The Elder Scrolls V: Skyrim

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Även för mig gör 4 GB-fixen underverk, oändligt mer stabilt. Placebo, my ass, det här fungerar.

Verkar ju funka vilket är väldigt konstigt då även med 4GB patchen så använder Skyrim aldrig mer än 1GB för mig..

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Verkar ju funka vilket är väldigt konstigt då även med 4GB patchen så använder Skyrim aldrig mer än 1GB för mig..

Du har ju 460 i SLI med 2x1GB. Kolla hur mycket videominne som går åt också (med t.ex. Process Explorer). Det är sällan 32-bit/2GB-spel går över 1GB i RAM vad jag vet, fast finns de som stödjer LAA per default. Ska testa själv, men jag har LAA-grejen. Men jag tror att problemet ligger i Skyrim och minneshantering. Det ska kunna klara sig med 2GB så länge det kastar ut sånt som inte används för tillfället, det har buggig minneshantering helt enkelt. Alla får ju inte krasher med default heller.

Edit: Kollade i Process Explorer efter att ha hoppat runt lite och gått in i lite hus och varit ute i vildmarken. Då tog Skyrim ~1GB RAM och ~1GB grafikminne.

Permalänk
Medlem

Fick faktiskt se den första spindeln "ute i det vilda" idag bara 25h spelat, har dock försökt hålla mig ifrån ställen jag vet dom är

Stod å snacka med nån resande "katt" å medans han snackade på drog alla runt om oss sina vapen(hann tänka va fan har jag nu gjort ), sen rusa dom iväg. Jag fatta noll men eftersom han bara snackade å snackade tills mina öron blödde så brydde jag mig inte. När han snackat färdigt å dom kommit tillbaka så snodde jag mig om å tvärs över vägen låg ett dött äckligt åttabenat monster. Tur dom skydda mig i alla fall så jag slapp slåss med den

Visa signatur
Permalänk

Någon som vet om "kill" i console ger exp eller det bara är ett löjligt sätt att få dragonsouls?

Köpte spelet igår så är inte helt insatt än, har heller inte spelat de andra spelen. Men fy fan vilken skön atmosfär det är i spelet, blev förälskad efter några minuter bara och då hade jag inte ens fattat att man gick ur menyer med tab så jag fick ringa en polare på Skype i panik när jag lootade någon soldat i Helgar eller vad stället heter^^

Visa signatur

FD Define XL | Crosshair IV Formula | 1090T @ 4,1GHz | Corsair H70 PnP(insug) | 8Gb Corsair Vengeance @ 1600Mhz-ish | HD6970 2GB @ 925/1400 | Corsair AX850W 80+ Gold| F3 1TB | 3xG2420HDBL @ 6024x1080 Eyefinity | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 |

Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Fick faktiskt se den första spindeln "ute i det vilda" idag bara 25h spelat, har dock försökt hålla mig ifrån ställen jag vet dom är

Stod å snacka med nån resande "katt" å medans han snackade på drog alla runt om oss sina vapen(hann tänka va fan har jag nu gjort ), sen rusa dom iväg. Jag fatta noll men eftersom han bara snackade å snackade tills mina öron blödde så brydde jag mig inte. När han snackat färdigt å dom kommit tillbaka så snodde jag mig om å tvärs över vägen låg ett dött äckligt åttabenat monster. Tur dom skydda mig i alla fall så jag slapp slåss med den

Vissa ställen i spelet är verkligen inte lämpade för personer med spindelfobi.
Igår besökte jag ett sådant ställe. Råkade gå över en fallucka där man landande i ett spindelnäste och alla spindlar kastade sig över en på en gång.
Kändes nästan lite otrevligt även utan spindelfobi..

Önskar nästan att jag hade lite fobi för någonting för att göra spelet mer spännande

Apropå att låta andra varelser slåss för en så är det något jag ofta utnyttjar. Blev anfallen av en drake och rusade genast till ett närbeläget troll/mammut läger. Draken fick smaka på rejält med trollklubba !
Sedan kunde jag komma och lägga in dödsstöten.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Inaktiv

Borde man köra med eller utan FXAA?
Har ett HD6850...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Borde man köra med eller utan FXAA?
Har ett HD6850...

