Permalänk
Medlem

Modemet eller isp?

Hej,

Har haft ett problem nu ett tag faktiskt, det är så att när helt plötsligt så lägger internet av utan anledning, så stänger jag av modemet i ca 5 minuter och drar på det igen så får jag internet tillbaka i ca 10 minuter sen lägger det av igen. Detta håller på såhär i cirka 1 hel dag, sen nästa dag fungerar internet utmärkt och fungerar i ca 2-3 månader igen.

Och nu har jag det problemet idag igen! Så jag bara undrar ifall det är telia som håller på att retas eller är det mitt modem? Tycker bara det är konstigt eftersom efter den här dagen så kommer det fungera helt perfekt i 2 månader igen.

Permalänk
Medlem

Ring telia när det bråkar, och/eller låna ett annat modem å testa.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Vad har du för router/modem? Jag hade ett utav de ökända thomson apparaterna, och den dog lite random varje dag och rebootade, dvs den var trasig.

Visa signatur

Citera.

Permalänk
Medlem

ZyXEL modem, saken är att den stängs inte av av sig själv, det blinkar typ som vanligt fast internet fungerar inte. Startat om 3-4 gånger idag och verkar ha fixat sig nu igen, mysko allt detta!

Permalänk
Medlem

Har inte haft ett enda dc problem sedan jag kopplade in mitt Zyxel modem, så vettifan vad det kan vara då..

Visa signatur

Citera.

Permalänk
Medlem

Du kan inte veta säkert förrän du prövar med ett annat modem, så pröva det innan du antar det ena eller det andra. Zyxel-modem är ju ganska vanliga, så fråga med nån bekant eller granne om de vill byta med dig 24h för att se om problemet försvinner. Om du hellre slänger pengar på problemet så kan du ju bara köpa ett nytt modem och sen sälja det på blocket som "precis öppnat" om problemet visar sig vara med kopparkabeln.

edit Du bör också se till att du kopplat på rätt sätt i övrigt såklart när det gäller ADSL, första jack, inga parallellkopplade jack osv. Inga förlängningskablar heller.

Permalänk
Medlem

bump

Kollade loggen på routern medans det är som värst (lägger av var 5e minut) och jag hittade spam av TX TCP reset for (ip) och så hittade jag en forum post på google som sa att man skulle vara orolig om man ser flera hundra rader med "TX TCP reset for....." på 1 timma, och jag fick 1 ny rad varje sekund när jag refreshade loggen.

Vad innebär detta? Har det något med att internet lägger av hela tiden?

Permalänk

Du skriver att du har en Zyxel router. Är detta en som Teliat skickat ut till dig som du får låna? Jag hade så med BBB.

Isf, släng den i närmaste soptunna (plocka sedan upp den för du måste lämna tillbaka den eftersom det är ett lån). Det är riktigt billigt skräp de skickar ut. Jag köpte en D-link router istället och de problem som du beskriver som jag hade i ett halvår försvinner.

Permalänk
Medlem

Förmodligen så är det de. Det var ju 6 år sedan så jag kommer inte ihåg ifall jag bytt eller inte, men från telia är den definitivt. Lånad eller ej! I vilket fall som helst, kan det inte vara så att om man använder än viss bandbredd så läggs internet ner för att modemet inte orkar mer? För det verkar nästan som om när man lägger lite belastning på det så lägger internet av igen, eller är det bara en slump att det lägger av vid just det tillfället tro?

Permalänk

Har du ADSL eller fiber? Jag antar ADSL eftersom du skriver modem, men många ISP kallar de routers de skickar ut för modem eftersom man kan ha telefon via dem och routern då har en modemfunktion. Hursomhelst bär du kontakta Telias kundtjänst och be dem kontrollera stabiliteten på linan. Det tar dem någon minut bara, men fråga om de kan göra det över något dygn eller två eftersom ditt problem verkar ganska slumpartat.

Det bästa vore fiber antar jag för då är det ju bara att kontrollera med datorn direkt inkopplad i väggen. Har du ADSL är ju felsökningen lite jobbigare eftersom modemet är nödvändigt. Om det är konsekvent när du laddar tunga sidor kan det ju ligga något i det. Har du provat med reset-knappen på modemet och att uppdatera mjukvaran på den till det senaste?

Mest troligt skulle jag säga är att modemet är ansvarigt för felet. Kolla om du kan se driftstörningar på Telias hemsida ändå eller fråga i kundtjänst.