Varför är fysiken i BF3 totalt värdelös?

Permalänk
Medlem

Det värsta är när man hoppar ut ur flygplan och helikoptrar, de svävar ner mot marken som ballonger.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blargmode:

Sant sant, det är inte många stridsvagnar som kan djura upp för backar (Fransoserna har en dock). Men det viktiga i spel enligt mig är inte att det är så verklighetstroget som möjligt i varje läge. Det viktiga är att man kan köra från hotel till construction site med en tank på under en halvtimme.

Tanksen är lite för långsamma men de är anpassade till banorna annars hade man tagit sig över till andra sidan på några sekunder nu tar det endå någon minut:D

Permalänk
Skrivet av frillan125:

Den meningen är ju verkligen en grundpelare för feltolkning, oavsett hur du menade det. Realistiskt som verklighetstroget är det helt fel, om du menar färger och miljö så... nja, knappast (även om det kanske är tycke) menar du fysiken så får du allt dela med dig av dina magiska svampar.

Håller med om att fysiken är väldigt dålig. Mer ofta än sällan om man är t ex en LAV och en tank och tar någon bas och sen ska köra vidare så drar LAV på allt den kan för att komma före men krockar med en istället, slutar med att man snurrar och fastnar lite och ibland flyger iväg några meter. Slutresultatet blir alltid att det tar längre tid för båda, än om en skulle låtit den andra köra först.

Dock något som vissa skriver, att jets studsar av helikoptrar, det har jag aldrig märkt. Flyger jag helikopter och en jet kör kamikaze så slutat det i att helikoptern flippar upp och ner och störtar mot marken eller så sprängs min helikopter. Väldigt sällan att något händer med jeten dock...

oft: man kan undra om du vill starta något litet forumtjafs med schitzo, du citerar honom sen när han svarar så skriver du "haha, du igen" så antar att ni tjafsat innan. Varför?

Enligt det du skriver så verkar det som att du tycker att det inte finns någon aspekt av BF3 som är speciellt realisktiskt, och då blir jag ju väldigt nyfiken vad för spel du är van att spela?

Gällande varför jag skrev "du igen" är för att vi träffats rätt många gånger i forumtrådar, är väl inget konstigt med det?

På vad sätt det skulle starta ett bråk vet jag inte? "du citerar honom och när han svarar"? Du får nog läsa igenom tråden igen, det var han som citerade mitt inlägg, och jag svarade "du igen", samma inlägg som du själv citerade.

Sen är det väl inte självklart att man direkt märker namnet på den som skrivet det ena eller andra i en tråd?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design R3, Win7, I7 2600k @ 4,5GHz, Noctua NH-U12P, 16Gb vengeance LP, Strix GTX 1070, Asrock P67 pro3, Force GT 120GB, 3x Samsung S27D391, Razer Mamba TE, Razer Blackwidow X chroma , Astro A40
Ala_95: Musen är skön men du blir svettig om händerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Enligt det du skriver så verkar det som att du tycker att det inte finns någon aspekt av BF3 som är speciellt realisktiskt, och då blir jag ju väldigt nyfiken vad för spel du är van att spela?

Gällande varför jag skrev "du igen" är för att vi träffats rätt många gånger i forumtrådar, är väl inget konstigt med det?

På vad sätt det skulle starta ett bråk vet jag inte? "du citerar honom och när han svarar"? Du får nog läsa igenom tråden igen, det var han som citerade mitt inlägg, och jag svarade "du igen", samma inlägg som du själv citerade.

Sen är det väl inte självklart att man direkt märker namnet på den som skrivet det ena eller andra i en tråd?

Hm nej du citerade honom först men det kvittar.

Angående om bf3 är realistiskt, nej det tycker jag verkligen inte att det är, oftast inte i alla fall. Ibland är det klart det har sina stunder, t ex headshot så dör du, tankskott i pannan så dör du. Men det kan lika gärna vara på andra hållet, om jag ser en fiende som sticker upp huvudet och jag skjuter och träffar, han dödar mig så har han helt plötsligt 60% hp... samma med tankskott, ibland dödar dom inte på ett skott med rak träff. Nu är det kanske inte menat att vara så, men det är så det är, tanken om att spelet ska fungera bra räcker inte för att det faktiskt ska vara bra och realistiskt.

Men klart, ibland är det klockrent och man blir lite impad "few and far between"

Sen har jag mest spelat spel wow, diablo serien och liknande, vilket inte kan förankras i verkligheten

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem

Brukar kolla BF3 videos nu som då eftersom det finns så roliga videor just gällande fail vehicle physics... panzarvagnar som gör barrelroll osv. Här är en jag just kollade som var oxå rätt najs Jet VS Helicopter Chuck Norris style.

http://www.youtube.com/watch?v=PKpgz9yL2gs

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Skrivet av frillan125:

Hm nej du citerade honom först men det kvittar.

Angående om bf3 är realistiskt, nej det tycker jag verkligen inte att det är, oftast inte i alla fall. Ibland är det klart det har sina stunder, t ex headshot så dör du, tankskott i pannan så dör du. Men det kan lika gärna vara på andra hållet, om jag ser en fiende som sticker upp huvudet och jag skjuter och träffar, han dödar mig så har han helt plötsligt 60% hp... samma med tankskott, ibland dödar dom inte på ett skott med rak träff. Nu är det kanske inte menat att vara så, men det är så det är, tanken om att spelet ska fungera bra räcker inte för att det faktiskt ska vara bra och realistiskt.

Men klart, ibland är det klockrent och man blir lite impad "few and far between"

Sen har jag mest spelat spel wow, diablo serien och liknande, vilket inte kan förankras i verkligheten

Jag sa trotts allt att det var det mest verklighetstrogna, och då måste man jämför med andra spel

Dessutom har jag sagt att jag menade utseendemässigt, dvs grafiken, vilket inte inkluderar resultatet av tankskott

Än mindre har buggar, många av dem pga latens, med det att göra.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Jag sa trotts allt att det var det mest verklighetstrogna, och då måste man jämför med andra spel

Dessutom har jag sagt att jag menade utseendemässigt, dvs grafiken, vilket inte inkluderar resultatet av tankskott

Än mindre har buggar, många av dem pga latens, med det att göra.

BF3 är roligt det vet vi, å jag förstår av alla dina trådar att du anser det vara oslagbart.
Men fakta är att deras föregångare BFBC2 har bättre fysikmotor än BF3 som skulle enligt dem vara avsevärt bättre :?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

BF3 är roligt det vet vi, å jag förstår av alla dina trådar att du anser det vara oslagbart.
Men fakta är att deras föregångare BFBC2 har bättre fysikmotor än BF3 som skulle enligt dem vara avsevärt bättre :?

...va snackar du om?

alla trådar? varför nämner du fysiken? jag sa att jag tyckte att BF3 har den klart mest realistiska grafiken av alla spel jag sett.
Att BFBC2 har grymt mycket bättre fysikmotor är jag den första att erkänna (vill minnas att jag nämnde något liknande tidigare i tråden) EDIT: Sa visst bara att BFBC2 hade mkt bättre destruction, men även resten, t.ex helikoptrar har grymt mycket bättre fysik i BC2

Antar att du citerat fel person hörru

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Jag sa trotts allt att det var det mest verklighetstrogna, och då måste man jämför med andra spel

Dessutom har jag sagt att jag menade utseendemässigt, dvs grafiken, vilket inte inkluderar resultatet av tankskott

Än mindre har buggar, många av dem pga latens, med det att göra.

Du skrev först "Ändå har de lyckats med konststycket att göra tidernas mest realistiska FPS" men först efter att folk undrat vad du menar skrev du att det handlade om grafiken. Där kan jag hålla med, till viss del. Grafiken i BF3 är bra och kan väl anses vara realistisk (än en gång, lite personligt tycke här) dock är det en riktigt jobbig och konstig färgskala, det mesta är blå / gråaktigt. Nu har jag inga synfel, kanske har grafikerna på Dice det och det är så dom ser verkligheten, vad vet jag.

Sen att vissa saker som är dåligt med bf3 har med buggar och latens (vilket beror på deras system att registrera träffar som jag förståt det) att göra är väl ingen ursäkt. Det skadar slutprodukten, anledningen är orelevant, problemen finns där, därför påverkar det spelet.

Jag tycker personligen att BF2 är det bästa spelet i BF serien, sen kommer BFBC2 och sen då BF3. Ett ok spel men inte mer för min del. Så fort D3, Borderlands2 och eventuellt GW2 släpps är det cy@ till Dice, tyvärr.

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Fysik blir väldigt opraktiskt i MP. Vad jag sett så är de flesta lådor och sånt endast client-side så när man gömmer sig i en hög lådor undrar skype kompisen vilka jävla lådor man pratar om.

Det här förklarar varför fiender alltid lyckas döda mig när jag ligger i massa lådor och är osyndlig på min skärm... Kanske bara ser löjligt ut på andras skärmar!

Men gällande fysiken i BF3 så är den ganska häften när det gäller gravitationen, mer perfekt på det tror jag inte man kan få. Men med tanks är ju allt lite buggit, t ex när en jeep drar in i en tank och putar iväg hela tanken upp i luften, det må vara konstigt men det är saker man kan leva med.

Permalänk
Skrivet av frillan125:

Du skrev först "Ändå har de lyckats med konststycket att göra tidernas mest realistiska FPS" men först efter att folk undrat vad du menar skrev du att det handlade om grafiken. Där kan jag hålla med, till viss del. Grafiken i BF3 är bra och kan väl anses vara realistisk (än en gång, lite personligt tycke här) dock är det en riktigt jobbig och konstig färgskala, det mesta är blå / gråaktigt. Nu har jag inga synfel, kanske har grafikerna på Dice det och det är så dom ser verkligheten, vad vet jag.

Sen att vissa saker som är dåligt med bf3 har med buggar och latens (vilket beror på deras system att registrera träffar som jag förståt det) att göra är väl ingen ursäkt. Det skadar slutprodukten, anledningen är orelevant, problemen finns där, därför påverkar det spelet.

Jag tycker personligen att BF2 är det bästa spelet i BF serien, sen kommer BFBC2 och sen då BF3. Ett ok spel men inte mer för min del. Så fort D3, Borderlands2 och eventuellt GW2 släpps är det cy@ till Dice, tyvärr.

Jo, visst är färgerna blåaktiga, men det är fortfarande mer likt verkligenheten än något annat spel, och mycket av det tror jag är ljussättningen, även om de överdrivet en del med vad man blir bländad av så tycker jag fortfarande det ser väldigt bra ut

Gillar också att allt inte är så färgglatt som i t.ex. Crysis, visst det är vackert, men tycker inte det är så likt verkligheten ( för starka färger i min mening).

Jo, själv tycker jag nog bäst om BFBC2 eller kanske 1943 i Battlefield serien, fastnade aldrig riktigt för BF2. Dock hade ju BFBC2 många liknande buggar som BF3 har, iaf gällande fördröjning och sen registrering av träffar.

Ja, Borderlands 2 längtar jag till som tusan, sitter fortfarande och lirar 1an och glor på gameplay från 2an halva dagarna.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av schitzo:

Mest realistiska grafiskt?

Ok så Lens Flares / Optical Flares = Realism.
Blå färgton(colorgrading) = Realism.
2D Dekaler som agerar vatten = Realism.
Ficklampor som bländar i solljus = Realism.
Lasersikten som bländar båda ögonen = Realism.
Kolsvarta skuggor när man står i "solljus" / Supervita väggar/mark för man står i skugga = Realism.

Och ljudet är riktigt dåligt, man hör inte ens fotsteg (fiende dvs) trots att det är helt lugna stunder ibland (ljudmässigt)
Distortion hörs även ibland, speciellt War Tapes. Explosioner är skapligt skorriga, speciellt om du skjuter en raket i någon av de större olje/gas sakerna som finns på t.ex. Firestorm.

Hahaha. Svenska forum strikes back. Skriv en sak och folk tror man hetsar, bör tagga ner osv.

Så otroligt instängd och illaluktande otrevnad på gång här. I första inlägget skrev han trots allt att han ansåg att det var den MEST REALISTISKA. Inte totalt verklighetstrogen som du uppenbarligen fritt tolkar och sågar det som.

Och vem sade att BF3's mål var att vara totalt verklighetstroget? Saker som lensflare och ficklampor som bländar så mycket är ju enbart för "balansen" i spelet. En -accuracy och någon som gör att campers minskar. Helt perfekt med den sistnämnda, den första är lite hemsk enligt mig. Men det är ju helt offtopic och inget att börja gråta för, så vi kan ju gå tillbaka till fysiken. Sen kan ju frivillig whiner prova att koda sin egen fysikmotor/grafikmotor så de inser vad man pratar om. En perfekt motor? LOL. Kommer aldrig att bli det. Använda andras redan grymma motorer? Dyrt, generellt sett.

Visa signatur

Datorspecs: CPU: Intel 2600k 4,6GHz + Corsair H70 Mobo: Asus p8p67 Deluxe Grafik: GeForce 580+Arctic Cooling Extreme Plus RAM: 2x4 GB Vengeance Audio: Creative X-Fi Titanium + Logitech z-5500
Starcraft 2: Toss <3

Permalänk

Herregud vad folk hittar en massa småsaker att klaga om. Produkten BF3 är den bästa på marknaden i sin genre, ändå upphöjer man alla småfel till katastrofala fel som på något sätt skulle göra BF3 till det sämsta spelet på flera år, eller som om det vore ospelbart.

Ljudet är inte perfekt, men det är det bästa i genren.
Grafiken är inte perfekt, men den är den bästa i genren.
Realismen/spelkänslan är inte perfekt, men den är den bästa i genren.
^ Så vitt jag vet i alla fall. Har inte stött på något bättre någonstans.

Sedan att BF3 har en en hel del andra problem, t.ex. hur spelet registrerar träffar, nätkoden osv är i vissa fall dåligt... och det drar ner på betyget. Men det är fortfarande på alla sätt ett genomgående mycket bra spel.

Vet inte varför ni förväntar er att det ska se ut som i verkliga livet, låta om fotstegen som i Counter-Strike, eller att all fysik ska vara exakt. Om ni inte förväntar er att de ska lägga miljarder på att utveckla spelet får ni räkna med att det kommer ha vissa begränsningar.

Försök njuta av vad det är istället för att leta småfel överallt.

Visa signatur

i5 10400f | RTX 2060 | Gigabyte Z490 Gaming X | 16 GB (2x8 GB) DDR4 3,000 MHz

Permalänk
Skrivet av Monkeyapa:

När man t.ex. kör på en annan tank så åker man ibland igenom den på ett väldigt laggigt sätt.

Som sagt så har det med lagget o göra, ju mer spelet flyter på desto bättre verkar fysiken bli. Detta påverkas både av ditt internet och din datorprestanda har jag märkt, då jag lirade bf3 på ett 9800GT så var fysiken något efterblivet konstigt och att köra en jeep gick i princip inte då framrutan flippar loss rejält och man börjar åka ner genom marken, som du beskriver "så åker man ibland igenom den på ett väldigt laggigt sätt."

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 Moderkort: MSI Z77A-G45 Grafikkort: GTX770 Processor: i5-3570K@4,3GHz Kylare: Corsair H100 RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB CL9 SSD: Samsung 830 256GB HDD: WD Black 2TB Nätaggregat: Cooler Master Silent Pro M2 1000W

Permalänk
Skrivet av Sposckis:

Man kan inte köra Kamikaze längre som man kunde i tidigare spel inte med flygplan i sådant iaf.. man studsar iväg bara....

Håller med om att det i princip alltid är så, iaf om det är relativt många spelare eller om det är laggigt, men om jag joinar en server "helt" utan lagg så brukar fungerar kamikaze 9 gånger utav 10 för mig.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 Moderkort: MSI Z77A-G45 Grafikkort: GTX770 Processor: i5-3570K@4,3GHz Kylare: Corsair H100 RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB CL9 SSD: Samsung 830 256GB HDD: WD Black 2TB Nätaggregat: Cooler Master Silent Pro M2 1000W

Permalänk
Skrivet av Vardagsrum:

Vad menar du mer exakt? En stridsvagn är ju - om man tänker realistiskt - ett antal ton med armerat stål eller vad det nu är, är tyvärr ingen expert på stridsvagnar. Man kan ju knappast röra sig med den på samma sätt som när man är i ett mindre fordon eller utan fordon alls.

Han menar typ att om du kör tank o kör in i en bil så sker det som en sorts elektron oxidering och hela skiten snurrar runt kring hela banan typ som om dom satt fast, lika dant när man springer in i nån typ