Kör du med vanlig AA?
Jag brukar aldrig rekommendera postprocessing AA då den mysslyckas ibland samt blurrar bilden. Men 4x vanlig är nog att rekommendera om man nu vill ha AA

Permalänk
Skrivet av Buio:

Jo, Skyrim fick vila lite för min del. Jag orkade inte med när både min bra companion och fru försvann spårlöst samma dag. Får se hur det går med patch 1.2. Grym bra spel men buggigt värre.

Själv tycker jag att det är obehagligt att ha en companion med sig hela tiden. Jag tar med mig alla mina till skyhaven temple och gör dom till blades.

Dold text

Hur fick du en fru btw? om det innebär att du måste spoila så strunta i att svara.

Skrivet av TiasE:

Verkar ju funka vilket är väldigt konstigt då även med 4GB patchen så använder Skyrim aldrig mer än 1GB för mig..

Som sagt, du använder nog inte tillräckligt med minne i spelet för att det ska behövas. Kör du med några moddar? har du hög-textur mods så grafikminnet tar slut då börjar den lägga mer på RAM. Själv så kommer mitt skyrim upp i 3-4gb då jag kör med spelet tungt moddat.

Skrivet av anon42512:

Borde man köra med eller utan FXAA?
Har ett HD6850...

Smakfråga faktiskt, jag tycker FXAA i skyrim gör det suddigt och ganska fult, i BF3 däremot så är det fint. Dessutom tror jag vissa moddar (såsom post-process injector) kolliderar med FXAA.

Permalänk
Inaktiv

Ja, kör med vanlig AA

Skrivet av Zeuxlarsson:

Hur fick du en fru btw? om det innebär att du måste spoila så strunta i att svara.

Bär en Amulet of Mara (tror den hette så?!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Vissa ställen i spelet är verkligen inte lämpade för personer med spindelfobi.
Igår besökte jag ett sådant ställe. Råkade gå över en fallucka där man landande i ett spindelnäste och alla spindlar kastade sig över en på en gång.
Kändes nästan lite otrevligt även utan spindelfobi..

Önskar nästan att jag hade lite fobi för någonting för att göra spelet mer spännande

Apropå att låta andra varelser slåss för en så är det något jag ofta utnyttjar. Blev anfallen av en drake och rusade genast till ett närbeläget troll/mammut läger. Draken fick smaka på rejält med trollklubba !
Sedan kunde jag komma och lägga in dödsstöten.

Jag lovar dig du vill inte ha någon fobi, det har kommit till den gränsen jag hopades att jag skulle slippa. Spelet ligger på hyllan nu å riskerar att bli sålt. Jag älskar spelet men när man verkligen drar sig från att spela bara p.g.a. av en löjlig liten spindelfobi då är det inte kul längre

Önskar att det gick att modda bort spindlarna även på Xbox, konstigt egentligen eftersom det går att modda andra spel men jag antar ingen som kan göra en mod till Xbox är intresserad att göra en :/ å sen är väl även microsoft emot det så inte lönt antar jag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Jag lovar dig du vill inte ha någon fobi, det har kommit till den gränsen jag hopades att jag skulle slippa. Spelet ligger på hyllan nu å riskerar att bli sålt. Jag älskar spelet men när man verkligen drar sig från att spela bara p.g.a. av en löjlig liten spindelfobi då är det inte kul längre

Önskar att det gick att modda bort spindlarna även på Xbox, konstigt egentligen eftersom det går att modda andra spel men jag antar ingen som kan göra en mod till Xbox är intresserad att göra en :/ å sen är väl även microsoft emot det så inte lönt antar jag.

Tråkigt att höra :/

Spindlar dyker dock inte upp särskilt ofta i spelet. Ett alternativ hade kanske varit att be någon du känner kanske spela igenom den delen med spindlar som du är fast på.

Permalänk
Medlem

Är det möjligt att köpa huset i Solitude efter att man har (spoiler-alert för de som inte klarat the dark brotherhood-questen)

lönnmördat kejsaren?

