The Elder Scrolls V: Skyrim

Permalänk
Skrivet av Evil Peter:

Du har inte favoritbundit din healing och råkat komma åt ettan när du tryckt fram favoritmenyn via Q? Det är ju ganska lätt hänt då tangenterna sitter bredvid varandra och skulle då binda magin till den knappen.

Lär vara nått sånt som har hänt isf

Permalänk
Medlem

Någon som märkt att, dom där gröna skogsmonstrena som låter som flugor. När man dödar dom så låter det som dom fiser.

Permalänk
Skrivet av alexson:

Någon som märkt att, dom där gröna skogsmonstrena som låter som flugor. När man dödar dom så låter det som dom fiser.

Om du menar Spriggans (Skogsrået på ren svenska) så håller jag med dig.

Permalänk
Medlem

Förstår inte folk som klagar på att det inte är färgglatt och för grått, det är ju ett designval och som jag tycker ger en fantastisk känsla.

Permalänk
Skrivet av Zyriak:

Förstår inte folk som klagar på att det inte är färgglatt och för grått, det är ju ett designval och som jag tycker ger en fantastisk känsla.

Gillar man det inte så kan man ju installera post-processing-injector modden som ger mer livfulla färger, mer skärpa och lite annat godis. Det finns också 4 olika pre-set man kan välja så om man ändå vill behålla den lite vemodiga stilen som spelet har men på samma gång få bättre grafik och skräpa så går det med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Menar du hitta ?

Jag hittade hur mycket fjädrar som helst när jag härjade runt bland det där folket som hade älghorn på huvudet (uppe i trakterna i nordväst på vägen mot Solitude, har jag för mig). Det folket verkade gilla att samla på sådana fjädrar.

hitta/köpa okok kanske får dra ett par raids i de trakerna så kanske man kan bygga lite pilar

Visa signatur

hooho säjjer en uggla i skogen eller tomten. vem vet

"Ja, med tanke på hur oviktig titeln är för Blizzard lär dom hyra in Tjeckiens bagarlandslag för att utveckla spelet med fria tyglar //Icetec"

Permalänk
Medlem

Finns det nåt "recept" till alchemy så man vet vad man ska blanda för att få nåt? Jag har ingen aning om vad jag ska göra har aldrig spelat nåt RPG tidigare så jag har NOLL koll.

Vad är det bra till egentligen?

Ursäkta alla dumma frågor jag ställt och kommer att ställa men som sagt jag vet "nada" men vill gärna lära mig detta spel då jag tycker det är riktigt bra hittills

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Buio:

Nej, alla enchants är samma när du väl lärt dig dem via disenchant. Du behöver däremot mest kraftfulla Soul Gem för att få fulla värdet. Använder du en petty soul gem (eller andra lågnivå/billiga) så får du ett mycket lägre värde. Tyvärr finns det inte möjlighet att se det innan man enchantar. Har för mig i huvet att det är Grand Soul Gem med Grand Soul du behöver för att få bästa värdet. Enchants kan sen göras än bättre via enchant perks förstås.

Ska väl lägga till att en del utility enchants är samma oavsett gem som jag förstått. Jag har t.ex. Water Breathing på min hjälm, och den funkar fint med billigaste (petty är det väl).

Jaha okej får ut och leta/stjäla lite sånna då, tack!

Visa signatur

Moderkort: ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 | Proccesor: i5 12600K @ 3.6Ghz | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO V2 | Ram: Corsair Vengeance LPX Black 32GB @ 3200Mhz | Chassi: Fractal Design Define Mini C | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 DUAL OC 12GB | Nätagg: Corsair TX750M 80+ GOLD | Lagring: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB | Skärm: MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD @ 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Finns det nåt "recept" till alchemy så man vet vad man ska blanda för att få nåt? Jag har ingen aning om vad jag ska göra har aldrig spelat nåt RPG tidigare så jag har NOLL koll.

Vad är det bra till egentligen?

Ursäkta alla dumma frågor jag ställt och kommer att ställa men som sagt jag vet "nada" men vill gärna lära mig detta spel då jag tycker det är riktigt bra hittills

Jag har också dålig koll än så länge, men jag har iallfall hittat enstaka recept, där det står vilka ingredienser som ska användas.
Dock verkar inte dessa recept speciellt vanliga. Dock kan man nog köpa dem i alkemibutikerna i städerna.

Det man blandar till är väl diverse "potions" som tex gör en starkare, osynlig, ökar magiska kraften osv under en tid.
Det är väl inte helt nödvändigt, men en kul grej och kan ju vara bra om man inte kan kasta spells som ger samma effekt.
I intensiva strider kan sådant vara bra även om man är duktig på magi. Tex att dricka något som återställer ens hälsa när man håller på att dö kan ju vara nice.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

vart hittade du alla daedra heart? har bara hittat 1

vill inte spoila för mycket, men gjorde ett quest och hittade ett i en kyrka(tempel kanske).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Jag har också dålig koll än så länge, men jag har iallfall hittat enstaka recept, där det står vilka ingredienser som ska användas.
Dock verkar inte dessa recept speciellt vanliga. Dock kan man nog köpa dem i alkemibutikerna i städerna.

