Wow. Deprimerade ynkryggar? Vardå?
Man kan inte döda alla genom att ställa sig på en sten och skjuta med pilbåge. Men det har heller ingen påstått. Finns det däremot en passande sten i närheten, kommer ditt kära troll att ha det mycket svårt att göra något alls.
Överhuvudtaget verkar du totalt missa vad kritiken mot spelet handlar om. Det är kritik som du mycket väl skulle kunna hålla med om, om du bara kunde ta in att det inte är dig och din spelsmak som det klagas på. Det handlar inte om dig.
Ta sten och båg-exemplet. Kritiken mot spelet är inte att det blir för enkelt att spela det, vilket du antyder. Utan att det är korkat programmerat, ett dåligt löst "problem". En npc borde kunna hoppa! I denna spelvärld där det är möjligt att skjuta eld från händerna, borde det vara möjligt att också hoppa. Eller är 'the dragonborn' också den ende som kan hoppa, 'the jump-born'? Oavsett varför man inte lyckats lösa detta (om det sen beror på bristfällig pathfinding som vissa påstår, är egentligen inte så intressant) så förstör det spelupplevelsen. För vissa (mig själv inräknat) förstör det för mycket. Jag rycks ut ur spelet "bubbla". Och självklart står inte detta exempel ensamt i kritiken. Det finns ju andra exempel. Det lyfts fram för att det är ett enkelt exempel som pekar på många problem. Många har upplevt det, och använt sig av taktiken (däribland, troligtvis, du själv). Det pekar på att spelmakarna inte riktigt velat göra klart spelet, vilket inte är något ovanligt, men framförallt något de ska ha pisk för. Kritiken mot Oblivion II går ju i andan att man vill göra det bättre.
/K
Jo, enligt en postare i tråden så har Sweclockers fredagspanel påstått en level 1 karaktär kan döda nästan vadsomhelst med den taktiken.
Att pathfindingen inte är fulländad är legitim kritik. Fast tycker man det är dåligt att man kan stå på en sten och skjuta utan att vissa fiender kan komma åt en är man rätt korkad om man använder sig av nämnda taktik. De som inte tar eget ansvar för att underhålla sig själva när det är enkelt att göra så förtjänar att ha tråkigt (ett uttalande som gäller i allmänhet).
Jag har undvikit en del mindre bra saker genom att helt enkelt inte göra så och det har gjort spelet bra nog för mig att jag inte behöver fokusera på det negativa eftersom jag ändå inte har någon kontroll på huruvida det kan fixas och när det då sker. Skulle jag fokusera på det skulle jag ha tråkigare.