The Elder Scrolls V: Skyrim

Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Jo båge och sneak är roligt som fan, har inte hunnit längre än till Whiterun då jag smyger mig fram hela tiden
Eller ja tar ju allt "löst" på vägen också.....pick pocketing lvl 100

spoilertaggar är bara [*SPOILER][*/SPOILER] utan *

Tackar

Är det någon som provat Azuras star? Skulle vilja ha lite tips

Det är ju för farao skitsvårt! Jag har gått in i stjärnan med min högst levlade gubbe, level 29 med full deadric legendary gear och 60% fire resistance, ändå får jag tokspö?

Dold text
Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Staminan är väl inget problem för tung rustning när man tagit perken som gör att rustningen inte väger något alls?

Själv bytte jag dock bort min sneaky backstabber/archer för en 2H Nord då den senare kändes som den passade bäst i storyn.

Mjo, min 2H har fortf högst level av mina gubbar, tycker bara gameplay är roligare med archer. Men tunggubben ser ju lätt grymmast ut. Är väl en smaksak kanske.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Mjo, min 2H har fortf högst level av mina gubbar, tycker bara gameplay är roligare med archer. Men tunggubben ser ju lätt grymmast ut. Är väl en smaksak kanske.

Jag tyckte båda var roliga så det är väl en styrka hos spelet, att man kan välja det man vill och det blir underhållande. Jag har en deal sneak, archery och lockpicking med min 2H-gubbe också (lite Conan-stuk på blandningen mellan stor krigare och tjuv) så jag får ut tillräckligt av det mesta för att det ska bli varierat.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det kommer finnas någon sorts multiplayer? eller MPmod?
Hade varit det bästa spelet någonsin om man skulle kunna göra uppdrag med kompisar i verkligheten istället för kompisar i spelet(companions)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobenu:

Någon som vet om det kommer finnas någon sorts multiplayer? eller MPmod?
Hade varit det bästa spelet någonsin om man skulle kunna göra uppdrag med kompisar i verkligheten istället för kompisar i spelet(companions)

Troligen inte, tyvärr.
Svårt att förstå vad Bethesda har emot det dock. De verkar ha bestämt sig för att Elder scrolls, det är singelplayer, punkt.
Håller verkligen med om att det hade varit sjukt kul att spela och strida ihop med riktiga polare. Skulle kunna bli mycket intressanta strider med avseende på taktik och så.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

[SPOILER] och [/SPOILER ] utan mellanrum mellan R:et och ]

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Troligen inte, tyvärr.
Svårt att förstå vad Bethesda har emot det dock. De verkar ha bestämt sig för att Elder scrolls, det är singelplayer, punkt.
Håller verkligen med om att det hade varit sjukt kul att spela och strida ihop med riktiga polare. Skulle kunna bli mycket intressanta strider med avseende på taktik och så.

Jo, men med tanke på att några moddare fixade MP till Just cause så kanske det finns en chans ändå?

Permalänk
Medlem

Har ett problem med finalen i Thieves Guild.

Har klarat allt i questkjedjan men har inte vad jag märkt fått nån riktig bekräftelse på att jag är guildleader. Ingen guildleader armor har jag fått heller. Likaså är hon tjejen som följer med tillsammans med brynjolf i näst sista questen är borta. Har kollat i grottan nedanför riften med men är inte där. Har jag missat något tro? Edid: söder om riften menar jag då.

Dold text

Tänkte även gifta min karaktär med Lydia, men verkar inte funka. Har den där amuletten man ska ha men får aldrig något val eller fråga. Något jag gör fel tro?

Permalänk
Medlem

Om man håller in E medan man kollar på en hireling så får man upp samma sak som om man hade valt "I need you to do something" i konversationen. Märkte det nyligen, inne på runt 60h just nu. Man blir ju tokig när man märker att Bethesda har lagt in saker som underlättar en men inte finns det någon info om det :S.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av PippiRull:

Har ett problem med finalen i Thieves Guild.

Har klarat allt i questkjedjan men har inte vad jag märkt fått nån riktig bekräftelse på att jag är guildleader. Ingen guildleader armor har jag fått heller. Likaså är hon tjejen som följer med tillsammans med brynjolf i näst sista questen är borta. Har kollat i grottan nedanför riften med men är inte där. Har jag missat något tro? Edid: söder om riften menar jag då.

Dold text

Tänkte även gifta min karaktär med Lydia, men verkar inte funka. Har den där amuletten man ska ha men får aldrig något val eller fråga. Något jag gör fel tro?

Prova att (spara först), "avskeda" henne och sedan påbörja en konversation. Kan ju vara att man inte kan hooka upp med henne medan hon är din companion.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Nu har jag ganska exakt 80 timmar i spelet och har en heavy 2H krigare, en magiker, en tjuv och en archer/ranger. För er som står i startgroparna tycker jag personligen att det roligaste är att köra en archer med fokus på båge och sneak. Light armor och one handed tar man som det kommer. Dels blir gameplay roligare eftersom man inte bara lubbar igenom allt som jag tycker man gör med en tung krigare. Dels blir själva striderna roligare eftersom man måste sikta. Att man är lite ömtåligare i light armor bidrar också. Dessutom räcker staminan längre med light armor. Med 80% increase i båge damage, 3x damage från sneak och ökad chans till critical blir man en riktig mördarmaskin OM man är försiktig.

Även jag har klockat runt 60-65 timmar i Skyrim, med en båge & stealth karaktär, en 2H & 1H/block karaktär och en magiker med destruction/illusion.
Själv måste jag nog säga att båge & stealth gör spelet alldeles för enkelt, 3x damage dödar nästan allt på 2 skott, för att inte tala om en dagger med 15x damage. Spelade dock på Expert, inte master.
Magikern var rolig dock, den kan jag rekommendera.
Men roligast har jag nog allt med min krigare, det är mer enformigt än de andra två av mina karaktärer, men det är roligare att stå inne i smeten och ta stryk samtidigt som man ger ut stryk.

En sak jag tycker är mycket tråkig i spelet, rent allmänt, är att det inte behövs mer än 2-3 olika taktiker för att kunna besegra alla eventuella fiender. Men för att göra det roligt kan man ju alltid dra upp det till Expert eller Master och prova med olika taktiker ändå.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Sötast
Skrivet av krrjon:

Dock har jag inte dödat någon än(utom 3 vargar å en björn då) men jag har stulit guld från alla jag stött på därav lvl 87 pick pocketing, spelat drygt 6 timmar och är lvl 18

Hahahaha snacka om mästertjuven

Permalänk
Medlem

Har ångest över vem jag ska köra! säg vem som är bäst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PippiRull:

Tänkte även gifta min karaktär med Lydia, men verkar inte funka. Har den där amuletten man ska ha men får aldrig något val eller fråga. Något jag gör fel tro?

Har du varit i templet i Riften och snackat med munken? Om du hittade medaljen på någon mob så måste du endå dra dit och snacka med honom för att kunna gifta dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Prova att (spara först), "avskeda" henne och sedan påbörja en konversation. Kan ju vara att man inte kan hooka upp med henne medan hon är din companion.

Jo har testat det. Lämnade henne i mitt hus i whiterun, men hon stannar kvar så fint men gör typ ingenting. Går inte att konversera mer än det vanliga. Ska testa att lämna henne utomhus och se om hon går till dragonsreach ist, om det kan vara det som buggar.

Skrivet av alexson:

Har du varit i templet i Riften och snackat med munken? Om du hittade medaljen på någon mob så måste du endå dra dit och snacka med honom för att kunna gifta dig.

Japp, varit i templet och köpt amuletten och frågat om giftemål osv. Skumt. Får kolla mer i morgon, nu blir det glögg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Hahahaha snacka om mästertjuven

hehe jupp nu är det dock sedan ett tag tillbaka lvl 100 i pick pocketing

Visa signatur
Permalänk

Angående problemen med att gifta sig med Lydia.

"According to some sources, Lydia is supposed to be available to the player as a potential spouse after the amulet of Mara has been acquired, but a bug prevents the dialogue option from opening. This can be solved on the PC by targeting her in the console and using the command "addtofaction 19809 1" or "addfac 19809 1" which will open up the option for marriage. However, this is done at the player's own risk."

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudzi:

Har ångest över vem jag ska köra! säg vem som är bäst!

Alla är bra på olika sätt.
Kör det som känns roligast istället !

Jag kör som High elf och strider i princip uteslutande med magi. Satsar nästan allt på destruction + lite resturation och conjuration.
Shouts tillsammans med olika sorters magi kan göra vissa strider riktigt intressanta tycker jag.
Magieffekterna med allt sprakande ljud och det visuella kring dem är riktigt imponerande i Skyrim tycker jag.

Med de där brinnande händerna tex så känns det verkligen som att springa runt med en eldkastare eller nåt
Att snipra med "ice spike" istället för med pilbåge är också trevligt.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Alla är bra på olika sätt.
Kör det som känns roligast istället !

Jag kör som High elf och strider i princip uteslutande med magi. Satsar nästan allt på destruction + lite resturation och conjuration.
Shouts tillsammans med olika sorters magi kan göra vissa strider riktigt intressanta tycker jag.
Magieffekterna med allt sprakande ljud och det visuella kring dem är riktigt imponerande i Skyrim tycker jag.

Med de där brinnande händerna tex så känns det verkligen som att springa runt med en eldkastare eller nåt
Att snipra med "ice spike" istället för med pilbåge är också trevligt.

Dom har verkligen lyckats med ljudeffekterna för spells, blev lite chockad första gången jag testade spells

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

Jävlar vad jag börjar störa mig på att spelet kraschar till desktop nu. Inga här som har samma problem? Bethesdas forum är helt överfyllt med folk vars spel kraschar, och det verkar inte finnas någon bra lösning. Vissa säger att problemet börjar uppstå efter 40 timmar, och jag har spelet 42, så det kanske ligger något i det. Helt oförlåtligt att detta gått förbi QA när somliga (som jag själv) betalat 1500 kr för en Collector's Edition. Inte OK.

Utöver det har Bethesda verkligen att göra. Ingen liten buglista det där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Vulture:

Jävlar vad jag börjar störa mig på att spelet kraschar till desktop nu. Inga här som har samma problem? Bethesdas forum är helt överfyllt med folk vars spel kraschar, och det verkar inte finnas någon bra lösning. Vissa säger att problemet börjar uppstå efter 40 timmar, och jag har spelet 42, så det kanske ligger något i det. Helt oförlåtligt att detta gått förbi QA när somliga (som jag själv) betalat 1500 kr för en Collector's Edition. Inte OK.

Utöver det har Bethesda verkligen att göra. Ingen liten buglista det där.

Prova http://www.skyrimnexus.com/downloads/file.php?id=1013 . Funkar galant för mig.

Permalänk
Skrivet av The Vulture:

Jävlar vad jag börjar störa mig på att spelet kraschar till desktop nu. Inga här som har samma problem? Bethesdas forum är helt överfyllt med folk vars spel kraschar, och det verkar inte finnas någon bra lösning. Vissa säger att problemet börjar uppstå efter 40 timmar, och jag har spelet 42, så det kanske ligger något i det. Helt oförlåtligt att detta gått förbi QA när somliga (som jag själv) betalat 1500 kr för en Collector's Edition. Inte OK.

Utöver det har Bethesda verkligen att göra. Ingen liten buglista det där.

Jag får också krascher ibland, men jag har inte kommit upp i 40 timmar.
Ingen aning vad det beror på.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av The Vulture:

Jävlar vad jag börjar störa mig på att spelet kraschar till desktop nu. Inga här som har samma problem? Bethesdas forum är helt överfyllt med folk vars spel kraschar, och det verkar inte finnas någon bra lösning. Vissa säger att problemet börjar uppstå efter 40 timmar, och jag har spelet 42, så det kanske ligger något i det. Helt oförlåtligt att detta gått förbi QA när somliga (som jag själv) betalat 1500 kr för en Collector's Edition. Inte OK.

Utöver det har Bethesda verkligen att göra. Ingen liten buglista det där.

Skrivet av alexson:
Skrivet av maverickgoose:

Jag får också krascher ibland, men jag har inte kommit upp i 40 timmar.
Ingen aning vad det beror på.

Även för mig gör 4 GB-fixen underverk, oändligt mer stabilt. Placebo, my ass, det här fungerar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Mmm, kraschar för mig med spontant sådär. Inga speciella tillfällen. Dock inte ofta nog för att jag ska störas allt för mycket. Menyerna buggar med, registrerar inte val ibland osv.
Edit: intressant den där 4gb-fixen Emil. Ska jag testa i morgon och se om man märker något.

Permalänk

Även med Skyrim4GB kraschar spelet. Fast Traveled till Dawnstar och sparade mitt spel. Strax därpå kraschade det. Jävla skit.

Permalänk
Medlem

Testade utan 4gb-fixen nu, kunde köra i iaf 2 timmar. Sedan dök det upp en underlig bugg jag inte sett förut, en snubbes armor var helt lila 10 sek senare kraschade det.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Kraschar en del här med, irriterande ifall man inte sparat.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Vulture:

Jävlar vad jag börjar störa mig på att spelet kraschar till desktop nu. Inga här som har samma problem? Bethesdas forum är helt överfyllt med folk vars spel kraschar, och det verkar inte finnas någon bra lösning. Vissa säger att problemet börjar uppstå efter 40 timmar, och jag har spelet 42, så det kanske ligger något i det. Helt oförlåtligt att detta gått förbi QA när somliga (som jag själv) betalat 1500 kr för en Collector's Edition. Inte OK.

Utöver det har Bethesda verkligen att göra. Ingen liten buglista det där.

Kul, kollade just snabbt igenom den där "lilla" bugglistan. Mitt problem med att Karliah inte finns där hon borde vara fanns som en bugg där. Hon ska tydligen av nån anledning gå till Snow Veil Sanctum ist. Mycket riktigt, drog dit och sprang igenom grottan och där fanns hon. Första hon frågar mig var "What brings you to the Nightingale Hall?"...Bra jobbat.
Hittade även en bugg i listan om att ifall en summoned creature gör dödande slaget på snubben islutet på thieves guild kedjan avslutas aldrig questkedjan. Såklart hade jag en summoned spectral assassin, vet inte om han gjorde dödande slaget men verkar som jag inte kommer åt det man borde så kanske är så.
Såklart även buggen med att gifta Lydia oxå.
Fan, börjar bli lite less på buggar. Ju mer jag tänker destå mer fundersam blir man på div mystiska saker som sker med jämna mellanrum. Verkar vara fullproppad med buggar, varav en del riktigt allvarliga som bryter questkedjor osv.
FYYY Bethesda. Fixa snabbt nu.

Permalänk
Medlem

Jo, Skyrim fick vila lite för min del. Jag orkade inte med när både min bra companion och fru försvann spårlöst samma dag. Får se hur det går med patch 1.2. Grym bra spel men buggigt värre.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man får igång performancemodden om man har en dator med hybridgrafik? Den verkar bara funka när det integrerade Intelkortet är ihång (då visas 8800 gts i launchern). Har jag på det dedikerade G210M så dyker G210 upp i launchern, vilket man ju inte vill.