Permalänk

diablo 3 och pvp

Hej sweclockers!
Satt igårkväll och läste en ganska hetsk debatt på battle.net's egna forum angående pvp möjligheter i diablo 3. Det verkar ju onekligen som att möjligheten att förklara sig "hostile" mot varandra in game är borttagen. Något som sägs representera åsikten hos en bred majoritet av spelarna.. Många säger att det är för att minska risken för griefing osv. vilket enkelt skulle kunna lösas med något slags filter vid skapandet/anslutandet till spel, där det kunde vara möjligt att välja bort hostile. Då höjs klagomål om att pvpn skulle kräva balansering, vilket skulle påverka pve sidans mechanics.

Jag personligen hade inte brytt mig om de struntade i att balansera för pvp till förmån för pve. Men det vore fortfarande kul om det gick att pvpa öppet i diablovärlden. Så som det alltid har varit..

Så, jag vart bara nyfiken på om jag är ensam om att köpa spelet i första hand för pvp och naturligvis för att grinda utrusning för detta :).

Mvh andersson

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kommer inte spela pvp

Permalänk
Medlem

Skulle vara duel som jag saknar.
Annars känns random ganknig rätt föråldrat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[System] |Crosshair lll formula | BEx4 955 3.2Ghz | HD 6870 | 8gig ddr3 | X25-M 80gig G2 | 2x1TB | Antec 1200 | Corsair 650W | 24' '+ 24'' | win7 x64
[Laptop TimlineX 4820] 14'' | 5650 | i7

Permalänk
Skrivet av Joppes:

Skulle vara duel som jag saknar.
Annars känns random ganknig rätt föråldrat.

Kul att folk tar sig tid o svara i tråden :).
Kanske har jag formulerat frågan klumpigt. Jag är, precis som du, emot random ganking i spel. Därför anser jag att man ska införa något slags val vid gameskapande att tillåta folk att förklara sig hostile. Detta bör inte vara default (vilket skulle medföra att vissa råkar skapa sådana games motsin vilja), det får gärna komma upp någon slags bekräftelseruta som säger något i stil med "this option may cause other players to hostile you against your will etc etc". Jag själv ser inte hur detta skulle skada pve communityn. Men upplys mig gärna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

blir nog inge pvp för mig heller som det ser ut i nuläget mkt kan ju ändras vem vet.
möjligen när man har absolut maxad gear runestones enchants osv(om man ens når så långt det är ju inte säkert) att man då ger sig in i pvpvärlden just för att det inte finns så mkt mer att grinda/fixa för pve delen.

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
Asus ROG Swift PG278Q | Sony A9G 65"
IFI ZenDac + Audeze LCD 2 Classic / Sennheiser HD 650 HK 970 + Heco Music Style 900
Seasonic PRIME 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andersson9:

Kul att folk tar sig tid o svara i tråden :).
Kanske har jag formulerat frågan klumpigt. Jag är, precis som du, emot random ganking i spel. Därför anser jag att man ska införa något slags val vid gameskapande att tillåta folk att förklara sig hostile. Detta bör inte vara default (vilket skulle medföra att vissa råkar skapa sådana games motsin vilja), det får gärna komma upp någon slags bekräftelseruta som säger något i stil med "this option may cause other players to hostile you against your will etc etc". Jag själv ser inte hur detta skulle skada pve communityn. Men upplys mig gärna

Skickades från m.sweclockers.com

ser inte heller ngt problem med det

Permalänk
Skrivet av undrande:

blir nog inge pvp för mig heller som det ser ut i nuläget mkt kan ju ändras vem vet.
möjligen när man har absolut maxad gear runestones enchants osv(om man ens når så långt det är ju inte säkert) att man då ger sig in i pvpvärlden just för att det inte finns så mkt mer att grinda/fixa för pve delen .

Detta är en av anleningarna till varför jag gärna väljer pvp över pve. Det finns en gräns för mig hur länge det är kul att spela mot datorgenererade fiender..
stotyline är heller inte speciellt vikigt för mig, även om det absolut är ett välkommet tillskott!

Men på samma sätt som många tycker att det fortfarande är kul att fortsätta om och om igen med nya karaktärer genom spelet och testa nya builds o skills. Är det för mig fruktansvärt kul att bara rusha igenom kontent för att testa olika builds för pvp. Även om de inte är balanserade att klara motståndet de möter.

Gillade min poison dagger pvp necro i d2 och även min enchantress sorc :). Även om de inte stod sig alltid mot alla hammerdins etc.

Nu svammlade jag visst väldigt mkt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Duel (1v1) lär ju fortfarande finnas som möjlighet?
Jag tycker annars arena-PVP är helt rätt väg att ta med spelet, vad finns det för poäng med att ha PVP i en miljö där folk inte givet är med på det? Ganking är inte kul, än mindre i ett spel som Diablo 3, och att skapa valmöjligheter för att anpassa spelet för ~5% (eller vaddå?) av spelarna känns inte heller hållbart.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk

problemet med d2 pvp var att folk som kanske tex var lvl 70 plötsligt gjorde sig hostile och döda alla som var tex lvl 20

Permalänk
Skrivet av CyberZaikoo:

problemet med d2 pvp var att folk som kanske tex var lvl 70 plötsligt gjorde sig hostile och döda alla som var tex lvl 20

Så sant.. och det var ju det stora problemet. jag har inget emot o ta bort hostile valet om det hade funnits någon slags ffa arena. Det var i min mening en av de stora tjusningarna i d2.
Sen ser inte jag problematiken med att bli ofrivilligt dödad om man inte behöver spela i den typen av games. Om det nu är ca 5% av spelarbasen som intresserar sig för detta alternativ så påverkar väl inte det spelupplevelsen för de andra 95% som ändå inte kommer att joina de spelen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Eller så har den en checkbox när man skapar ett spel.

Enable PVP: check/uncheck

unchecked as default

Permalänk
Skrivet av Knuppe:

Eller så har den en checkbox när man skapar ett spel.

Enable PVP: check/uncheck

unchecked as default

Precis! Enkel fix. Alla blir glada :). Att påstå något annat tycker iaf jag är trångsynt o själviskt..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade funkat fint för mig. Bara jag slipper bli tvingad in i pvp

Permalänk
Medlem

En checkbox skulle funka för mig.
Tror dock att blizz inte vill ha gamemods inplenterat i spelet som inte används (knappt).
Ta ex sc:bw som exemple. Hur många körde egentligen ex greed eller beacon? Var custom och kanske FFA som användes.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[System] |Crosshair lll formula | BEx4 955 3.2Ghz | HD 6870 | 8gig ddr3 | X25-M 80gig G2 | 2x1TB | Antec 1200 | Corsair 650W | 24' '+ 24'' | win7 x64
[Laptop TimlineX 4820] 14'' | 5650 | i7

Permalänk
Skrivet av Joppes:

En checkbox skulle funka för mig.
Tror dock att blizz inte vill ha gamemods inplenterat i spelet som inte används (knappt).
Ta ex sc:bw som exemple. Hur många körde egentligen ex greed eller beacon? Var custom och kanske FFA som användes.

Jag håller med om att de troligen inte vill ha massa game modes som inte används. Dock så ser jag inga direkta likheter i detta mellan ett RTS spel o ett RPG spel. Möjligheten att ha pvp-enabled förändrar ju inte spelstilen i övrigt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle definitivt vara intresserad av lite pvp. Folk som köttar lowlevels för att dom har tråkigt är inget jag vill veta av, men fighter vs jämnstarka är ju nice. Kanske en req level för att förklara sig hostile, och en req level innan man kan bli skadad av andra spelare? Jag vet inte riktigt. Penalty om man dödar spelare mer än 5 levlar lägre än en själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andersson9:

Precis! Enkel fix. Alla blir glada :). Att påstå något annat tycker iaf jag är trångsynt o själviskt..

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, och du är inte trångsynt och självisk som "förbjuder" folk att tycka något annat än vad du skrev ? LOL

Permalänk
Skrivet av add9400:

Haha, och du är inte trångsynt och självisk som "förbjuder" folk att tycka något annat än vad du skrev ? LOL

På vilket sätt tycker du att jag förbjuder folk att tycka annat?
Jag sa att JAG personligen inte förstår varför någon skulle vara emot något som inte påverkar ens egen spelupplevelse.. men det är ju det som disskuteras. Allas åsikter är välkommna!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andersson9:

På vilket sätt tycker du att jag förbjuder folk att tycka annat?
Jag sa att JAG personligen inte förstår varför någon skulle vara emot något som inte påverkar ens egen spelupplevelse.. men det är ju det som disskuteras. Allas åsikter är välkommna!

Skickades från m.sweclockers.com

Bry dig inte om vad han skrev. Det finns allt för många som lägger ord i ens mun.

Jag är FÖR en checkbox. Vilken sida man än står på finns ett alternativ. Hur kan någon ha klagomål på detta?

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

När jag tänker efter så är jag lite osäker på om jag skulle uppskatta en checkbox för att random gankning ska vara tillåtet. Majoritet skulle nog joina ett sådant spel för att ganka varandra och skulle då resultera till att alla står och köttar på varandra utan för stadsmuren. Och varför skulle någon hosta ett sådant spel i hopp om att spela coop-pve då näst intill ingen skulle joina av den anledningen.
Anledningen till att det fungerade i D2 var för att det inte fanns någon frizoon för publika games, därför funkade det att spela coop med pvp tillåtet då dom flesta ville samarbeta och jaga loot. Och dessa kommer till 99.9% i D3 att spela med pvp avmarkerat.
Så jag tror att detta spel-läge/valmöjlighet skulle bli en flopp då den bygger på att kunna ganka/jaga någon som questar eller att få/kunna pvp'a, och eftersom dom som vill questa inte kommer spela med gankmode på och det finns en utarbetat pvp-arena så vad för funktion fyller då gank-game mode?

Visa signatur

[System] |Crosshair lll formula | BEx4 955 3.2Ghz | HD 6870 | 8gig ddr3 | X25-M 80gig G2 | 2x1TB | Antec 1200 | Corsair 650W | 24' '+ 24'' | win7 x64
[Laptop TimlineX 4820] 14'' | 5650 | i7

Permalänk
Skrivet av Joppes:

När jag tänker efter så är jag lite osäker på om jag skulle uppskatta en checkbox för att random gankning ska vara tillåtet. Majoritet skulle nog joina ett sådant spel för att ganka varandra och skulle då resultera till att alla står och köttar på varandra utan för stadsmuren. Och varför skulle någon hosta ett sådant spel i hopp om att spela coop-pve då näst intill ingen skulle joina av den anledningen.
Anledningen till att det fungerade i D2 var för att det inte fanns någon frizoon för publika games, därför funkade det att spela coop med pvp tillåtet då dom flesta ville samarbeta och jaga loot. Och dessa kommer till 99.9% i D3 att spela med pvp avmarkerat.
Så jag tror att detta spel-läge/valmöjlighet skulle bli en flopp då den bygger på att kunna ganka/jaga någon som questar eller att få/kunna pvp'a, och eftersom dom som vill questa inte kommer spela med gankmode på och det finns en utarbetat pvp-arena så vad för funktion fyller då gank-game mode?

Jag tror att det finns fler än du tror, som är intresserade. De finns de, som jag, som ser möjligheten att kunna bli gankad som en extra krydda.
Jag förstår om inte alla håller med. Men personligen gillar jag spel där man inte har full kontroll. Om någon försöker ganka mig så kan jag inte bara klicka bort det o aldrig stöta på motgångar.
Jag önskar att jag kunde uppskatta PvE lika mkt som gemene man. Men för mig så ser jag ingen utmaning i det, och framför allt inget mål.
Brukar bli såhär
1 klara spelet, nu då?
2 skaffa bra gear, nu då?
3 testa annan class, nu då?
4 slut

PvP erbjuder det där slutsteget där man kan stanna resten av spelupplevelsen, utan slut.

Men jag förstår att långt ifrån alla delar denna uppfattning. Därför försöker jag hitta alternativ :).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andersson9:

Jag tror att det finns fler än du tror, som är intresserade. De finns de, som jag, som ser möjligheten att kunna bli gankad som en extra krydda.
Jag förstår om inte alla håller med. Men personligen gillar jag spel där man inte har full kontroll. Om någon försöker ganka mig så kan jag inte bara klicka bort det o aldrig stöta på motgångar.
Jag önskar att jag kunde uppskatta PvE lika mkt som gemene man. Men för mig så ser jag ingen utmaning i det, och framför allt inget mål.
Brukar bli såhär
1 klara spelet, nu då?
2 skaffa bra gear, nu då?
3 testa annan class, nu då?
4 slut

PvP erbjuder det där slutsteget där man kan stanna resten av spelupplevelsen, utan slut.

Men jag förstår att långt ifrån alla delar denna uppfattning. Därför försöker jag hitta alternativ :).

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror du misstolkar mig lite eller så var jag inte helt tydlig.
Personligen är jag ett fan av pvp i alla dess slag, spelar ingen roll om det är mmo, fps eller vad det nu kan tänkas vara.
Dock så ser jag inte det som en lösning att ha en checkbox för om pvp ska vara tillåtet. Då är det bättre att dom har det som i D2 allla spelar efter samma regler. Det är då dom spontana och spännande situationerna kan uppstå att någon kommer in och vill ganka när man spelar.
Det är lite som om man ska skrämma någon, effekten blir bra om personen inte är med på det.

Om man nu har en checkbox så kommer det bli att alla som inte vill bli gankade kommer att ha det urkryssat.
Det kommer att lämna ett gäng över (i stort sätt) och det är dom som vill spela och ganka varandra.
Vad händer när två sådana spelare hamnar i samma spel, troligtvis kommer dom stå och kötta på varandra utanför staden tills dom blir blå.
Jag har svårt att se att någon som är pve sugen kommer att starta ett spel som det skriker "Kom in och ganka mig när jag questar".
På samma gång har jag svårt att se någon pve sugen att Joina ett spel med pvp på då spelet i regel handlar om att ganka varandra utan för staden.
Dvs även om det skulle vara gött att ge folk valet så har jag svårt att se att det skulle fördela sig på ett vettigt sätt. Det skulle bli en jävligt dålig splitt som skulle göra pvp games lidande då Arenan gör allt det bättre.

Visa signatur

[System] |Crosshair lll formula | BEx4 955 3.2Ghz | HD 6870 | 8gig ddr3 | X25-M 80gig G2 | 2x1TB | Antec 1200 | Corsair 650W | 24' '+ 24'' | win7 x64
[Laptop TimlineX 4820] 14'' | 5650 | i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppes:

Jag tror du misstolkar mig lite eller så var jag inte helt tydlig.
Personligen är jag ett fan av pvp i alla dess slag, spelar ingen roll om det är mmo, fps eller vad det nu kan tänkas vara.
Dock så ser jag inte det som en lösning att ha en checkbox för om pvp ska vara tillåtet. Då är det bättre att dom har det som i D2 allla spelar efter samma regler. Det är då dom spontana och spännande situationerna kan uppstå att någon kommer in och vill ganka när man spelar.
Det är lite som om man ska skrämma någon, effekten blir bra om personen inte är med på det.

Om man nu har en checkbox så kommer det bli att alla som inte vill bli gankade kommer att ha det urkryssat.
Det kommer att lämna ett gäng över (i stort sätt) och det är dom som vill spela och ganka varandra.
Vad händer när två sådana spelare hamnar i samma spel, troligtvis kommer dom stå och kötta på varandra utanför staden tills dom blir blå.
Jag har svårt att se att någon som är pve sugen kommer att starta ett spel som det skriker "Kom in och ganka mig när jag questar".
På samma gång har jag svårt att se någon pve sugen att Joina ett spel med pvp på då spelet i regel handlar om att ganka varandra utan för staden.
Dvs även om det skulle vara gött att ge folk valet så har jag svårt att se att det skulle fördela sig på ett vettigt sätt. Det skulle bli en jävligt dålig splitt som skulle göra pvp games lidande då Arenan gör allt det bättre.

Du har en poäng i det du säger. Men jag ser det som så att en server med pvp aktiverat kommer innebära att alla som joinar är intresserade av PVP. Hela Diablo-världen blir då en stor arena, och blir som ett miljöombyte mot arenorna, utan regler. Jag tror det finns intresse för denna typ av PVP också. Åtminstone är det något jag skulle kunna tänka mig.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evra:

Du har en poäng i det du säger. Men jag ser det som så att en server med pvp aktiverat kommer innebära att alla som joinar är intresserade av PVP. Hela Diablo-världen blir då en stor arena, och blir som ett miljöombyte mot arenorna, utan regler. Jag tror det finns intresse för denna typ av PVP också. Åtminstone är det något jag skulle kunna tänka mig.

Absolut, jag tror att det i vissa fall skulle kunna fungera. Speciellt om man startar ett pvp game med nån man känner för att få en extra nervkittlande känsla att det faktist kan komma in någon som man ganka. Eller om man är som du och vill ha ett spel utan regler, så att säga.
Dock med dom punkterna som jag hade i min föra post och dom önskningarna du har på hur pvp-allowed game ska se ut så kan jag bara gissa på hur battle.net's forum skulle se ut och det skulle nog ta en hel del tid från blizzard. Eller vad tror du?

Visa signatur

[System] |Crosshair lll formula | BEx4 955 3.2Ghz | HD 6870 | 8gig ddr3 | X25-M 80gig G2 | 2x1TB | Antec 1200 | Corsair 650W | 24' '+ 24'' | win7 x64
[Laptop TimlineX 4820] 14'' | 5650 | i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppes:

Absolut, jag tror att det i vissa fall skulle kunna fungera. Speciellt om man startar ett pvp game med nån man känner för att få en extra nervkittlande känsla att det faktist kan komma in någon som man ganka. Eller om man är som du och vill ha ett spel utan regler, så att säga.
Dock med dom punkterna som jag hade i min föra post och dom önskningarna du har på hur pvp-allowed game ska se ut så kan jag bara gissa på hur battle.net's forum skulle se ut och det skulle nog ta en hel del tid från blizzard. Eller vad tror du?

Om alla som joinar ett PVP-spel är med på noterna så ser jag inte problemet?

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andersson9:

Hej sweclockers!
Satt igårkväll och läste en ganska hetsk debatt på battle.net's egna forum angående pvp möjligheter i diablo 3. Det verkar ju onekligen som att möjligheten att förklara sig "hostile" mot varandra in game är borttagen. Något som sägs representera åsikten hos en bred majoritet av spelarna.. Många säger att det är för att minska risken för griefing osv. vilket enkelt skulle kunna lösas med något slags filter vid skapandet/anslutandet till spel, där det kunde vara möjligt att välja bort hostile. Då höjs klagomål om att pvpn skulle kräva balansering, vilket skulle påverka pve sidans mechanics.

Jag personligen hade inte brytt mig om de struntade i att balansera för pvp till förmån för pve. Men det vore fortfarande kul om det gick att pvpa öppet i diablovärlden. Så som det alltid har varit..

Så, jag vart bara nyfiken på om jag är ensam om att köpa spelet i första hand för pvp och naturligvis för att grinda utrusning för detta :).

Mvh andersson

Skickades från m.sweclockers.com

Hoppas PvPn blir bättre än WoW´s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evra:

Om alla som joinar ett PVP-spel är med på noterna så ser jag inte problemet?

Arena?

Förstår blizzards val i frågan.
Men sen finns det ju en grupp som vill också. På samma gång finns det säkert folk som vill ha andra options på game modes.
Någon stans måste det sättas en standard.

Men som sagt så gillar jag pvp och world pvp så skulle det bli en standard så skulle jag inte klaga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[System] |Crosshair lll formula | BEx4 955 3.2Ghz | HD 6870 | 8gig ddr3 | X25-M 80gig G2 | 2x1TB | Antec 1200 | Corsair 650W | 24' '+ 24'' | win7 x64
[Laptop TimlineX 4820] 14'' | 5650 | i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppes:

Arena?

Förstår blizzards val i frågan.
Men sen finns det ju en grupp som vill också. På samma gång finns det säkert folk som vill ha andra options på game modes.
Någon stans måste det sättas en standard.

Skickades från m.sweclockers.com

Arena är för dem som vill ha strukturerad och restrikterad pvp, och det är det vissa vill komma bort ifrån precis som du säger. Om det är valbart att skapa en server med öppen pvp så blir båda parter nöjda. De som inte vill joinar inte, de som vill joinar. Busenkelt!

Skrivet av Joppes:

Men som sagt så gillar jag pvp och world pvp så skulle det bli en standard så skulle jag inte klaga.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilket då faktiskt motsäger vad du sa innan, att du tvekade över om en checkbox verkligen var något du tyckte var ett gott alternativ.

Strunt samma. Jag är hyffsat övertygad om att Blizzard inte kommer implementera öppen pvp oavsett. De kommer med största sannolikhet bygga ut den befintliga arenan med olika scenarion osv istället, för att mätta pvp-folkets gap och skrik.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Inaktiv

Tycker som många här att det skulle bli roligt om det va lite scenarion,pvp,arena m.m. liknande inne i d3 så man fan får visa vad man går för!!

Men detta åt sidan en stund Eftersom betan har kommit ut till några av oss ^^ när tror ni att det släpps? för som sakt innan alla spel släpps så testast dom ju och efter någon månad BAM i butik... Tror ni att de släpper det innan maj i år eller vill dom "jävlas" med oss fortfarande å ger ut det "when it's done"? lol

Vet någon något om datumet eller va händer? skulle gärna vilja uppdatera mig lite här nu för det är ju "snart" dax^^

Permalänk
Medlem

ingen vet ett exakt datum, vad jag hört iaf men tror det var i tyskland i somras (gamescom eller liknande) som någon blizzard nisse sa att 3-6 månader EFTER avslutad closed Beta så släpps spelet.
hurvida det stämmer eller inte är svårt att svara på men det låter ju rimligt.
tex om betan avslutas sista feb så släpps D3 till sensommarn/hösten det är vad jag tror.

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
Asus ROG Swift PG278Q | Sony A9G 65"
IFI ZenDac + Audeze LCD 2 Classic / Sennheiser HD 650 HK 970 + Heco Music Style 900
Seasonic PRIME 850W Gold