Google Chrome fortsätter växa bland SweClockers läsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Varför vill man ha 50 flikar uppe?
Låter ju ganska onödigt ärligt talat. med dagens snabba internet så räcker det ju med en välorganiserad bookmark toolbar. eller?

Jag brukar ha ca 100 flikar opera och 50 flikar firefox. Istället för att spara grejjer som bokmärken duplicerar jag bara fliken och fortsätter surfa.
Tar en jävla massa ram, borde skaffa 64-bitars OS så jag kan ha mer ram.

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Testade Chrome nu efter denna nyheten. Första intrycket är att den är väldigt snabb. Men ibland segar den ordentligt. Kollade aktivitetshanteraren och då ser det ut så här:

http://bildr.no/view/922166

Ska det verkligen vara så, 6st processer igång samtidigt som sammanlagt drar över 200MB minne?

Tänkte att det kan vara antalet flikar, men det är alltid 6st. processer, och med tanke på att man ibland har rätt många fler flikar uppe så skulle det ju inte funka heller...

Någon som vet vad som är fel, eller ska det vara så här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

Jag brukar ha ca 100 flikar opera och 50 flikar firefox. Istället för att spara grejjer som bokmärken duplicerar jag bara fliken och fortsätter surfa.
Tar en jävla massa ram, borde skaffa 64-bitars OS så jag kan ha mer ram.

hmm , mjo , brukar göra samma sak. blir en del flikar ibland, men vettefan om jag lyckats komma upp i 50 nån gång. (möjligtvis på 4chan.)

Permalänk
Medlem

Kör till 95% Firefox då jag kan Firebug bäst av alla utvecklarverktyg. Simple as that.

Permalänk
Skrivet av Jexmark:

Opera var inte först med tabbed browsing och snabbhet kan diskuteras Plattformsstödet har dock alltid varit bra.

Vare juh.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Jöses .... LÄS http://en.wikipedia.org/wiki/Red_panda

In Chinese language, the red panda is called 小熊貓 (xiǎo​xióng​māo​, lesser panda),[69] and 红熊猫/紅熊貓 (hóng​xióng​māo, red panda).[70]

The English name firefox is often claimed by English sources to be a literal translation of the Chinese name for the red panda.[71][72][73][74][75] But the Chinese word 火狐 huǒ​hú​ refers to the Firefox web browser.[76][77][78]

"Firefox" Har aldrig i varit en räv.

om du tittar på firefoxs maskot foxkeh så ser man att det är en räv och tanken med själva firefox är nog att det ska vara en "äldräv" om du tittar på svansen så ska det så ut som den brinner som i dom tiddigare verisonerna då firefox hette firebird så jag tror inte att det är taget från en redpanda

eller bilden du kan se på deras hemsida

för som du kan se så är det en räv för red panda har svart mage och en räv har vit.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fl1ppZy:

för som du kan se så är det en räv för red panda har svart mage och en räv har vit.

Logotypdjuret har ju också, liksom rävar, en lång och spetsig nos till skillnad från pandan.

Permalänk
Medlem

Fick problem (låångsamt) på ena datorn efter uppgradering av ff till 5.x, på den andra datorn lirade allt utan problem.
Det gav mig iaf en anledning att testa Chrome och jag var positivt överraskad, även om det är lite ovant att hitta i början.
I vissa fall (som nu) är jag tyvärr tvungen att göra ie (ver 7.0 i detta fall).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Logotypdjuret har ju också, liksom rävar, en lång och spetsig nos till skillnad från pandan.
http://mozcom-cdn.mozilla.net/img/home/download-logo.png

Skrivet av Fl1ppZy:

om du tittar på firefoxs maskot foxkeh så ser man att det är en räv och tanken med själva firefox är nog att det ska vara en "äldräv" om du tittar på svansen så ska det så ut som den brinner som i dom tiddigare verisonerna då firefox hette firebird så jag tror inte att det är taget från en redpandahttp://www.xuldev.org/misc/wp/about-foxkeh.png
eller bilden du kan se på deras hemsida
för som du kan se så är det en räv för red panda har svart mage och en räv har vit.

Officiella Mozilla blogen skriver om ett live event där några röda pandor föddes...sammanträffande? http://blog.mozilla.com/blog/2011/04/12/firefox-live-trekking...

http://www.mozilla.org/projects/firefox/firefox-name-faq.html

"What's a Firefox?

A "Firefox" is another name for the red panda."