Dold text

I så fall, hur gör man? Hittar ingen i Solitude som säljer det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Jag lovar dig du vill inte ha någon fobi, det har kommit till den gränsen jag hopades att jag skulle slippa. Spelet ligger på hyllan nu å riskerar att bli sålt. Jag älskar spelet men när man verkligen drar sig från att spela bara p.g.a. av en löjlig liten spindelfobi då är det inte kul längre

Önskar att det gick att modda bort spindlarna även på Xbox, konstigt egentligen eftersom det går att modda andra spel men jag antar ingen som kan göra en mod till Xbox är intresserad att göra en :/ å sen är väl även microsoft emot det så inte lönt antar jag.

Det var verkligen synd att en sån sak ska få förstöra spelet. På PC lär det väl dock redan nu gå att modda bort spindlarna, men på Xbox är man nog tyvärr fast med dem. Och tyvärr så håller jag nog inte med vad någon tidigare skrev om i tråden om att spindlar skulle vara rätt ovanliga. Jag stöter på dem väldigt ofta, fast då gillar jag i och för sig att utforska just sådana platser där dom ofta uppehåller sig.

Att ha sån svår fobi skulle jag givetvis inte vilja ha, men mer lite lagom rädd så att jag fortfarande vågar spela men att det blir lite mer spännande.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Kan man ha hus i flera städer? Vad är poängen med det? Kan man ha det som "store room" att de saker man lägger på golvet ligger kvar även om man stänger av spelet osv?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av KIockren:

Är det möjligt att köpa huset i Solitude efter att man har (spoiler-alert för de som inte klarat the dark brotherhood-questen)

lönnmördat kejsaren?

Dold text

I så fall, hur gör man? Hittar ingen i Solitude som säljer det...

Ja det är möjligt. Jag har gjort det och jag är också stormcloak o har precis köpt hus där. Du måste först göra questen du får av Stewarden att rensa Wolf nånting cavern.

Permalänk
Medlem

Att göra ett spel med spindlar, utan möjlighet att välja bort dom känns väldigt dumt... Verkar ju vara väldigt många som har spindelfobi.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexson:

Ja det är möjligt. Jag har gjort det och jag är också stormcloak o har precis köpt hus där. Du måste först göra questen du får av Stewarden att rensa Wolf nånting cavern.

Nice, tack!

Var kan jag hitta stewarden? Såg ut som att kejsarens borg var helt tom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Att göra ett spel med spindlar, utan möjlighet att välja bort dom känns väldigt dumt... Verkar ju vara väldigt många som har spindelfobi.

Nja, det är nog knappast många nog för att utgöra någon mätbar effekt bland köparna så det är inget man direkt kan ta någon hänsyn till när man skapar ett spel så vissa spel kommer inte passa alla som tillverkaren gjort dem. Precis som att filmer som Lord of the Rings-trilogin kommer bli svåra att se om man inte klarar av spindlar.

Dock är det ju såklart oerhört trist att något sådant förstör upplevelsen för de som har fobier. Problemet är dock i grunden inte spelet i sig utan de bestämmelser som gör att utvecklarna inte kan göra spelen till konsoler lika modvänliga som till PC.

Finns ingen annan lösning för krrjon, och andra i hans sits, så går det väl kanske att byta in konsolversionen hos någon butik som gör sådant och skaffa PC-versionen istället. En ekonomisk förlust men kanske överkomlig med rätt deal då PC-versionen bör vara billigare.

Permalänk

Såå var är alla drakar? Levlade precis upp till lv13 och har tre stycken shouts jag inte kan använda pga att jag inte har några draksjälar.

Visa signatur

Everyone hates me because I'm paranoid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Kan man ha hus i flera städer? Vad är poängen med det? Kan man ha det som "store room" att de saker man lägger på golvet ligger kvar även om man stänger av spelet osv?

Ja det kan man.
Du behöver inte ens lägga saker på golvet, det finns kistor & annat som inte respawnar.

Skrivet av Cartoonhero:

Såå var är alla drakar? Levlade precis upp till lv13 och har tre stycken shouts jag inte kan använda pga att jag inte har några draksjälar.

Har med mainquestet & dess progress att göra.

Questlinjen är "Unbound"/"Before the Storm"/"Bleak Falls Barrow"/"Dragon Rising" o.s.v.
Progressa denna så kommer det drakar så det räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cartoonhero:

Såå var är alla drakar? Levlade precis upp till lv13 och har tre stycken shouts jag inte kan använda pga att jag inte har några draksjälar.

Hade samma problem. Stötte på min första drake just runt level 13.
Dock tror jag att det krävs att du kör lite på main questen för att få fram den första draken och "aktivera" drakar i spelet.
Ett av de första uppdragen går ut på att döda en drake så då måste den dyka upp...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Trodde inte att det skulle bli ett problem med folk som hade spindelfobi.
Jag menar, sååå verkliga är de inte?

Permalänk
Medlem

Gillar heller inte direkt spindlar, men kötta dem är ju roligt :D.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Nja, det är nog knappast många nog för att utgöra någon mätbar effekt bland köparna så det är inget man direkt kan ta någon hänsyn till när man skapar ett spel så vissa spel kommer inte passa alla som tillverkaren gjort dem. Precis som att filmer som Lord of the Rings-trilogin kommer bli svåra att se om man inte klarar av spindlar.

Dock är det ju såklart oerhört trist att något sådant förstör upplevelsen för de som har fobier. Problemet är dock i grunden inte spelet i sig utan de bestämmelser som gör att utvecklarna inte kan göra spelen till konsoler lika modvänliga som till PC.

Finns ingen annan lösning för krrjon, och andra i hans sits, så går det väl kanske att byta in konsolversionen hos någon butik som gör sådant och skaffa PC-versionen istället. En ekonomisk förlust men kanske överkomlig med rätt deal då PC-versionen bör vara billigare.

I många spel kan man ju välja bort blodet, tycker det borde vara ganska lätt att byta bort spindlarna mot någon annan fiende..

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

om nån vill ha karta med alla grottorna och städerna finns att hämta här:

http://www.gamebanshee.com/skyrim/mapofskyrim.php#null

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz, Fractal Design Define 7 XL, ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO (Wi-Fi) X570, Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB, NZXT Kraken Z73 360mm, ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC, Corsair RM1000i 1000W

Permalänk
Medlem

"1.2 update for Skyrim rolling out on PS3. ETA for PC & 360 is Wednesday. See the release notes. http://www.bethblog.com/index.php/2011/11/28/skyrim-1-2-updat...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammar:

Ja det kan man.
Du behöver inte ens lägga saker på golvet, det finns kistor & annat som inte respawnar.

På så vis, vart köper man kistorna?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Permalänk
Medlem

Frågan är vad som är värst, bli jagad av spindlar eller bli jagad av pedobear

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Citat:

UPDATE 1.2 NOTES (all platforms unless specified)

- Improved occasional performance issues resulting from long term play (PlayStation 3)
- Fixed issue where textures would not properly upgrade when installed to drive (Xbox 360)
- Fixed crash on startup when audio is set to sample rate other than 44100Hz (PC)
- Fixed issue where projectiles did not properly fade away
- Fixed occasional issue where a guest would arrive to the player’s wedding dead
- Dragon corpses now clean up properly
- Fixed rare issue where dragons would not attack
- Fixed rare NPC sleeping animation bug
- Fixed rare issue with dead corpses being cleared up prematurely
- Skeleton Key will now work properly if player has no lockpicks in their inventory
- Fixed rare issue with renaming enchanted weapons and armor
- Fixed rare issue with dragons not properly giving souls after death
- ESC button can now be used to exit menus (PC)
- Fixed occasional mouse sensitivity issues (PC)
- General functionality fixes related to remapping buttons and controls (PC)

After releasing the 1.2 update, we will continue to monitor forums, blogs, etc. for issues you are reporting, and we will keep you updated on further updates to improve your gameplay experience.

http://www.bethblog.com/index.php/2011/11/28/skyrim-1-2-updat...

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7