2.1 ljud till datorn max 20k

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bran:

ibland har man rätt altså, med tanke på hur mycket bättre/mindre dåligt nightwish lät från cd än vinyl så misstänkte jag att bara cd realasen var volymmaximerad och förstörd, mycket riktigt

man kan diskutera hur vida interferensfenomen över 20khz är positivt eller negativt, ljud över halva sampling raten kommer iallafall ställa till med problem under konverteringen då dessa behöver filtreras bort. summa summarum är att kvalitén på ljudfilen spelar väldigt stor roll men att det inte bara handar om samplingrate och bitrate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

ibland har man rätt altså, med tanke på hur mycket bättre/mindre dåligt nightwish lät från cd än vinyl så misstänkte jag att bara cd realasen var volymmaximerad och förstörd, mycket riktigt
http://img847.imageshack.us/img847/9813/nigtwish.png

... Vilket då innebär att mastringen är det som gör den substantiella skillnaden, inte någon form av bitdjup eller samplingsfrekvens.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Rekordmedlem

Inläggen och vidare diskussion passar bättre i tråden om loudneswar http://www.sweclockers.com/forum/77-ljud/1064069-en-liten-tra...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Inläggen och vidare diskussion passar bättre i tråden om loudneswar http://www.sweclockers.com/forum/77-ljud/1064069-en-liten-tra...

Helt sant.

Tycker bara det blir larvigt och helt fel att komma dragandes med vinylrippar, som redan har ett väldigt mkt högre brusgolv än CD-formatet, och sen på nåt sätt försöka påskina att 96kHz/24bit är så mkt bättre. Det är oseriöst och väldigt konstigt resonerat.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bran:

... Vilket då innebär att mastringen är det som gör den substantiella skillnaden, inte någon form av bitdjup eller samplingsfrekvens.

det är därför jag alltid nedsamplar skälv och jämför mot orginalfilen, svara i denna tråden http://www.sweclockers.com/forum/77-ljud/1064069-en-liten-tra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

det är därför jag alltid nedsamplar skälv och jämför mot orginalfilen, svara i denna tråden http://www.sweclockers.com/forum/77-ljud/1064069-en-liten-tra...

MEN DU HAR JU FORTFARANDE ETT VÄLDIGT MKT HÖGRE BRUSGOLV ÄN CD FRÅN BÖRJAN IOM VINYLFORMATET!!!

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

MEN DU HAR JU FORTFARANDE ETT VÄLDIGT MKT HÖGRE BRUSGOLV ÄN CD FRÅN BÖRJAN IOM VINYLFORMATET!!!

+1
Jag har faktiskt aldrig hört en brusfri vinylrip

Edit: På Arken förra hösten så spelade dom vinyl med obefintligt brus, men då var det på anläggningar för de icke-dödliga.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Kan inte Mod låsa tråd och alla forsätter i skriva i den tråden som länkades?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk

Trycker udac 2 från datorn till förstärkaren borde funka bra. har själv en sådan fast anväder den till hörlurar och den levererar väldigt bra ljud för pengen som en dac och ljudkort i ett

Permalänk
Medlem

Ino Audio i Kista. Åk dit!

Permalänk

Passar på att ställa en lite ljud-noob fråga här.
Sitter själv med en stereo-förstärkare (NAD C326BEE) och ett par 685or. Kör ljudet från Essence STX direkt till förstärkaren... Men, vad är detta med alla DAC:ar? Blir det bättre ljud med en DAC än ett bra ljudkort? Och om man endå kör digitalt från datorn, varför inte då köra en förstärkare som tar digitalt ljud in? Ist. för en DAC emellan? Nått i min hjärna säger mig att det borde bli bättre.

(En annan anledning till att jag undrar är också för att jag upplever ljudet när jag t.ex ser på film eller serier, att rösterna är lite för dova. Och undrar om det kan bli bättre med digitalt.
Detta tycker jag dock är lite underligt då jag inte har problem med klara ljud alls när jag lyssnar på musik.)

Tack på förhand!

mvh tyrenberg

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrenberg:

Passar på att ställa en lite ljud-noob fråga här.
Sitter själv med en stereo-förstärkare (NAD C326BEE) och ett par 685or. Kör ljudet från Essence STX direkt till förstärkaren... Men, vad är detta med alla DAC:ar? Blir det bättre ljud med en DAC än ett bra ljudkort? Och om man endå kör digitalt från datorn, varför inte då köra en förstärkare som tar digitalt ljud in? Ist. för en DAC emellan? Nått i min hjärna säger mig att det borde bli bättre.

