Intel testat bättre.

För samma pris ger t.ex. Samsung 830 både bättre prestanda och antagligen bättre stabilitet.

Skrivet av Boss302:

Tycker intel är helt ok, men höjjer dem inte till skyarna.
Finns många bra & stabila ssd som inte står intel på.

Många andra modeller "fungerar hjälpligt med nyaste firmware" är det du menar...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Lätt värt det!
La totalt 1400kr för min raid-0 konfig och jag kan säga att allt går otroligt snabbt!

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk
Medlem

När jag byggde min nya dator satte jag in en 60Gb SSD endast för windows. Jag ångrar inte en sekund för det som jag irriterat mig på alltid, nämligen att datorn tar en evighet att starta upp, har i princip upphört att existera. Jag skiter i 10 sek extra uppstartstid i MW3, men att windows ska ta flera minuter på sig att starta retar mig till vansinne. Nu känner man inte att man drar sig för att stänga av datorn och lämnar den på hela dagarna. Bara detta gör väl att jag snart har sparat in disken på elräkningen

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det är inte omöjligt med buggar men de är ändå mycket mer stabila och testade än andra tillverkares. Hos andra tillverkare drabbades man bara genom att installera SSDn och spela lite.

Intel fixade problemet med en uppdatering, SandForce släppte flertalet firmware-versioner som alla skulle fixa blåskärmarna men som ändå inte gjorde det. Fortfarande finns det system som blåskärmar med nyaste SandForce-firmwaren men inte med en Intel 520.

Den är väl OK, men det finns ingen större anledning att köpa den längre. Sen är det intressant att Intel 510 har samma kontroller men den har inte drabbats av samma bugg eftersom Intel testat bättre.

För samma pris ger t.ex. Samsung 830 både bättre prestanda och antagligen bättre stabilitet.

Många andra modeller "fungerar hjälpligt med nyaste firmware" är det du menar...

Sandforce enheter har jag inte rekommenderat någon.
Samsung, crucial m.m fungerar lika hjälpligt som intels.

Jag vet att 510 & m4 har samma styrkrets. Pga det finner jag ingen anledning att betala mer för att få intels logga på plåtlådan. Crucials 5000h bugg var nog den lindrigaste jag sett då man inte förlorade någon data, utan bara uppdatera firmware o körde vidare. Denna bugg drabbade nog inte fler än 8mb buggen.Eftersom.crucial hade en firmware ute långt innan majoriteten var i närheten av 5000h drifttid.

Jag säger inte att det är något fel på intels, bara att det finns fler alternativ.

Märker att du verkar ha en extra plats i hjärtat för intel, o diskussionen verkar mest gå i cirklar o inte leda någon vart. Vi har alla olika åsikter & jag har delat med mig av min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Jag vet att 510 & m4 har samma styrkrets. Pga det finner jag ingen anledning att betala mer för att få intels logga på plåtlådan. Crucials 5000h bugg var nog den lindrigaste jag sett då man inte förlorade någon data, utan bara uppdatera firmware o körde vidare. Denna bugg drabbade nog inte fler än 8mb buggen.Eftersom.crucial hade en firmware ute långt innan majoriteten var i närheten av 5000h drifttid.

Skillnaden mellan 510 och m4 är att den första fungerat utmärkt sedan den monterats i en dator och man startat, men den senare är en tidsinställd bomb som slutar fungera efter 5000 timmar.

Vanliga användare sitter inte och kollar efter ny firmware på sina diskar hela tiden, de vill att datorn ska fungera utan en massa fippel. Självklart drabbar 5000-timmars-buggen ALLA användare som inte uppgraderat firmware medan vanliga användare som inte uppgraderat sina 320 oftast inte kommer drabbas någonsin.

Alla är inte datornördar som sitter och uppgraderar firmwares på helgerna. SSDn kan sitta i en viktig server, i en dator du installerat åt någon släkting som inte heller är datornörd, den kanske sitter i ett inbyggt system som sitter i en båt på havet osv.

Skrivet av Boss302:

Märker att du verkar ha en extra plats i hjärtat för intel, o diskussionen verkar mest gå i cirklar o inte leda någon vart. Vi har alla olika åsikter & jag har delat med mig av min.

Jag har en extra plats i hjärnan för Intel, har blivit drabbad av många andra strulande SSDer från andra tillverkare.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Köpte en Samsung 830 256Gb

Köpte en Samsung 830 256Gb på cdon.com för 2224:- inkl. frakt med swecrabatt för 3 dar sen..
Här är en Review som jag gjort på den!

Värt att ta en titt!

http://www.youtube.com/watch?v=xpLnXZ69kVM&list=UU0LLHAd35R5i...

Permalänk
Medlem
Skrivet av trevb:

Jag har varit nära på att slå till på en SSD flera gånger när det har varit erbjudande mm. Men det har inte blivit av för att jag inte kan bestämma mig om det verkligen är värt det.
Nu har jag aldrig testat någon innan så jag vet inte hur mycket snabbare det blir mot en vanlig 7200rpm mekanisk disk som jag använder nu. Men jag antar att jag kommer märka ganska stor skillnad.
Problemet är bara att "nedgradera" sig till 80-120GB känns ganska tråkigt, det blir som att gå tillbaka till 2002 när jag hade en 80GB HDD där man hela tiden fick ta bort något för att få plats med nytt.
Och lägga ut flera tusen på en 200GB+ SSD är något jag inte vill göra.

Hur stort problem är detta för er som har SSD? Borde jag köpa en eller inte? Tack.

Jag körde vanligen med en 100Gb partition åt Windows+program så det var inte något problem att gå över till en 120Gb SSD.
Från början använde jag den faktiskt bara till spel och tunga program. Till windows märkte jag ingen jätteskillnad men det kanske märks mer om du migrerar en gammal installation med mycket startaktiviteter.

SSD är värt det.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExtremPixel:

Köpte en Samsung 830 256Gb på cdon.com för 2224:- inkl. frakt med swecrabatt för 3 dar sen..
Här är en Review som jag gjort på den!

Värt att ta en titt!

http://www.youtube.com/watch?v=xpLnXZ69kVM&list=UU0LLHAd35R5i...

Val av musik: -1 sol av 5 möjliga.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozoom:

Lätt värt det!
La totalt 1400kr för min raid-0 konfig och jag kan säga att allt går otroligt snabbt!

Lite nyfiken bara, varför köra Raid-0 på SSD?

De har ju redan multipla läs/skrivenheter i en enda SSD, så det borde inte ge någon märkbar uppsnabbning i accesstid, utan enbart i max överföringshastighet, vilket inte utnyttjas särskilt ofta, samtididgt som man får den vanliga nackdelen med raid-0 att om olyckan är framme på en enhet så pajar hela raiden. (även om SSDs är rätt stabila).

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Tjena. Har haft svårt att bestämma mig, men impulsköpte nyss en Intel 520 240GB för ca 2200kr på CDON.
Var det ett bra köp tycker ni?
Märkte dock efteråt att det var "OEM"-versionen. På Inet kommer OEM inte med några tillbehör, men det verkar som att man får med adapter mm här. Hur kommer det sig?

http://cdon.se/hemelektronik/intel_520_series_240gb_ssd_r%3a5...

Edit: Har nog glömt att säga att mitt moderkort bara har Sata 3,0Gbit/s, men det kanske inte blir någon jätteskillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trevb:

Tjena. Har haft svårt att bestämma mig, men impulsköpte nyss en Intel 520 240GB för ca 2200kr på CDON.
Var det ett bra köp tycker ni?
Märkte dock efteråt att det var "OEM"-versionen. På Inet kommer OEM inte med några tillbehör, men det verkar som att man får med adapter mm här. Hur kommer det sig?

http://cdon.se/hemelektronik/intel_520_series_240gb_ssd_r%3a5...

Edit: Har nog glömt att säga att mitt moderkort bara har Sata 3,0Gbit/s, men det kanske inte blir någon jätteskillnad?

Är det OEM får du bara ett klistermärke och en liten papperslapp med, ingen bracket och ingen kabel. Det var väl ett bra köp för övrigt.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av trevb:

Tjena. Har haft svårt att bestämma mig, men impulsköpte nyss en Intel 520 240GB för ca 2200kr på CDON.
Var det ett bra köp tycker ni?
Märkte dock efteråt att det var "OEM"-versionen. På Inet kommer OEM inte med några tillbehör, men det verkar som att man får med adapter mm här. Hur kommer det sig?

http://cdon.se/hemelektronik/intel_520_series_240gb_ssd_r%3a5...

Edit: Har nog glömt att säga att mitt moderkort bara har Sata 3,0Gbit/s, men det kanske inte blir någon jätteskillnad?

Det var ett extremt bra köp. Blev lite ledsen i ögat då jag köpt på mig alldeles för mycket själv redan.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem

klart grabben ska ha en ssd, ssd är standard!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Är det OEM får du bara ett klistermärke och en liten papperslapp med, ingen bracket och ingen kabel. Det var väl ett bra köp för övrigt.

Det är OEM men detta står längst ner:

"Medföljer

3.5" bracket med skruvar
SATA 3.0-kabel
Installationsinstruktion"

Så det borde följa med antar jag, om inte får jag köpa till det senare.

Köra den på Sata 3,0Gbit/s är inga problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trevb:

Det är OEM men detta står längst ner:

"Medföljer

3.5" bracket med skruvar
SATA 3.0-kabel
Installationsinstruktion"

Så det borde följa med antar jag, om inte får jag köpa till det senare.

Köra den på Sata 3,0Gbit/s är inga problem?

Såg att det stod det, men antingen är det inte OEM eller så får du ingen bracket med (om inte CDON lägger med extra). Jag har köpt massvis med OEM och det är aldrig något extra med, det är det som är hela poängen faktiskt...

Det är inget problem med 3 Gbit.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W