Ni kan ju bara gå och lägga er för jag vet att jag har rätt ( Och nu även ni ^^ )

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Du har rätt på en punkt att Firefox kommer från red panda, logga i sig själv liknar mer en räv en den röda pandan, http://en.wikipedia.org/wiki/Red_panda shining-cat är namnet på röd panda, mer besläktad med tvättbjörn http://animalslook.com/red-panda-also-known-as-shining-cat/ , räv http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4v http://www.bbc.co.uk/nature/life/Red_Panda , sedan har Mozilla valt att kalla det för Firefox=eldräv och inte red panda, sedan om du säger firefox som red panda kommer ingen att hålla med dig, eftersom Mozilla använder inte det namnet längre. Mozilla själva har skrivit på sin egen hemsida:

"Why has it taken so long?

See - "Will this name be permanent?"
Why did you choose Firebird in the first place?

With the assistance of attorneys we assessed other uses before selecting Firebird and did not consider these uses to be in the same domain as our web browser. It is very difficult to come up with a good name that is not also used by some other company or project, so choosing and verifying the availability of a name is a complicated process that involves many difficult judgment calls.
Why Firefox?

It's similar to Firebird. It's easy to remember. It sounds good. It's unique. We like it. And we weren't able to find any other project or company even remotely similar to a web browser that uses the same name.
What's a Firefox?

A "Firefox" is another name for the red panda.
Will this name be permanent?

We sure hope so. We've learned a lot about choosing names in the past year (more than we would have liked to). We have been very careful in researching the name to ensure that we will not have any problems down the road. We have begun the process of registering our new trademark with the US Patent and Trademark office.
How was the community consulted?

The project leads were involved. We reviewed community suggestions made on Mozillazine. We included a group of a dozen or so project staff and other interested contributors in this discussion.
What will the logo/icon be?

Firefox logo
How will this affect other Mozilla projects?

Having dealt with this issue, we'll be working out a more detailed branding strategy in the coming months. The branding document will be updated accordingly.
Why not call it _____?

We've chosen a name, and, unless there's another web browser called Firefox that we somehow missed, we're sticking with it. We are not looking for other suggestions. Hundreds of options were thoroughly considered and Firefox is the new name.
Is it Firefox or Mozilla Firefox?

The official name is Mozilla Firefox. We will often shorten that to Firefox.
Won't this confuse people?

Yes, but if the WWF can pull it off, so can we. Besides, in six months you'll forget there ever was any other name.
But I hate the new name. It's stupid.

Our editors are trying to figure out whether this is a question. Of course not everyone will like the new name, especially at first. We're confident most people will quickly get used to it. New names have a way of sounding terrible at first. If you're unhappy with the new name, consider trying out the many improvements we've made in the latest release of our browser - we hope that'll make you feel better. After all, what's most important is how the thing works, not what it's called. "

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ceogar:

"What's a Firefox?

A "Firefox" is another name for the red panda."

Jo, att "firefox" är ett (förvisso kanske missvisande) namn för kattbjörn verkar det ju finnas gott om belägg för, men är det inte troligt att de, på bästa ordvitsarmanér, inte drar sig för att spela på att namnets beståndsdelar antyder räv och eld?

Permalänk
Medlem

I slutändan är det nog ändå ingen som bryr sig om det är en räv eller en shining-cat , och som Mozilla betonar är att det rätta namnet är "Firefox" och inget annat, för deras browser. Hur som helst nya versioner av Firefox för aurora och beta kanalerna är på gång, kommer kanske under dagen om Mozilla jobbar på, merge är redan klart.

Permalänk
Medlem

Om jag har blockerat Google Analytics scripted med noscript i firefox, så räknas jag väl inte med i denna statistiken? Tänker att väldigt många med FF kör noscript och då det inte finns någon anledning att unblocka google analytics så har nog de flesta det blockerat...

Permalänk
Medlem

Hehe, första gången man är riktigt glad att Debian bytte namn och logga på "sin" mozilla-browser till IceWeasel istället.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

Chrome vad är det som har gjort den så populär? :/

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Jag har aldrig förstått varför Opera in blivigt större egentligen. Alltid funnits till alla platformar, alltid varit snabbast och var först med flikar. Tråkigt att se!

Ie har microsoft, chrome google. Firefox hade google innan de släppte Chrome,Safari skickas med Mac. Opera har aldrig haft någon i ryggen, that is why.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Ska det verkligen vara så, 6st processer igång samtidigt som sammanlagt drar över 200MB minne?

