Frågelådan: Processorer, nätaggregat, data vs. dator och fanboys

Permalänk
Medlem
Skrivet av vichle:

Enligt min mening:

Datorspel = Spel som spelas på dator
Dataspel = samlingsord för TV- och datorspel

Yupp. Jag instämmer.
Spel som är uppbyggda av data (till skillnad från t ex Brioträ) kan ju faktiskt spelas på annat än en dator... Fast å andra sidan sitter det nog ändå någon form av "dator" (alltså processor) även i olika konsoler.

Visa signatur

Intel Core i5 6600K // Asus Z170 Pro Gaming // 2 x 8GB Kingston HyperX Fury DDR4 // MSI GTX 1660 VENTUS XS 6 GB // Samsung 850 EVO 250 GB SSD m. Win10pro // WD 500 GB, Samsung 1 TB + WD 4 TB (alla tre spinning drives)

Permalänk
Medlem

Va latte groggy imorse och såg titeln: Frågemys med Professorn, Nattskägget och Fanny.

"Frågelådan: Processorer, nätaggregat, data vs. dator och fanboys"

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Hade du läst några tidigare kommentarer så hade du sett begreppet kognitiv bias.

Några? Jag läste de flesta. Verkar ha missat Josuroli's inlägg eller inte lagt ihop två och två när jag läste det. Är väl Confirmation Bias jag tänkte på specifikt. Annat än den tråkiga tonen du inleder med så uppskattas ditt svar i alla fall.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Skrivet av JHL1994:

Men det här med nätagg. Min dator i signaturen har jag varit uppe i strax över 500w i BF3, så då lär ju ett GTX 580 kunna dra iaf 600w med samma rigg och hög överklock?

Mätte från väggen då med bara datorn

Oj, säkert att du inte har fel på instrumentet du mäter med?

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josuroli:

Jag pluggar för närvarande till just psykolog så du får helt enkelt lita på mig men jag kan försöka förklara.

I hjärnan finns ett bland mycket annat ett ämne som heter myelin och som sitter på neuroner (hjärnceller) för att hjälpa de elektriska impulser som går mellan olika neuroner (och kluster av neuroner). Just myelin är väldigt viktigt i unga år när det är otroligt mycket som en hjärna ska lära sig (gå, prata, sociala färdigheter etc) och ett barns hjärna har ungefär dubbelt så mycket myelin som en vuxen. Under tonåren börjar myelinnivån i hjärnan minska och stabiliserar sig runt 20-års åldern. Den större mängden myelin har med att göra att tonåringar inte på samma sätt som vuxna klarar av att hantera framförallt känslor, dessa förstärks och gör att det är svårare att fatta mogna och klartänkta beslut. Dessutom har tonåringar inte samma erfarenhet som vuxna inom alla områden (även känslor) och det gör det ännu svårare att fatta korrekta och bra övervägda beslut. Det finns en orsak till att folk envist håller fast till det spel dom spelade när dom var 14-18 som att det fortfarande är det "bästa spelet någonsin, har aldrig haft så kul som när jag och polarna satt på lanet och spela ex BF2". Det är för det mesta inte själva spelet de tyckte så otroligt mycket om som de tror, utan deras inte helt vuxna hjärna helt enkelt inte kan ha lika kul som den hade när man var 16 och inte hade samma referensram (alltså erfarenhet eftersom ju äldre man blir ju mer kul har man haft och allt kul man gör sätts i perspektiv till det roliga man har haft tidigare).

Sen att tonåringar ibland kan ändra sig betyder inte att de är "öppna till att ändra sin åsikt". Det betyder snarare ofta att de byter identitet (någonting som tonåren går ut på - att hitta sin egen identitet), man byter från ett läger till ett annat och att de kommer försvara det val dom gjort något enormt - vilket är definitionen av en fanboy.

Att äldre är mer märkestrogna är inte heller konstigt. Dels så spelar bias en roll här med (även om det är andra sorters bias, det finns ganska många olika typer definerade), sedan så är människor av naturen rätt konservativa och märkestrogna, man väljer man gärna sådant man har haft positiva erfarenhet av tidigare och överlag så ogillar människor förändringar (det är bättre att behålla vad man vet funkar bra än att byta och riskera att få något sämre). Yngre har en större benägenhet att ta till sig nya idéer, då yngre i regel inte har haft samma erfarenhet. Dessutom så peakar den kognitiva förmågan vid 27 och försämras sedan över åren, det blir jobbigare att lära sig nya saker ju äldre man blir och många medelålders tycker att det är lite småjobbigt att lära sig nya knappar etc, bättre att välja samma märke igen - knapparna sitter oftast på samma ställe och har samma betäckning.

Människan lär sig inte att gå.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manneh:

Människan lär sig inte att gå.

Jag har inte heller påstått att människan genom klassisk inlärning lär sig gå (i inlägget nämner jag att hjärnan, inte människan, lär sig att gå). De kognitiva processer som ligger till grund till att ett barn börjar gå är en form av lärande, det ligger en enorm kognitiv ansträngning bakom de första stegen. Sedan råder en debatt huruvida det är medfödda instinkter som utvecklas vid vissa stadier när hjärnan nått en viss mognad, eller om det är så att barnet lär sig genom att se omgivningen.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att ni båda verkar vara inne på lite tystare system och kanske inte heller så strömhungriga system så är väl tester av nätagg under 350W intressanta?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josuroli:

Jag har inte heller påstått att människan genom klassisk inlärning lär sig gå (i inlägget nämner jag att hjärnan, inte människan, lär sig att gå). De kognitiva processer som ligger till grund till att ett barn börjar gå är en form av lärande, det ligger en enorm kognitiv ansträngning bakom de första stegen. Sedan råder en debatt huruvida det är medfödda instinkter som utvecklas vid vissa stadier när hjärnan nått en viss mognad, eller om det är så att barnet lär sig genom att se omgivningen.

Ursäkta för detta offtopic inlägget.

E de inte så att människan måste lära sig att tolka olika signaler som sina sinnen ger för att kunna gå på ett stabilt sätt?
Balans och synintryck t.ex.

Det ser iaf jag som en del av att lära sig gå.
Sen att en annan del verkar vara mer av en reflexrörelse det har jag ingen koll på.

En tanke:
Kunskapen om att röra sig = BIOS ROM
Kunskapen att gå = Drivrutin som ibland måste laddas in på nytt (läs: vid svåra olycker t.ex.)

Visa signatur

Cosmos S
Z370 Gaming Pro Carbon | Watercooled i7-8700K @ 3.70GHz
16GB DDR4 @ 3000MHz | GTX1070 OC 8GB
Win 10 Pro | M.2 NVMe 970 EVO 500GB | Ʃ≈1,75TB SSD | 2TB HDD
Logitech G15 | Razor Lachesis | AOC G2460P 24" 1080P @144Hz

Permalänk

Är det någon mer som tycker att denna tråd är oerhört rörig? Kanske läge att dela upp lite i nästa frågelåda:)

All den där "bias" diskussionen måhända vara intressant, men kanske är lite of topic, diskutera bios istället:P

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://planetnimn.blogspot.se Välkommen till Planet Nimn!

Permalänk

Trevligt!

20:22 Jonas skratt

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D | Corsair AX850W | Asus Sabertooth Z77 | Intel core i7 3770k | Corsair H100i | Asus Geforce GTX 680 DirectCU II | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Samsung 840 evo 240gb | Samsung 830 128GB 2st | Seagate Barracuda Green 2TB

Permalänk

Data för mig = Information av värde för intressenter & användare.
Fanboys, är underhållande men man kan förstå dom ibland, Är dock dåligt om de inte kan ta kritik och förbättra sig ^^ Som oss SWTOR fans, vissa ser det som nästa generationen av jesus, medan de försvarar den åsikten tills det blir personangrepp mot personer som kommer med konstruktiv kritisism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SethP:

Gamingljud och allmänt bra ljud i all ära, men jag tycker att Frågelådan glömde bort de fördelar med separata ljudkort som vissa i princip måste ha, nämligen latency för musiker.

Latency är i korthet den tid det tar för datorn (och ljudkretsen/-kortet) att behandla en insignal och sedan mata ut ett ljud. Alltså fördröjning. Exempel; Om man trycker ner en tangent på t ex ett midikeyboard så kan hög latency göra att du inte hör ljudet förrän en bra stund senare vilket är duktigt störande och det går helt enkelt inte att spela och komponera på det viset. (Detta gäller alltså då man låter datorn och programvaran agera ljudkälla/synthesizer.)

Ett vasst separat ljudkort erbjuder ofta tillräckligt låg latency och är alltså värt sina riksdaler i detta avseende. Hur det är med olika ljudkretsar på modernare moderkort har jag ingen koll på direkt.

Asio4all har funkat på de få jag testat på. Dock kanske man använder ett separat ljudkort per automatik om man är musiker med någon form av krav på ljudkvalite.

Permalänk

jäkla synd att jag inte såg detta klipp tidigare beställde ny burk nzxt h2 efter att sett recensionen på swec.
samt ett corsair tx750w när jag förmodligen klarat mig på 550-600W, nån här på swec rekommenderade ett 550w men ville beställa från cdon men där var det nätagget slutsålt.
detta med fanboys kommer nog aldrig ifrån, har själv haft allt från matrox till ja GTX560m,HD6970 ,så jag kan inte säga det ena fabrikatet är 1000xbättre än det andra allt handlar väl om tekniken och fungerande drivisar.
Där tycker jag varken AMD eller Nvidia är bättre det är ganska likvärdigt.
det är mina små tankar om detta.
mvh

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

Jag kan relatera till det där med fanboys. Jag både hatar och älskar Apple och deras produkter för bland annat priserna.
Just pga. att priserna är så pass höga så faller valet ofta på en liknande produkt från en annan tillverkare fast till ett lägre pris.

Dock så tycker jag fortfarande att de produkter jag testat från Apple har varit bland de bästa. Lite kluven sådär.

Bra frågelåda.

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |

Permalänk
Medlem

Jag sitter med ett koss headset jag köpte för ca 1000 kr. Ifrån egen erfarenhet kan jag säga att med integrerad ljudkrets märker man offta brus som inte ska vara där. med mitt asus xonar dx kort fick jag mycket bättre inspelat ljud och marginalt, fast bättre uppspelat ljud. Folk klagar offta på att deras mikrofoner är dåliga men det är offta ljudkretsen som skapar bruset.

Det har hänt med minna tidigare datorsystem att man har hört i hörlurarna när jag scrollar på musen eller klickar på tangentbordet.

sammanfattningsvis kan jag säga att om man stör sig på de små grejerna som jag antar orsakas av att ljudkretsen är intryckt bland massa andra komponenter som skapar störning så är ljudkort ett bra köp.

Permalänk
Medlem

Alltid trevligt med lite avslappnat nördsnack på fredagskvällen, Emil och Jonas gör ett bra jobb som vanligt.

Skönt att ni reder ut nätaggs-hysterin också så att somliga på detta forum kanske slutar leva i en bubbla

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem

Detta är helt klart mitt nya favorittvprogram! I detta avsnitt nämnde de i förbifarten externa nätagg men jag undrar var det finns sådan? Ursäkta en dum fråga, säkert jag som är blind :P. Funderar nämligen också på att bygga en strömsnål dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubbeen:

Detta är helt klart mitt nya favorittvprogram! I detta avsnitt nämnde de i förbifarten externa nätagg men jag undrar var det finns sådan? Ursäkta en dum fråga, säkert jag som är blind :P. Funderar nämligen också på att bygga en strömsnål dator.

Detta har jag faktiskt sysslat lite med och hade gärna sett Emil och Jonas gå in lite mer på.
Jag har byggt en dator åt syrran, för surfande och så.
Chassi: Mini-ITX M350 http://www.mini-itx.se/m350universalchassi-p-133.html
Moderkort: Intel DH67CF
CPU: i3-2100. Kompetent prestanda faktiskt. Räcker för de absolut flesta om man inte tänker köra tunga spel.
CPU Fläkt: Akasa AK-CCE-7106HP http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=597093
HD: Intel 320 SSD 40GB. (ville hålla priset nere och hon har en extern till lagring ändå)

PSU: Här kommer vi till den intressanta biten. http://mini-itx.se/picopsu9090watt-p-403.html?cPath=76_148
Den kallas Pico-PSU och är en riktigt nice LITEN PSU. Den är dock bara DC-DC så måste kompletteras med en AC-adapter, som på laptops. (t.ex http://mini-itx.se/12v80w667aacdcadapter-p-388.html?cPath=76_...)

Denna dator drar ca 40-60w och är i princip ljudlös om fläkten kör på 800 varv vilket jag aldrig sett den varva upp från under vanlig användning.
Jag la till och med örat mot datorn och hörde inget.
Till detta kör hon med ett Logitech Wireless Illuminated Keyboard och en Logitech M515 Mus med 1 Logitech Unifying Receiver.
Dolt i fronten på chassit sitter mottagaren och även trådlöst nätverkskort. Bild och ljud går genom HDMI till en 47 tums TV.

Vädligt nice dator måste jag säga.

Visa signatur

Most people would rather die than think, in fact they do so..
/Joakim

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av zhrooms:

Emil,
Minnen i datorn?
Märke på GTX580?
Mus?
Musmatta?
Tangentbord?

Jonas,
Minnen i datorn?
Märke på GTX580?
Vilka hurlurar använder du?
Vilken mediabox använder du? (Du nämnde Western Digital?)
Mus?
Musmatta?
Tangentbord?

Likt Emil kör jag också Corsair Vengeance LP 2 x 4 GB på minnesfronten. Tror att det är ett KFA2 GTX 580 som sitter i burken nu. Mediaboxen är en WDTV Live Hub och kringutrustningen består av en MX518, en Qpad-matta och ett Logitech UltraX.

Skrivet av Natoz:

Men hallå?!

Här trissar du (Jonas) upp förväntningarna på din ljud-rigg något enormt och sen så säger du inte vad det är för något du har :). Vad har du för hörlurar och förstärkare?

Annars så var detta mycket trevligt, som alltid.

I dagsläget består hörlursriggen av ett par Sennheiser HD-650 som drivs av en Cayin HA-1A med JJ Electronics rör. Signalkablarna är ett par Xindak FA-Gold.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JHL1994:

Men det här med nätagg. Min dator i signaturen har jag varit uppe i strax över 500w i BF3, så då lär ju ett GTX 580 kunna dra iaf 600w med samma rigg och hög överklock?

Mätte från väggen då med bara datorn

Lånade hem mätutrustning ifrån jobbet igår när jag läste detta för att kolla med min sons dator som är i stort sätt identiskt. Hur jag än pressar den riggen så kommer den inte ens upp i 400W mätt ifrån väggen, det skulle alltså betyda att den inte ens kommer upp i 320W på andra sidan nätagget.

Om du använder bra mätutrustning så skulle jag vara vara orolig för nätagget inte är helt friskt.

Edit: Skrev fel watt..

Edit2: Han har ju ett 500W 80 Plus Gold som ska de en effektivitet på närmare 90% och inte de 80% som jag räknade på. Så runt 360W borde komponenterna dra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

I dagsläget består hörlursriggen av ett par Sennheiser HD-650 som drivs av en Cayin HA-1A med JJ Electronics rör. Signalkablarna är ett par Xindak FA-Gold.

har du gjort ett blindtest mellan dom där kablarna och ett par billigare? Har du bytt det interna kablaget och kontakterna i förstärkaren och signalkällan?

Permalänk

Kan man få spec på Emils burk han bygger till far hans? Känns som man rätt ofta själv funderar på såna surfburkar, hade varit kul, kanske en burk som ens egna farsa skulle uppskatta...

Permalänk
Avstängd

Behöver ni städhjälp till lagret så kan jag tänka mig att komma upp en helg, helgen efter ni har testat nya 7 serien skulle passa mig perfekt

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Skrivet av Tempel:

Med tanke på att ni båda verkar vara inne på lite tystare system och kanske inte heller så strömhungriga system så är väl tester av nätagg under 350W intressanta?

Under 500W tycker jag låter väldigt intressant dock och till vilka system som är maxat till dessa nätagg. Även kanske något gott test på mellanmjölk-nätaggen (500~800?) och även där se vilka system dessa kan maxa!
Tack ändå Jonas och Emil för ännu mer kunskap inom datorindustrin!
Detta är ett "projekt" som MÅSTE fortsätta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av megadunder:

Kan man få spec på Emils burk han bygger till far hans? Känns som man rätt ofta själv funderar på såna surfburkar, hade varit kul, kanske en burk som ens egna farsa skulle uppskatta...

Skrivet av Tempel:

Med tanke på att ni båda verkar vara inne på lite tystare system och kanske inte heller så strömhungriga system så är väl tester av nätagg under 350W intressanta?

Skrivet av magnusericsson:

Under 500W tycker jag låter väldigt intressant dock och till vilka system som är maxat till dessa nätagg. Även kanske något gott test på mellanmjölk-nätaggen (500~800?) och även där se vilka system dessa kan maxa!
Tack ändå Jonas och Emil för ännu mer kunskap inom datorindustrin!
Detta är ett "projekt" som MÅSTE fortsätta!

Kolla mitt förra inlägg.
PicoPSU har agg från 60W till 160W.
Sen finns ju detta: http://www.silentpcreview.com/Seasonic_X-400_Fanless_PSU
Guldcertifierat och väldigt stabilt och bra nätagg. (finns en 460W modell också som jag kör på. Köpte efter research och kan varmt rekommendera det. Kostar en del dock.)
Annars finns ju även Ace of Swedens nya billiga nätagg som ju enligt SweC är riktigt prisvärda. De är nästan i klass med 80Plus Bronze och kostar 300kr typ.

Visa signatur

Most people would rather die than think, in fact they do so..
/Joakim

Permalänk

Jonas har redan fått en liten julmage ser jag
Bra avsnitt! Gillas starkt!

Permalänk

Måste ni sväva ut som ni gör ? jag orkar inte ens se klart panelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Asio4all har funkat på de få jag testat på. Dock kanske man använder ett separat ljudkort per automatik om man är musiker med någon form av krav på ljudkvalite.

Jag har testat Asio4all men det var ganska länge sen. Då tyckte jag i alla fall inte att den drivern fick ner latencyn till någon acceptabel nivå precis. Fast detta har troligen att göra med hur det övriga systemet ser ut, och framför allt processorkraft och internminne skulle jag tro.

Visa signatur

Intel Core i5 6600K // Asus Z170 Pro Gaming // 2 x 8GB Kingston HyperX Fury DDR4 // MSI GTX 1660 VENTUS XS 6 GB // Samsung 850 EVO 250 GB SSD m. Win10pro // WD 500 GB, Samsung 1 TB + WD 4 TB (alla tre spinning drives)

Permalänk
Medlem

Dator eller data, spela roll sålänge man vet vad man menar. Även om dator helt klart är mer logiskt och låter rätt.

Det är kul att folk kallar burken för hårddisk.
På jobbet har det hänt att jag bett något ta med en dator och sedan kommer de med en skärm ^^. Skärmen är datorn och burken är hårddisken

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusericsson:

Under 500W tycker jag låter väldigt intressant dock och till vilka system som är maxat till dessa nätagg. Även kanske något gott test på mellanmjölk-nätaggen (500~800?) och även där se vilka system dessa kan maxa!
Tack ändå Jonas och Emil för ännu mer kunskap inom datorindustrin!
Detta är ett "projekt" som MÅSTE fortsätta!

Men det är ju just det som inte är meningen. Skall det vara svala, tysta, strömsnåla system så är man inte upp på 500W. Då har man missat hela meningen.

Skrivet av ec96joan:

Kolla mitt förra inlägg.
PicoPSU har agg från 60W till 160W.
Sen finns ju detta: http://www.silentpcreview.com/Seasonic_X-400_Fanless_PSU
Guldcertifierat och väldigt stabilt och bra nätagg. (finns en 460W modell också som jag kör på. Köpte efter research och kan varmt rekommendera det. Kostar en del dock.)
Annars finns ju även Ace of Swedens nya billiga nätagg som ju enligt SweC är riktigt prisvärda. De är nästan i klass med 80Plus Bronze och kostar 300kr typ.

Fördelen med ATX-psuer är att dom har en fläkt och kan kyla ett helt system och det finns en del trevliga lådor som är anpassade för ITX med ATX nätagg. Köpte nyligen ett 80+ Bronze 300W för strax under 300kr (från .DE) så varför skall man ens fundera på ACE-nätagg?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730