Det man blandar till är väl diverse "potions" som tex gör en starkare, osynlig, ökar magiska kraften osv under en tid.
Det är väl inte helt nödvändigt, men en kul grej och kan ju vara bra om man inte kan kasta spells som ger samma effekt.
I intensiva strider kan sådant vara bra även om man är duktig på magi. Tex att dricka något som återställer ens hälsa när man håller på att dö kan ju vara nice.

Aha jo jag har stulit en hel sådana drycker
Länsat Riverwood och halva Whiterun därför jag inte hunnit köra nån quest ännu.

Hur tjänar ni ihop guld förresten jag har "rånat" alla i Riverwood och en hel del i whitrun men har som max bara haft 764 i gold

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av krrjon:

Aha jo jag har stulit en hel sådana drycker
Länsat Riverwood och halva Whiterun därför jag inte hunnit köra nån quest ännu.

Hur tjänar ni ihop guld förresten jag har "rånat" alla i Riverwood och en hel del i whitrun men har som max bara haft 764 i gold

Länsar dungeons och säljer prylarna, finns rätt mycket smycken och grejer. Dock måste man kolla runt i flera städer för att kunna kränga allt. Fick rätt snabbt ihop en liten förmögenhet så faktiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Aha jo jag har stulit en hel sådana drycker
Länsat Riverwood och halva Whiterun därför jag inte hunnit köra nån quest ännu.

Hur tjänar ni ihop guld förresten jag har "rånat" alla i Riverwood och en hel del i whitrun men har som max bara haft 764 i gold

Det ligger massa guld och dräller överallt i grottor och gruvor. Sedan har ju de flesta banditer man slår ihjäl en del guld på sig.
Gör man quests så blir man också ibland belönad med en del guld.

Dessutom kan du ju samla på dig allt möjligt av de du dödar, rustning, vapen, kläder och sedan gå och sälja det i någon stad.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Det ligger massa guld och dräller överallt i grottor och gruvor. Sedan har ju de flesta banditer man slår ihjäl en del guld på sig.
Gör man quests så blir man också ibland belönad med en del guld.

Dessutom kan du ju samla på dig allt möjligt av de du dödar, rustning, vapen, kläder och sedan gå och sälja det i någon stad.

Tycker det är svårt att få något sålt, har flera daggers å svärd å grejer men när jag går till en handlare dyker det inte upp i listan över grejer jag kan sälja

Dock har jag inte dödat någon än(utom 3 vargar å en björn då) men jag har stulit guld från alla jag stött på därav lvl 87 pick pocketing, spelat drygt 6 timmar och är lvl 18

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Tycker det är svårt att få något sålt, har flera daggers å svärd å grejer men när jag går till en handlare dyker det inte upp i listan över grejer jag kan sälja

Dock har jag inte dödat någon än(utom 3 vargar å en björn då) men jag har stulit guld från alla jag stött på därav lvl 87 pick pocketing, spelat drygt 6 timmar och är lvl 18

Vapen är ju det som är lättast att hitta köpare till, bara att gå till en smed. Däremot får dom slut på pengar fort, oavsett vilken man säljer till :/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Min vän bad mig skriva tgm i konsollen, han sade att det skulle byta texturer (Ja, dumt att gå på det). Men tydligen så blev man blev odödlig av det, något sätt att få tillbaka det vanliga?

Permalänk
Skrivet av fleo:

Min vän bad mig skriva tgm i konsollen, han sade att det skulle byta texturer (Ja, dumt att gå på det). Men tydligen så blev man blev odödlig av det, något sätt att få tillbaka det vanliga?

Skriv tgm igen i konsollen

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

vart hittade du alla daedra heart? har bara hittat 1

Snubben (edit: Enthir) i Collage of Winterhold säljer dem, dock är de inte direkt billiga.

Permalänk
Skrivet av krrjon:

Aha jo jag har stulit en hel sådana drycker
Länsat Riverwood och halva Whiterun därför jag inte hunnit köra nån quest ännu.

Hur tjänar ni ihop guld förresten jag har "rånat" alla i Riverwood och en hel del i whitrun men har som max bara haft 764 i gold

Gör små sidoquests, döda banditledare eller t.ex X från grotta Y. Gjorde en sån nyss där jag fick 1000 guld + massa items osv.

Visa signatur

Moderkort: ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 | Proccesor: i5 12600K @ 3.6Ghz | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO V2 | Ram: Corsair Vengeance LPX Black 32GB @ 3200Mhz | Chassi: Fractal Design Define Mini C | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 DUAL OC 12GB | Nätagg: Corsair TX750M 80+ GOLD | Lagring: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB | Skärm: MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD @ 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av korreWorre:

Jaha okej får ut och leta/stjäla lite sånna då, tack!

