SVT ser våldsspel på Gamex 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Det är fan episkt att det är precis när han säger det där med att sänka hjärnaktiviteten.

Haha hans argument blev fail förklarat i och med den bilden xD

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

troll face 22.45 xD

Visa signatur

I think there is a world market for maybe five computers.

Permalänk
Medlem

Idiotin från SVT är hög här... sjukt ensidigt reportage however, trollol face i reportaget gjorde det bra mycket bättre \o/ .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dedde:

Gillar att vid 22:40 typ så sträcker någon fram en bild på trollface när de intervjuar konrad! Kolla längst ner till häger i bild

Så jävla bra timing xD

Permalänk
Medlem

Hahahaha 22.44 - "jag tror krigsspel kan sänka hjärnaktiviteten" Så är det ett trollface i bakgrunden <3

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av MichaSWE:

Underbart Brev!

Underbart Skrivet där Micha!

Ser fram emot att höra hur det går med detta!

//Daniel

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Våldsspel måste väl vara första gången?

Är det inte bättre att man simulerar våldsspel än att bruka det på riktigt?

Permalänk
Medlem

De skulle ha skickat dit experten som pratade efter i stället. Och vad fan tänker de med när de ska intervjua experten och säger att de sa faktiskt något om minskad hjärnaktivitet i reportaget. Som om lilla Konrad vet bättre S

nart kommer det nya moralkärringar som tror att de vet bättre än alla andra och startar föräldraföreningar fast denna gången är det mot krigsspel i stället för heavy metal. Jag blir så jävla trött på att det finns folk som kan tvinga på och av en saker vara för att de bedömer att de är farligt för en. När blev de plötsligt mycket mognare och förnuftigare än mig? Man får inte lyssna på vilken musik man vill (fick, enligt den tidens moralkärringar), man får inte spela vilka spel man vill och det finns till och med ett parti i riksdagen som vill att man inte ska få utöva vilken religion man vill fritt.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Jag tycker att hela repotaget är så dåligt rakt igenom. Man kan inte säga att något dominerar om det motsvarar 22% av alla sålda spel som det sägs i början. Sen att ställa så pass svåra frågor till barn är ju inte heller så smart, även om det är intressant att höra vad de i alla fall försöker beskriva.

Sen är det lite luddigt vad de faktiskt vill ha fram i repotaget. Är det att felvinkla något så de passar in mer i reporterns egen uppfattning av gamingvärlden så lyckas de ju ganska bra med det relativt dåliga material de hade valt ut som "bevis" för sin tes eller hur de nu hade tänkt.

jag hade gärna tagit en diskussion med ansvarige på svt vad de egentligen vill säga med repotaget. Fel fel fel blev det i alla fall.

Man får inte bort våldsbrotten genom att förbjuda "våldsspel" om det nu är vad de fiskar efter. Folk begår konstiga våldshandlingar av en annan anledning skulle jag gissa mig till utan någon som helst utbildning eller annan kvalificerad erfarenhet.

En normal människa tänker inte, "titta vad de pangar och spränger!" "det tror jag också att jag ska göra på riktigt!" Det är en sjuk människa som tänker så och att begå våldshandlingar gör man oavsett om dessa spel finns eller inte. Problemet sitter någon annan stans.

Ska vi dra till med klassikern att det är samhället som är boven

Jävla trams skulle jag säga, utan att ens veta vad de vill ha sagt...men man har ju sina misstankar...

--------

För övringt, otroligt bra skrivet MichaSWE. Jag önskar jag vore lika duktig på att uttrycka mig i ämnet. Du beskriver det jag vill ha sagt ytterst klockrent.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Inaktiv

Reportern i klippet säger att spelen har åldersgränserna 16 och 18 år, men vad jag vet så finns det väl ingen åldersgräns på spel i sverige? Det är väl bara en rekommendation?

Permalänk
Medlem

SVT doit again ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pärkka:

Reportern i klippet säger att spelen har åldersgränserna 16 och 18 år, men vad jag vet så finns det väl ingen åldersgräns på spel i sverige? Det är väl bara en rekommendation?

Det är antagligen lika svårt att skilja på gräns och rekommendation som på privat och pirat...........

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Det finns ingen lag som säger att man måste vara 18 för att få spela ett spel med 18års gräns...

Visa signatur

I think there is a world market for maybe five computers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baddarn:

Har läst på På västfronten intet nytt och det är verkligen ingen romantisering av krig, det är snarare en av det hemskare och vidrigaste skildringarna enligt min åsikt

Sant, har tyvärr bara sett filmen från -70 talet. Blev rätt sugen på att läsa boken nu.

Men alla vet redan att krig är vidrigt och boken skildrar verkligheten, men vi bygger själva upp en romantiserad bild utav verkligheten där vi får ut ett nöje av krig och våld. Men samtidigt vet vi att det är egentligen hemskt och allt annat än rent nöje. Det är verkligheten som vår fantasi bygger på, så indirekt får vi ut ett nöje av verkliga och hemska händelser. En märklig dubbelmoral.

Klumpig formulering av mitt första inlägg.

Permalänk
Avstängd

Gu va dumt. Tycker experten som talade endå var helt okey. Men trollfacet var ju riktigt komiskt endå haha

Permalänk
Medlem

Var det någon mer än jag som satt och fnissade igenom hela "programmet"? Sedan så dog jag av skratt när killen sa att man får mindre hjärn aktivitet av spel......synd för honom säger jag bara XD

Visa signatur

Citera om ni vill något!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fnikanor:

Var det någon mer än jag som satt och fnissade igenom hela "programmet"? Sedan så dog jag av skratt när killen sa att man får mindre hjärn aktivitet av spel......synd för honom säger jag bara XD

Nu ska jag inte vara sån, men allvarligt talat så såg det ut som att han hade liten hjärnaktivitet själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoofnBafn:

Bara jag som får Fox news vibbar? Det här reportaget påminner just väldigt mycket om deras sätt att visa saker de är kritiska mot.

Foxvibbar a la carté!

Känns som att FOX har nått ut och hjärntvättat en stackars svensk som sen försöker sprida vidare deras konservativa tänkande.

MichaSWE:

Tack för att du gjorde detta, tycker fler borde skriva in och kräva en ursäkt och att dom tar tillbaka sitt inslag. Jag tänker skriva dem iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Jag tycker att hela repotaget är så dåligt rakt igenom. Man kan inte säga att något dominerar om det motsvarar 22% av alla sålda spel som det sägs i början. Sen att ställa så pass svåra frågor till barn är ju inte heller så smart, även om det är intressant att höra vad de i alla fall försöker beskriva.
.

Jo tänkte på det med. Först så buntar de ihop action och äventyrs spel och de två tillsammans är över 22 procent, eller är det 22 procent vardera? Låter inte så mycket.

Visa signatur

i7-2600k/ ASUS P8P67 LE/ Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB/ 2xASUS Radeon HD 6850/ Silver Power SP-SS750M 750W PSU

Permalänk
Medlem

Ryser av sådant här.

Permalänk
Medlem

vädigt vriden mass media bild måste jag säga om repotaget men spel snubben gjorde ett bra försvar måste jag säga. och jag håller med om att det är föräldarnas ansvar att se vad ungar spelar och vad dom tycker dom ska få spela.

det var i alla fall inte lika dåligt som ett tyskt nyhets kanal som hånade folk som gick till gamescon med en 10 minuter långt repotage

Permalänk
Medlem

HAHAHAHAHAH SÅ JÄVLA KUL ATT KOLLA PÅ SÅNT HÄr, ÄLSKAR DETTA! <3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.

Permalänk
Medlem

Detta är så löjligt. Moralkärringar är vad dom är!!

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon158432:

Jag undrar på fullt allvar om intervjuerna i inslaget var riggade. Barnen säger ju precis det som reportern vill att de ska säga. Alternativt att reportern valt ut de snuttar som bäst passat hennes åsikter.

Absolut. Tyvärr är det ofta reportens subjektiva uppfattning som kommer igenom. Har de bestämt sig för att gå med en (oftast uppséendeväckande) vinkel så är det den de kommer få fram.

Exempel kritik mot kunskapsskolan/kunskapsgymnasiet där man en gång var på dem hårt om att (IIRC) de satte upp egna mål istället för skolverkets (och att prov skiljde sig mycket från nationella proven), och sedan intervjuade en hel del elever om detta. De flesta hade svarat att de tyckte det var bra och hade yrkat på att de nya målsättningarna hjälper dem att lära sig mer, men de som hamnade i TV-rutan var de två elever som tyckte det var dåligt för att det skiljde sig.

Ska man vara objektiv så ska båda sidor få göra sig hörda, egentligen också nämna att majoriteten inte hade något problem med saken. Men det skulle väl inte ha väckt lika mycket rabalder.

Sen att journalister i regel är okunniga människor som bryr sig om karriären mer än fakta och att skildra verkligheten korrekt, ja det är min subjektiva uppfattning att så är fallet Oftast när det är ett reportage om något man kan mycket om själv, så sitter man och mår illa över hur mycket de verkar missuppfattat eller skruvat till det.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Geeks
SweClockers

Uppdaterat.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Fan asså, tack för att Swec. tog upp detta klippet. Trollfacet vid 22:45 e priceless, så jävla bra. Resten av reportaget e ju bara sorgligt, så jävla många fakta fel, låter som de bara hittat på massa siffror de tyckte lät bra. MW3 100 miljoner ex sålda? Kotec lär ju bli glad asså

Skönt att de diskuterar vad nån 12-åring säger som om det vore nåt expertuttalande av en väl insatt beteendevetare/psykolog efter. När reportern sen sitter och snackar om krigsspel samtidigt som hon typ sitter brevid 10-åringar med sina mammor som väl spelar Wii Sports eller nåt sådant. Detta e ju mer vinklat än när Fox News fick damp på Mass Effects "sex-scene" och då snackar vi om något producerat av SVT, inte nån högerkristen knäppgöks media.

Permalänk

Jag blev så sjuk trött och besviken på SVT när jag såg inslaget igår. Att prata om dataspel/tv-spel som något skadligt år 2011 är så passé att man blir mörkrädd. Jag håller med tidigare inspel angående USA och Fox News, men det här är ju Sverige! Vi ska föreställa ett modernt och sekulariserat samhälle, men det här kändes snarare som extrem religiös högerpropaganda...

De kunde väl för fan vara stolta över det stora export-fenomenet som spelbranschen i Sverige har blivit istället!

Permalänk
Medlem

Alltid är det samma visa.
Spel och spelande är ju en växande kultur. Den är främmande för många pga att de aldrig ens testat att spela själva.
Och det man inte känner till är ju alltid "farligt" och skadligt för våra barn och unga.
Det enda som är skadligt med spel är väl att man sitter still för mycket och inte rör på sig.
I övrigt så är det väl bara stimulerande och bra. En normal person förstår att spel inte är på riktigt.
Och de som inte är normalbegåvade eller lider av något annat psykiskt funktionshinder har inte med våldsamma spel att göra.
Det gäller även film och andra typer av underhållning.
Men media vill alltid ha ett svart får att skylla allt ont på. Sen vad det är har ingen betydelse.

Visa signatur

not so fast

Permalänk

Media slutar aldrig förvåna mig.. Trodde inte att SVT skulle vinkla ett inslag så där mycket, allt för att skrämma upp oroliga föräldrar kanske?

Permalänk

Ännu en anledning till att inte betala TV-avgift.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||