(En annan anledning till att jag undrar är också för att jag upplever ljudet när jag t.ex ser på film eller serier, att rösterna är lite för dova. Och undrar om det kan bli bättre med digitalt.
Detta tycker jag dock är lite underligt då jag inte har problem med klara ljud alls när jag lyssnar på musik.)

Tack på förhand!

mvh tyrenberg

DAC = Digital to analog converter.

Någonstans måste det ske, för högtalarna vill ha en analog signal och i datorn är det digitalt. För dig så sker det i ditt Xonar STX och det har en mycket bra DAC.
Om man har en "extern" DAC så kopplar man digitalt till den och sedan analogt till förstärkaren. Inbyggda DACar i förstärkare kan ibland hålla låg kvalitet.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tyrenberg:

Passar på att ställa en lite ljud-noob fråga här.
Sitter själv med en stereo-förstärkare (NAD C326BEE) och ett par 685or. Kör ljudet från Essence STX direkt till förstärkaren... Men, vad är detta med alla DAC:ar? Blir det bättre ljud med en DAC än ett bra ljudkort? Och om man endå kör digitalt från datorn, varför inte då köra en förstärkare som tar digitalt ljud in? Ist. för en DAC emellan? Nått i min hjärna säger mig att det borde bli bättre.

(En annan anledning till att jag undrar är också för att jag upplever ljudet när jag t.ex ser på film eller serier, att rösterna är lite för dova. Och undrar om det kan bli bättre med digitalt.
Detta tycker jag dock är lite underligt då jag inte har problem med klara ljud alls när jag lyssnar på musik.)

Tack på förhand!

mvh tyrenberg

Enligt mig och min erfarenhet så har du så bra DAC du behöver som normalkonsument och du bör inte köra digitalt från STX. Kortet är suveränt bra som analog källa till en vettig stereoanläggning och enligt många med mig så är STX bättre än många eller de flesta konsumentDAC.
Angående ditt problem, det är inte så att det startas någon "ljudförbättrande" funktion eller liknande när du kör film?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

DAC = Digital to analog converter.

Någonstans måste det ske, för högtalarna vill ha en analog signal och i datorn är det digitalt. För dig så sker det i ditt Xonar STX och det har en mycket bra DAC.
Om man har en "extern" DAC så kopplar man digitalt till den och sedan analogt till förstärkaren. Inbyggda DACar i förstärkare kan ibland hålla låg kvalitet.

Skrivet av ilstallione:

Enligt mig och min erfarenhet så har du så bra DAC du behöver som normalkonsument och du bör inte köra digitalt från STX. Kortet är suveränt bra som analog källa till en vettig stereoanläggning och enligt många med mig så är STX bättre än många eller de flesta konsumentDAC.
Angående ditt problem, det är inte så att det startas någon "ljudförbättrande" funktion eller liknande när du kör film?

Okej, jo jag hänger med på vad en DAC är/gör (i någorlunda form).
Kör inte digitalt från STX det jag funderade på var om jag skulle sälja STX och köra en extern DAC om det skulle göra någon skillnad (Då köra digitalt från moderkortet), men det kanske det inte gör då...
Har alla typer av "ljudförbättringar" avstängda i alla lägen/fall, så kan tyvärr inte vara något sådant.
Det är inte så att B&W inte är så starka i just den synpunkten helt enkelt?

Uppskattar svaren iaf!

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrenberg:

Okej, jo jag hänger med på vad en DAC är/gör (i någorlunda form).
Kör inte digitalt från STX det jag funderade på var om jag skulle sälja STX och köra en extern DAC om det skulle göra någon skillnad (Då köra digitalt från moderkortet), men det kanske det inte gör då...
Har alla typer av "ljudförbättringar" avstängda i alla lägen/fall, så kan tyvärr inte vara något sådant.
Det är inte så att B&W inte är så starka i just den synpunkten helt enkelt?

Uppskattar svaren iaf!

Nej nej nej, sälj inte det kortet och köp en DAC, totalt bortkastade pengar.

Lägg pengarna där dom verkligen gör nytta; rummet. Näst efter det högtalarna.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Skrivet av bran:

Nej nej nej, sälj inte det kortet och köp en DAC, totalt bortkastade pengar.

Lägg pengarna där dom verkligen gör nytta; rummet. Näst efter det högtalarna.

Jag förstår! Tack för tipsen! Over and out.

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem

medbor: Det är inte direkt bara att fara dit. Man ska ju ha avtalat tid.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX