Varför är fysiken i BF3 totalt värdelös?

Permalänk
Medlem

Varför är fysiken i BF3 totalt värdelös?

Tänkt på det ett tag nu, speciellt när man sitter i stridsvagnar eller vilken typ av fordon som helst egentligen.

Kör du på något annat fordon händer något jag inte ens kan förklara, det känns bara väldigt skumt, alla har nog märkt det iaf.

Varför är fysiken i ett sånt här spel under alla kritik? Spelet hade vart så mycket bättre med en fysik som iaf kunde vara i närheten av verklig?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Vad menar du mer exakt? En stridsvagn är ju - om man tänker realistiskt - ett antal ton med armerat stål eller vad det nu är, är tyvärr ingen expert på stridsvagnar. Man kan ju knappast röra sig med den på samma sätt som när man är i ett mindre fordon eller utan fordon alls.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | ASUS TUF RTX 3080 10GB |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
MSI MPG271QRX + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Skrivet av Vardagsrum:

Vad menar du mer exakt? En stridsvagn är ju - om man tänker realistiskt - ett antal ton med armerat stål eller vad det nu är, är tyvärr ingen expert på stridsvagnar. Man kan ju knappast röra sig med den på samma sätt som när man är i ett mindre fordon eller utan fordon alls.

När man t.ex. kör på en annan tank så åker man ibland igenom den på ett väldigt laggigt sätt.

Permalänk
Medlem

Mycket av det lustiga som händer när man krockar är på grund av latens, ofta så är man nästan inuti det andra fordonet och andra sekunden är man brevid det. Det märks tydligt om man spelar på en server som inte är från Europa.

Visa signatur

Öl är gott och nyttigt.

Permalänk
Medlem

Eller när du gör en 180 graders spin för att något råkar peta på din tank/Apc! den är också fin

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem

vet vad du menar. Jag har varit med om alla konstiga grejer, studsat mot träd, studsat mot andra helis/jets, krockat med någon som var några meter bort, blir titt som tätt dödat av rotorbladen eller stjärten av helin när jag försöker hoppa ut, men bästa av allt:

Min heli sprängdes när jag kraschade i vatten.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swij:

Mycket av det lustiga som händer när man krockar är på grund av latens, ofta så är man nästan inuti det andra fordonet och andra sekunden är man brevid det. Det märks tydligt om man spelar på en server som inte är från Europa.

Spelar uteslutande på Europeiska (Nordiska) servrar, och de flesta av dem svenska, det märks fortfarande hur bra som helst ;D

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Vardagsrum:

Vad menar du mer exakt? En stridsvagn är ju - om man tänker realistiskt - ett antal ton med armerat stål eller vad det nu är, är tyvärr ingen expert på stridsvagnar. Man kan ju knappast röra sig med den på samma sätt som när man är i ett mindre fordon eller utan fordon alls.

Jag tror problemet är att stridsvagnarna inte väger någonting. En jeep som kör på den kan flytta den.
Har ingen aning om hur de skulle gjort i stället dock...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Spelar uteslutande på Europeiska (Nordiska) servrar, och de flesta av dem svenska, det märks fortfarande hur bra som helst ;D

Jag råkar också ut för detta lite för ofta, men det märks extremt väl om man testar tex. en amerikansk server. det går inte vara nära andra fordon alls.

Visa signatur

Öl är gott och nyttigt.

Permalänk
Avstängd

Humvees och andra fordon agerar ju ala Midtown madness.

DICE är budget utvecklare i koppel med ägaren EA, inget mer med saken.

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mackan3379:

Jag tror problemet är att stridsvagnarna inte väger någonting. En jeep som kör på den kan flytta den.
Har ingen aning om hur de skulle gjort i stället dock...

En tank ska ha en kraftig mass medans en jeep ska ha en låg.
Låg mass som åker in i kraftig mass = låg mass = mos.

De bör även haft så tanks kan köra ÖVER fordon som inte är inom kategorin Pansarvagn. Tänk något i stil med Saints row 3.

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem

Man kan inte köra Kamikaze längre som man kunde i tidigare spel inte med flygplan i sådant iaf.. man studsar iväg bara....

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

matten i sig är lite opraktisk när man kör polygoner (lättast hade varit perfekta sfärer med bara massa, fart och riktining) skulle tro de bara gjort nåt simpelt som att om två polygoner på fordon skär varandra så puttas de ifrån varandra med en accelration beroende på hur "djupt" in i den andra polygonen man är. Går att göra det bättre men är svårt för dem framförallt när det ska se likadant ut för alla som spelar men att fordonen inte befinner sig riktigt på samma ställe pga latence. Räknar man client side kan de bli helt galet om inte fordonens position, massa och riktning är idententisk för båda klienter (vet inte hur högupplösta positioner i BF3 är men det är nog ganska rejält) räknar man server side så kommer fordonen antagligen fortsätta en bit in i varann men studsa på samma sätt för båda klienter och det kostar också server prestanda.

Fysik blir väldigt opraktiskt i MP. Vad jag sett så är de flesta lådor och sånt endast client-side så när man gömmer sig i en hög lådor undrar skype kompisen vilka jävla lådor man pratar om.

Alla saker du nånsinn ser eller testar kommer ha haft en utveckling helt proppad med kompromisser

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Så dåligt är det väll inte? Jag menar visst har man haft lite lustiga buggar ibland när man krockar osv. Men overall känns det rätt verklighetstroligt när man kör fordon. Precis som Kogster säger så är det väldigt svårt med syncad fysik över multiplayer. PhsyX har dock inbyggt multiplayer-mode, jag tror APB:Reloaded använder det. Kanske något dom skulle kunna ha använt.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem
Skrivet av schitzo:

Humvees och andra fordon agerar ju ala Midtown madness.

DICE är budget utvecklare i koppel med ägaren EA, inget mer med saken.

Samma skapare bakom Battlefield och Midtown Madness, kanske har något med saken att göra?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

Så dåligt är det väll inte? Jag menar visst har man haft lite lustiga buggar ibland när man krockar osv. Men overall känns det rätt verklighetstroligt när man kör fordon. Precis som Kogster säger så är det väldigt svårt med syncad fysik över multiplayer. PhsyX har dock inbyggt multiplayer-mode, jag tror APB:Reloaded använder det. Kanske något dom skulle kunna ha använt.

Tror inte att de skulle använda PhysX utan en gigantisk check från nVidia. det finns väldigt många andra fina fysik-moterer. Havoc t.ex.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Atlas Tasume:

Samma skapare bakom Battlefield och Midtown Madness, kanske har något med saken att göra?

Midtown Madness is a racing game developed for Windows by Angel Studios and published by Microsoft.

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk

de roligaste som hänt mig var när jag körde ner för en backa så hade max 0,5 meter litet hopp mellan backen o marken , o då explodera jeepen när jag landade. -.-

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sposckis:

Man kan inte köra Kamikaze längre som man kunde i tidigare spel inte med flygplan i sådant iaf.. man studsar iväg bara....

Jojomensan klart man kan KAMAKAZIEEEE med jets :). C4 på nosen och vältajmad avtryckning. Smäller som fan kan jag lova.
Men problem med att man krockar med andra och dem är framför en, plötsligt bakom en etc. Det har inte med fysiken att göra riktigt.
Däremot är det jobbigt när man fastnar överallt.

Men fysiken är skön att spela med i slutändan imo, skitsamma om den är orealistisk, den är rolig!

Permalänk

Det har med pingen att göra. Till exempel i team fortress, så flyger en raket iväg från din rocketlauncher en halv sekund efetr att du skjuter om du har 500ms ping, medans i bf3 så är det när den träffar som pingen spelar in. Fördelen med team fortress-varianten är att det inte blir några bugs som ni pratar om, fördelen med bf's variant är väl att det ser snyggare ut, och att det är lättare att spela med hög ping.

Permalänk
Skrivet av schitzo:

Humvees och andra fordon agerar ju ala Midtown madness.

DICE är budget utvecklare i koppel med ägaren EA, inget mer med saken.

Ändå har de lyckats med konststycket att göra tidernas mest realistiska FPS

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Själv stör jag mig mest på att fysiken när man flyger är helt åt helvete, flyger mam t.ex tillräckligt långsamt med jet så glider man ju bara runt i luften, och har ingen riktigt kontroll över planet, och fattar inte riktigt varför man slängs iväg åt helvete när man hoppar ur en flygplan ur farten...

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Även när det är 5 graders lutning så ska alla jävla fordon glida. Hatar det så jävla mycket och t-90 ska alltid ha en tendens till att göra en 180 när man svänger åt nåt håll. DICE har gjort ett vackert spel men som suger på så många punkter så det blir bara tråkigt att spela efter ett tag.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Ändå har de lyckats med konststycket att göra tidernas mest realistiska FPS

Någonsin hört talas om ARMA?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Jag har gjort en flip over med tank.
Även en 720 med tank.
90´ studs med flygplan.
Spela ping pong med heli i tunnel

Jepp älska fysiken å kraschmotorn som är helt värdelös.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av schitzo:

Midtown Madness is a racing game developed for Windows by Angel Studios and published by Microsoft.

Jag är helt hundra på att de hade något att göra med 3an till Xbox. "Default" registreringskylten på bilen är till och med "DICE". Men nu är jag på off-topic!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasergurka:

Ändå har de lyckats med konststycket att göra tidernas mest realistiska FPS

Tidernas mest realistiska FPS? Va? Jaha då är Quake alltså realistiskt.'
Du måste vara lite av en grovare fanboy om du trycker BF3 är realistiskt.

Luftfysiken är ett skämt, ta ett jetplan och flyg rakt in i en helikopter eller annat plan, ni studsar ifrån varandra och oftast tar man ingen skada överhuvudtaget. Och man tycker fan ifall ett jetplan flyger in i rotorn på en helikopter för fanskapet flyga rakt ner i backen och krascha.

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Skrivet av schitzo:

Tidernas mest realistiska FPS? Va? Jaha då är Quake alltså realistiskt.'
Du måste vara lite av en grovare fanboy om du trycker BF3 är realistiskt.

Luftfysiken är ett skämt, ta ett jetplan och flyg rakt in i en helikopter eller annat plan, ni studsar ifrån varandra och oftast tar man ingen skada överhuvudtaget. Och man tycker fan ifall ett jetplan flyger in i rotorn på en helikopter för fanskapet flyga rakt ner i backen och krascha.

Haha, du igen...

Jag menade grafiskt sett, sen är ju ljudet också på topp. Om du kollar igenom tråden så märker du att jag själv klagar på fysiken gällande flygplan i ett tidigare inlägg.

Tagga ner, sluta vara så jäkla hetsig hela tiden, är lite oklädsamt att bli otrevlig över ett enkelt missförstånd...

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasergurka:

Haha, du igen...

Jag menade grafiskt sett, sen är ju ljudet också på topp. Om du kollar igenom tråden så märker du att jag själv klagar på fysiken gällande flygplan i ett tidigare inlägg.

Tagga ner, sluta vara så jäkla hetsig hela tiden, är lite oklädsamt att bli otrevlig över ett enkelt missförstånd...

Mest realistiska grafiskt?

Ok så Lens Flares / Optical Flares = Realism.
Blå färgton(colorgrading) = Realism.
2D Dekaler som agerar vatten = Realism.
Ficklampor som bländar i solljus = Realism.
Lasersikten som bländar båda ögonen = Realism.
Kolsvarta skuggor när man står i "solljus" / Supervita väggar/mark för man står i skugga = Realism.

Och ljudet är riktigt dåligt, man hör inte ens fotsteg (fiende dvs) trots att det är helt lugna stunder ibland (ljudmässigt)
Distortion hörs även ibland, speciellt War Tapes. Explosioner är skapligt skorriga, speciellt om du skjuter en raket i någon av de större olje/gas sakerna som finns på t.ex. Firestorm.

Hahaha. Svenska forum strikes back. Skriv en sak och folk tror man hetsar, bör tagga ner osv.

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Skrivet av schitzo:

Mest realistiska grafiskt?

Ok så Lens Flares / Optical Flares = Realism.
Blå färgton(colorgrading) = Realism.
2D Dekaler som agerar vatten = Realism.
Ficklampor som bländar i solljus = Realism.
Lasersikten som bländar båda ögonen = Realism.
Kolsvarta skuggor när man står i "solljus" / Supervita väggar/mark för man står i skugga = Realism.

Och ljudet är riktigt dåligt, man hör inte ens fotsteg (fiende dvs) trots att det är helt lugna stunder ibland (ljudmässigt)
Distortion hörs även ibland, speciellt War Tapes. Explosioner är skapligt skorriga, speciellt om du skjuter en raket i någon av de större olje/gas sakerna som finns på t.ex. Firestorm.

Hahaha. Svenska forum strikes back. Skriv en sak och folk tror man hetsar, bör tagga ner osv.

Det finns undantag i hur realistiska vissa saker är, ja, men om du försöker att bortse från dem så skulle du nog hålla med om att det är den mest realistiska grafik som finns idag ( i ett spel).

Vet inte riktigt hur man skulle illustrera bländning av lasersikte i ena ögat när man bara har en skärm att tillgå.

Att fienders fotsteg inte hörs har ju med programmeringen, inte ljudkvaliten, att göra och det är fortfarande en så liten detalj att jag knappt tycker det är värt att nämna.

Jämför man t.ex CS med BF3 så tycker jag det tillför mer till realismen att höra riktiga fotsteg, dock inte fiendens, än att höra träbitar slagna mot stengolv för att illustrera fotsteg, även om detta hörs när en fiende kommer.

Tror inte du kan neka till att en screen från BF3 är mer realistisk än en från något annat spel, om inte så skulle jag gärna vilja veta vilket spel det är

Haha, om det där var du som neutral så vill jag inte veta vilken bitch du skulle vara när du är arg xD

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |