Vill du att youtube ska gå ner? (SOPA)

Permalänk

Vill du att youtube ska gå ner? (SOPA)

Hej alla internet intresserade!

USA:s regering vill ha nya regler om vad de gäller kopiering av digitalt material som musik, film, spel o.s.v. Detta gör att de kan ta ner vilken hemsida som helst där man kan ladda upp bilder, videor, musik m.m. som Facebook, YouTube och listan fortsätter.Du vill förmodligen ha kvar youtube. Därför skriver jag den här tråden så du kan föra informationen vidare till dem du känner. Om du vill veta mer kolla på den här videon

Tack för att du läste och var fri att diskutera detta!

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Ytterst relaterat!

Jag råder alla att skriva under den internationella namninsamlingen.

Visa signatur

| Fractal Design Define R3 | MSI P55-CD53 | Intel i5 750@2.667GHz | Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev. 2 | ASUS GTX 560 Ti | Coolermaster 520w | WD Caviar Black 1TB SATA 600 | Maxtor 300Gb SATA 150 | 2x2Gb 1033GHz [OCZ Gold Edition] |

Permalänk
Medlem

Bedrövligt. Inte konstigt att lagen heter SOPA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FudgieCars:

Hej alla internet intresserade!

USA:s regering vill ha nya regler om vad de gäller kopiering av digitalt material som musik, film, spel o.s.v. Detta gör att de kan ta ner vilken hemsida som helst där man kan ladda upp bilder, videor, musik m.m. som Facebook, YouTube och listan fortsätter.Du vill förmodligen ha kvar youtube. Därför skriver jag den här tråden så du kan föra informationen vidare till dem du känner. Om du vill veta mer kolla på den här videon

http://www.youtube.com/watch?v=JhwuXNv8fJM&feature=g-all-lik&...

Tack för att du läste och var fri att diskutera detta!

jag tror jag hörde något om detta för ett antal månader sedan... men tror knappast det går igenom. Det måste ju röstas, och även om det går igenom så borde det inte påverka sidor som finns utanför USA?

Visa signatur

"En dator"

Permalänk
Medlem

Det spelar nog ingen roll om sidorna är i eller utanför USA...

Dold text

Edit: La bilden i en Spoiler så att den inte tar upp hela tråden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ohoy:

jag tror jag hörde något om detta för ett antal månader sedan... men tror knappast det går igenom. Det måste ju röstas, och även om det går igenom så borde det inte påverka sidor som finns utanför USA?

Lite hot och det går genom i Sverige med:)

Drabbar ju Sverige med så klart, för vi kan ju inte kunna använda Youtube mer och det gäller väll Google med (eller har jag fel?).

Men men, får hoppas det löser sig.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

GLHF. Kommer aldrig gå igenom

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

GLHF. Kommer aldrig gå igenom

Jo. Det kommer gå igenom. Om man följt debatten så förstår man att risken att det går igenom är mycket större än att idén stoppas.

Däremot är lagen inte omöjlig att gå runt (för de stora företagen såsom youtube iallafall, mindre företag kommer få lägga ned), så för oss européer så kommer youtube antagligen finnas kvar. Servrar flyttas etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FudgieCars:

Hej alla internet intresserade!

Jatack. Youtube (Google) Har hemska partners på youtube. De flesta bryter reglerna, genom att posta thumbnails (t.ex. av en halvnaken kvinna) som inte passar videon, full capslock i titel, titlar som inte har något att göra med videorna (endast för att få views) och folk som ijustine, sxephil, raywilliamjohnson, whatthebuckshow, shanedawson m.fl. bör skjutas för de har ingenting originellt.

Medans folk som FreddieW, Beardyman förtjänar ett par kronor, för de ger originell underhållning.

Sedan ska man fan inte få betalt för något som man inte själv har skapat, alltså spelar man ett spel och spelar in det, så ska man inte kunna få betalt för det. Vems produkt är det egentligen? Utvecklaren samt Utgivarens! (Robbaz /cry) Dvs Omfgcata/Totalhalibut m.fl. hamnar på gatan utan spelvideor ;P

Youtube bör gå tillbaka till originalet, där det inte fanns partners, copyright skydd och annat påhitt.

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Skrivet av schitzo:

Jatack. Youtube (Google) Har hemska partners på youtube. De flesta bryter reglerna, genom att posta thumbnails (t.ex. av en halvnaken kvinna) som inte passar videon, full capslock i titel, titlar som inte har något att göra med videorna (endast för att få views) och folk som ijustine, sxephil, raywilliamjohnson, whatthebuckshow, shanedawson m.fl. bör skjutas för de har ingenting originellt.

Medans folk som FreddieW, Beardyman förtjänar ett par kronor, för de ger originell underhållning.

Sedan ska man fan inte få betalt för något som man inte själv har skapat, alltså spelar man ett spel och spelar in det, så ska man inte kunna få betalt för det. Vems produkt är det egentligen? Utvecklaren samt Utgivarens! (Robbaz /cry) Dvs Omfgcata/Totalhalibut m.fl. hamnar på gatan utan spelvideor ;P

Youtube bör gå tillbaka till originalet, där det inte fanns partners, copyright skydd och annat påhitt.

Nu vet jag inte om du försöker härma de som röstar igenom detta, om du trollar eller om du bara har 3 hjärnceller. Du får gärna utveckla, ironi på internet är inte lätt att läsa

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m1n1h0p:

Nu vet jag inte om du försöker härma de som röstar igenom detta, om du trollar eller om du bara har 3 hjärnceller. Du får gärna utveckla, ironi på internet är inte lätt att läsa

Så jag får alltså tjäna pengar på något någon annan har gjort?

(Sedan trollar nog du själv lite?)

Skrivet av m1n1h0p:

Dålig trådstart

0/10

Wouldn't read again

Dold text
Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem

Kommer antagligen gå igenom, senaste månaderna har kongressen i USA röstat igenom en hel del nya påhitt, har för mig senast var det om borttagande av fjärde femte och sjätte tillägget i grundlagarna, dom har även fått igenom att US militären kan användas vid behov emot befolkningen på Amerikansk mark, och en hel del till.

Vad jag grunnar på är hur det går för ACTA som också är väldigt likt SOPA, men ACTA är mer internationellt

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av schitzo:

Så jag får alltså tjäna pengar på något någon annan har gjort?

Så du menar de som verkligen brinner för att kommentera Starcraft 2 t.ex. och livnär sig på det inte ska få ett öre och göra det genom ren välgörenhet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FribBe:

Så du menar de som verkligen brinner för att kommentera Starcraft 2 t.ex. och livnär sig på det inte ska få ett öre och göra det genom ren välgörenhet?

Kommentera... välgörenhet? Wat?
Det finns de som får betalt och är professionella kommenta..törer? Klart de får betalt om de blir inbjudna av utveckaren(eller sponsrat event/tournament), gällande Starcraft 2 så är det Blizzard.

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av schitzo:

och folk som ijustine, sxephil, raywilliamjohnson, whatthebuckshow, shanedawson m.fl. bör skjutas för de har ingenting originellt.

Nu vet jag inget om de andra men va inte sxephil en av dom första som började göra youtube "shows"?...

Skrivet av schitzo:

Sedan ska man fan inte få betalt för något som man inte själv har skapat, alltså spelar man ett spel och spelar in det, så ska man inte kunna få betalt för det. Vems produkt är det egentligen? Utvecklaren samt Utgivarens! (Robbaz /cry) Dvs Omfgcata/Totalhalibut m.fl. hamnar på gatan utan spelvideor ;P

De promotar spel/produkter/whatever så varför skulle dom inte få betalt för det? Istället för att ett indie företag ska betala TotalBisquit för att göra en video så får TB pengarna från ads.

Skrivet av schitzo:

Youtube bör gå tillbaka till originalet, där det inte fanns partners, copyright skydd och annat påhitt.

Om folk inte får vara partners, dvs man får inte cash från ads av att göra videos hela tiden så kommer youtube endå att ha kvar ads till de få som kommer forsätta göra videor på sin fritid (Om du inte visste det så kostar det att ha servrar + massor av lagring + lina).
Om du inte vill handskas med copyrightskydd så gå till någon illegal hemsida...

Visa signatur

Dator 1#
3930k \|/ gtx970 \|/ Corsair 64gb @1866mhz \|/ Asus Sabertooth x79 \|/
2st Samsung 840pro 256gb @ Raid0 | 4st Samsung F1 640gb @ Raid 0 | 2tb + 1tb seagate
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T

Permalänk
Medlem
Skrivet av schitzo:

Kommentera... välgörenhet? Wat?
Det finns de som får betalt och är professionella kommenta..törer? Klart de får betalt om de blir inbjudna av utveckaren(eller sponsrat event/tournament), gällande Starcraft 2 så är det Blizzard.

Nu pratar jag givetvis om de som gör det genom YouTube och gör ett fantastiskt bra jobb.

Permalänk
Medlem

Activision (aka blizzard) är en av de bolagen som lobbar för denna lagen. Kolla igenom videon ovan. TB förklrara ganska bra vad det handlar om. Inte att de kommer döda hela youtube kanske, men att de har rätt att som en diktator säga vad som får finnas och inte på internet. Exemplet med megaupload videon är ju bara skrämmande om detta skulle börja gälla över hela nätet.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Skrivet av schitzo:

Så jag får alltså tjäna pengar på något någon annan har gjort?

(Sedan trollar nog du själv lite?)

Dold text

Det var en trollpost, men det jag skrev nu var seriöst.

Du tycker alltså att man inte ska få tjäna pengar om man filmar när man själv spelar battlefield, utan att battlefield-skaparna ska tjäna pengar på det.

Med den logiken borde inte battlefield-skaparna få pengar för försäljningen av deras spel, utan de som borde få betalt är de som kom på datorn.

Men de som kom på datorn borde inte heller få betalt, utan det borde personen som kom på elektricitet (eller han som har patent på det åtminstone).

Men han som uppfann elektriciteten tog antagligen teknik och information från någon annan.

I call troll

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m1n1h0p:

Det var en trollpost, men det jag skrev nu var seriöst.

Du tycker alltså att man inte ska få tjäna pengar om man filmar när man själv spelar battlefield, utan att battlefield-skaparna ska tjäna pengar på det.

Var sa jag att uvecklaren ska tjäna pengar? Jag menar att man inte ska tjäna ett öre på det. För man äger inte rättigheterna för innehållet annat än just... sin röst, om man nu kommenterar.

Skrivet av FribBe:

Nu pratar jag givetvis om de som gör det genom YouTube och gör ett fantastiskt bra jobb.

Nämn en enda?

Totalhalibut är en Dreamhack fjolla som kommenterar lite spel. Men han beter sig som en total idiot när det gäller hans viewers (plus man kan inte ens kontakta personen, eller kommentera på hans kanal) och han blockerar ALLA som inte håller med honom.

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Activision (aka blizzard) är en av de bolagen som lobbar för denna lagen. Kolla igenom videon ovan. TB förklrara ganska bra vad det handlar om. Inte att de kommer döda hela youtube kanske, men att de har rätt att som en diktator säga vad som får finnas och inte på internet. Exemplet med megaupload videon är ju bara skrämmande om detta skulle börja gälla över hela nätet.

Kolla igen så ser du att han menade EA.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Skrivet av schitzo:

Var sa jag att uvecklaren ska tjäna pengar? Jag menar att man inte ska tjäna ett öre på det. För man äger inte rättigheterna för innehållet annat än just... sin röst, om man nu kommenterar.

Med den logiken så ska inte battlefield-skaparna heller tjäna några pengar. Hela spelet battlefield 3 är gjort i olika program. Varken EA eller DICE äger rättigheterna till de programmen.

TV4 gör ett reportage där de står utanför DICE:s huvudkvarter och pratar om battlefield. Ska TV4 verkligen få betalt för detta? De äger ju bara rättigheterna för sin reporters röst? De äger varken DICE eller byggnaden, och de har inte heller rättigheterna till varken varumärket DICE eller ritningarna till DICE-högkvarteret.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m1n1h0p:

Med den logiken så ska inte battlefield-skaparna heller tjäna några pengar. Hela spelet battlefield 3 är gjort i olika program. Varken EA eller DICE äger rättigheterna till de programmen.

Battlefield 3 är gjort i en motor som heter Frostbite 2.
Trolla vidare.

