Kodi (XBMC) - Guiden för filmälskare

Permalänk
Medlem

Jag har stött på ett problem med att få informationen/scanningen att fungera. Jag får "kan inte ansluta till fjärrservern" på 2 "klienter/laptops". På huvuddatorn (där även filmerna ligger) så funkar det hyffsat - får det felmeddelandet ytterst sporadiskt även på den men då är det bara att prova igen så funkar det. Men på klienterna så är det benhårt nej!

Samma inställningar och samma version (Eden Beta) av XBMC på alla datorer.

Någon som har någon idé om vad som kan strula?

Brandväggarna är konfigurerade så att de ska släppa igenom XBMC...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tartkennet:

Hej,

Har ett litet problem med att alla mina filmer jag tittar på småhackar med jämna mellanrum. Det är inte jättemycket, men tillräckligt mycket för att man ska störa sig på det.

Har precis köpt min htpc och fick mycket hjälp här ifrån och fick klart för mig att systemet skulle utan problem kunna spela upp filmer i 1080p. Dock har jag ingen full-hd tv och spelar max upp filmer i 720p. Oftast dock spelar jag i det ännu lägre 480p eller vad det heter. Men oavsett vad jag spelar upp så hackar bilden när jag tittar på den.

Är det någon inställning jag har missat i xbmc eller så? Jag har sedan tidigare bockat i hårdvaruaccelrering.

Troligen har du problem att synka uppspelningen med 23.976Hz som är filmstandard. En del hårdvara klarar fortfarande inte ens av att göra det, som vissa Intel-grafikdelar. Även drivrutiner, TV/monitor och annat spelar in. Googla, finns massor om det, även i Sweclockers tester.

En bra länk jag hittade: http://wiki.jriver.com/index.php/Video_Playback_Customization

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av nafs:

Vad har du för komponenter?

Skrivet av MultiMan:

Troligen har du problem att synka uppspelningen med 23.976Hz som är filmstandard. En del hårdvara klarar fortfarande inte ens av att göra det, som vissa Intel-grafikdelar. Även drivrutiner, TV/monitor och annat spelar in. Googla, finns massor om det, även i Sweclockers tester.

En bra länk jag hittade: http://wiki.jriver.com/index.php/Video_Playback_Customization

Har detta paket http://www.inet.se/kundvagn/visa/1044335/2011-10-26
Till detta har jag ett Morex chassi och en 2,5" 250 Gb hdd jag hade liggandes hemma, men det är väl mindre viktigt.

Tvn jag har är en sådan här om det har någon betydelse http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=170999&affiliator_click=21945818

Men den är ingen inställning eller så jag missat då? Ska kika igenom länken ovan oxå. Tack för den.

Permalänk

Hej!

Jag har 3st HDD.

1st med blandade filmer
1st med blandade filmer
1st med serier, trilogier mm.

Kan jag på nåt vis göra så att dom 2st diskarna med blandade filmer, hamnar under en och samma "katalog"? Hmm.. Lite svårt att förklara men, det jag vill är att sammanfoga 2st diskar med blandade filmer, till en enda. Sätter jag på "Biblioteksläge" så kan man ju slå ihop så att ALLA filmer finns. Men då syns ju även mina serier, trilogier osv.

Ähh!!!
Hoppas ni fattar vad jag menar.
Tack på förhand!

Visa signatur

"Det kanske inte finns något helvete. Helvetet kanske bara är de stunder vi tvingas lyssna på våra mor- och farföräldrar då de andas genom näsan när de äter smörgåsar."

Permalänk
Medlem
Skrivet av tartkennet:

Har detta paket http://www.inet.se/kundvagn/visa/1044335/2011-10-26
Till detta har jag ett Morex chassi och en 2,5" 250 Gb hdd jag hade liggandes hemma, men det är väl mindre viktigt.

Tvn jag har är en sådan här om det har någon betydelse http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=170999&affiliator_click=21945818

Men den är ingen inställning eller så jag missat då? Ska kika igenom länken ovan oxå. Tack för den.

Det borde ju fungera!
Fast det är mycket som kan ställa till det oxo..

Har du provat andra uppspelare? VLC, PowerDVD, KMPlayer...
Provat mot någon annan display?

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av tartkennet:

Hej,

Har ett litet problem med att alla mina filmer jag tittar på småhackar med jämna mellanrum. Det är inte jättemycket, men tillräckligt mycket för att man ska störa sig på det.

Har precis köpt min htpc och fick mycket hjälp här ifrån och fick klart för mig att systemet skulle utan problem kunna spela upp filmer i 1080p. Dock har jag ingen full-hd tv och spelar max upp filmer i 720p. Oftast dock spelar jag i det ännu lägre 480p eller vad det heter. Men oavsett vad jag spelar upp så hackar bilden när jag tittar på den.

Är det någon inställning jag har missat i xbmc eller så? Jag har sedan tidigare bockat i hårdvaruaccelrering.

Kan det vara det här som upplevs? http://www.sweclockers.com/forum/102-htpc-och-mediaspelare/10...

Permalänk
Skrivet av nafs:

Det borde ju fungera!
Fast det är mycket som kan ställa till det oxo..

Har du provat andra uppspelare? VLC, PowerDVD, KMPlayer...
Provat mot någon annan display?

Nej har inte provat någon annan spelare än via xbmc. Var inne och tittade nu och detta 23.97 hz eller vad det är man pratar om, är det samma som frames per second, fps? Tittade och den hoppar ganska friskt när filmen spelas. Ena stunden så är den uppe på t.ex. 24.03 och andra stunden är den nere i 23.85 och i tredje på 23.97 typ. den hoppar alltså. Kan detta ha något med saken att göra?

Sedan vet jag inte om detta är rätt tråd att ställa frågan i, men jag kör även xbmc via min mobil. När jag uppdaterat biblioteket med lite nya filmer så hamnar de under movies så att säga, men själva omslaget till filmen uppdateras inte i mobilen. Det är bara en svart bakgrund med en cd-skiva på typ. Något tips?

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som har problem med autostarten av xbmc?
Har lagt en genväg i autostart i windows (xp -pro) och kör med -fs.
När man startar datorn så dyker xbmc som det ska för att några sekunder senare minimeras till startfältet.

Har prövat att starta xbmc som shell istället för explorer men då startar den någon form av tom xbmc. Språket ändras till engelska alla egna inställningar är borta och biblioteket är borta.

Kan man på nått sätt köra xbmc som en tjänst i windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotis:

Förutsatt att divx/xvid är i avi.containern.

<playercorefactory> <players> <player name="MPC-HC" type="ExternalPlayer" audio="false" video="true"> <filename>C:\Program Files\MPC-HC\mplayerc.exe</filename> <args>"{1}" /fullscreen /close</args> <hidexbmc>false</hidexbmc> <hideconsole>false</hideconsole> <warpcursor>none</warpcursor> </player> </players> <rules action="prepend"> <rule filetypes="mkv|avi" player="MPC-HC"/> </rules> </playercorefactory>

För att lägga till fler filtyper t.ex. mp4 är det bara att lägga till det i filetypes med ett "|" före (| betyder eller):

<rule filetypes="mkv|avi|mp4" player="MPC-HC"/>

Tack, ska prova detta senare i eftermiddag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Sen har jag ett till problem, det är nämligen så att filmer som jag har sett och tagit bort från datorn finns fortfarande kvar i XBMC, även fast dom är helt raderade från datorn! Det är som att alla filmer är sparade i någon slags biblioteks-textfil av något slag. Vill helst bara ha filmer som jag har i XBMC, inte gamla raderade filmer.

Jag har också detta problem. Finns det någon lösning?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Hej!

Tack för en bra guide, men jag har några problem. För det första så har jag två stycken alternativ som heter "Filmer" och även ett alternativ som heter "HD Movies". Den ena "Filmer" tar mig till mina filmer, den andra tar mig också till mina filmer fast då i biblioteksläge istället. Jag har temat Night och vill använda "Showcase" stilen. Den går bara att aktivera i mappen "Filmer" som är i biblioteksläge, den andra mappen går inte att ha i Showcase. Kan man på något sätt ta bort den ena "Filmer" och "HD Movies"? Mycket snyggare om man bara har en!

Sen har jag ett till problem, det är nämligen så att filmer som jag har sett och tagit bort från datorn finns fortfarande kvar i XBMC, även fast dom är helt raderade från datorn! Det är som att alla filmer är sparade i någon slags biblioteks-textfil av något slag. Vill helst bara ha filmer som jag har i XBMC, inte gamla raderade filmer.

Någon som vet?

Skrivet av Dyll:

Jag har också detta problem. Finns det någon lösning?

Settings --> Video --> Clean Library

Permalänk

Har nån en enkel guide hur man får in HD ljuden i XBMC?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem

Är detta program till för att titta på film eller? Verkar grymt komplicerat, jag dubbelklickar bara på filmen, klart...
(Datan kopplat till TV med trådlösa t-bord/mus).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xitele810:

Har nån en enkel guide hur man får in HD ljuden i XBMC?

http://forum.xbmc.org/showthread.php?t=109314

Skrivet av xpanterx:

Är detta program till för att titta på film eller? Verkar grymt komplicerat, jag dubbelklickar bara på filmen, klart...
(Datan kopplat till TV med trådlösa t-bord/mus).

Komplicerat? Vart då?
Får du upp omslag och handling samt kan titta på trailer när du browsar dina filmer också?

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Skrivet av nafs:

http://forum.xbmc.org/showthread.php?t=109314

Komplicerat? Vart då?
Får du upp omslag och handling samt kan titta på trailer när du browsar dina filmer också?

http://xbmc.org/wp-content/gallery/confluence/screenshot001.j...

Har prövat detta nu, funkar bra att få ut HD ljuden men, jag får ett hack ca var 10 sec i ljudet, vad kan det bero på?
Hacket kommer bara vid HD ljuduppspelning.

Edit, ser vid Audio output så ser jag att Passthrough output device, där står det error-no devices found. på guidemallen , där ska det stå default. är detta felet?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk

Vilken version ska man köra 10.0 / 10.1 eller 11.0 Eden?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Komplicerat? Vart då?
Får du upp omslag och handling samt kan titta på trailer när du browsar dina filmer också?

Chilla, det var ingen attack...

Känner inte till programmet, tyckte bara det såg komplicerat ut på första sidan med 50-11 bilder o.s.v. för att kolla på en film...

Nä omslag och handling samt titta på trailer kan jag inte, men det kan jag göra på youtube och IMDB...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

Vilken version ska man köra 10.0 / 10.1 eller 11.0 Eden?

11.0 Eden Beta funkar fint, kör på den!

Permalänk
Skrivet av Mr_Flash:

11.0 Eden Beta funkar fint, kör på den!

Har du fått igång den med hd ljud?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

http://forum.xbmc.org/showthread.php?t=109314
Komplicerat? Vart då?
Får du upp omslag och handling samt kan titta på trailer när du browsar dina filmer också?

Äh, låt honom vara en bakåtsträvare. Hans förlust :P.

Skrivet av xitele810:

Har du fått igång den med hd ljud?

Har endast testat mp3, DD och DTS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Chilla, det var ingen attack...

Känner inte till programmet, tyckte bara det såg komplicerat ut på första sidan med 50-11 bilder o.s.v. för att kolla på en film...

Nä omslag och handling samt titta på trailer kan jag inte, men det kan jag göra på youtube och IMDB...

No worries man! Jag tog det absolut inte som en attack, ber om ursäkt om det såg så ut. Skulle nog lagt in en smiley eller två för att förstärka att jag var sarkastisk.

XBMC är ju ett mediacenter, vilket just innebär att det ska ha ett snyggt gui ur mediahänseende. Vilket då innebär att visa filmomslag, skivomslag osv.

Det många gillar med XBMC är att de inte behöver packa upp sina filmer som de av någon outgrundlig anledning har lagt i rar-arkiv utan XBMC fixar det on the fly.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

No worries man! Jag tog det absolut inte som en attack, ber om ursäkt om det såg så ut. Skulle nog lagt in en smiley eller två för att förstärka att jag var sarkastisk.

XBMC är ju ett mediacenter, vilket just innebär att det ska ha ett snyggt gui ur mediahänseende. Vilket då innebär att visa filmomslag, skivomslag osv.

Det många gillar med XBMC är att de inte behöver packa upp sina filmer som de av någon outgrundlig anledning har lagt i rar-arkiv utan XBMC fixar det on the fly.

Snyggt var det absolut, praktiskt med uppspelning av rar också.
Tack för förklaringen! Ska kika närmare på det när jag har lite ork över

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

xbmc.org has gone dark http://xbmc.org/blackout

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Skrivet av Mr_Flash:

Settings --> Video --> Clean Library

Måste jag alltså göra detta varje gång jag raderar en film?

Permalänk
Medlem

Får inte xbmc remote att fungera på min galaxy s2. Jag har ställt in allt på xbmc på datorn enligt guiden, men när jag trycker på ``Manage XBMC Host´´ så får jag ett medelande ´´No hosts defined. In order to add host, press ``menu´´ and choose ´´Add host´´. Hjälp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Måste jag alltså göra detta varje gång jag raderar en film?

Ja om du vill ta bort den ur xbmc's bibliotek. Men det kanske inte är nödvändigt för varenda film?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broris:

Får inte xbmc remote att fungera på min galaxy s2. Jag har ställt in allt på xbmc på datorn enligt guiden, men när jag trycker på ``Manage XBMC Host´´ så får jag ett medelande ´´No hosts defined. In order to add host, press ``menu´´ and choose ´´Add host´´. Hjälp?

http://code.google.com/p/android-xbmcremote/wiki/Setup_Instructions_9_11_and_later

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Ja om du vill ta bort den ur xbmc's bibliotek. Men det kanske inte är nödvändigt för varenda film?

Jag tycker det är skönare när allt är automatiskt, då går jag nog hellre tillbaka till som jag hade det förut. Inget biblioteksläge för mig, men tack ändå

Permalänk
Medlem

Ooooooooooooooooh! Tack så mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Jag tycker det är skönare när allt är automatiskt, då går jag nog hellre tillbaka till som jag hade det förut. Inget biblioteksläge för mig, men tack ändå

Du kan ställa in så att XBMC kör clean library varje gång biblioteket uppdateras.

Läg till det här i advancedsettings.xml:

<advancedsettings> <videolibrary> <cleanonupdate>true</cleanonupdate> </videolibrary> </advancedsettings>

advancedsettings.xml måste skapas i "%appdata%\XBMC\userdata\"

En varning dock, har man material på en nätverksdisk eller liknande som råkar vara offline när uppdateringen körs så tas det också bort.