Trasiga axlar, tips och råd mottages :)

Permalänk
Medlem

Trasiga axlar, tips och råd mottages :)

Hej, det är såhär att mina axlar har gått sönder mer eller mindre sen 2 veckor tillbaks nu, det började när jag var på ett jobb och kröp på golvet o drog kabel genom ett par kontor. Det högg till i bägge axlarna och fortsatte göra ont, o har inte slutat sen dess. Har varit till kiropraktor och han kände på dom och sen sa han att jag troligen har inflamation i supra spinatus, han avrådde mig från att över huvud taget träna axlar, eller att ens lyfta axlarna ovanför huvudet, vilket är en omöjlighet i mitt jobb.

Har Swecs expertpanel några råd ang. hur jag ska tackla detta, vill ju bli återställd i axlarna fortast möjligt men jag undrar om mitt jobb som elektriker kommer att förhindra att jag över huvud taget kommer att kunna läka dom så länge jag jobbar ovanför huvudet (vilket jag gör 6H per dag typ)...

Permalänk
Medlem

Sjukskriv dig så länge? Skadan hindrar dig ju från att utföra ditt jobb.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Se sjukskrivning som en investering. Dina axlar kommer att fungera om du väntar, alltså är en sjukskrivning att förbereda framtida inkomst som man annars inte skulle få om man inte vilade upp sig.
Fast du kanske är egen företagare och känner ett än större ansvar gentemot ditt arbete och dina kunder? Det är då det är än viktigare att se sjukskrivning som en investering. Om du är ensam i ditt företag så försök få tag i någon du kan anställa i projektform.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Se sjukskrivning som en investering. Dina axlar kommer att fungera om du väntar, alltså är en sjukskrivning att förbereda framtida inkomst som man annars inte skulle få om man inte vilade upp sig.
Fast du kanske är egen företagare och känner ett än större ansvar gentemot ditt arbete och dina kunder? Det är då det är än viktigare att se sjukskrivning som en investering. Om du är ensam i ditt företag så försök få tag i någon du kan anställa i projektform.

Jag är inte ensam i företaget, vi är typ 13 elektriker med olika inriktningar, jag och en till pysslar med inbrottslarm/brandlarm, just nu håller vi på med en stor brand/inbrottslarmsinstallation och meningen är att jag ska vara med på hela processen då den andra killen ska sluta med larm, så jag ska vara med o lära mig allt så jag kan göra det själv i framtiden. Detta plus att vi ligger väldigt tight till tidsmässigt, då jobbet ska besiktas om 2 veckor, gör att jag skulle känna mig som en svikare om jag inte stannar kvar på jobbet :(.

Ska ringa till företagshälsovården o se vad dom tycker på måndag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Jag är inte ensam i företaget, vi är typ 13 elektriker med olika inriktningar, jag och en till pysslar med inbrottslarm/brandlarm, just nu håller vi på med en stor brand/inbrottslarmsinstallation och meningen är att jag ska vara med på hela processen då den andra killen ska sluta med larm, så jag ska vara med o lära mig allt så jag kan göra det själv i framtiden. Detta plus att vi ligger väldigt tight till tidsmässigt, då jobbet ska besiktas om 2 veckor, gör att jag skulle känna mig som en svikare om jag inte stannar kvar på jobbet :(.

Ska ringa till företagshälsovården o se vad dom tycker på måndag.

Om ni ligger tight till nu så kan man anta att ni kommer ligga än mer tight till om du inte kommer lyckas återhämta dig och den enda svikaren är den som inte ser till företagets framtid. Man byter ut Pelé när han är skadad, oavsett hur mycket man behöver honom för just pågående match.
Men företagshälsovården låter utmärkt idé. Hoppas du finner en lösning du är nöjd med.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Det går att anlita personal kortvarigt från bemanningsföretag, likaså senarelägga besiktningen. Visst detta är ofta svindyrt, men ibland så har man inget annat val.

Jag vet inte hur det ligger till med TS, men är det så att du riskerar permanenta skador för att du utför ditt arbete så ska du självklart inte göra detta arbete. Och det bästa är som sagt att prata med sakkunnigt folk, kanske besöka en annan kiropraktor och se vad denna säger, om du nu så extremt gärna vill arbeta.

Du skulle även kunna anpassa dit arbete, alltså tala om för någon annan vad den ska göra. Denna någon annan skulle kunna vara en person från ett bemanningsföretag, bara det att det då nog blir billigare att anlita en kompetent person från första början.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Borde nog gått till en läkare och inte en kiropraktor, dom saknar ju medicinsk utbildning ju...

Permalänk
Medlem

sjukskriv dig. följ läkarens råd. sen när du är frisk börja styrketräna . det var min lösning när jag hade samma problem som du

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Det där undviker jag helst, verkar vara ganska riskfyllt och väldigt mycket inkompetens inom det området, läkare som använder sprutan på fel ställen osv.

Skrivet av Woland:

Borde nog gått till en läkare och inte en kiropraktor, dom saknar ju medicinsk utbildning ju...

Mm min tanke också, ringde till företagshälsovården men dom sa att dom kan hjälpa mig långsiktigt att ändra min arbetsuppgifter, det hoppas jag att jag ska slippa dock. Blir primärvården istället

Skrivet av astrob0y:

sjukskriv dig. följ läkarens råd. sen när du är frisk börja styrketräna . det var min lösning när jag hade samma problem som du

Ska prata med läkare på måndag, hade du också skador på infra spinatus då? Knakade det i dina axlar vid minsta rörelser då?

Permalänk

Du kan gå direkt till en sjukgymnast utan remiss från läkare. Tror man kan behandla inflammationer med stötvågsbehandling som är ganska effektivt. Men tror inte alla sjukgymnaster ger den behandlingen.

Det kan också vara så att du har väldigt stela/slitna muskler/leder runt om axeln. Det det kan "blockera" en naturlig axel rörelse och göra att du får en onaturlig belastning på muskler/leder i axeln. Försök kolla upp det lite, för det kan var sånt som ledde till skadan eller som kommer att förhindra läkningen.

Permalänk
Avstängd

Kortisonspruta är nåt man ska undvika i alla lägen! jag själv har haft problem med axlarna till och från i flera år.
Men jag tränar styrketräning 5-6 dar i veckan och du kan aldrig vila dig frisk ever! när du väl känner dig bättre i axlarna efter du gått hemma o vilat och börjar jobba i gen PANG! så kommer smärtan tillbaka eftersom du inte gjort nåt för att förbättra axlarna och byggt upp axlarna kring skadan/skadorna.

Lite lätt träning med gummiband lr lätta hantlar gör att dina axlar kommer bli bättre, det jag vet/tror är att du har jobbat med detta länge och du har inte gjort nån som helst träning för axlarna lr kroppen på det sättet. dina axlar har varit en tidsinställd bomb och till slut detonerade den.
Och du fick ont i båda eftersom varit för svag i axlarna för det du håller på med monoton "stavning" arbete som gjort att du fått ont.
Det som gäller är att du just börjar arbeta upp muskelmassan/styrkan i axlarna för att dom ska bli bättre, jag har hållt på med styrkelyft/kroppsbyggning i 17 år och haft typ alla skador man kan ha, även jag har haft ont i axeln i över 2 år och fått reda på vad problemet är/var mitt råd var att just träna bort smärtan... men ta reda på exakt vad skadorna är gå till en som är utbildad på detta ämne och ingen kiropraktor han knäcker ryggen osv inget annat. en osteopat eller naprapat är dom du ska vända dig till eller en idrottsläkare.

vill du veta mera är det bara att du drar i väg ett PM till mig så får du mera info/råd

Permalänk
Medlem
Skrivet av bicepscurl:

Kortisonspruta är nåt man ska undvika i alla lägen! jag själv har haft problem med axlarna till och från i flera år.
Men jag tränar styrketräning 5-6 dar i veckan och du kan aldrig vila dig frisk ever! när du väl känner dig bättre i axlarna efter du gått hemma o vilat och börjar jobba i gen PANG! så kommer smärtan tillbaka eftersom du inte gjort nåt för att förbättra axlarna och byggt upp axlarna kring skadan/skadorna.

Lite lätt träning med gummiband lr lätta hantlar gör att dina axlar kommer bli bättre, det jag vet/tror är att du har jobbat med detta länge och du har inte gjort nån som helst träning för axlarna lr kroppen på det sättet. dina axlar har varit en tidsinställd bomb och till slut detonerade den.
Och du fick ont i båda eftersom varit för svag i axlarna för det du håller på med monoton "stavning" arbete som gjort att du fått ont.
Det som gäller är att du just börjar arbeta upp muskelmassan/styrkan i axlarna för att dom ska bli bättre, jag har hållt på med styrkelyft/kroppsbyggning i 17 år och haft typ alla skador man kan ha, även jag har haft ont i axeln i över 2 år och fått reda på vad problemet är/var mitt råd var att just träna bort smärtan... men ta reda på exakt vad skadorna är gå till en som är utbildad på detta ämne och ingen kiropraktor han knäcker ryggen osv inget annat. en osteopat eller naprapat är dom du ska vända dig till eller en idrottsläkare.

vill du veta mera är det bara att du drar i väg ett PM till mig så får du mera info/råd

Jag har själv problem med axlarna sedan ett par år tillbaka. Vid besök hos sjukgymnast visade det sig att mina axelleder är överrörliga, vilket lägger extra belastning på rotatorcuffarna.

Mitt problem är att jag har försökt (och försöker fortfarande) att bli bättre. Men hur ska man veta om smärtan man känner är "okej" att känna eller om det är en varning om en inflammation som man kanske förvärrar genom rehabiliteringsövningar?

Så har det varit för mig hittills. Jag lämnar axlarna helt i fred i en längre period, sedan försöker jag komma igång med övningarna igen. Jag känner oftast ingen smärta under övningarna, detta kommer först senare eller dagen efter. Detta gör att man tvekar om att fortsätta övningarna då man inte vill förvärra skadan.

Visa signatur

"Nightcrawl tipsar om Kvinnofängelset, som alternativ till den kan jag rekommendera att du istället skär av stora kroppspulsådern på dig själv och lägger dig ner och dör en utdragen, smärtsam död. Kan garantera att det är roligare än att se 700 avsnitt av den serien." -Loaded

Permalänk
Avstängd

Ja, men det är nåt du måste gå igenom! precis my point du vilar och så fort du blir bättre börjar du belasta axlarna igen! vad händer jo du får ont varför? jo du har inte gjort nåt för att förbättra axlarna PLING ramla polletten ner nu?

Du måste gå igenom precis det jag sa... annars blir du aldrig bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bicepscurl:

Ja, men det är nåt du måste gå igenom! precis my point du vilar och så fort du blir bättre börjar du belasta axlarna igen! vad händer jo du får ont varför? jo du har inte gjort nåt för att förbättra axlarna PLING ramla polletten ner nu?

Du måste gå igenom precis det jag sa... annars blir du aldrig bättre.

För det första: Lägg ner den nedlåtande attityden.

För det andra: Jag var nog lite oklar i min post. När jag skrev 'övningar' menade jag rehabiliteringsövningar och inget annat. Jag menar alltså att du kan inte förutsätta att alla har samma skada som du hade.

Du kan heller inte förutsätta att det inte rör sig om en inflammation, som kan förvärras även vid väldigt små ansträngningar. Hade det varit på det viset så hade axelskador varit väldigt lättbehandlade, vilket de inte är.

Visa signatur

"Nightcrawl tipsar om Kvinnofängelset, som alternativ till den kan jag rekommendera att du istället skär av stora kroppspulsådern på dig själv och lägger dig ner och dör en utdragen, smärtsam död. Kan garantera att det är roligare än att se 700 avsnitt av den serien." -Loaded

Permalänk
Skrivet av Samus:

Mitt problem är att jag har försökt (och försöker fortfarande) att bli bättre. Men hur ska man veta om smärtan man känner är "okej" att känna eller om det är en varning om en inflammation som man kanske förvärrar genom rehabiliteringsövningar?

Jag har också problem med rotatorcuffen och va till en läkare idag och fick kortisonspruta. Fick lite luddigt svar men tolkade det som att det var okey att träna även om man kände lite smärta. Det ska förstås vara rehabövningar och man ska börja lätt och långsamt öka.
Det som kan hända är väl att inflammationen blir mycket värre och blir det för mycket smärta bör man väl ta en paus.
Ska man kombinera träningen med en "Ipren-kur" för att förhindra/minska inflammationen?

Permalänk
Medlem

Tyvärr har en del av oss kasst uppbyggda axlar rent genetiskt. Det finns inte tillräckligt med plats för rotatorcuffarna så de kläms och skadas. För att ens ha en aning om vad som är fel måste man göra en magnetröntgen. När man går till en sjukgymnast eller naprapat och de säger vad som är fel efter de endast testat hur vig man är och styrkan i axlarna så är det en jätte-gissning Även med en magnetröntgen så kan kirurger upptäcka andra fel när de väl börjar skära upp axeln och operera.

Det skadar inte att försöka med lite rehab-övningar dock, den här snubben är en topatlet och har såklart bättre hjälp än någon kan få i Sverige. Sjukgymnaster brukar säga att det är OK om övningar gör lite ont bara det blir bättre med tiden, och inte gör ont efteråt.

Permalänk

en veckas regelbunden ipren är ingen dålig ide om man har muskler som spökar och är inflammerade. Dom är inte så trevliga mot magen dock.

Om jag skulle ranka folk att gå till med saker som du beskriver hade det blivit

Sjukgymnast
Läkare (iom att han kan sjukskriva dig, han kommer dock vara rätt värdelös för allt annat än att säga att du ska ta ipren)
Osteopat
Naprapat
Veterinär
Kiropraktor

Visa signatur

Simlärare