Permalänk
Medlem

HP ZR24W eller 2st LG W2220P

Som topic, jag har omkring 3500-4000:- att spendera på skärmar och undrar vilket som är det bästa valet;
en HP ZR24W http://www.dustinhome.se/pd_5010384363.aspx
eller
två LG W2220P http://www.dustinhome.se/pd_5010373727.aspx

Användningsområdet är till 90% webbdesign. Någon som prövat dessa två och kan jämföra bildkvalitén? Jag gissar att HP:s "H2-IPS" är en variant av E-IPS (?)

Vad jag själv kommit fram till är att två skärmar är riktigt skönt när man kodar, men det får ju inte gå utöver bildkvalitén allt för mycket. En 1920x1200 skärm kan man ju alltid "dela upp" i två.

I dagsläget har jag en Eizo 19" S-PVA (wide gamut) med sin vapendragare HP 17" MVA på sidan om, men jag har kommit fram till att tillfällena wide gamut kommer till nytta är väldigt få och då vill jag hellre ha en (eller två) skärm(ar) som klarar S-RGB med bravur. Sen vill man ju så klart få ett snyggare skrivbord vilket inte den nuvarande uppsättningen med skärmar hjälper till med.

Så vad säger ni? Andra förslag?

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

1680 x 1050 är alldeles för lågt tycker jag, men om du är van och tycker om att jobba på två skärmar så kan det vara ett bra val.

Själv tycker jag 2 widescreen skärmar är jobbigt att arbeta på, 2st 4:3 skärmar gillade jag att använda med 2 WS skärmar blir för mycket avstånd och jag föredrar en större/mer högupplöst WS skärm.

Permalänk

Ja, det stämmer bra att ZR24w har en eIPS-panel.
Den är dock på åtta bitar precis som i LG W2220 / Dell 2209WA och skiljer sig alltså från de nyare eIPS-skärmarna som har en del sämre betraktningsvinklar och bara 6 bitars färgdjup.

Jag skullle själv helt klart satsa på två stycken W2220. Du sprider riskerna med två skärmar, får du en med någon kass pixel eller ojämn ljusstyrka så är det inte hela världen, blir mer påtagligt med defekter om man bara har en skärm. Blir klart mer hanterbar i porträttläge också.
1680 @ 22" ger aningen större pixlar också, inte för att man bör fokusera så mkt på det utan istället så ökar man textstorlek i program för program om det är för smått....

Visa signatur

««« »»»