När jag använde mig av Firefox (oavsett version) under några timmar och jag har besökt webbplatser som till exempel YouTube, Facebook, Aftonbladet och så vidare, så hänger sig webbläsaren under vissa stunder (vanligtvis efter var 5'e eller 10'e sekund), innan den spurtar igång igen.

Chrome har aldrig gjort såhär, och rekordet av "webbläsare-upptid" hos mig, är typ 3 dagar - non-stop! Ändå så tar webbläsaren stabila ~200 MB av mitt arbetsminne. Hade det varit Firefox, skulle den äta upp all mitt arbetsminne inom 1 dag, om inte en halv dag, beroende på hur mycket jag använder mig av den.

Skrivet av Sebastian R:

Chrome vad är det som har gjort den så populär? :/

Jag använder mig av Google Chrome på grund av att webbläsaren öppnas under 3 sekunder, men väldigt ofta direkt efter att jag har klickat på Chrome-ikonen. Använde mig av Firefox förr (version 3.6), och det tog (tar än idag) över 10 sekunder att starta, ibland flera minuter. Firefox v5 (som flickvännen använder sig av) startas dock inom 10 sekunder.

Chromes funktioner, som till exempel synkronisering av ens bokmärken, lösenord och data, är enligt mig mycket bättre, jämfört med Firefox liknande funktion. Eftersom jag använder mig av en Android-mobil, så passar Chrome perfekt, då jag lagrar mina kontakter genom Google Contacts. Jag har ett tillägg som låter mig bara klicka på en enda ikon och vips, alla mina telefon-kontakter dyker upp i ett nytt fönster.

Chrome har även bättre Screen Capture än Firefox. Ett tillägg till Chrome, är dock sämre än på Firefox; Firebug.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Airikr:

Chrome har aldrig gjort såhär, och rekordet av "webbläsare-upptid" hos mig, är typ 3 dagar - non-stop! Ändå så tar webbläsaren stabila ~200 MB av mitt arbetsminne. Hade det varit Firefox, skulle den äta upp all mitt arbetsminne inom 1 dag, om inte en halv dag, beroende på hur mycket jag använder mig av den.

Det känns som om vi är tillbaka till det klassiska problemet med anekdotisk bevisföring. Utan att överdriva har jag haft firefox uppe i drift +5 dagar utan av dig nämnda problem, men det bevisar inte att firefox alltid är lika stabilt för alla.

Hur mycket minne firefox allokerar bryr mig inte särskilt mycket, eftersom det procentuellt är försumbart. Hur som arbetar mozilla på att få ner mängden allokerat minne.

Jag använder mig av chrome (eller rättare chromium) också, men skälet är att jag ser videoklipp i chromium och inte i firefox. Det kunde lika gärna varit någon annan läsare, fast nu har det av vana blivit så här. Orsaken är mest praktisk: firefox ät taggad till 3:e virtuella skrivbordet och körs med tillägget vimperator, medan chromium är taggad till 5:e (Awesome). När jag loggar drar en rad program igång, vart och ett på sitt virtuella skrivbord (eller skärm).

Var och en väljer sitt upplägg. Hur bra, eller dålig, ens egen upplevelse är att ett visst program är det inte en universell sanning.

Permalänk
Medlem

Upplever att Firefox 5 använder mycket mer minne än 3.6. Har till och med lyckats krascha Firefox 5 bara pga minnesanvändningen >3.900.000K. Förstår inte varför den inte känner av det och börjar dumpa lite cache. Finns kanske någon inställning i about:config som motverkar det. Firefox 3.6 drar sällan över 150mb för mig, firefox 5 drar avsevärt mycket mer, men det gör inget för mig såvidare det inte kraschar pga minnesanvändningen.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Firefox 5 känns som passé nu, Firefox aurora=är version 7 medan nigthly börjar med version 8 , memroy teamet hos Mozilla har fixat lite nya buggar, läste det innan idag. Smaken är olika, vore kul och höra vad dem som använder IE eller Safari tycker om sin browser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lille7:

Om jag har blockerat Google Analytics scripted med noscript i firefox, så räknas jag väl inte med i denna statistiken? Tänker att väldigt många med FF kör noscript och då det inte finns någon anledning att unblocka google analytics så har nog de flesta det blockerat...

Precis vad jag tänkte när jag läste artikeln; FF-användare kanske inte syns pga NoScript?

NoScript och AdBlock är ju anledningen till att använda FF - och nu har jag iofs inte mätt alls, men jag sätter en slant på att det drar mindre minne att surfa när man bara laddar bilder och text och slipper dryga tjugo andra script och re-directs och flash-filmer och reklam-banners och reklam-i-vägen-för-muspekaren osv osv...

Visa signatur

Troy and Abed in the morning...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lille7:

Tänker att väldigt många med FF kör noscript och då det inte finns någon anledning att unblocka google analytics så har nog de flesta det blockerat...

Nja, så många är det nog inte som kör noscript (och dessutom har det konfigurerat så). Och vi har väldigt många läsare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Breddas:

Upplever att Firefox 5 använder mycket mer minne än 3.6. Har till och med lyckats krascha Firefox 5 bara pga minnesanvändningen >3.900.000K.

Gäller det skarp version 5? I så fall borde du rapportera en bugg. Har aldrig någonsin sett någon liknande rapport. Hur mycket minne har i så fall systemet? 8 GB kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Gäller det skarp version 5? I så fall borde du rapportera en bugg. Har aldrig någonsin sett någon liknande rapport. Hur mycket minne har i så fall systemet? 8 GB kanske?

Har inte den officiella builden utav firefox5 utan en prestanda-optimerad. Har även stängt av saker som att den cachar till disk då det bara nöter på SSDn i onödan. Jag har 8gb ram i mitt system.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Vare juh.

Var det inte..

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sk8dude:

Precis vad jag tänkte när jag läste artikeln; FF-användare kanske inte syns pga NoScript?

NoScript och AdBlock är ju anledningen till att använda FF - och nu har jag iofs inte mätt alls, men jag sätter en slant på att det drar mindre minne att surfa när man bara laddar bilder och text och slipper dryga tjugo andra script och re-directs och flash-filmer och reklam-banners och reklam-i-vägen-för-muspekaren osv osv...

Bra, då byter du till chrome NU! För här finns det också Adblock serru! (Även no script liknande tillägg)

Nä men allvar, det är en gammal och outdated anledning till att sitta kvar i FF, läs på innan du uttalar dig

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem

Jag kör just nu webbläsaren Midori, men har ställt in den att identifiera sig som Safari för då funkar vissa sidor bättre. Så statistiken blir lite missvisande på grund av mig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jexmark:

För dig som påstod att Safari har allt och är en optimal webläsare och att allt som var Mac var bäst säger jag såhär: Safari finns på PC. Ingen använder det. Safari är säkert jättekomplett som webläsare. Om man är en "svensson" i datorsammanhang.

Vad grundar du det uttalandet på?
Vad är det som är mindre avancerat med Safari jämfört med andra webbläsare?
Finns även ”Extensions” sen en tid tillbaka så man kan få en del extrafunktioner.

Nä, den duger fint till mig och jag tycker inte Chrome är tillräckligt mycket bättre för att byta, framförallt nu när Safari 5.1 (med WebKit 2.0) snart släpps.

Sen vet jag inte hur Safari funkar i Windows, men om det är som vissa Microsoft-program funkar i Mac OS X så kan jag fatta att folk inte är så förtjusta.

Skrivet av anon127781:

"Smartphone - Safari" om man sitter med en iPhone ja. Androids webläsare är bra mycket snabbare om du kollar nysläppta videos på YouTube.

Det kan inte vara så att de har snabbare hårdvara? Vet man att webbläsaren i Android är snababre på likvärdig hårdvara som iPhone? Låter lite motsägelsefult då båda kör WebKit, men så är det kanske. Fast snart kommer iOS 5 och då verkar Safari dra iväg igen.

Skrivet av Yoshman:

Kan bara hålla med. Skillnaden är kanske inte jättestor på 13"MBP (men helt klar märkbar), på 15"MBP med hi-res skärm är Chrome väldigt mycket mjukare när man scrollar webbsidor.

Är mest eventuella Flash-element som slöar ned scroll i Safari, märker inte det eftersom jag kör Flash-blockerare. Men det stämmer att scrollen är mjukare i Chrome. Vi får se hur det blir i Safari 5.1 i Lion.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

Mycket tråkigt att opera sjunker.

Permalänk
Medlem

Firefox är efter dagens uppdateringar:

Release: FF5
Beta: FF6
Aurora: FF7
Nigthly: FF8

Fenec följer samma schema, nyheterna ligger under skalet, plus att Mozilla tar tag i memory problemen, foxen kommer finnas på OS X LIon när det kommer ut, och det verkar som att 64 bitar stöd finns nu fullt ut. Även Azure har sett början av ljuset, det är Firefox nya grafik API. http://planet.mozilla.org/ finns info om man scrollar ner, vad som är nytt i aurora.