Och de har nog köpt rättigheterna

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av schitzo:

Jatack. Youtube (Google) Har hemska partners på youtube. De flesta bryter reglerna, genom att posta thumbnails (t.ex. av en halvnaken kvinna) som inte passar videon, full capslock i titel, titlar som inte har något att göra med videorna (endast för att få views) och folk som ijustine, sxephil, raywilliamjohnson, whatthebuckshow, shanedawson m.fl. bör skjutas för de har ingenting originellt.

Medans folk som FreddieW, Beardyman förtjänar ett par kronor, för de ger originell underhållning.

Så det är du som bestämmer vad som är underhållning? eh..

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Skrivet av schitzo:

Battlefield 3 är gjort i en motor som heter Frostbite 2.
Trolla vidare.

Och de har nog köpt rättigheterna

Haha, well played sir. Du är riktigt duktig!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anden12:

Så det är du som bestämmer vad som är underhållning? eh..

Ta en titt på kanalerna då?
Tvivlar på att du får högst 5min underhållning från någon av dom. Jag genomlider hellre valfri svensk musik eller film i en timme än ryser inför Whatthebuckshow.

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Permalänk
Medlem

Schitzo, ska spelrecensenter inte få betalt för sitt jobb då heller? För TB m.fl. gör i princip samma sak som spelrecensenter; spela spelen och säga vad dom tycker om spelet. Dessutom så började TB med podcasts (internetradio), och inte 'WTF is?' (som faktiskt promotar spel från många indie-utvecklare, vilket gör att folk, hör o häpna, KÖPER spelen. Han fungerar m.a.o. som gratis PR, förutom att han får betalt av Youtube för antalet subscribers och views han har) och de andra shower han har.

Om vi skall dra det ännu längre, ska radiopratare inte heller få betalt då dem bara sitter och spelar upp en massa låtar dag ut och dag in samtidigt som dom pratar en massa skit då och då mellan låtarna?

Som m1n1h0p redan har sagt: I call troll.

Visa signatur

LAIN\Asus Maximus VI Gene, Intel Core i5 4670K, HyperX Savage 16GB 1866MHz, Asus GTX 1070 FE, Corsair AX760, SilverStone Sugo SG10B, NZXT Kraken X31, Samsung 850 Evo 500GB\
Beyerdynamic DT990 600Ω, O2+ODAC, AntLion ModMic V4 Uni + Creative SB Play! 2, Asus VG248QE, Zowie EC1, Filco Majestouch-2 TKL (MX Brown)

Permalänk

Jag själv hoppas på att detta leder till att företag i USA som hotas av denna lag emigrerar.
Däremot så har jag en känsla av att våra rikshjon till politiker ger efter och införskaffar denna lag även här.

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 5700X3D, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 2TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell G2724D

Permalänk
Skrivet av JacL:

Schitzo, ska spelrecensenter inte få betalt för sitt jobb då heller? För TB m.fl. gör i princip samma sak som spelrecensenter; spela spelen och säga vad dom tycker om spelet. Dessutom så började TB med podcasts (internetradio), och inte 'WTF is?' (som faktiskt promotar spel från många indie-utvecklare, vilket gör att folk, hör o häpna, KÖPER spelen. Han fungerar m.a.o. som gratis PR, förutom att han får betalt av Youtube för antalet subscribers och views han har) och de andra shower han har.

Om vi skall dra det ännu längre, ska radiopratare inte heller få betalt då dem bara sitter och spelar upp en massa låtar dag ut och dag in samtidigt som dom pratar en massa skit då och då mellan låtarna?

Som m1n1h0p redan har sagt: I call troll.

Nej, jag håller ju med schitzo. Jag tycker att om man köpt pensel, papper och målarfärg och ritar en målning, så ska man absolut inte få sälja målningen och tjäna pengar på det, man har ju knappast rättigheter till pappret och färgen, det enda man har är sin tanke. Man får ju knappast tjäna pengar på andras arbete...

/end ironi

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

GLHF. Kommer aldrig gå igenom

man vet alldrig vad de tokiga amerikanerna som sitter i parlamentet kan hittapå. Skulle gissa att det är lite som på tv4 skulle jag tro.

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |