Nytt inför spelhösten (runt 3k)

Permalänk
Medlem

Nytt inför spelhösten (runt 3k)

Hejsan!

Jag tänkte att det är dags att sätta sig in lite i grafikkort inför alla nya spel som kommer. När jag köpte min dator förra året så valde jag medvetet ett relativt billigt grafikkort för att senare kunna uppgradera. Upplösningen jag kör på är 1920x1080. SLI är inget jag har tänkt mig. Vilket grafikkort jag skulle kunna tänkas uppgradera till? Är det mer värt att vänta ett tag?
Budgeten ligger på runt 3000 kr.

Det här är datorn som den ser ut idag:

  • Antec Twelve Hundred

  • Asus P6T Deluxe V2

  • Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC

  • Corsair HX 750W 80+

  • Intel Core i7 930, 2.80GHz

  • Corsair 6GB (3x2048MB) CL9 1600Mhz XMS3

  • Spinpoint F3 HD103SJ

Permalänk
Medlem

Med Sweclockers rabatt så finns Asus GeForce ENGTX580 DCII på Cdon.se för ca 3300 :-

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Med Sweclockers rabatt så finns Asus GeForce ENGTX580 DCII på Cdon.se för ca 3300 :-

Uh, hur får man den rabatten??

Permalänk
Medlem

Stämmer, kod: SWECAUG

Visa signatur

Intel Core i5 2500k @ 4.3 GHz| Asus Geforce GTX580 DUII OC 930MHz | Asus P8P67 LE | 4GB RAM | Win 8.

Permalänk
Medlem

Oj, nu blev jag rejält sugen. Enda erfarenheten jag har av CDON är att jag köpte en trasig Planet Earth/Life Box där för ett tag sen.
Det är ett ganska stort grafikkort, är det något som får plats?

Permalänk
Medlem

http://cdon.se/hemelektronik/cdon_%2b_sweclockers/

Klicka på kortet, sen som Chaval skrev lägger du in SWECAUG som rabattkod.

Det tar upp 3 platser, så det beror lite på om du har något annat som tar upp kortplats.

EDIT : Hittade en i galleriet som har ett Antec 1200 och samma grafikkort : http://www.sweclockers.com/galleri/7628-asus-gtx-580-directcu...

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Just nu ser det ut som det gör på bilden. Jag har alltså 3 lediga platser nedanför mitt nuvarande grafikkort. Mitt nuvarande grafikkort tar upp en extra PCI-slot nedanför platsen den sitter i.

Permalänk
Medlem

Vet att du inte ville ha sli men bara så du är medveten så kan du få ett till 460 för runt 1.2k och ha samma prestanda som ett 580gtx

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcorc:

Vet att du inte ville ha sli men bara så du är medveten så kan du få ett till 460 för runt 1.2k och ha samma prestanda som ett 580gtx

Kul att du nämner det, jag gick nämligen precis i samma tankegångar som trådskaparen, att köpa ett av dom värre korten. Fördelen med ett single-kort är att micro-stuttering inte existerar, men nackdelen är priset i just detta läge. Beställde dock ett 460 OC från Cdon för ca 1 timme sen, mest för att testa SLI och fungerar det inte bra säljer jag rasket. Sorry för OT.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk

Jag kör på 460 SLI. Har överklockat de från 715 mhz fabrik oc till 810 mhz där de låg bra och jag får ganska mycket mer points i heaven benchmark än en kille med 580 med standard klock. Så ett till 460 kort är bäst.

Tips, kolla marknaden då de alltid finns klipp att göras.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem

Jag har läst runt lite och det verkar vara ett väldigt bra grafikkort, vilket gör att jag blir extra sugen på att köpa det på en gång. Är det ett bra köp? Priset är inget större bekymmer då jag redan valt att lägga undan en krona för just köp av grafikkort.

Permalänk
Medlem

För pengarna det kostar idag så tycker jag det är en mycket bra affär. Tänk även på att du får någon krona för ditt gamla kort, ca 700-800 kr. Om man i framtiden vill köra SLI med just det 580't kan det bli trångt, men eftersom det inte lät aktuellt för dig så hade jag köpt det på Cdon Lite impulsköp i vardagen är väl aldrig fel? Bra timing likaså.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Okej, lade iväg en order nyss. Känns som ett prisvärt köp med tanke på prestandan. Verkligen bra timing med tanke på att jag får kortet för mellan 500-1000kr billigare jämfört med andra ställen. Impulsköp - aldrig fel.

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på en sak. Gällande strömförsörjningen, kommer kablarna att passa? Nu blev jag lite osäker..

Edit: Det kanske är en dum fråga men det var ett tag sen jag var insatt i det här.

Permalänk
Medlem

Corsair HX750 : 4 x 8-stifts PCI Express-ström med löstagbar 2-stiftssektion.

ASUS GTX580 DC ii : Dual 8pin Power Connector is required for the best performance.

Dvs, inga problem alls

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Okej, skönt. Jag tackar så mycket för alla svar!

Permalänk
Medlem

Beställde det också, tänkte först vänta på att 6970 kom i lager.
Är väl viss risk att jag får byta ut mitt Antec Fusion dock.

Permalänk
Medlem

Köpte ett nyligen, slängkyss till den som uppmärksammade rabatten. Detta kortet är för stort för att kunna köra SLI va?