Ofta brukar magiker och affärer som säljer sånt ha några blandande. Grand med soul i är rätt dyra, 1600g eller nåt i den stilen.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av krrjon:

Finns det nåt "recept" till alchemy så man vet vad man ska blanda för att få nåt? Jag har ingen aning om vad jag ska göra har aldrig spelat nåt RPG tidigare så jag har NOLL koll.

Vad är det bra till egentligen?

Ursäkta alla dumma frågor jag ställt och kommer att ställa men som sagt jag vet "nada" men vill gärna lära mig detta spel då jag tycker det är riktigt bra hittills

Om man klickar på en ingrediens, så smakar man på den och får veta lite vad den är bra för.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av maverickgoose:

Har någon hittat Angie?
Enligt http://elderscrolls.wikia.com/wiki/Archery så ska hon finnas

"There's a cabin in the southwest corner of the map by Falkreath", "You'll find it on the ascending the mountain range from Falkreath".

Jag har inte hittat henne och då har jag sprungit runt ganska mycket.

Citerar mig själv och bumpar!
Någon som vet mer exakt var Angie bor?

Permalänk

Det här är lite märkligt, men min TESV är försvunnen ur min steam-mapp... Jag kan inte starta spelet och sitter lite rådlös nu faktiskt? Förslag på hur man löser detta?

Om jag installerar om det, måste jag ladda ner spelet igen via steam? För det tog ca 5 timmar sist....

Visa signatur

ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 5 3600 | Corsair 16GB 3200Mhz Vengeance | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G | Corsair HX 750W 80+ | Noctua NH-U12A | Fractal Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av maverickgoose:

Citerar mig själv och bumpar!
Någon som vet mer exakt var Angie bor?

Uppe i berget South-East.... långt uppe i berget :P, kommer upp en ikon när du är nära. Kan skriva ref id om du vill ha den.

EDIT: South-East!!

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av moddelkaj:

Det här är lite märkligt, men min TESV är försvunnen ur min steam-mapp... Jag kan inte starta spelet och sitter lite rådlös nu faktiskt? Förslag på hur man löser detta?

Du kan högerklicka på spelet i steam, ta "properties" och sen fliken "local files" och sen "verify integrity of game cache". Om någon fil som ska finnas med i spelet saknas, kommer Steam att ladda ner den.

Permalänk
Medlem

Någon som vet vilken guild en Wooden elf med Archery/sneak/pickpocketing ska gå med i för guild ?

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 CPU Ryzen 3900x CPU-kyl Corsair Hydro H115i GPU Asus ROG RTX3080 SSD 1TB Samsung 860 RAM Corsair DDR4 16GB 3600Mhz PSU Corsair RM 850W 80+ Gold Modulär
BILD LG 48" OLED48CX6LB @ 120hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiZeY:

Någon som vet vilken guild en Wooden elf med Archery/sneak/pickpocketing ska gå med i för guild ?

Thief(?)

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiZeY:

Någon som vet vilken guild en Wooden elf med Archery/sneak/pickpocketing ska gå med i för guild ?

Varför inte gå med i alla?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av moddelkaj:

Det här är lite märkligt, men min TESV är försvunnen ur min steam-mapp... Jag kan inte starta spelet och sitter lite rådlös nu faktiskt? Förslag på hur man löser detta?

Om jag installerar om det, måste jag ladda ner spelet igen via steam? För det tog ca 5 timmar sist....

Löste det. Hittade en .exe-fil på nätet som jag laddade ner nu funkar det perfekt!

Visa signatur

ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 5 3600 | Corsair 16GB 3200Mhz Vengeance | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G | Corsair HX 750W 80+ | Noctua NH-U12A | Fractal Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Tycker det är svårt att få något sålt, har flera daggers å svärd å grejer men när jag går till en handlare dyker det inte upp i listan över grejer jag kan sälja

Dock har jag inte dödat någon än(utom 3 vargar å en björn då) men jag har stulit guld från alla jag stött på därav lvl 87 pick pocketing, spelat drygt 6 timmar och är lvl 18

Synd att ingen vet som vad dom pratar om svarar dig..

Du har alltså STULIT prylarna, eller hur? Då behöver du en HÄLARE & inte en handlare,
dom köper inte stöldgods & det är därför prylarna inte syns hos dom när du försöker sälja dom.
Stulet = markerat RÖTT i din inventory. Ok?

Tips:
Ta dig till Riften. Har du inte varit där fixar du femtio spänn & går ut ur [insert stad]
& betalar för häst&vagn-transport dit. Gå sen till torghandeln & häng lite där, tills en snubbe
med skägg undrar om du vill hjälpa till lite .. sen löser det sig.