Bästa/minst krånglande SSD:n ?

Permalänk
Hedersmedlem

Kör själv m4 256GB i den bärbara och den verkar väldigt stabil (gjorde ordentlig efterforskning innan köp tidigare i år). Du kan även kika lite på t.ex. sweclockers test. Annars om du inte behöver så hög sekventiell e.d. och klarar dig med lite mindre utrymme så kan Intel G2 80GB vara prisvärd om du kan hitta begagnat (har 2st (raid 0) i stationära och 2st 40GB (raid 0) i en annan stationär).

Permalänk
Medlem

Har kört med en Intel 510 som systemdisk nu i ca två månader. Allt på den går galet snabbt (Laddnings tider i spel finns knappt längre!) samt så har den inte strulat något alls. "Plugg and play" i princip.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.

Jagat SSD nu ett tag och precis sållat bort alla SF pga problemen. Står nu i valet och kvalet mellan två olika SSD'er. Hade i princip bestämt mig för en M4 256 GB då jag fick syn på "nya" Corsair Performance Pro. Känner att man lätt stirrar sig blind på spec. för läs/skriv där Corsair skulle vara rätt mycket bättre 515/440 MB/s kontra 490/260 MB/s hos M4 (dessa dock i "verklig" prestanda). I övrigt skiljer egentligen bara tillverkningstekniken, 34nm vs 25 nm.
Är det värt att gå på Corsairen, någon som provat i verkligheten - stabil/hastigheter? Eller ska man gå på M4 som verkar stabil som berget men "långsam"? Båda har ju ändå samma Marvell 88S-9174-controller. Hur som springer allt 8:or runt min gamla 7200rpm'are. Läste även att min tidiga Marvell-krets för Sata 6Gb/s på mobo kan ställa till problem/flaska - åsikter?

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem
Skrivet av betamos:

Tack för länken, men jag tycker det var ont om jämförelser där. Efter att ha tittat runt kom jag fram till att OCZ Vertex 3 240GB var det bästa alternativet, ur prestandasynpunkt, så jag avbeställde samsungen. Ingen jätteskillnad kanske, men i mina ögon såg det mer intressant ut.

Är inte det en av de OCZ där typ varenda disk bryter ihop efter ett tag?

Permalänk

måste rekomendera samsungs 830 serie ,bara plugga i o köra !

Permalänk
Medlem

Min Corsair Force GT 120GB har då aldrig bråkat. Snabb är den också!

Visa signatur

i9 9900k / EVGA RTX 3080
Lian Li O11 Dynamic / EKWB Custom loop