Google Chrome fortsätter växa bland SweClockers läsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av fnikanor:

Byte från IE till Chrome för dryga ett år sedan och har aldrigt ångrat mig. Eldräven har jag aldrig gillat, är bara seg och tar en evighet att använda. Chrome är underbart och verkar vara snabbare än IE fast om man kolla mellan dem på bredbandskollen så får dom nästan lika resultat medans eldräven ligger efter. Sedan så kan jag inte uttala mig om safari och opera. Har som aldrig haft möjlighet att prova dem.

Vad med eldräv du menar har jag ingen aning om?

Menar du Firefox så är det en Röd panda.

Stört hur få som vet det egentligen

@ Orci Vilket är bäst på den stapeln?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Firefox kan man "göra" snabbare genom att tanka en mer optimerad build än Mozillas. Mozillas firefox5 presterar ca 190ms i Sunspider för mig, Chrome och Opera presterar runt 180-190ms. Den builden utav Firefox 5 jag kör nu gör det på under 170ms och IE9 på under 160ms. Utan en massa addons startar det lika fort som IE9 och Chrome, men nu har jag addons med några filter som måste gås igenom innan uppstart så det tar väl 0,5sec att starta istället.

Sedan i firefox kan man enkelt gå in i about:config och tweaka renderingen och nätverket för snabbare browsing. Så det går att speeda up endel från ursprungsinstallationen.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte er som säger att toolbars tar upp stor plats i firefox, här är screenshot på min läsare. Har även firefox installerat på SSDn så om det inte finns några bättre argument för chrome så ser jag ingen anledning att krångla med ominstallationer och konfigurationer för addons.

Visa signatur

Dubidub

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ceogar:

Vad med eldräv du menar har jag ingen aning om?

Menar du Firefox så är det en Röd panda.

Stört hur få som vet det egentligen

@ Orci Vilket är bäst på den stapeln?

Stämmer rätt bra det.
Den röda pandan kallas alternativt för firefox. Känd som kattbjörn på svenska.
Mer om det kan läsas om här: http://www.winmatrix.com/forums/index.php?/topic/27647-icon-f...
Mer information om den röda pandan/firefox/kattbjörnen kan man läsa om här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kattbj%C3%B6rn
Längre ner finns information om webbläsarens ikon, maskot och dem första namnförslagen innan "Firefox" såsom Phoenix och Firebird.
Tanken bakom "Eldsräv" är nog inte helt tagen ur luften, och det var nog den ursprungliga tanken med just Firefox. Att det sedan kunde refereras till kattbjörnen var nog en ren tillfällighet.

Edit:
Det råder tydligen lite delade meningar i det:
Citat från wikipedia:
-"Det slutliga namnet inspirerades av en BBC-sida som nämnde att "eldräv" (火狐, huǒ-hú) är det kinesiska namnet för kattbjörnen[8]. Men samma ord kan även syfta på rödräven. Den officiella kinesiska beteckningen för kattbjörnen är 小熊貓 (xiǎo xìong māo, alltså Liten panda eller Liten kattbjörn). Förlagan till webbläsarens logo var i alla fall en rödräv"

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Firefox loggan är ju en rödgul räv runt en jordglob och översätter du namnet rakt av, blir det ju eldräv, sedan att tanken var helt annan från början tror jag dem flesta inte bryr sig om, självklart skall man hellre säga firefox. brukar väl vara "kärt barn har många namn".

Permalänk

"SweClockers teknikkunniga läsare"... underhållande. Jag skulle kalla det för FF & AMD fanboys, vilket är raka motsatsen.

Visa signatur

AMD, valet för dig som är fattig.

Permalänk
Medlem

firefox får ju ta och fixa x64 på sin webbläsare. inte bara kompatibelt

Visa signatur

Asrock 970 Extreme4, FX-8350 4,0Ghz, Noctua NH-U9B, Gigabyte GeForce GTX 970 Windforce 3X, Corsair XMS3 4Gb, ,Intel SSD 330 120GB, 1TB HDD. Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Vad med eldräv du menar har jag ingen aning om?

Menar du Firefox så är det en Röd panda.

Stört hur få som vet det egentligen

@ Orci Vilket är bäst på den stapeln?

Röd panda.......hur kan man få det till att bli en panda.....panda och räv är inte ens i närheten till att vara lika varandra! Sedan så om det var meningen från börjat att det skulle vara en panda kvittar idag. Förstå om det hade varit en panda. FIREPANDA HELL YEAH! XD Men tror jag ska ge Firefox en andra chans och kolla om man kan få det att gå snabbare. För tydligen så är det något som segar ned det, men vad?

Visa signatur

Citera om ni vill något!

Permalänk
Medlem

Mozilla gick ut för ett tag tillbaka och påstod att det var addons som segade ner den, gissar på att dem håller på att fixar det med, varje ny version som kommer ut nu, innehåller mer godis som finns under skalet, och buggfixar som först och främst rättar till olika problem, utsidan ser ut som innan, eftersom idag är det inga som helst problem med foxen, Mozilla memory teamet har fixat en hel del under den tiden som dem har varit igång, om du tycker foxen är slö eller något annat då kanske det är dags att rensa datorn på skräp. Det är merge idag hos Mozilla Firefox så FF beta= FF6 , aurora =FF7 och nigthly går över till FF8 medan FF release =FF5.

Vadå fanboys av FF och AMD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fnikanor:

Röd panda.......hur kan man få det till att bli en panda.....panda och räv är inte ens i närheten till att vara lika varandra! Sedan så om det var meningen från börjat att det skulle vara en panda kvittar idag. Förstå om det hade varit en panda. FIREPANDA HELL YEAH! XD Men tror jag ska ge Firefox en andra chans och kolla om man kan få det att gå snabbare. För tydligen så är det något som segar ned det, men vad?

Jöses .... LÄS http://en.wikipedia.org/wiki/Red_panda

In Chinese language, the red panda is called 小熊貓 (xiǎo​xióng​māo​, lesser panda),[69] and 红熊猫/紅熊貓 (hóng​xióng​māo, red panda).[70]

The English name firefox is often claimed by English sources to be a literal translation of the Chinese name for the red panda.[71][72][73][74][75] But the Chinese word 火狐 huǒ​hú​ refers to the Firefox web browser.[76][77][78]

"Firefox" Har aldrig i varit en räv.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Jag har aldrig förstått varför Opera in blivigt större egentligen. Alltid funnits till alla platformar, alltid varit snabbast och var först med flikar. Tråkigt att se!

1 rätt av 3 är inte dumt!

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jexmark:

1 rätt av 3 är inte dumt!

Överlag

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ceogar:

"Firefox" Har aldrig i varit en räv.

En förvisso hyfsat intressant fråga (som kanske förtjänar en egen tråd under Akademiska ämnen eller så) men kanske har det inte så mycket med ämnet att göra. Vidare kan man väl misstänka att folk aldrig kommer sluta förknippa namn som slutar med enkla ord som "fox" med rävar (särskilt inte när logotypen är klart rävlik) eller förkorta namnet med annat än det intuitiva "FF". Oavsett hur många FAQ:er och liknande som skrivs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Opera var inte först med tabbed browsing och snabbhet kan diskuteras Plattformsstödet har dock alltid varit bra.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Jöses .... LÄS http://en.wikipedia.org/wiki/Red_panda

In Chinese language, the red panda is called 小熊貓 (xiǎo​xióng​māo​, lesser panda),[69] and 红熊猫/紅熊貓 (hóng​xióng​māo, red panda).[70]

The English name firefox is often claimed by English sources to be a literal translation of the Chinese name for the red panda.[71][72][73][74][75] But the Chinese word 火狐 huǒ​hú​ refers to the Firefox web browser.[76][77][78]

"Firefox" Har aldrig i varit en räv.

Jag antar att du syftar på denna
http://en.wikipedia.org/wiki/Red_panda

Fortfarande så kan jag inte säga det att jag ser en liten "fluffig sak" i logan. Och så tror jag inte heller att det är okunnighet bland folket utan snarare att dom har andra saker att lägga tiden på. Det är en räv!

Visa signatur

Citera om ni vill något!

Permalänk
Medlem

Exakt, loggan är en räv och inget annat, medan dem andra kanalerna är en jordglob som lyser gult eller blått beroende på vilken du använder. Det är ju samma som thunderbird= loggan är en fågel med mailkurvert eller direkt översatt åskfågel, alla loggos för dem olika projekten som Mozilla huserar över http://www.mozilla.org/projects/ hittar ingen "Röd Panda"

Permalänk
Medlem

Körde IE, bytte till FF för ca 4 år sedan, testade sedan Chrome till mindre viktiga saker (var mycket kritiskt inställd från början) se nbelv det mer o mer, sjukt skön, snabb och stabil, enkel och tilltalande.

Kör nu chrome, testar opera, ie och ff ibland men de e aldrig intressant faktiskt. Opera var snyggt ialf.

Skönaste funktionen är att man kan synka med google kontot <3 Nog den viktigaste och mest avgörande funktionen.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem
Skrivet av fnikanor:

Jag antar att du syftar på denna
http://en.wikipedia.org/wiki/Red_panda

Fortfarande så kan jag inte säga det att jag ser en liten "fluffig sak" i logan. Och så tror jag inte heller att det är okunnighet bland folket utan snarare att dom har andra saker att lägga tiden på. Det är en räv!

Kommer du ihåg för ett tag sen när Mozilla länkade live stream där man kunde se några "Firefox" som föddes/var nyfödda ?

Inte var det några rävar som föddes iallafall!

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Exakt, loggan är en räv och inget annat, medan dem andra kanalerna är en jordglob som lyser gult eller blått beroende på vilken du använder. Det är ju samma som thunderbird= loggan är en fågel med mailkurvert eller direkt översatt åskfågel, alla loggos för dem olika projekten som Mozilla huserar över http://www.mozilla.org/projects/ hittar ingen "Röd Panda"

Jadu....

What's a Firefox?

A "Firefox" is another name for the red panda.

Source: http://www.mozilla.org/projects/firefox/firefox-name-faq.html

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Hur roligt är det att ha 100 flikar uppe i Chrome? Det är inte alls ovanligt att jag har 50 flikar uppe,

Varför vill man ha 50 flikar uppe?
Låter ju ganska onödigt ärligt talat. med dagens snabba internet så räcker det ju med en välorganiserad bookmark toolbar. eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Kommer du ihåg för ett tag sen när Mozilla länkade live stream där man kunde se några "Firefox" som föddes/var nyfödda ?

Inte var det några rävar som föddes iallafall!

Nope har inte sätt något sånt. Är du säker dom kanske trollade? XD

Visa signatur

Citera om ni vill något!

Permalänk
Medlem

1-2 dagar sedan kommer nästa version för FF aurora och beta. Namn hit och dit, ändå ingen som vet vad röd panda står för, säger man firefox då vet alla. Logga eldräv, namn Firefox, sedan om du vill säga röda pandan så gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Varför vill man ha 50 flikar uppe?
Låter ju ganska onödigt ärligt talat. med dagens snabba internet så räcker det ju med en välorganiserad bookmark toolbar. eller?

För när man surfar porr så sitter man på en sida och sedan öppnar man en massa bilder/filmer i bakgrundstabbar. Det blir lätt 50+! Och med firefoxs tabhantering blir det ingen smet heller. Går att få previews med text och sökfunktion som fungerar utmärkt.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Varför vill man ha 50 flikar uppe?
Låter ju ganska onödigt ärligt talat. med dagens snabba internet så räcker det ju med en välorganiserad bookmark toolbar. eller?

Sitter atm med 20 och det brukar vara fler, sitter på massa olika forum, har olika trådar i tabbar och på vissa tabbar är det intressanta saker jag ska läsa sen osv osv. Har redan extremt många bookmarks... Så jag använder inte bookmarks till tllfälliga saker jag lagt för att läsa senare.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem

Otroligt att det är 4,8% (157 just nu) som använder IE..

Visa signatur

2X BenQ 24'' G2420HDBL | Sennheiser pc game 350 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries QcK XXL | Microsoft Sidewinder X4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lordsqueak:

Varför vill man ha 50 flikar uppe?
Låter ju ganska onödigt ärligt talat. med dagens snabba internet så räcker det ju med en välorganiserad bookmark toolbar. eller?

Jag är en informationsdammsugare och har ofta en hel del saker på gång samtidigt. Precis som någon redan nämnde är detta inte länkar jag behöver bokmärken för och hade jag haft det skulle det bli en oöverskådlig myrstack.

Det kan ju t ex vara 10 tabbar med information om udev regler, 10 med vim tips, 10 med latex tips, 10 med musik jag kollar upp, 10 med intressanta nya program, 10 med indie spel osv. Vissa behåller jag någon dag tills sakerna är lösta eller memorerade, andra lägger jag undan lite längre i grupperingar av tabbar. Ofta behöver jag jämföra och analysera informationen, och därför räcker det inte bara med ett par tabbar i ämnet.

Jag har egentligen bara ca 10 webbsidor vilka jag lagt bokmärken för i form av tangentbordsgenvägar (vimperator), men när jag söker och forskar i frågor blir det snabbt radvis. Det händer nästan aldrig att jag planlöst surfar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av KimTjik:

Jag är en informationsdammsugare och har ofta en hel del saker på gång samtidigt. Precis som någon redan nämnde är detta inte länkar jag behöver bokmärken för och hade jag haft det skulle det bli en oöverskådlig myrstack.

Det kan ju t ex vara 10 tabbar med information om udev regler, 10 med vim tips, 10 med latex tips, 10 med musik jag kollar upp, 10 med intressanta nya program, 10 med indie spel osv. Vissa behåller jag någon dag tills sakerna är lösta eller memorerade, andra lägger jag undan lite längre i grupperingar av tabbar. Ofta behöver jag jämföra och analysera informationen, och därför räcker det inte bara med ett par tabbar i ämnet.

Jag har egentligen bara ca 10 webbsidor vilka jag lagt bokmärken för i form av tangentbordsgenvägar (vimperator), men när jag söker och forskar i frågor blir det snabbt radvis. Det händer nästan aldrig att jag planlöst surfar.

Kan intyga att det är lätt att komma upp i rätt många tabbar när man sitter och jobbar.
Man har man-sidor öppna, PHP kommandoreferenser, google-sökningar, Google docs (Som jag använder alltmer flitigt), Eniro-sökningar på kunders företag och mycket mer.
Det blir lätt många tabbar och 50 tabbar är inte helt taget ur luften.
Tabbgrupperings-funktionen som Firefox har, är en gåva från ovan i dem här fallen.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av fnikanor:

Byte från IE till Chrome för dryga ett år sedan och har aldrigt ångrat mig. Eldräven har jag aldrig gillat, är bara seg och tar en evighet att använda. Chrome är underbart och verkar vara snabbare än IE fast om man kolla mellan dem på bredbandskollen så får dom nästan lika resultat medans eldräven ligger efter. Sedan så kan jag inte uttala mig om safari och opera. Har som aldrig haft möjlighet att prova dem.

?? Menar du att din bandbredd påverkas av vilken Webbläsare du har ? det är inte det som menas med snabbhet, det är hur sidorna renderas.

Jag har stora mängder med flikar uppe, det blir så om man letar info och hoppar mellan olika sökningar, det är oerhört sällan (praktiskt taget aldrig) jag har mindre än 50 flikar, man har tex en per forum, o några nyhetssiter, o mail o intressanta artiklar man hittat som man vill läsa senare.
Och de siter jag alltid vill ha snabbt tillgängliga o laddade har jag lagt som programflikar, tex personlig mail och högskolans websystem.
Programfliksfunktionen och flikgrupper i FF är hur bra som helst, det är överskådligt o enkelt, man stänger aldrig ner en sida idag på det sätt man måste göra med de andra läsarna, nu växlar man bara flik och kommer direkt till det man vill ha.
Man kan göra en flikgrupp för info inom ett visst ämne man sökt fakta på, perfekt att bara växla grupp när man håller på med studier, o när man hoppar till en annan grupp blir det nöje eller personliga saker som div forum man hänger på.
Det känns som man har flera olika webläsare i en, med snabba enkla växlingar mellan grupper, Genialiskt för oss som använder webläsaren för nyttosaker, spelar man bara spel i den kan det nog kvitta, men jag vill inte gå tillbaka till stenåldern typ chrome, den är nog idag den sämsta läsaren av de stora, IE 9 är riktigt bra, och den kan krävas för en del siter, men FF är kungen idag, mycket bra standardfunktioner o sedan kan man anpassa resten själv, prestandan är ungefär lika mellan de 3 stora, så FF vinner på funktionaliteten där den sopar mattan med de andra om man vill ha den till nyttosaker o kunna styra den enkelt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tyvärr men...
¤ Chrome tar dubbelt så lång tid på sig att ladda sidor som Firefox
¤ Chrome startar en smula långsammare
¤ Chrome har mycket sämre rättstavning

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Det viktiga är att folk slutar med IE 6, en katastrofalt dålig webbläsare. Själv är jag förtjust i Opera och finner det lustigt att så få använder den. Mer Opera åt folket! ... Hmmz, det lät fel...

Visa signatur

Stuff me like a haggis!