The Elder Scrolls V: Skyrim

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Fungerar inte modden som ersätter spindlarna med björnar?

Tror han spelar på Xbox:en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammar:

Jag har också spindelfobi, dock inte via datorskärm - eftersom det inte är _spindlar_ då.

Om Skyrim utgör en så stor utmaning för dig, föreslår jag att du spelar det.
Själv köpte jag mig en Tarantel när jag äntligen flyttat hemifrån. Face it.

Fungerade det på dig då? Dvs att din spindelfobi/araknofobi minskade när du fick "umgås" med den? Tänkte när du köpte dig en tarantula

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Fungerar inte modden som ersätter spindlarna med björnar?

även om de byts ut så kommer man inte ifrån all spindelväv och alla djur och människor som fångats och sparats som framtida luncher av spindlarna

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som kör på näst svåraste svårighetsgraden?

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Medlem
Skrivet av topfuel:

Någon mer än jag som kör på näst svåraste svårighetsgraden?

Jag gör.
Borde väl kanske köra på svåraste egentligen, men i vissa spel så brukar svåraste svårighetsgraden betyda "totalt omöjligt". Iallfall var det ofta så förr, men det har väl ändrats med åren kan jag tro. Kommer speciellt ihåg första Doom där man kunde välja nightmare som svåraste läga. Då respawnade alla man dödat rätt snabbt samtidigt som man hade begränsat med ammo. Kändes väl tufft.

Jag vill ha bra motstånd, men inte så löjligt svårt att jag fastnar totalt.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

"Problemet" med högre svårighetsgrad är ju att man går upp i nivå fortare istället, eftersom fienderna kräver mer för att dö.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Frågan är vad som är värst, bli jagad av spindlar eller bli jagad av pedobear

Ogillar spindlar starkt och sitter på helspänn i vissa grottor, men pedobear var ta mig tusan värre.

Visa signatur

Vi är överallt!
Asus Maximum VII Formula | i7-4790K | Noctua NH-U14S | 16 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz CL9 | EVGA GTX980 SC ACX 2.0 4GB | Corsair HX850i | Samsung 850 Pro 256GB SSD | 15.5 TB HDD | Eizo FlexScan S2431W |

Permalänk

fan va fjantiga folk e med spindelfobin då,. kör in peddobear skiten så klarar ni ju er. eller ta de som en man istället.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 400R | ASUS P8Z68-V PRO | i5-2500K | | Noctua NH-C12P SE14 | DDR3 1600MHz 8GB | Corsair HX 650W | Gainward GeForce GTX 570

Permalänk
Medlem

Ni kan ju alltid testa KBT för era fobier. Går fort och fungerar väldigt bra, för de flesta.

Det gjorde jag får sisådär 15 år sedan när jag var absolut livrädd för havet, fungerade ypperligt, tog inte lång tid och kostade inte jättemycket.
Nu badar jag i havet varje år.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

ni som har spindelfobi så ni inte kan spela spelet bör söka hjälp, det verkar ju påverka ert liv rejält så ni bör kunna få terapi via remiss

att kräva att spindlar och sånt ska tas bort är lite väl rejält. Då finns det massor i olika spel som ska tas bort. I skyrim finns ju bland annat hundar, gigantiska råttor, ödlemän, spöken m.m. som säkert är minst lika skrämmande för andra personer.

Visst är det så, men jag gissar på att spindelfobi är en utav dom vanligaste fobierna?

Skrivet av Svj0hn:

Minns när jag var typ 8 år och var seriöst livrädd för zombies i Zelda: Ocarina of Time.

Men till slut slog jag på Man-Mode (fast kallade det inte för det då) och dödade dom i staden gång på gång i en timme. Problem fixed!

(Iofs ingen fobi i sig, men ändå!)

Åh, dom där minns jag. Dom är riktigt äckliga

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammar:

Mjaa, säger jag då. "Gubben" är ju alltså Jarl:ens steward i respektive stad.
Du måste iofs vara "på god fot" med Jarl:en också, gjort någon tjänst eller så,
annars får du inte köpa något hus. You´ll see.

Japp, tack för det

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Visst är det så, men jag gissar på att spindelfobi är en utav dom vanligaste fobierna?

Den vanligaste till och med. Fast jag har klarat mig rätt bra i det här spelet, tror dom värsta jag mött var i Dark Messiah

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Här kommer den bästa frågan hittills:

Har inte använt Steam på ett antal år och jag ogillar det. Hursomhelst så köpte jag skivan och lyckades till slut installera det..eller nåt. Fick inte direkt välja var, men Steamklienten informerade nånstans om hur mycket plats jag hade ledigt på min windowsdisk. Sen packade den upp några filer och sen sade den "The Steam servers are currently too busy to handle your request. Please try again ina few minutes." . Ehh, så blev nåt installerat, och isf var? Vem vet;

Steamklientens spellista listar Skyrim och säger att den håller på att ladda ner '1 sak'. 80kbyte/sek i 2min == 0%, OK. Jättepatch? Hela spelet? Jadu.

Windiskens lediga utrymme har inte krympt, så nåt från skivan hamnade nog inte där. Under /Steam/SteamApps/Common finns /Skyrim och den katalogen är..34MB, och ökar i takt med att steamklienten laddar ner något. Så DVDn är tom och rätt meningslös eller vad?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Här kommer den bästa frågan hittills:

Har inte använt Steam på ett antal år och jag ogillar det. Hursomhelst så köpte jag skivan och lyckades till slut installera det..eller nåt. Fick inte direkt välja var, men Steamklienten informerade nånstans om hur mycket plats jag hade ledigt på min windowsdisk. Sen packade den upp några filer och sen sade den "The Steam servers are currently too busy to handle your request. Please try again ina few minutes." . Ehh, så blev nåt installerat, och isf var? Vem vet;

Steamklientens spellista listar Skyrim och säger att den håller på att ladda ner '1 sak'. 80kbyte/sek i 2min == 0%, OK. Jättepatch? Hela spelet? Jadu.

Windiskens lediga utrymme har inte krympt, så nåt från skivan hamnade nog inte där. Under /Steam/SteamApps/Common finns /Skyrim och den katalogen är..34MB, och ökar i takt med att steamklienten laddar ner något. Så DVDn är tom och rätt meningslös eller vad?

https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=5357-FSQM...

Annars kommer den tanka ner hela spelet, istället för att ta det som behövs från skivan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=5357-FSQM...

Annars kommer den tanka ner hela spelet, istället för att ta det som behövs från skivan.

Tack. Skrik och panik...google is your friend eh? Är inte så säker på att Steam är det i alla fall.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Jag lirar på Expert som svårighetsgrad. Den känns klart mest balanserad om man inte utnyttjar exploits (som chain alchemy-enchanting-smithing osv). Master blir lite för nötigt - man klarar av det, men det känns som att det bara tar längre tid och är drygare.
Adept är på tok för lätt.

Dock gillar jag att det inte är främst hur mycket varje fiende tål som ändras (som i oblivion), utan att man får möta lite svårare fiender på lägre level (fick t.ex möta en Draugr Death Overlord i "första" grottan på Master, var lvl 8 själv). Detta gör att man inte bara måste slå fler slag för att ta sig igenom, men fienderna beter sig på lite andra sätt (t.ex så har de biffigare draugr-varianterna tillgång till lite fler saker än de första (summons, shouts osv)).

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Här kommer den bästa frågan hittills:

Har inte använt Steam på ett antal år och jag ogillar det. Hursomhelst så köpte jag skivan och lyckades till slut installera det..eller nåt. Fick inte direkt välja var, men Steamklienten informerade nånstans om hur mycket plats jag hade ledigt på min windowsdisk. Sen packade den upp några filer och sen sade den "The Steam servers are currently too busy to handle your request. Please try again ina few minutes." . Ehh, så blev nåt installerat, och isf var? Vem vet;

Steamklientens spellista listar Skyrim och säger att den håller på att ladda ner '1 sak'. 80kbyte/sek i 2min == 0%, OK. Jättepatch? Hela spelet? Jadu.

Windiskens lediga utrymme har inte krympt, så nåt från skivan hamnade nog inte där. Under /Steam/SteamApps/Common finns /Skyrim och den katalogen är..34MB, och ökar i takt med att steamklienten laddar ner något. Så DVDn är tom och rätt meningslös eller vad?

Står det "The Steam servers are currently too busy to handle your request. Please try again in a few minutes." så brukar jag gå in på Settings å sedan fliken Download + Cload och ändra Region, typ till Island eller något mindre land, sen kan man ändra tillbaka när man laddat ner grejen men annars så har jag för mig den installerar från skivan om du har en sådan, bara att det står i Steam att den laddar ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Står det "The Steam servers are currently too busy to handle your request. Please try again in a few minutes." så brukar jag gå in på Settings å sedan fliken Download + Cload och ändra Region, typ till Island eller något mindre land, sen kan man ändra tillbaka när man laddat ner grejen men annars så har jag för mig den installerar från skivan om du har en sådan, bara att det står i Steam att den laddar ner.

Tack för tipset. Jag gjorde som skrivet för att installera från skiva och den sade att den gjorde det - har också en 5.x GB stor mapp i steamkatalogen. När installationen var klar sade den att 'håller på att ladda ner uppdatering i bakgrunden'..och i spellistan laddade nåt ner och var klart till 97%. Sen vips började den om på 0%, vilket den är på än. Klickade på 'play' och där står det att jag ska kunna göra det om ca 7 min. *Shrug*

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Detta är en sorgens dag, Lydia dog precis :/ Sa till henne "Nej, mina eldbollar är inte leksaker" men hon lyssnade inte!

Någon som har tips på lite magicka regen items som är light armor runt level 11 - 12?

Går det att styra vad andra medhjälpare ska använda för vapen? Lydia verkade det inte fungera på.

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem

En skum sak som hänt undrar om det hänt någon annan men. Jag hade Lydia som follower sedan dog/försvann hon, vette fan asså. Sedan skaffa jag mej en follower från The Companions sedan försvann hon. Hon kommer inte tillbaks om jag fast travlar och om jag försöker skaffa en ny follower så säger npc:n jag redan har en :S Men halå jag vill inte gå ensamm ... *snyft*

Permalänk
Skrivet av frillan125:

Detta är en sorgens dag, Lydia dog precis :/ Sa till henne "Nej, mina eldbollar är inte leksaker" men hon lyssnade inte!

Någon som har tips på lite magicka regen items som är light armor runt level 11 - 12?

Går det att styra vad andra medhjälpare ska använda för vapen? Lydia verkade det inte fungera på.

Min Lydia har också dött några gånger i dungeons.
Ibland reser hon sig upp efter att ha blivit "slaktat" men ibland dör hon kort och gott, konstigt.
Jag laddade in en tidigare save

Du kan ge Lydia vapen som du själv bär på om du pratar med henne.
Däremot kan du inte ge henne en pilbåge och något närstridsvapen och bestämma vilket hon ska använda när.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fad3z:

En skum sak som hänt undrar om det hänt någon annan men. Jag hade Lydia som follower sedan dog/försvann hon, vette fan asså. Sedan skaffa jag mej en follower från The Companions sedan försvann hon. Hon kommer inte tillbaks om jag fast travlar och om jag försöker skaffa en ny follower så säger npc:n jag redan har en :S Men halå jag vill inte gå ensamm ... *snyft*

Vanlig bugg, leta upp ref ID för den follower som fattas hos wiki. Skriv i konsolen "prid xyz" där xyz är ref ID. Sen skriver du in " moveto player".
EDIT: Tror faktiskt inte att followers kan dö av fienden, de blir ju bara knockdown... men däremot om man själv slashar lite hit o dit eller använder aoe spells så får man va lite försiktig för blir de skadade när de är knockdown dör de.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av maverickgoose:

Min Lydia har också dött några gånger i dungeons.
Ibland reser hon sig upp efter att ha blivit "slaktat" men ibland dör hon kort och gott, konstigt.
Jag laddade in en tidigare save

Oftast när hon dör så är det för att man råkat sätta en pil/nåt annat som gör mycket skada när hon är "svag". Annars brukar hon resa sig igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Fungerade det på dig då? Dvs att din spindelfobi/araknofobi minskade när du fick "umgås" med den?
Tänkte när du köpte dig en tarantula

Ja, vars. Värt besväret iaf tycker jag.

Jag köpte henne (Astrid, no less ) av en jobbarpolare med terrarie & helt kit.
Hon var två år då & "mexikansk rosarygg", eller vad den hette .. vidrig iaf.

Hade henne ett par år med allt vad det innebär, göra rent, mata (syrsor) o.s.v.
Hon ömsade en gång per de åren jag hade henne .. ganska stor spindel.

Blev tvungen att av avliva henne p.g.a. att syrsorna hann yngla av sig innan hon
han äta upp en av dom, med syrs-invasion i en hel bokhylla som följd ..

Fobin är helt klart bättre, men jag fixar inte typ källare med många spindlar nu heller,
men jämfört med hur det var innan är det jättemycket bättre, faktiskt.

Skyrim är helt klart spelbart, det är faktiskt inte så många spindlar heller,
jämfört med hur mycket annat det är därimellan.

Sen tycker jag inte tarantel-typen av spindel, den i Skyrim, är lika läskig
som andra mer tänkande spindlar .. som inte finns i spelet alls!

Sorry alla ni andra för OT:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maverickgoose:

Min Lydia har också dött några gånger i dungeons.
Ibland reser hon sig upp efter att ha blivit "slaktat" men ibland dör hon kort och gott, konstigt.
Jag laddade in en tidigare save

Du kan ge Lydia vapen som du själv bär på om du pratar med henne.
Däremot kan du inte ge henne en pilbåge och något närstridsvapen och bestämma vilket hon ska använda när.

De dör efter ett antal "nergångningar"
haha

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av frillan125:

Detta är en sorgens dag, Lydia dog precis :/ Sa till henne "Nej, mina eldbollar är inte leksaker" men hon lyssnade inte!

Någon som har tips på lite magicka regen items som är light armor runt level 11 - 12?

Går det att styra vad andra medhjälpare ska använda för vapen? Lydia verkade det inte fungera på.

Skrivet av maverickgoose:

Min Lydia har också dött några gånger i dungeons.
Ibland reser hon sig upp efter att ha blivit "slaktat" men ibland dör hon kort och gott, konstigt.
Jag laddade in en tidigare save

Du kan ge Lydia vapen som du själv bär på om du pratar med henne.
Däremot kan du inte ge henne en pilbåge och något närstridsvapen och bestämma vilket hon ska använda när.

Skrivet av Noobenu:

De dör efter ett antal "nergångningar"
haha

Followers levlar inte upp.
Du kan ställa dig framför henne, välja konsol, markera henne, skriva disable (hon brukar försvinna) sen enable, hon skall dyka upp när konsolen tas ned, på så sätt sätts hon till din level.
Hon använder också healing potions om du ger henne det.
Med en bra båge är Lydia en ganska skaplig bågskytt, hon gör av med pilar precis som du gör.
Hon använder också bättre armor och vapen om hon får det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag har 2 frågor som vore kul att få tips på:

1: Vilket är den smidigaste staden / stället att sälja av all loot man samlat på sig?
I tex. Whiterun så är man ju lite begränsad och alla försäljare har ju rätt begränsat med guld.
Jag har ännu inte ens satt foten i Riften tex. så det kan ju vara så att vissa städer är överlägsna?

2: Hur många hem kan man ha? , jag har precis köpt min 3e lya i Winterhold och känner att mitt uppdrag i spelet är att köpa ALLA! *elakt skratt*

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harakiri:

Jag har 2 frågor som vore kul att få tips på:

1: Vilket är den smidigaste staden / stället att sälja av all loot man samlat på sig?
I tex. Whiterun så är man ju lite begränsad och alla försäljare har ju rätt begränsat med guld.
Jag har ännu inte ens satt foten i Riften tex. så det kan ju vara så att vissa städer är överlägsna?

2: Hur många hem kan man ha? , jag har precis köpt min 3e lya i Winterhold och känner att mitt uppdrag i spelet är att köpa ALLA! *elakt skratt*

1. Beror lite på vad du lootar, men jag brukar se till att köpa grejor också.
I Whiterun t.ex. köper jag alltid av de tre smederna alla ingots/leather & sånt
& stashar det i breezehome:s kistor. (Huset i Whiterun) Det hjälper.

Sen om du har så gott om cash att du har lyckats köpa tre hus är det inte synd om dig;
har du investerat något i träning, eller är det bara hus som gäller?

2. Vet ej. Man "får" ju ett boende i typ varje stor questlinje:s ände med ..

Permalänk
Medlem

Ingen som vet på ett ungefär när patchen kommer?
Vill helst vänta tills den är inlagd innan jag fortsätter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Ingen som vet på ett ungefär när patchen kommer?
Vill helst vänta tills den är inlagd innan jag fortsätter...

Den har tydligen släppts till PS3 iaf.

Visa signatur

#framtiden