The Elder Scrolls V: Skyrim

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt skriva nåt om att jag var lite besviken då jag börjat ledsna lite på det som finns att göra i spelet (märk: lite).

Sen såg jag på Steam att jag spelat 123 timmar. Plötsligt verkade det underligt att jag bara ledsnat "lite".

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tjodd:

Det tragiska är att det är väldigt enkelt att byta ut företagsnamnet och spelet till vilket som helst och få en ganska träffsäker analys även där...

Det vill jag inte påstå. Jag har spelat en hel del spel sista 10 åren och jag har nog aldrig stött på ett spel som har så mycket problem som Skyrim. Det är mer än 2 veckor sedan spelet lanserades och jag kan fortfarande inte spela det, trots att jag har köpt det och kört in 2 patchar.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Det vill jag inte påstå. Jag har spelat en hel del spel sista 10 åren och jag har nog aldrig stött på ett spel som har så mycket problem som Skyrim. Det är mer än 2 veckor sedan spelet lanserades och jag kan fortfarande inte spela det, trots att jag har köpt det och kört in 2 patchar.

Samma här, exempel. Vsync on = lite väl mkt frameloss när man inte når upp i 60, med TB on = förmycket input lag. Vsync off = horribel vertikal mus sensitivity, snabb som attan, verkar låst till fps'en. Spelet ser hemskt ut utan min fxaa pp profil så att använda fps limitern utan fxaa pp'n går icke..

uscha...

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Det vill jag inte påstå. Jag har spelat en hel del spel sista 10 åren och jag har nog aldrig stött på ett spel som har så mycket problem som Skyrim. Det är mer än 2 veckor sedan spelet lanserades och jag kan fortfarande inte spela det, trots att jag har köpt det och kört in 2 patchar.

Ja, ok. Fallout 3, Fallout NV och Oblivion var redigt usla tekniskt sett också. BF3, men även BC2 och BF2 hade stora problem i början. Några av mina favoritspel; Operation Flahpoint och Stalker var sjukt buggiga. Vill minnas att Vampire: The Masquerade var galet buggigt, WoW, Witcher...

Listan kan göras oändligt lång och man kan gå längre och längre bak i tiden. Poängen var väl mer att var du än vänder dig så ser du ett oändligt hav med grin över ett spel som större delen av konsumenterna spelar och njuter av, i det tysta, medans ett mindre antal gnäller över att spelet inte är vad dom hade tänkt sig och bara en bråkdel (sammanlagt) har tekniska problem.

Jag förstår faktiskt inte hur man ens inte kan starta spelet. Jag har klockat in på 27 timmar eller något i Skyrim, och visst kraschar det (speciellt senaste timmarna) men för min del kan jag inte påstå att det är ospelbart. Förstår absolut att jag klarat mig bättre än andra, och kan bara gissa mig till att det är för att jag använder "väldigt vanliga" standardkomponenter, inte överklockar, använder datorn måttligt och uppgraderar drivrutiner och Windows kontinuerligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Ja, ok. Fallout 3, Fallout NV och Oblivion var redigt usla tekniskt sett också. BF3, men även BC2 och BF2 hade stora problem i början. Några av mina favoritspel; Operation Flahpoint och Stalker var sjukt buggiga. Vill minnas att Vampire: The Masquerade var galet buggigt, WoW, Witcher...

Listan kan göras oändligt lång och man kan gå längre och längre bak i tiden. Poängen var väl mer att var du än vänder dig så ser du ett oändligt hav med grin över ett spel som större delen av konsumenterna spelar och njuter av, i det tysta, medans ett mindre antal gnäller över att spelet inte är vad dom hade tänkt sig och bara en bråkdel (sammanlagt) har tekniska problem.

Jag förstår faktiskt inte hur man ens inte kan starta spelet. Jag har klockat in på 27 timmar eller något i Skyrim, och visst kraschar det (speciellt senaste timmarna) men för min del kan jag inte påstå att det är ospelbart. Förstår absolut att jag klarat mig bättre än andra, och kan bara gissa mig till att det är för att jag använder "väldigt vanliga" standardkomponenter, inte överklockar, använder datorn måttligt och uppgraderar drivrutiner och Windows kontinuerligt.

Tror mer att du inte är lika känslig som endel andra. Vissa har svårt för att acceptera endel spelförstörande (enligt dem) buggar, medans andra accepterar dessa. Tror knappast det har med hur du använder datorn att göra. Under åren har jag blivit mer petig, brukar vänta betydligt längre innan jag köper ett spel osv. Sen beror det ju också på vad det är för buggar.

En buggen när man kör med vsync off och har högre fps än 60 så buggar spelets fysikmotor ur och den vertikala mus sensen blir ohanterligt snabb. Kör man med vsync on så dras du istället av vsync's vanliga nackdelar. För mig blir det ospelbart, då jag måste välja på sjuk vertikal sens eller inputlag. (fpslimiter tar bort möjligheten till fxaa pp). Så hoppas på en fix inom snar framtid.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Jag har en lite störande bug som jag hört någon annan nämna tidigare och det är att vissa texturer blir lila.
För mig händer det när det ligger vatten på ett golv eller så. Jag får då lilaskimrande reflektioner, vilket ser rätt fult ut.
Det är ingen katastrof, men om någon vet om det går att åtgärda så vore jag glad.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoBb3:

När man har köpt ett hus ligger det tex gems i ens enchanting room. Spawnar det nya efter ett tag om man tar dom och använder?

Nej, det gör det tyvärr inte. :/

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Någon fler som stött på buggar där du faller igenom marken och har halva synfältet ovan marken och resten under marken?

Jag utforskade kartan lite och hittade staden " Shor's Stone", märkte då att dom hade en smältugn och jag hade lite gold ore som behövde smältas.

Just som jag började att använda skiten så dyker en vakt upp och går rakt in i mig på något vänster så trycker han ned mig under marken och där är jag nu fast.

Det spelar ingen roll om du går in i en ny byggnad eller slåss mot någon fiende, du blir kvar under jorden för evigt! xD

Edit: Löste det genom att gå in i en random dungeon, sneaka bakom någon och göra special attacken bakifrån då karaktären skär av halsen på fienden. Då hoppade han upp ur marken!

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade-swe:

Tror mer att du inte är lika känslig som endel andra. Vissa har svårt för att acceptera endel spelförstörande (enligt dem) buggar, medans andra accepterar dessa. Tror knappast det har med hur du använder datorn att göra. Under åren har jag blivit mer petig, brukar vänta betydligt längre innan jag köper ett spel osv. Sen beror det ju också på vad det är för buggar.

En buggen när man kör med vsync off och har högre fps än 60 så buggar spelets fysikmotor ur och den vertikala mus sensen blir ohanterligt snabb. Kör man med vsync on så dras du istället av vsync's vanliga nackdelar. För mig blir det ospelbart, då jag måste välja på sjuk vertikal sens eller inputlag. (fpslimiter tar bort möjligheten till fxaa pp). Så hoppas på en fix inom snar framtid.

Möjligt att jag accepterar viss problematik i samband med release mer än andra, men vad jag ville säga är att det inte är unikt för dagens spel. Vad jag förstått så fungerar Skyrim generellt bättre än Bethesdas tidigare spel vid release.
Att det blir lite skum sens på musen känner jag inte är "game breaking" i den här typen av spel. Å andra sidan märker jag knappt av det och brukar ändå vara rätt känslig för sånt.
Nog om det nu.

Satt igår, alldeles för sent som vanligt och ramlade in i uppdraget när jag fick tag i en Wabbajack. Lustigt inslag i spelet måste jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Jag har en lite störande bug som jag hört någon annan nämna tidigare och det är att vissa texturer blir lila.
För mig händer det när det ligger vatten på ett golv eller så. Jag får då lilaskimrande reflektioner, vilket ser rätt fult ut.
Det är ingen katastrof, men om någon vet om det går att åtgärda så vore jag glad.

Haha. Hänger det en lerkruka med ljus i ovanför? HUrsomhelst, testa att skjuta ned krukan eller blås lite eld på "vattnet" så ska du se att det finns en anledning till att det skimrar... det är inte vatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Det vill jag inte påstå. Jag har spelat en hel del spel sista 10 åren och jag har nog aldrig stött på ett spel som har så mycket problem som Skyrim. Det är mer än 2 veckor sedan spelet lanserades och jag kan fortfarande inte spela det, trots att jag har köpt det och kört in 2 patchar.

Fungerar helt problemfritt för mig och läser man runt i forum så hör det knappast till skaran av dom mest problemfyllda spelen till PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icipher:

Haha. Hänger det en lerkruka med ljus i ovanför? HUrsomhelst, testa att skjuta ned krukan eller blås lite eld på "vattnet" så ska du se att det finns en anledning till att det skimrar... det är inte vatten.

Ah, lol. Nu gick det upp ett ljus för mig.
Jo, jag har ju samtidigt undrat varför det plötsligt flammat upp överallt när jag lekt med min eldmagi

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Ah, lol. Nu gick det upp ett ljus för mig.
Jo, jag har ju samtidigt undrat varför det plötsligt flammat upp överallt när jag lekt med min eldmagi

Gäller att tänka sig lite för också, en del pölar är riktigt stora/går långt, man vill inte fastna i dom >_<

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zyriak:

Fungerar helt problemfritt för mig och läser man runt i forum så hör det knappast till skaran av dom mest problemfyllda spelen till PC.

Det är visserligen ett väldigt bra säljande spel, så de som har problem kanske är i minoritet. Men med en inofficiell bugglista på över 300 buggar samt så pass allvarliga buggar att vissa (inklusive undertecknad) inte kan spela spelet över huvud taget så tycker jag inte man kan kalla det problemfritt. Som sagt, jag har spelat rätt mycket spel sista åren och Skyrim är helt klart det värsta spelet jag spelat vid launch.

Du kan ju även kika på Bethesdas forum, det fylls på ett gäng hundra inlägg per dag med diverse riktigt jobbiga buggar: http://forums.bethsoft.com/index.php?/forum/180-pc/

Jag hatar att klaga, men Bethesda har inte skött denna lansering särskilt snyggt.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Ska hämta en yxa åt en staty med hjälp av hans pratade hund. Har alltid skjutit upp questet och orkade inte med hunden för han var så otroligt mycket i vägen så jag sa åt han att stanna typ 50 ggr. Nu försökte jag göra questet och kom på att jag måste ha hunden, men var fan lämnade jag honom? Går det summona han på något sätt, för jag känner inte för att åka runt till alla städer och titta i varje hus

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grusburk:

Ya så jag kör och det funkar klockers!

Prövade men det verkar inte fungera. Det är ett rött/vitt kors över radeonpro ikonen. Ska det vara det? Får fortfarande samma värdelösa fps. ca 43 fps i solitude med 2 5850 och jag kör på ultra.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

1. Lägg till skyrim.exe
2. Gå till tweaks, sätt Vsync controls OFF.
3. Vid CrossfireX Tweaks "Force CrossfireX Profile" välj The Elder Scrolls Oblivion.
4.Högerklicka på profilen du gjort och tryck "apply now". Sen "play"

(du kan testa o lägga till "SkyrimLauncher.exe" vid Launcher fliken då jag gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammar:

Tips:
Ta dig till Riften. Har du inte varit där fixar du femtio spänn & går ut ur [insert stad]
& betalar för häst&vagn-transport dit. Gå sen till torghandeln & häng lite där, tills en snubbe
med skägg undrar om du vill hjälpa till lite .. sen löser det sig.

Synd att dom hade så lite gold så man bara fick sälja en bråkdel av vad man hade stulit

Kan man gå dit igen å sälja eller tar det lång tid innan hon får pengar igen, hälaren alltså?
Förresten har inte stött på nån drake än väldigt konstigt egentligen, enligt en polare skulle man döda en drake efter man snackat med Jarlen i Whiterun men inte det. Fick order av jarlens "trollkarl"(eller vad man nu ska kalla honom) att hämta någon dragonstone uppe i de snöbeklädda bergen utmed riverwood "black nånting", det var där jag lärde mig mitt första ord.
Smidigt att skicka in sin hjälpreda först om man har spindelfobi, skicka in henne i rummet å såg hon gick i strid med nåt, smög runt hörnet med bågen i högsta hugg å såg det där gigantiska åtta benta monstret(usch) drog iväg en pil då jag fortfarande var hidden å fanskapet(frost eller frosty spider) dog direkt(PUUUH ).

Mitt första ord

BOOM HEADSHOT!

Dold text
Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bla_Ze85:

1. Lägg till skyrim.exe
2. Gå till tweaks, sätt Vsync controls OFF.
3. Vid CrossfireX Tweaks "Force CrossfireX Profile" välj The Elder Scrolls Oblivion.
4.Högerklicka på profilen du gjort och tryck "apply now". Sen "play"

(du kan testa o lägga till "SkyrimLauncher.exe" vid Launcher fliken då jag gjort det.

Är det meningen att det ska vara ett vitt kors med röd bakgrund på radeon pro loggan när man startat spelet?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Det är så för mig iallafall, det dock inte varför.

Permalänk
Skrivet av Hammar:

"Buggat sig" .. utveckla.

Så länge man inte friger någon Forsworn-ledare ur fängelset,
eller strular upp det för Silver-Bloods i allmänhet, är man poppis i Markhart.

Dold text

Aha, man ska inte ha bråkat med Silver-Bloods? Har ju gjort alla companions uppdrag, så antar att det är därför jag inte är allt för poppis där.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bla_Ze85:

Det är så för mig iallafall, det dock inte varför.

Får fortfarande dålig fps typ 40 fps på ultra. Aja går i alla fall att köra utan att stänga av crossfire varje gång.
Btw lättare att se att du svarat om du citerar :).

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

Någon mer än lilla jag som fått en bounty på en vakt? Vakten i fråga är lika snäll som alla andra vakter, är dock klädd som en bandit, håller till där banditer brukar hålla till, men är som sagt benämnd som vakt.
Vad göra? Dödar man vakter blir det hus i helvete, och tyvärr finns inte möjligheten att provocera folk längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Får fortfarande dålig fps typ 40 fps på ultra. Aja går i alla fall att köra utan att stänga av crossfire varje gång.
Btw lättare att se att du svarat om du citerar :).

Fan va konstigt, borde fungera. Du kan inte ta en screen på din radeonpro tweak sida?
Har lärt mig att inte citera inlägg precis över mig, gammal vana

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bla_Ze85:

Fan va konstigt, borde fungera. Du kan inte ta en screen på din radeonpro tweak sida?
Har lärt mig att inte citera inlägg precis över mig, gammal vana

Så ser det ut.
http://desmond.imageshack.us/Himg819/scaled.php?server=819&fi... bildlänken så man kan se i större upplösning.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Stäng av vsync så får du 20fps mer iaf, det fick jag.
Kör du med 64bit win7?

Permalänk
Medlem

Ugh. Sista tiden har jag manglat motståndet, så helt plötsligt smällde det till med ett i princip omöjligt quest för mig.

Är på sista delen av Azura's Star, där man ska in i stjärnan och döda Malyn Varens själ. Han har tre Dremora försvarare som blastar fireballs och de gör rejält med skada om jag inte blockar dem med skölden. Problemet är bara att alla fyra kommer på en gång. Samtidigt så gör jag fjuttig skada på en av dem. Tror jag fått ner en av försvararna till 70% kvar som bäst innan jag dött, detta på massor av försök med olika taktiker och potionsbrännande. Detta som 1h/sköld/heavy/warrior på lvl 30

Dold text

Känns som jag får levla 5+ mer levels och försöka igen.

Edit: Fixade det precis.

Verkade som det bästa var att bara huka sig ner och smyga i början och vänta tills de intagit sina positioner. Felet jag gjorde att jag började avancera för snabbt och antagligen blev det någon chain-aggro så alla kom. Nu när jag duckade och vänta ett tag så kunde jag ta en Dremora åt gången, rusade på han, dragon word, slasha med svärd ett par ggr, basha, slasha med svärd ett par ggr, basha igen osv. En åt gången så blev de i princip stunlockade (stagger) och kunde inte göra någon märkvärdig skada alls.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bla_Ze85:

Stäng av vsync så får du 20fps mer iaf, det fick jag.
Kör du med 64bit win7?

Japp 64bit win 7.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Drakar har blivit enbart en fars för mig. Alltid när man springer runt o leker i skogen eller i någon by så kommer det nån dryg drakjävel och förstör. Den vägrar landa och alla npc's springer runt i panik och man får inte snabbtravela heller innan fanskapet är dött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Japp 64bit win 7.

Jadu, finns inte mycket mer att göra då. Typiskt datorer Du får vänta på crossfire patchen ifrån amd helt enkelt. Borde komma innom 24 timmar.