Skrivet av Gizmore:
Det kommer kosta att lägga upp föremålen på AH. En avgift tas ut när de blir sålda samt när man vill flytta pengarna till sing riktiga bank.
Jag undrar hur de tänker göra med "undercut"nig, det känns som det kommer finnas ett fåtal personer med stort startkapital som kommer äga marknaden, de bara köper upp allt och säljer vidare eller lägger upp samma item för 1kr billigare.
Som tur är finns inte AH med riktiga pengar till HC, så det får bli det för min del!
Jag är ny här för jag tänka leta runt lite efter andra åsikter om RMAH än de som finns på officiella D3 forumet, var jag varit medlem sen urminnes tider.
Intressant resonemang ni för kring avgifterna som finns för RMAH, den officiella utsaga som Jay Wilson gick ut med angående RMAH var att en fast "tariff" (dvs en fastslagen oföränderlig summa) per upplagt item kommer att belasta ditt paypal konto när du lägger upp ett item. Vidare förklarade han dock att varje spelare kommer att kunna lägga upp X antal items gratis på RMAH varje vecka! Det vill säga du behöver inte ligga ute med pengar för tariffen om du inte lägger upp extremt mycket items varje vecka, tariffen gäller dessutom endast RMAH och inte den delen av AH där ingame guld är valutan.
Vi på diablo forumet har diskuterat mycket om detta och jag har haft långa diskussioner med mina vänner som alla fortfarande lirar D2, diskussioner som behandlar för- och nackdelar.
Fördel:
- Vi slipper en stor del av alla kineser (asiater förövrigt också) som anställs av något företag för att sitta och farma 24/7 för 10 cent i timmen och sälja items via tredjepart. Tariffen lär avskräcka dessa industrier något då det lär bli mindre lönsamt att ligga ute med många items kontinuerligt.
- Spelare som gillar att farma och saknar en större passion för PVP kommer ha möjlighet att tjäna lite pengar
- RMAH kommer finns för de valuter som råder i din spelregion, förhoppningsvis kommer INTE asiater kunna spela på EU servrar, något vi innerligen får hoppas på!
- Förekomsten av "item 4 item" kommer alltid att bestå och sannolikt kommer true gamers bedriva detta istället för att sälja något på RMAH för att kunna köpa något annat på RMAH man behöver. Item 4 item är lättare och smidigare, samt garanterar att du får vad du vill ha.
Finns fler fördelar som inte kan komma på just vid detta tillfälle, men för att avrunda så kan man konstatera att kraften i en spelare aldrig kommer ligga i vilket gear du har (något som präglar WOW väldigt mycket, varför det aldrig lockat mig). I slutändan är det hur du bygger din karaktär med skillsystemet och runsystemet, samt hur omfattande din kunskap är om "game machanics", vilka spells och kombinationer som är bra mot olika klasser kommer att rendera "best gear wins" irrelevant.
Nackdelar:
- (Löjligt men sant) barn som tar sina föräldrars kreditkort och tömmer dessa för att de inte förstår bättre
- Girighet som skapar en faktisk världsmarknaden ingame och spelet lutar mer mot handel än underhållning (förhoppningsvis något Blizzard kommer reglera)
- Stooora inflationsmöjligheter kring guld, möjlighet till att det renderas värdelöst gentemot items och spelets faktiska valuta blir betydelselös. Istället värderas allt i faktiska pengar..
- Betydelse av köpt gear och PVP, köpa färdiga characters etc (som jag sa innan hoppas jag att gear inte kommer vara det som i slutändan avgör vem som vinner en pvpduell, utan hur du byggt din gubbe bör vara det viktiga. Ändock finns möjligheten till detta och skitungar med rika föräldrar kan pracka på sig de fetaste eq i spelet och vinna alltid) Vilket är orättvist för någon som enligt princip aldrig betalar faktiska pengar i en virtuell värld, samt därav endast via åratals spelande kan bli lika grymt utrustad som någon som köpt sin utrustning genom ett par musklickningar.
Finns säkert fler nackdelar, men för att summera det hela ser jag att det finns både för och nackdelar med alla funktioner kring RMAH i alla spel, RMAH är lika dåligt som det är bra. Hur det kommer fungera i verkligheten kan vi endast veta när vi väl spelar
//True d1.d2.d3 gamer