Angående Apple (Precis läst Steve Jobs självbiografi)

Permalänk

Angående Apple (Precis läst Steve Jobs självbiografi)

Hej

Vet inte om den här tråden hamnade rätt, men hur som helst.

Jag har precis lyssnat igenom Steve Jobs självbiografi. Väldigt intressant alltså =P

Det har förändrat min syn på Steve Jobs, och på Appel som produkt & företag.

Steve Jobs var verkligen en riktig skitstövel, men samtidigt var han ett geni. Smart, driven och fokuserad. En innovatör på alla plan.

Jag äger ingen Appleprodukt själv, men måste bara ge kudos till Apple för att dom har varit och fortfarande är väldigt innovativa.

När man tänker efter så måste det ju kännas väldigt surt att direkt när dom förfinar något och gör det till en vettig produkt (Smartphonen), eller när dom kommer på något nytt koncept (Tableten) så kopieras det i princip direkt efter att dom släppt sin produkt, men det är väl bara så marknaden är antar jag. Men en sak är säker, vi har verkligen Steve Jobs och Appel att tacka för mycket inom datorutvecklingen.

Jag är osäker på om jag kommer att köpa en Appelprodukt själv, då det är ett allt för slutet och låst system för min del. Men för ''vanliga'' människor är ju en Mac eller annan appelprodukt verkligen att rekommendera. Visst dom kostar mer, men då funkar dom väldigt bra och är enkla för vanliga människor att använda och dom synkar bra ihop, just för att det är den styrda upplevelse dom det är. Sen är dom ju snygga och stilrena också

Steve Jobs och han Apple är/var inga gudar, och deras produkter är inte alltid bäst. Men det är saken att dom är innovativa, att dom kommer på nya saker, nya koncept och ny teknik som gör Apple så bra. Produkter som andas nytänkande, hög kvalite och enkelhet i både användande och utförande.

Men vi behöveres givetvis båda delarna.
Apples enkla, innovativa och låsta produkter.
Andra företags mera svåranvända produkter, men som istället är mera öppna och lättare att integrera och förändra efter eget tycke.

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt varför folk fortsätter med att säga att Mac som sådan skulle vara ett låst system? Du kan göra vad du vill med din Mac-dator; Du kan ändra alla inställningar, byta OS och installera vilka program du vill. Folk måste lära sig skilja på Mac-datorer och iOS-baserade produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Vet inte riktigt varför folk fortsätter med att säga att Mac som sådan skulle vara ett låst system? Du kan göra vad du vill med din Mac-dator; Du kan ändra alla inställningar, byta OS och installera vilka program du vill. Folk måste lära sig skilja på Mac-datorer och iOS-baserade produkter.

Eller också kan du bara ha överseende med sammanblandningen eftersom den är ett önskat resultat av Jobs vision. Dessutom så är friheten mycket större i Windows miljön i form av större utbud av programvara, så även om man kan trixa och mixa med sin mac så associeras den nog med rätta mer med ett slutet system än sina konkurrenter. Och det är väl inte kontroversiellt att säga, Jobs själv ville ju ha en större kontroll, det ingick i affärsmodellen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av guermantes:

Eller också kan du bara ha överseende med sammanblandningen eftersom den är ett önskat resultat av Jobs vision. Dessutom så är friheten mycket större i Windows miljön i form av större utbud av programvara, så även om man kan trixa och mixa med sin mac så associeras den nog med rätta mer med ett slutet system än sina konkurrenter. Och det är väl inte kontroversiellt att säga, Jobs själv ville ju ha en större kontroll, det ingick i affärsmodellen.

Skickades från m.sweclockers.com

Friheten är väl ändå inte större för att programutbudet är större? Linux (och framför allt BSD) är friare än Windows.

Därmed inte sagt att OS X nödvändigtvis är friare än Windows, men jag tycker inte att motsatsen är sann heller.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Entusiast

Jag läste fram till att du påstod att tabletten var en ny produkt. Efter det tappade jag intresset. Tabletten i form av iPad är en vidareutveckling av tabelttdatorn som har funnits i massa år. Dock krävdes en del utveckling i hårdvara innan den kunde anta sin nuvarande form. Till exempel behövdes en enklare och mer strömsnål plattform än x86 för att den lilla formfaktorn skulle vara möjlig. Det behövdes även utveckling av pekskärmen och batteriteknologi.
Inovativt? Kanske det. Helt nu produkt? Inte ens i närheten.

Sen har de en del konstiga inovationer för sig också. Det var till exempel väldigt inovativt att inte stödja högre upplösning än 720p i förra generationens Apple TV, när till och med mobiltelefoner kunde spotta ur sig 1080p.

Men och mer känns det som om Apple försöker sätta ett likhetstecken mellan inovation och design. Fler och fler tekniska lösningar får stryka på foten för designen. Se deras senaste skärm för ett praktiskt exempel.

Bör kanske nämnas att den inovativa designen de senaste åren är inspirerad av 70-talets Braun. Inovativt retro med andra ord.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

+1 på mycket av Zotamedu.
När du säger att det måste vara surt för Apple att dom "uppfinner" och andra förfinar.
Så vågar jag hävda att det till stora delar är tvärtom.
Andra uppfinner och Apple förfinar/förbättrar och framför allt designar fram något som funkar bra för många.

Visa signatur

Flest prylar när man dör vinner

Permalänk

Tack för feedbacken Kul att höra andras åsikter om saken, jag hävde mig mest ur mig dom tankar och funderingar jag hade efter att ha lyssnat på ljudboken, kan väl inte påstå att jag är särskilt beläst jämfört med många andra.

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |