Är Skyrim lika useless som Oblivion?

Permalänk
Medlem

Är Skyrim lika useless som Oblivion?

Det som förstörde Oblivion för mig totalt var level-adjustment-systemet.

Lite överdrivet upplevde jag det så här: Att man kunde som lvl 1 traska rakt in i helvetet och slå ihjäl demoner och drakar men om man levlade upp så blev kaninerna man slogs mot utanför husknuten jättesvåra.
Det bästa man kunde göra var att gå upp typ till lvl 3 och sen spara på alla levlar genom hela spelet.

Så... Är skyrim likadant eller är det typ delar av världen som man verkligen inte bör gå till för tidigt? Och typ "de första delarna" blir jättelätta när man gått upp en massa levlar?

Permalänk

Det är ungefär likadant fast inte lika illa.

Visa signatur

01010100 01101000 01100101 00100000 01100111 01100001 01101101 01100101

Permalänk
Medlem

hmm. Då är det klurigt om man ska köpa det eller inte :/

Permalänk
Medlem

Som sweishguy sa, det är ungefär likadant fast dom har lyckats dölja det mästa mycket bättre.
Jag tycker du ska köpa det, riktigt bra spel.

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem

Kör man på svåraste så är en del mobs toksvåra innan lvl 20, var en liten tröskel efter level 10, rätt svårt upp till 20.. Tycker de har vänt på steken från Oblivion. Men jag vet inte, svårighetsgraderna känns precis som i oblivion, antingen så är det EZ-mode eller så är det toksvårt. Det är ju fortfarande superlätt att överlista AIn (som har skitkass pathfinding så fort som du står på valfri static mesh där mobbets step size inte räcker till)..

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Riktigt bra spel. Dock väldigt enformigt.. Även striderna är riktigt tråkiga. Överlag är det dock väl godkänt.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

Väldig nöjd med köpet körde det 30h dom 3 första dagarna med bra sömn. Fast att känna sig jätte OP gör man inte direkt på en gång. Är lvl 30 och börjar storma små städer ensam ^^

Visa signatur

01010100 01101000 01100101 00100000 01100111 01100001 01101101 01100101

Permalänk
Entusiast
Skrivet av KoloN:

Det som förstörde Oblivion för mig totalt var level-adjustment-systemet.

Lite överdrivet upplevde jag det så här: Att man kunde som lvl 1 traska rakt in i helvetet och slå ihjäl demoner och drakar men om man levlade upp så blev kaninerna man slogs mot utanför husknuten jättesvåra.
Det bästa man kunde göra var att gå upp typ till lvl 3 och sen spara på alla levlar genom hela spelet.

Så... Är skyrim likadant eller är det typ delar av världen som man verkligen inte bör gå till för tidigt? Och typ "de första delarna" blir jättelätta när man gått upp en massa levlar?

Varför laddade du inte bara ner OOO då ?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Varför laddade du inte bara ner OOO då ?

OOO

Jag spelade det till konsoll.

Permalänk
Medlem

Jag är level 33 nord och jag stöter på monster som kan vara helvetes svåra med 2H även då jag är 70+ i 2H och 60+ i Heavy armor och har dragon armor.

Dock blir det mer sällan nu men rusar jag för oförsiktigt blir man lätt överrumplad av fiender man förväntade sig vara lättare och får ta till restoration och springa vilket ofta leder till död ändå.

Men stora boven är eld magi på mig efterssom jag ännu inte är jätte bra i enchanting och inte har mycket att säga till om om det dycker upp semi hög lvl eldkastare av olika slag.

Men tyckte dock det var lättare att få pisk lvl 15-25.

Klart värt att köpa spelet.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Det är som Oblivion borde ha varit. Fast på ett coolare ställe. Med coolare story.

Fast lira på Expert, end-game är ett skämt på Adept (lirat tung krigare och stealth, båda har varit faceroll på Adept)

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Entusiast
Skrivet av KoloN:

OOO

Jag spelade det till konsoll.

Herregud. Ska du spela skyrim på konsol också ? Googla på ooo och oblivion. Gjorde spelet SÅ mycket roligare och mer utmanande

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

det är inte lika tomt. asså oblivion kan man gå och gå och gå och stöter inte ens på en varg eller något. kanske en krabba .. xD men skyrim springer jag på massa olika djur, mammutar , älgar , kaniner , rådjur , krabbor , vargar , rävar, så det är lite lika tomt om man ska gå en bit

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem

Jag tycker det har blivit bättre... Slutade spela oblivion pga detta, samt att det inte kändes lönsamt att utforska utan att följa quests. Skyrim är lite bättre på båda punkterna. Tillräckligt bra för att få min fortsätta spela.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Man ska gama på master nivå annars bbbbbbbboring

Visa signatur

Dyselxi är INTE kul att ha, beklagar för eventuella stavfel och/eller grammatik fel.

Permalänk
Avstängd

Skyrim är en rak kopia av Oblivion på ny motor (med samma kod som innan, buggar och kodat för 2 kärnor/2gb minne etc)
ingenting nytt och mainquest är lika kass som oblivion.

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Skrivet av jamakika:

Man ska gama på master nivå annars bbbbbbbboring

Påverkar det hurvida världen levlar med en eller inte?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Jo, visst är det så att vissa gubbar blir lättare i och med att man levlar upp, men allt för många levlar fortfarande med en. Lite irriterande när man kan döda en mammut eller en jätte på 3-4 pilar, medans en vanlig soldat några sekunder senare tar 20-30 pilar, men tycker inte det är lika illa som i oblivion. Tycker spelet är riktigt kul, men hoppas verkligen som patchar det snart.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Påverkar det hurvida världen levlar med en eller inte?

Vet icke men annars är det för lätt xD!!

Visa signatur

Dyselxi är INTE kul att ha, beklagar för eventuella stavfel och/eller grammatik fel.

Permalänk
Skrivet av jamakika:

Vet icke men annars är det för lätt xD!!

Haha, inte som destruction mage, sen var det inte direkt en utmaning på det sättet som efterfrågades

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

"Hela" Världen levlar inte på samma sätt som i oblivion. Man kan nog mer jämföra det med Fallout 3 & New Vegas, vissa mobs gör det medans andra inte. Handlar väl också att man ska få lite utmaning men ändåså känna att man blir bättre.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Haha, inte som destruction mage, sen var det inte direkt en utmaning på det sättet som efterfrågades

haha Men jag är en assassin. Very ninja yes

Visa signatur

Dyselxi är INTE kul att ha, beklagar för eventuella stavfel och/eller grammatik fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade-swe:

"Hela" Världen levlar inte på samma sätt som i oblivion. Man kan nog mer jämföra det med Fallout 3 & New Vegas, vissa mobs gör det medans andra inte. Handlar väl också att man ska få lite utmaning men ändåså känna att man blir bättre.

Skillnaden i fallout-världen så är det inte riktigt likadant. Även om radscorpions osv blir lite bättre så är det ju omöjligt som låglevlare att möta en deathclaw jämfört med att springa och slå ihjäl drakar som låg lvl i TES. Det är helt accepterat att humanoider levlar med en något då dessa existerar överallt. men det ska finnas monster som säger "oj shit, jag bör inte vara i det här området förrns om tusen levlar"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Herregud. Ska du spela skyrim på konsol också ? Googla på ooo och oblivion. Gjorde spelet SÅ mycket roligare och mer utmanande

Ja verkligen en "herregud"-kommentar

Jag tycker det är jävligt härligt att gotta ned sig i sin feta fotölj med sin feta TV och spela ett fett episkt äventyr med fetingbioljudet till skillnad från att klämma in sig i skrubben/hörnet med datorn och dra på sig lurarna och sitta en halvmeter ifrån sin lilla skärm.

Ta mig inte fel bara, jag spelar mycket på datorn också. Men vissa spel känner jag mig mycket mer attraherad av på konsoll. Huruvida det gäller för skyrim har jag inte bestämt ännu

Permalänk
Entusiast
Skrivet av KoloN:

Ja verkligen en "herregud"-kommentar

Jag tycker det är jävligt härligt att gotta ned sig i sin feta fotölj med sin feta TV och spela ett fett episkt äventyr med fetingbioljudet till skillnad från att klämma in sig i skrubben/hörnet med datorn och dra på sig lurarna och sitta en halvmeter ifrån sin lilla skärm.

Ta mig inte fel bara, jag spelar mycket på datorn också. Men vissa spel känner jag mig mycket mer attraherad av på konsoll. Huruvida det gäller för skyrim har jag inte bestämt ännu

Så spelade jag förr. Men sen byggde jag ihop en dator och har inte funderat en sekund på att gå tillbaka :-P. Men smaken är som baken. (Men hur kan man vara utan mods i ett bethesda spel ?:-o )
Förresten varför inte bara koppla in datorn i din feta tv ?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoloN:

Ja verkligen en "herregud"-kommentar

Jag tycker det är jävligt härligt att gotta ned sig i sin feta fotölj med sin feta TV och spela ett fett episkt äventyr med fetingbioljudet till skillnad från att klämma in sig i skrubben/hörnet med datorn och dra på sig lurarna och sitta en halvmeter ifrån sin lilla skärm.

Ta mig inte fel bara, jag spelar mycket på datorn också. Men vissa spel känner jag mig mycket mer attraherad av på konsoll. Huruvida det gäller för skyrim har jag inte bestämt ännu

Köp en trådlös xbox kontroller till PCn så kan du ha mods och sitta vid TVn.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem

Witcher 2 är ett bättre spel på nästan alla punkter. Dark Souls också. Skyrim är en stor besvikelse för mig iaf.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Witcher 2 äger fett verkligen. Dock har jag inte råd att köpa skyrim men får önska mig

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk

Prövade spelet hos vän, ingen skills dvs typ han spelade som archery och det fanns ingen typ skill som säg firearrow eller sidewinder som gör mer skada än normal bow attack, utan det var bara normal attack med bågen SÅ värdelös!!!

Visa signatur

GigaByte EP35-DS3 - Intel Core 2 Quad Q6600@2.44GHz - 8GB Corsair Dominator DDR2 PC8500 - Crucial M4 128GB ,1TB Hdd- XFX Radeon HD 5870 - Antec Sonata III - Svart (500w), Thoshiba HDTV 37"

Permalänk
Skrivet av KoloN:

Det som förstörde Oblivion för mig totalt var level-adjustment-systemet.

Lite överdrivet upplevde jag det så här: Att man kunde som lvl 1 traska rakt in i helvetet och slå ihjäl demoner och drakar men om man levlade upp så blev kaninerna man slogs mot utanför husknuten jättesvåra.
Det bästa man kunde göra var att gå upp typ till lvl 3 och sen spara på alla levlar genom hela spelet.

Så... Är skyrim likadant eller är det typ delar av världen som man verkligen inte bör gå till för tidigt? Och typ "de första delarna" blir jättelätta när man gått upp en massa levlar?

I Skyrim som dom sa i senaste fredagspanelen kan man ju ställa sig på en sten och ta fram en båge, då kan du dräpa ungefär vad som helst som helst som level ett.

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.