SVT ser våldsspel på Gamex 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

Läste i illustrerad vetenskap att Krigsspel gjorde det lättare att fatta rätt beslut snabbt och även gjorde att man tex kunde ta upp ett vapen och sjuta monster i mardrömmar.

IV är lika noggrann som Aftonbladet med vissa artiklar.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Lägg ner SVT istället säger jag bara.

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem

Saker jag stör mig på är:

*väldig vinklad syn på ämnet. Ska inte det inte vara neutral och låta oss tittare avgöra vad som är rätt och fel?

*Väldiga fakta fel. BF3 40 miljoner? Kan inte stämma. MW3 har väl inte släppts än alltså finns inga säljsiffror.

*Ställer rätt stängda frågor vilket ger ett vinklade svar.

Tycker Thomas gjorde rätt som sa ifrån att han tyckte repportaget gav en felaktig bild. Se som han säger att det igentligen inte är något problem om föräldrarna är delaktiga i vad ens barn spelar.

Rätt meningslöst repportage när man kunde lyft fram de posetiva sakerna som att det går bra för svenks spel industir vilket kan leda till fler jobba framöver? Varför inte lite film på vad de istället tyckte var bra från mässan och kanske även nämna att det tyckte de var för mycket krigsspel.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

Dom tror vi kommer att mörda folk senare, för att vi mördar i spel, så tänker dom bara, inget socialt hos dom till oss.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Viktigaste frågan, vilka är mer verklighetsfrånvarande? Svenska gamers eller SVT? Svaret torde vara uppenbart. SVT svarar med självmål medelst tåpaj i öppen kasse från två meter.

TV licensen kan de för övrigt köra upp i lämplig kroppsöppning. Den är inte värd ett dugg om snedvinkling som detta är vad den betalar.

Permalänk
Medlem

Det är så roligt på slutet när ena killen säger att påverkar hjärnaktiviteten, att man bara fokuserar på att döda andra å sånt. Istället för att samarbeta. Han syftar ju så klart på BF3, dvs han vill fortfarande spela spelet, bara eftersöker mer samarbete. Men det fattar inte reportern.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Inaktiv

Den där ryssens hjärnaktivitet verkade ju inte vara på topp direkt

Permalänk
Medlem

Bara jag som saknar blod i etc. BF3? Suck på det här asså...

Permalänk
Medlem

Som med allt annat "kontroversiellt" är det de gamla som är i farten, det är lungt.. dom är snart döda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173572:

Den där ryssens hjärnaktivitet verkade ju inte vara på topp direkt

Skulle hans nationalitet ha någonting med hans hjärnaktivitet att göra menar du?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av Digital8:

Som med allt annat "kontroversiellt" är det de gamla som är i farten, det är lungt.. dom är snart döda.

+1 eller nåt.

Kunde inte sagt det bättre själv. Tack för ett gott skratt Älskar positiva kommentarer.

Permalänk
Medlem

lite OnT: Om man läser på vad forskningen säger om videvåld/tvspelsvåld m.m så är de felsta forskarna överrens att de få barn som visar en tendens på att bli mer aggressiva av spel också tillhör en liten grupp vars våldsamhet inte enbart kan skyllas på tv.spel eller liknande. Man måste se det i en kontext där man ställer frågan "Skulle barnet agerat våldsamt om det aldrig hade spelat tv spel?". Då blir det hela mycket mer komplext, det är lätt att dra raka linjer, och som man säger på högskolan, använda sig av ändamålsförklaringar med en variabel.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Ja, ta åt dig mer snälla.

Permalänk
Medlem

Det verkar som att de som gjorde reportaget tror att dessa spel är riktade till barn, när de i själva verket är riktade till en äldre publik. Jag är 29 och spelar, plus att jag har flera kollegor i ungefär samma ålder som även spelar. So what? PK moralpanik är vad det är. Ska de göra reportage som handlar om den hemska black metal musiken där det sjunger att satan kommer och tar över jorden med? Barn kan ju faktiskt bli påverkade!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Gamex är en stor fail.... alla är runt 12 år...

Permalänk
Medlem

Freja Salö, webbreporter på SVT, twittrade nyss att de kollar detta genast. Får se om de kommer med någon officiell ursäkt eller rättelse.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Det verkar som att de som gjorde reportaget tror att dessa spel är riktade till barn, när de i själva verket är riktade till en äldre publik. Jag är 29 och spelar, plus att jag har flera kollegor i ungefär samma ålder som även spelar. So what? PK moralpanik är vad det är. Ska de göra reportage som handlar om den hemska black metal musiken där det sjunger att satan kommer och tar över jorden med? Barn kan ju faktiskt bli påverkade!

Moralpanik har återkommit i historien flera gånger om. LP-skivan och dansbandseländet var ett, efter det var det kassetbandet och videovåldet, och nu är det tvspelsvåldet. Inget nytt direkt, handlar bara om människor som är rädda för saker som dem inte förstår. Är det inte lite roligt att de flesta som oroar sig för våldsamma tv-spel aldrig spelat spel själva?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

HAHA trollfacet i bakgrunden @2:43

Permalänk
Medlem

haha. Som många sagt innan.
Man går ju inte och blir en mördare för att man har gjort det i ett spel redan.

Skulle någon mot förmodan göra det. så står något troligtvis inte rätt till(och det är inte spelets fel)

Permalänk
Medlem

jaha så MW3 har sålt 100 miljoner innan det har släppt och BF3 40 miljoner när de sa att de har bara skeppat 10 miljoner kopior. hmmmm seems legit.

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Medlem

Skicka ett mail till redkationen på aktuellt och påpeka faktafelen med försäljningssiffror till MW3 och BF3. Hjälp dem att googla med!

http://lmgtfy.com/?q=Call+of+duty+modern+warfare+3+release+da...
http://lmgtfy.com/?q=Battlefield+3+sales

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Jasså, 40 miljoner ex av BF 3 och 100 miljoner MW3, visar hur seriösa dom är. Sen kan man undra varför dom bara intervjuar P12or.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk

hahaha Konrad, vilket stolpskott. Dagens problem är inte spel eller film eller nått åt de hållet utan dålig om ingen uppfostran från föräldrar.

Enligt Gamex hemsidan är det 18 år åldersgräns om inte man är med målsman. Så hur är dessa p12:or där om de inte har blivit insläppta fel (doubt that) eller har en mor/far som springer omkring där någonstans?

SVT måste fan börja gå igenom sin fakta bättre. *suck*

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Och vissa undrar varför vi inte betalar tvavgift osv.. Ni som undrar kan ju ta och läsa denna tråd.

SVT, Ni är ena j**** idioter, kolla bakgrundsfakta och måla inte ut action/fpsspel som ni och många andra gör!
Skärpning, det finns bra många fler spelgenrer och aktiviteter på mässan!

Permalänk
Medlem

Gillar skarpt att SVT går på vad en tolvåring säger om att hjärnaktiviteten kan minskas.... mmm just det.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Skulle hans nationalitet ha någonting med hans hjärnaktivitet att göra menar du?

Troll eller bara dum? Hade jag sagt "killen" eller liknande hade det varit jävligt svårt att identifiera vem jag menade. Att han bröt på ryska hade inget att göra med hans intelligenskvot.

Permalänk
Medlem

Dom hade ju kunnat fokusera på att spelindustrin är en större exportprodukt än svensk film. Att det genererar en hel del pengar till Sverige istället och se det positiva, men icke.

Permalänk

man blir inte direkt mer sugen på att betala TV-licens när man ser vad våra pengar går till för media

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj_of_life:

man blir inte direkt mer sugen på att betala TV-licens när man ser vad våra pengar går till för media

This.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Lade ner TV-tittandet för länge sen, här har vi ett prima exempel.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650